Gå til innhold

Kreta eller Portugal i juli?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noe formeninger? Målet er basseng og strandliv. Men noen utflukter hadde også vært aktuelt. Har 12 dager rådighet.

Familie på 4, store barn. 

Er et budsjett på ca 60 tusen fly og hotell 

Anonymkode: 2e701...d43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Portugal er litt mer spennende, kanskje? Litt mer å oppleve, ikke like mange har vært der. Men personlig er det for varmt begge steder på det tidspunktet. 

Anonymkode: 8e928...960

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har hørt at i Portugal kan det blåse en del og at havet er kjøligere (er jo Atlanterhavet og ikke Stillehavet), men har ikke vært der selv. 

Anonymkode: e1aa4...f9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bassengene er nok ganske like begge steder, men for badeferie (og særlig bading i havet) vil jeg nå tenke Kreta. Tror mange blir overrasket over hvor mange grader kaldere vannet er så fort vi er over i Atlanterhavet. Kommer du helt inn mot Spania på sørsiden av Portugal, på Algarve-kysten, kan det selvfølgelig være ok. Det er likevel mange grader kaldere i vannet, og iblant en god del høyere bølger, enn det Kreta har å tilby. Så kan jo bølgene være morsomme for litt større barn, riktignok, og det er neppe i juli de er på sitt verste. Forvent uansett mange grader kaldere vann, og litt mer av både vind og bølger. Det kan være gøy, men ikke helt maks hvis dere helst vil koke. Og det er vel det man helst vil når man reiser nesten to uker for basseng og strand i juli.

Det er mye flott å se i Portugal, altså, og jeg er veldig glad i å reise dit. Samtidig er det ofte sånn i Portugal at de mest interessante severdighetene sjelden ligger i samme del av landet som de fineste strendene og typiske badehotellene. Da er fort en gresk øy, som nå alltids har en god del historie å kikke på mellom bade-slagene, å foretrekke. Så er det selvfølgelig mange andre typer ferier enn de store badeferiene som jeg heller ville lagt til Portugal enn Kreta.

Anonymkode: 82392...cf1

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Portugal er noe kjøligere men foretrekker selv Kreta. Utrolig mye å finne på på en eneste øy. Lei bil, Kreta uten bil er ikke i nærheten så moro. 

Anonymkode: 927ff...025

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Portugal er litt mer spennende, kanskje? Litt mer å oppleve, ikke like mange har vært der. Men personlig er det for varmt begge steder på det tidspunktet. 

Ikke mye å oppleve i Portugal nær turiststrendene. Da må du mye lenger nord og da er det ikke lenger badeferie som TS er ute etter. 

Anonymkode: 927ff...025

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi skal til Kreta, var der i fjor også. Ikke ofte vi drar tilbake til nøyaktig samme sted sånn, men vi fant virkelig drømmeplassen, lite folk og ordentlig fint.

Portugal er fint, men det er kaldt i vannet. Reiser gjerne til Portugal, men ikke for samme type badeferie som på en gresk øy. Når det er sagt så finnes det jo mange andre steder enn Kreta som gir gresk badeferie, så det er mye mulig å finne noe nydelig. Men uansett hvor dere havner: lei bil! 

Anonymkode: 7a71c...9f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Bare for å underbygge det: Jeg søkte opp vanntemperatur i juli i Lisboa og Chania (Kreta) nå. Det er hhv. 18,9 grader og 25,6 grader i snitt gjennom måneden, så forskjellen er enorm.

Nå ville man neppe lagt en badeferie i Portugal til Lisboa, men selv de aller varmeste krokene inn mot Spania er godt under 22 grader i vannet, og der er det ikke så mye å se. Porto, som ellers er kjempefint, har faktisk helt identisk vanntemperatur med Oslo i juli. Helt fint og fullt mulig å bade i, men kanskje ikke helt det man ser for seg. 

Som sagt, jeg er veldig glad i Portugal, og både f.eks. Sintra/Cascais like ved Lisboa og massevis av områder nord ved Porto er helt fantastisk flotte steder. Det er likevel ikke førstevalget hvis jeg vil bade, for å si det sånn. Og de beste badestedene i Portugal har som nevnt ikke så mye annet å by på enn bading. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hæ? Har du vært på Kreta? Det er ikke bare en syden-resort, men mye fin natur og en rik historie som én av de av de eldste sivilisasjonene i Europa, så der er det nok å finne på. Men litt for varmt i juli. Portugal er også litt for varmt i juli, men litt bedre lengst nord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kreta er veldig varmt i juli, og sjansen for at der blir uutholdelig varmt, er stor.  Jeg har vært bare èn gang i Portugal, og det var midt i juli.  Det var fin temperatur og ikke for varmt.  Tror generelt at det ikke er så varmt der som på Kreta, som jo ligger veldig langt sør i Hellas.  
Et reisetips, siden du reiser med store barn.  Jeg reiste billig ved å ta vanlig rutefly, Norwegian,  fra Oslo til Faro.  Tok en taxi fra flyplassen og til togstasjonen, og så tog sørover til Lagos.  Der bodde jeg i 2 uker, før jeg dro samme veien tilbake.  Om du leier på forhånd, så blir det hele mye rimeligere enn å reise charter.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Amossa skrev (11 minutter siden):

Kreta er veldig varmt i juli, og sjansen for at der blir uutholdelig varmt, er stor.  Jeg har vært bare èn gang i Portugal, og det var midt i juli.  Det var fin temperatur og ikke for varmt.  Tror generelt at det ikke er så varmt der som på Kreta, som jo ligger veldig langt sør i Hellas.  
Et reisetips, siden du reiser med store barn.  Jeg reiste billig ved å ta vanlig rutefly, Norwegian,  fra Oslo til Faro.  Tok en taxi fra flyplassen og til togstasjonen, og så tog sørover til Lagos.  Der bodde jeg i 2 uker, før jeg dro samme veien tilbake.  Om du leier på forhånd, så blir det hele mye rimeligere enn å reise charter.  

Har du tips til hotell i Lagos? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi skal til Kreta, var der i fjor også. Ikke ofte vi drar tilbake til nøyaktig samme sted sånn, men vi fant virkelig drømmeplassen, lite folk og ordentlig fint.

Portugal er fint, men det er kaldt i vannet. Reiser gjerne til Portugal, men ikke for samme type badeferie som på en gresk øy. Når det er sagt så finnes det jo mange andre steder enn Kreta som gir gresk badeferie, så det er mye mulig å finne noe nydelig. Men uansett hvor dere havner: lei bil! 

Hvor på Kreta var dere? Og var det i juli? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Har du tips til hotell i Lagos? 

Beklager, det husker jeg ikke.  Men sjekk på finn.no etter hus, leiligheter. På TripAdviser  finner du hoteller.  Når man kjøper charter betaler man gjerne per person.  Det blir ofte billigere å kjøpe hotell selv, for da betaler man ofte èn pris for rommet. 

Det er forresten veldig fint i området, med nydelige badestrender og masse sjømat på både restauranter og på supermarkedet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hvor på Kreta var dere? Og var det i juli? 

Sør-Øst, i nærheten av Ierapetra. Og ja, det var 14 dager i juli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...