AnonymBruker Skrevet 22. mai #21 Skrevet 22. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Korleis går det med sjakken? Anonymkode: e7516...f11 Dårlig, har skikkelig sperre på det, så jeg får ikke begynt en gang. TS Anonymkode: 287a2...09f 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni #22 Skrevet 1. juni Duolingo har sjakkurs om du har iPhone, har hørt mye skryt av det. Kommer sikkert til andriodbrukere etter hvert. Anonymkode: 25968...3cb
AnonymBruker Skrevet 1. juni #23 Skrevet 1. juni Cartman skrev (På 22.4.2025 den 21.55): Du bør lære deg noen åpninger som feks italiensk åpning, spansk åpning og Leningrad hollandsk. Sistnevnte er en veldig fin åpning, da den kan benyttes som sort mot en mengde åpninger. Mestrer du en åpning godt, så kjenner du igjen gode og dårlige trekk. Anbefaler også London. Den er enklere for en nybegynner og man slipper å tenke så mye på motstanderens trekk, da man stort sett kan spille åpningen lik uavhengig at hva svart spiller. Anonymkode: df07b...94b
AnonymBruker Skrevet 21. juni #25 Skrevet 21. juni Hvis du ikke klarer å finne ut av hvor du kan lære sjakk, så er nok ikke sjakk noe for deg... Anonymkode: a644f...7ba
AnonymBruker Skrevet 20. august #26 Skrevet 20. august AnonymBruker skrev (På 22.5.2025 den 17.37): Dårlig, har skikkelig sperre på det, så jeg får ikke begynt en gang. TS Anonymkode: 287a2...09f Har du begynt nå? Jeg spør fordi hvis du fortsatt ønsker å lære sjakk, men ikke har orket å begynne så kan det kanskje være en ide å starte med å gjøre sjakkoppgaver(chess puzzles på engelsk). Jeg har begynt med det. Sjakkoppgaver er oppgaver hvor man får et brett hvor noen har spilt før en og så skal man prøve å finne det beste eller de 2-3 trekkene. Fordelen med sjakkoppgaver er at det kun er snakk om 1-3 trekk før man har spilt ferdig. Så det krever mye mindre investert tid enn å spille fulle kamper. Man trenger kun å tenke gjennom 1-3 sjakk-trekk. I tillegg er det mulig å få hint om hva man skal se etter. Man kan også spillere flere sjakk-kamper i løpet av dagen om man synes kun1-3 trekk blir for lite. En annen fordel med sjakkoppgaver er at det er mindre mentalt slitsomt å tenke gjennom 1-3 trekk enn å tenke gjennom alle trekkene i en sjakk-kamp. Jeg merker at det foreløpig blir for mye for meg. Skal man bli god i sjakk så må man selvsagt også spille hele sjakk-kamper. Men jeg synes sjakkoppgaver gir en litt mykere start. I tillegg så sier alle som er gode i sjakk at man uansett må gjøre mange sjakkoppgaver om man skal bli god og at det gjelder uavhengig av hvor flink man er. Så man lærer mye av disse sjakkoppgavene selv om man selvsagt ikke lærer absolutt alt. De har sjakkoppgaver på chess.com, her får man maks 5 om dagen om man ikke betaler. 5 kan være mer enn nok man ikke orker eller har tid til å spille flere enn det. Men om man har tid og synes det å løse sjakkoppgaver er gøy så kan det bli for lite. Jeg er på chess.com og har gratis-konto så jeg har maks 5 sjakkoppgaver om dagen og synes det er greit. Men lichess.org har ubegrenset med gratis sjakkoppgaver og det er reklamefritt. Så vet mange anbefaler den siden, men jeg har ikke fått testet den ut selv enda. Det er en frivillig organisasjon som driver nettsiden så den kommer alltid til å være helt gratis og uten reklame. Jeg har registrert konto nå hos lichess.org og skal begynne å bruke den siden, fordi jeg ønsker å slippe å se reklame og fordi jeg ønsker å slippe å hele tiden bli spurt om å bli betalende medlem på chess.com. Lichess.org gir også mulighet til å spille hele sjakk-kamper den dagen du får lyst til det. Anonymkode: 25f51...0a9 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. august #27 Skrevet 20. august AnonymBruker skrev (10 timer siden): Har du begynt nå? Jeg spør fordi hvis du fortsatt ønsker å lære sjakk, men ikke har orket å begynne så kan det kanskje være en ide å starte med å gjøre sjakkoppgaver(chess puzzles på engelsk). Jeg har begynt med det. Sjakkoppgaver er oppgaver hvor man får et brett hvor noen har spilt før en og så skal man prøve å finne det beste eller de 2-3 trekkene. Fordelen med sjakkoppgaver er at det kun er snakk om 1-3 trekk før man har spilt ferdig. Så det krever mye mindre investert tid enn å spille fulle kamper. Man trenger kun å tenke gjennom 1-3 sjakk-trekk. I tillegg er det mulig å få hint om hva man skal se etter. Man kan også spillere flere sjakk-kamper i løpet av dagen om man synes kun1-3 trekk blir for lite. En annen fordel med sjakkoppgaver er at det er mindre mentalt slitsomt å tenke gjennom 1-3 trekk enn å tenke gjennom alle trekkene i en sjakk-kamp. Jeg merker at det foreløpig blir for mye for meg. Skal man bli god i sjakk så må man selvsagt også spille hele sjakk-kamper. Men jeg synes sjakkoppgaver gir en litt mykere start. I tillegg så sier alle som er gode i sjakk at man uansett må gjøre mange sjakkoppgaver om man skal bli god og at det gjelder uavhengig av hvor flink man er. Så man lærer mye av disse sjakkoppgavene selv om man selvsagt ikke lærer absolutt alt. De har sjakkoppgaver på chess.com, her får man maks 5 om dagen om man ikke betaler. 5 kan være mer enn nok man ikke orker eller har tid til å spille flere enn det. Men om man har tid og synes det å løse sjakkoppgaver er gøy så kan det bli for lite. Jeg er på chess.com og har gratis-konto så jeg har maks 5 sjakkoppgaver om dagen og synes det er greit. Men lichess.org har ubegrenset med gratis sjakkoppgaver og det er reklamefritt. Så vet mange anbefaler den siden, men jeg har ikke fått testet den ut selv enda. Det er en frivillig organisasjon som driver nettsiden så den kommer alltid til å være helt gratis og uten reklame. Jeg har registrert konto nå hos lichess.org og skal begynne å bruke den siden, fordi jeg ønsker å slippe å se reklame og fordi jeg ønsker å slippe å hele tiden bli spurt om å bli betalende medlem på chess.com. Lichess.org gir også mulighet til å spille hele sjakk-kamper den dagen du får lyst til det. Anonymkode: 25f51...0a9 Dette er svar på akkurat hva jeg spør etter, takk! Skal huske det "den dagen" jeg får lyst TS Anonymkode: 287a2...09f
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:27 #28 Skrevet torsdag kl 15:27 AnonymBruker skrev (På 20.8.2025 den 9.53): Har du begynt nå? Jeg spør fordi hvis du fortsatt ønsker å lære sjakk, men ikke har orket å begynne så kan det kanskje være en ide å starte med å gjøre sjakkoppgaver(chess puzzles på engelsk). Jeg har begynt med det. Sjakkoppgaver er oppgaver hvor man får et brett hvor noen har spilt før en og så skal man prøve å finne det beste eller de 2-3 trekkene. Fordelen med sjakkoppgaver er at det kun er snakk om 1-3 trekk før man har spilt ferdig. Så det krever mye mindre investert tid enn å spille fulle kamper. Man trenger kun å tenke gjennom 1-3 sjakk-trekk. I tillegg er det mulig å få hint om hva man skal se etter. Man kan også spillere flere sjakk-kamper i løpet av dagen om man synes kun1-3 trekk blir for lite. En annen fordel med sjakkoppgaver er at det er mindre mentalt slitsomt å tenke gjennom 1-3 trekk enn å tenke gjennom alle trekkene i en sjakk-kamp. Jeg merker at det foreløpig blir for mye for meg. Skal man bli god i sjakk så må man selvsagt også spille hele sjakk-kamper. Men jeg synes sjakkoppgaver gir en litt mykere start. I tillegg så sier alle som er gode i sjakk at man uansett må gjøre mange sjakkoppgaver om man skal bli god og at det gjelder uavhengig av hvor flink man er. Så man lærer mye av disse sjakkoppgavene selv om man selvsagt ikke lærer absolutt alt. De har sjakkoppgaver på chess.com, her får man maks 5 om dagen om man ikke betaler. 5 kan være mer enn nok man ikke orker eller har tid til å spille flere enn det. Men om man har tid og synes det å løse sjakkoppgaver er gøy så kan det bli for lite. Jeg er på chess.com og har gratis-konto så jeg har maks 5 sjakkoppgaver om dagen og synes det er greit. Men lichess.org har ubegrenset med gratis sjakkoppgaver og det er reklamefritt. Så vet mange anbefaler den siden, men jeg har ikke fått testet den ut selv enda. Det er en frivillig organisasjon som driver nettsiden så den kommer alltid til å være helt gratis og uten reklame. Jeg har registrert konto nå hos lichess.org og skal begynne å bruke den siden, fordi jeg ønsker å slippe å se reklame og fordi jeg ønsker å slippe å hele tiden bli spurt om å bli betalende medlem på chess.com. Lichess.org gir også mulighet til å spille hele sjakk-kamper den dagen du får lyst til det. Anonymkode: 25f51...0a9 En "sjakk-kamp" kalles på folkemunne "parti". FYI. Anonymkode: 633f1...be9
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:10 #29 Skrevet torsdag kl 16:10 Last ned en sjakk- app, så lærer du det nok. Anonymkode: 5e365...e54
AnonymBruker Skrevet fredag kl 00:07 #30 Skrevet fredag kl 00:07 Hvorfor gjør folk det så utrolig vanskelig idag? Selv lærte jeg å spille sjakk som 8-åring på et kurs etter skoletid på skolen i en analog tid, og vi begynte å spille med en gang og lærte raskt som følge av dette. Synes det er rart at man må bruke mange måneder på å overveie om man i det hele tatt skal begynne å spille; slik går det i en verden med all verdens apper. Dessuten har teknologien ødelagt sjakkens kreativitet; mens sjakk før i tiden først og fremst handlet om å selv bruke hjernen til tross for at man hadde lært grunnleggende åpningsteori, kan hvem som helst få de beste trekkene ferdig servert av en datamaskin i løpet av et brøkdels sekund idag, og dagens utgave av langsjakk bygger på dette - ikke rart at Magnus Carlsen trakk seg fra en ny omkamp om verdensmestertittelen. Anonymkode: a3d19...fb4
AnonymBruker Skrevet fredag kl 00:35 #31 Skrevet fredag kl 00:35 AnonymBruker skrev (På 15.4.2025 den 21.33): Finnes det en morsom måte å lære sjakk på? Jeg prøvde da jeg gikk på barneskolen, gikk på sjakk-kurs med en venninne som kunne mye mer enn meg. Selvsagt spilte jeg mest med henne og hun slo meg hele tiden, så jeg skjønte ingenting og ga opp fort. Jeg vet hvordan brikkene flyttes, at hvitt begynner, og hva som er et vanlig første trekk, og det er stort sett alt. Resten virker som en umulig øvelse i hjernegymnastikk. Er det noen her som kan det eller er iferd med å lære det? Jeg har ingen å spille med nå, og bor litt langt fra sivilisasjonen så jeg vil bli nødt til å lære det online. Anonymkode: 287a2...09f Jeg tror jeg hadde begynt med en bok. Sjakk spillenes konge av Eiving Rise Hauge til 119 kr på ark, eller play winning chess boken fra Yasser Seirawan - på tilbud får du den for rett over hundrelappen. Da får du en behagelig innføring til sjakkspillet uten at det blir for komplisert, men likevel vil du garantert lære deg MASSE. Ellers syns jeg lichess er det beste stedet å spille på online. Det er helt gratis å registrere seg. Der kan du spille med ulike tidsintervall og stille inn hvilket nivå av spillere du ønsker å spille mot - så du kan spille mot andre nybegynnere. Det er også mange gratis hjelpemidler der hvor du kan øve deg på ulike deler av spillet. Det vil jeg påstå gir deg en god plattform og så kan du bygge videre og fordype deg i ulike deler av spillet etterhvert som du vil det. Men det er viktig at man ikke begynner i feil ende. Ser noen mener du bør begynne å lære deg spesifikke åpninger som nybegynner, og det er bortkastet tid. Du bør lære deg det helt grunnleggende ting som kampen om sentrum av brettet - når du får ut brikkene dine - kongesikkerhet etc. Og overhodet ikke bruke tid på å pugge lange teoretiske linjer i åpninger du ikke har grunnlag for å forstå. Etterhvert som du har lært deg det grunnleggende, så kan du - hvis du ønsker det - for eksempel se på youtube om mer generelle åpningssystmer du kan bruke. At du for eksempel som hvit praktisk talt alltid begynner med hest til f3, bonde til g3, løper til g2 og så rokade. Så vil du lære deg raskt hvilke tilfeller du må justere det systemet, for eksempel legge inn bonde til d3 før du tar løper til g2 osv. Samme type system kan du ha som svart, for eksempel at du alltid begynner med bonde til d6, så alltid hesten til f6, bonde til g6 og løper til g7 og rokade. Kings indian attack - som hvit. Pirc defense som svart. Det kan du også sjekke masse videoer på og øve på lichess på de spesifikke åpningene. Eventuelt andre åpninger du finner ut at du liker som du så videreutvikler. Men lær deg først basiskunnskapene Anonymkode: 0f8c9...d3c
AnonymBruker Skrevet søndag kl 06:06 #32 Skrevet søndag kl 06:06 trøndermann38 skrev (På 16.4.2025 den 20.48): Du kan spille på chess.com og se videoer på youtube. Gjest Cartman skrev (På 16.4.2025 den 21.18): Chess.com og Lichess AnonymBruker skrev (På 22.4.2025 den 20.54): www.chess.com Spill mot en bot, så lavt nivå du ønsker og når du føler deg klar så spiller du mot andre personer på ditt nivå Lykke til - kanskje vi sees Anonymkode: 48861...38f På Chess.com må man logge seg inn, lage en konto. Anonymkode: 4d68e...998
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå