AnonymBruker Skrevet fredag kl 22:59 #21 Skrevet fredag kl 22:59 AnonymBruker skrev (På 15.4.2025 den 20.51): Kommunalt ansatt. Lærer. Tar nå en time ammefri hver dag. Tenker ikke at jeg trenger mer, så derfor vil jeg heller ikke be om mer. Men jeg stusser på den dårlige informasjonen. Har hørt fra flere nå som tar to timer ammefri til dagen. Hvor står det hvor mange timer man har rett på? Finner det ikke på kommunens side i hvert fall. Ringte dem her om dagen, men dama på sentralbordet hadde heller ikke peiling. Burde ikke infoen være lett tilgjengelig? Hvor mange timer har jeg rett på? Anonymkode: d8a49...b2c Du har ikke rett på mer enn du trenger for å amme. Anonymkode: 5ec72...464 2 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 04:21 #22 Skrevet lørdag kl 04:21 AnonymBruker skrev (På 19.4.2025 den 18.40): Sjefen til kona mi prøvde seg på at de hadde som regel at de gav 1 time ammefri til tross for at tariffavtale sa 2. Da er det flaks at mannen til kona mi er advokat. Anonymkode: a3d46...b29 Men hadde kona behov for 2 fulle timer? Reglene er inntil 2 timer. Dere utnytter systemet hvis dere ikke faktisk hadde behov for 2 fulle timer. Anonymkode: 66496...3a9 1 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 16:22 #23 Skrevet lørdag kl 16:22 AnonymBruker skrev (På 6.6.2025 den 15.10): Er det to timer betalt ammefri etter 1 år dersom man har legeerklæring? Da øp vel barnet ha spesielle behov? Ellers hadde det ikke vært nødvendig med legeerklæring. Anonymkode: f483e...704 Det kommer an på hvilken tariffavtale man har. Barnet trenger ikke annet behov enn at det har behov for morsmelk og mor har behov for å tømme brystene for melk. Trenger ikke å være attest fra lege, kan være annet relevant helsepersonell også. AnonymBruker skrev (11 timer siden): Men hadde kona behov for 2 fulle timer? Reglene er inntil 2 timer. Dere utnytter systemet hvis dere ikke faktisk hadde behov for 2 fulle timer. Anonymkode: 66496...3a9 Husk at de timene også bla. inkluderer reisevei til/fra jobb, ikke kun tiden barnet faktisk ammer. Anonymkode: 45f76...8e0
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:29 #24 Skrevet lørdag kl 20:29 Nooristar84 skrev (På 6.6.2025 den 13.56): Du har rett på to timar som offentleg tilsett lærar, uansett kvar du bur. Det sto mykje om dette i eit nummer av Utdanningsforbundet sitt medlemsblad no i vår. Sjå om du finn det heime eller snakk med tillitsvalgt på jobben, eller person frå fagforeninga di. Sjølv om du ikkje føler at du treng det, er det ikkje greit å faktisk få det du har rett på? Det blir liksom litt som å skulle jobbe 1. mai! Arbeidsgiver har ingenting med korleis du matar barnet ditt eller kor mykje du faktisk ammar, dette er ditt privilegie som mor i offentleg sektor. Med to timar kan du ta seinere oppstart eller at du får gå ein time før, i tillegg til ei økt midt på dagen for pumping i eit eigna rom. Dette får du i inntil to år, men hugs å ordne papir frå fastlegen for år nummer to, det går som regel heilt greit etter at vi no veit kor bra amming er for barnet også etter eitt-to år, det er berre regjeringa som vil ha flest mulig folk ute i arbeid og at vi skal føde flest mulig barn Takk for klokt svar. Det blir vel mer ro rundt amminga hvis man har to timer fri. Med en time blir det knapt med tid/ stress, i en ellers supertravel arbeidsdag. Så det er nok bedre for både mor og barn å ra to timer. TS Anonymkode: d8a49...b2c
AnonymBruker Skrevet mandag kl 09:08 #25 Skrevet mandag kl 09:08 AnonymBruker skrev (På 6.6.2025 den 14.13): To timer ammerfri HVER dag, er jaggu mye 😵💫 Barn så store, trenger faktisk ikke å ammes så mye på det tidspunktet. Amme før og etter arbeid, det holder i massevis. Husker fra jobben i helsevesenet dette med ammefri, det SKULLE de ha, om de ammet eller ei. Mye lureri i dette, på linje med å bli sykemeldt i det to streker vises på graviditetstesten. Jeg har ammet to barn selv, så vet jo hva det går i 😂 Anonymkode: 7f3e0...096 Du kan ikke bestemme hva andres barn har behov for Anonymkode: af67c...7ea 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:08 #26 Skrevet mandag kl 11:08 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du kan ikke bestemme hva andres barn har behov for Anonymkode: af67c...7ea Jo, faktisk. Det er ingen nødvendighet å amme så store barn, så mye. Dette er et behov skapt av mor, i all hovedsak. Far og barn finner ut av dette, bare de får være i fred. Anonymkode: 7f3e0...096
AnonymBruker Skrevet mandag kl 14:00 #27 Skrevet mandag kl 14:00 AnonymBruker skrev (På 6.6.2025 den 14.13): To timer ammerfri HVER dag, er jaggu mye 😵💫 Barn så store, trenger faktisk ikke å ammes så mye på det tidspunktet. Amme før og etter arbeid, det holder i massevis. Husker fra jobben i helsevesenet dette med ammefri, det SKULLE de ha, om de ammet eller ei. Mye lureri i dette, på linje med å bli sykemeldt i det to streker vises på graviditetstesten. Jeg har ammet to barn selv, så vet jo hva det går i 😂 Anonymkode: 7f3e0...096 Så mye uvitenhet og dumskap samlet i en kommentar da gitt. Gratulerer 👏 Anonymkode: 45f76...8e0
AnonymBruker Skrevet mandag kl 17:23 #28 Skrevet mandag kl 17:23 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jo, faktisk. Det er ingen nødvendighet å amme så store barn, så mye. Dette er et behov skapt av mor, i all hovedsak. Far og barn finner ut av dette, bare de får være i fred. Anonymkode: 7f3e0...096 Nei faktisk ikke🤦🏻♀️🤦🏻♀️ Anonymkode: af67c...7ea
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 00:28 #29 Skrevet tirsdag kl 00:28 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jo, faktisk. Det er ingen nødvendighet å amme så store barn, så mye. Dette er et behov skapt av mor, i all hovedsak. Far og barn finner ut av dette, bare de får være i fred. Anonymkode: 7f3e096 Barnet har behov for nærhet, og de fleste barn ville hatt godt av at foreldrene kunne vært lengre hjemme. Det sagt, min arbeidsgiver snylter arbeidskraft fra meg og andre, at jeg tar det jeg får. Anonymkode: 8a526...6a3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå