AnonymBruker Skrevet 15. april #1 Del Skrevet 15. april Finnes det en morsom måte å lære sjakk på? Jeg prøvde da jeg gikk på barneskolen, gikk på sjakk-kurs med en venninne som kunne mye mer enn meg. Selvsagt spilte jeg mest med henne og hun slo meg hele tiden, så jeg skjønte ingenting og ga opp fort. Jeg vet hvordan brikkene flyttes, at hvitt begynner, og hva som er et vanlig første trekk, og det er stort sett alt. Resten virker som en umulig øvelse i hjernegymnastikk. Er det noen her som kan det eller er iferd med å lære det? Jeg har ingen å spille med nå, og bor litt langt fra sivilisasjonen så jeg vil bli nødt til å lære det online. Anonymkode: 287a2...09f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hanne67 Skrevet 16. april #2 Del Skrevet 16. april YouTube er veien å gå når man skal lære noe nytt 👍 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april #3 Del Skrevet 16. april Hanne67 skrev (8 timer siden): YouTube er veien å gå når man skal lære noe nytt 👍 Men greia er at jeg kan ikke sitte og spille med meg selv. Youtube spiller ikke med deg. TS Anonymkode: 287a2...09f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trøndermann38 Skrevet 16. april #4 Del Skrevet 16. april Du kan spille på chess.com og se videoer på youtube. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hanne67 Skrevet 16. april #5 Del Skrevet 16. april (endret) AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Men greia er at jeg kan ikke sitte og spille med meg selv. Youtube spiller ikke med deg. TS Anonymkode: 287a2...09f Nei, men du kan lære å spille det der og få tips om trekk osv. Og så finnes det flere apper hvor du kan spille det online. Endret 16. april av Hanne67 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cartman Skrevet 16. april #6 Del Skrevet 16. april Chess.com og Lichess Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lavendel0 Skrevet mandag kl 19:40 #7 Del Skrevet mandag kl 19:40 AnonymBruker skrev (På 15.4.2025 den 21.33): Finnes det en morsom måte å lære sjakk på? Jeg prøvde da jeg gikk på barneskolen, gikk på sjakk-kurs med en venninne som kunne mye mer enn meg. Selvsagt spilte jeg mest med henne og hun slo meg hele tiden, så jeg skjønte ingenting og ga opp fort. Jeg vet hvordan brikkene flyttes, at hvitt begynner, og hva som er et vanlig første trekk, og det er stort sett alt. Resten virker som en umulig øvelse i hjernegymnastikk. Er det noen her som kan det eller er iferd med å lære det? Jeg har ingen å spille med nå, og bor litt langt fra sivilisasjonen så jeg vil bli nødt til å lære det online. Anonymkode: 287a2...09f Du kan jo holde på med sjakknøtter, enten på lichess eller chess.com. Jeg synes det er en gøy måte å lære sjakk på, men den mest effektive metoden er jo å spille det med noen andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lavendel0 Skrevet mandag kl 19:40 #8 Del Skrevet mandag kl 19:40 (endret) AnonymBruker skrev (På 15.4.2025 den 21.33): Finnes det en morsom måte å lære sjakk på? Jeg prøvde da jeg gikk på barneskolen, gikk på sjakk-kurs med en venninne som kunne mye mer enn meg. Selvsagt spilte jeg mest med henne og hun slo meg hele tiden, så jeg skjønte ingenting og ga opp fort. Jeg vet hvordan brikkene flyttes, at hvitt begynner, og hva som er et vanlig første trekk, og det er stort sett alt. Resten virker som en umulig øvelse i hjernegymnastikk. Er det noen her som kan det eller er iferd med å lære det? Jeg har ingen å spille med nå, og bor litt langt fra sivilisasjonen så jeg vil bli nødt til å lære det online. Anonymkode: 287a2...09f Endret mandag kl 19:40 av lavendel0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:46 #9 Del Skrevet i går, 08:46 Det finnes vel en masse fine apper som går på å lære sjakk, og som også gjør at du føler du mestrer mer og mer. Jeg ville nok lastet ned en sjakk-app eller to. (Så vidt jeg vet har det blitt utviklet en del apper i samarbeid med Magnus Carlsen for en del år siden. De koster nok noen kroner, men er antagelig verd det.) Anonymkode: 37621...39d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #10 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det finnes vel en masse fine apper som går på å lære sjakk, og som også gjør at du føler du mestrer mer og mer. Jeg ville nok lastet ned en sjakk-app eller to. (Så vidt jeg vet har det blitt utviklet en del apper i samarbeid med Magnus Carlsen for en del år siden. De koster nok noen kroner, men er antagelig verd det.) Anonymkode: 37621...39d Jeg har ikke apper, bruker kun PC til slikt. TS Anonymkode: 287a2...09f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #11 Del Skrevet 20 timer siden Cartman skrev (På 16.4.2025 den 21.18): Chess.com og Lichess Takk! TS Anonymkode: 287a2...09f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #12 Del Skrevet 20 timer siden www.chess.com Spill mot en bot, så lavt nivå du ønsker og når du føler deg klar så spiller du mot andre personer på ditt nivå Lykke til - kanskje vi sees Anonymkode: 48861...38f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #13 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): www.chess.com Spill mot en bot, så lavt nivå du ønsker og når du føler deg klar så spiller du mot andre personer på ditt nivå Lykke til - kanskje vi sees Anonymkode: 48861...38f Hehe, kanskje. Tviler litt siden jeg nettopp prøvde å spille mot en bot på den siden, og fikk prestasjonsangst og feiget ut på trekk to! Jeg må ha blitt traumatisert på sjakk-kurset TS Anonymkode: 287a2...09f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cartman Skrevet 19 timer siden #14 Del Skrevet 19 timer siden Du bør lære deg noen åpninger som feks italiensk åpning, spansk åpning og Leningrad hollandsk. Sistnevnte er en veldig fin åpning, da den kan benyttes som sort mot en mengde åpninger. Mestrer du en åpning godt, så kjenner du igjen gode og dårlige trekk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå