Gå til innhold

Hvor mye er matbutikker åpne i påska der du bor?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jo sånn er livet blitt, og det er mange mange år siden søndagsåpne butikker ble en greie i Norge, det er 27 år siden så det er ikke noe nytt og en helt ny greie selv om de samme klarer å bli forbanna på dette hvert eneste år i påsken og julen. Hele Norge er stappfull av søndagsåpne butikker og en kan velge å være en del av det eller ikke, men tilbudet er heldigvis kommet for å bli. 

Anonymkode: 8bdde...4fa

Jeg kommer til å fortsette å hisse meg opp og kjempe mot det. Hvorfor skal vi snakke av på det vi tror på og la verden suse av gårde i sin griskhet?

For åpent hele påsken handler kun om griskhet,det finns INGEN logikk! 

Anonymkode: 8595d...2df

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
TomKrus skrev (1 time siden):

Helt greit det, men har du sjekket prisene der da ? Mange øker jo prisene på varene der, fordi de må dekke inn økte utgifter til personalet som da ofte har rett på 100% overtidsbetaling. Noen kan sikkert se bort fra dette, og dekker det "inn" med økt omsetning. Mange steder skjer jo ikke det. Derfor planlegger i alle fall jeg handelen min, og gjør dette i god tid før påske. 

Prisene er akkurat de samme som vanlig. Dette er helt vanlige matbutikker som har egne åpningstider fordi de ligger på turiststeder. 

Anonymkode: 64297...179

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor på et turiststed, her er de 4 matbutikkene åpne hver dag 9-21 og 12-18 i påsken, varierer noe fra butikk til butikk.

Det er totalt kaos på parkeringsplassene langt utenfor «normale» åpningstider, så jeg er strålende fornøyd med å kunne handle tidlig om morgenen eller sent på kvelden en rød dag.

De sesongarbeiderne som får ekstra vakter i påsken er også fornøyde.

Endret av Gekko
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg kommer til å fortsette å hisse meg opp og kjempe mot det. Hvorfor skal vi snakke av på det vi tror på og la verden suse av gårde i sin griskhet?

For åpent hele påsken handler kun om griskhet,det finns INGEN logikk! 

Jaja du får kjempe i vei, det har ikke nyttet på 27 år så jeg har liten tro på at du vinner noe på det i den nærmeste 27 neste årene heller. 

Ønsker du ikke å handle på røde dager står du helt fritt til å avstå men å være så maktsyk at ingen andre skal ha det tilbudet fordi du ikke har behov for det er bare idioti og ingen logikk.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor mye?

Anonymkode: 6b189...341

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jaja du får kjempe i vei, det har ikke nyttet på 27 år så jeg har liten tro på at du vinner noe på det i den nærmeste 27 neste årene heller. 

Ønsker du ikke å handle på røde dager står du helt fritt til å avstå men å være så maktsyk at ingen andre skal ha det tilbudet fordi du ikke har behov for det er bare idioti og ingen logikk.

Du ser ikke poenget med fri med familien,fri til å lade opp? Så lenge det kan gi meg og mine mer ukomfortabel arbeidstid så kommer jeg til å fortsette å rope. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Only in nisselandet Norge kan søndagsåpne butikker være provoserende😅 Mens de i New York har elsket å bo i en by som aldri sover siden 1977

Det er nett det samme som i abort spørsmålet, de som ikke har livmor eller har vært i en situasjon hvor de blit stillt i en situasjon hvor abort er et valg er de som er mest i mot abort og de som ikke handler på søndagsåpne butikker er de som er mest imot. Skulle tro det var en absolutt tvang å handle i påskedagene når åpne butikker skaper så mye frustrasjon og sinne blant de som aldri bruker de, aldri er innom, aldri har handlet der.

La vær å kjøp noe om du ikke trenger det, det er jo ikke noe å bli så provosert over hva andre gjør, nisselandet Norge altså :ler:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Joker og Prix har vanlige åpningstider i morgen (onsdag) og stenger 16 på lørdag (vanligvis åpent til 18 og 20 på lørdager).

Jeg er så gammel at jeg husker da bare matbutikker hadde åpent på påskeaften, og da fra 9 eller 10 til 12 eller 13. De stengte også tidligere onsdag før skjærtorsdag. Og vi fikk nok mat da også. Nå som alle har kjøleskap og de fleste har fryseboks burde det ikke være noe problem at butikkene er stengt i to dager.

Jeg handler av prinsipp ikke på søndager eller helligdager selv om butikkene er åpne.

Anonymkode: b9163...337

Jeg er så gammel at jeg husker at butikkene ikke var åpne på påskeaften heller. Det var litt av et styr å få handlet inn mat for fem hele dager på feriestedet, der det ofte var to-tre familier samlet. Spesielt var det litt vanskelig å beregne f.eks. behovet for melk og fløte...  En gang var det katastsrofe fordi man hadde glemt å kjøpe tyttebærsyltetøy til kjøttkakene.

Anonymkode: d6f7f...7e2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
skreppamedleppa skrev (10 minutter siden):

Only in nisselandet Norge kan søndagsåpne butikker være provoserende😅 Mens de i New York har elsket å bo i en by som aldri sover siden 1977

Det er nett det samme som i abort spørsmålet, de som ikke har livmor eller har vært i en situasjon hvor de blit stillt i en situasjon hvor abort er et valg er de som er mest i mot abort og de som ikke handler på søndagsåpne butikker er de som er mest imot. Skulle tro det var en absolutt tvang å handle i påskedagene når åpne butikker skaper så mye frustrasjon og sinne blant de som aldri bruker de, aldri er innom, aldri har handlet der.

La vær å kjøp noe om du ikke trenger det, det er jo ikke noe å bli så provosert over hva andre gjør, nisselandet Norge altså :ler:

Neida, det er søndagsstrengte butikker i både Tyskland og Østerrike, for å nevne et par andre "nisseland".

Meningsmålinger viser at det er et stort flertall av nordmenn som vil ha søndagsstengte butikker. De fleste av oss er motstandere fordi vil ikke ønsker å bli fratatt søndag som en rolig dag uten kjas og mas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Neida, det er søndagsstrengte butikker i både Tyskland og Østerrike, for å nevne et par andre "nisseland".

Meningsmålinger viser at det er et stort flertall av nordmenn som vil ha søndagsstengte butikker. De fleste av oss er motstandere fordi vil ikke ønsker å bli fratatt søndag som en rolig dag uten kjas og mas.

Blir det tjas og mas fordi en skal kjøpe en liter melk altså :klo: Da lurer jeg mest av alt på hvordan dine dagligvarerutiner er sånn i utgangspunktet, hvor lenge pleier du å være på kiwi for den slags? Det går hele dagen eller?

Og om dette var en kamp sak som stod så sterkt i befolkningen som du mener så ville også langt flere politiske partier strammet inn, hatt det som valg flesk osv. Det er det ikke.. 

Derimot 

https://hk-nytt.no/nyheter/flertall-for-sondagsapne-butikker-i-bergen-6.40.1110765.b7d774d044

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
skreppamedleppa skrev (2 minutter siden):

Blir det tjas og mas fordi en skal kjøpe en liter melk altså :klo: Da lurer jeg mest av alt på hvordan dine dagligvarerutiner er sånn i utgangspunktet, hvor lenge pleier du å være på kiwi for den slags? Det går hele dagen eller?

Og om dette var en kamp sak som stod så sterkt i befolkningen som du mener så ville også langt flere politiske partier strammet inn, hatt det som valg flesk osv. Det er det ikke.. 

Derimot 

https://hk-nytt.no/nyheter/flertall-for-sondagsapne-butikker-i-bergen-6.40.1110765.b7d774d044

Hvis du ikke merker forskjell på lørdag og søndager i byer sentrum, stillheten og stemningen, så får du ikke med deg mye i livet.

Det er et kompromiss om at man får holde små butikker åpne, og den saken du lenker til handler om butikker i sentrum av Bergen, fordi det kan anses som et typsik turiststed. Men det er jo det ikke opp til politikerne å vurdere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har 1 butikk i bydelen som er åpen 10-22 på helligdagene.

Anonymkode: a8e15...ff0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis du ikke merker forskjell på lørdag og søndager i byer sentrum, stillheten og stemningen, så får du ikke med deg mye i livet.

Det er et kompromiss om at man får holde små butikker åpne, og den saken du lenker til handler om butikker i sentrum av Bergen, fordi det kan anses som et typsik turiststed. Men det er jo det ikke opp til politikerne å vurdere.

Det er allerede søndagsåpne butikker, og det har vært det noen år nå. Om hypotesen din var sant hadde det jo vært like mye folk på søndagsåpne butikker som på en lørdag da, men det er det jo ikle tross alt. En må ikke handle selv om en har tilbudet der vettu. Du kan selv gjøre noe helt annet enn naboen som kanskje stikker innom en kiwi butikk på langfredag for å kjøpe brød😉 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nordmenn har handlet som tullinger i flere dager. Som alt går ned i ukesvis. Det lengste strekket de er stengt på rad er to dager. Altså bare en dag mer enn en vanlig helg.

Anonymkode: 64c9e...350

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
tussi84 skrev (17 timer siden):

Det er det samme over hele landet da, med mindre det er søndagsåpne butikker. For alle andre matbutikker:  Det er vanlig åpningstider i morgen onsdag, stengt skjærtorsdag og langfredag, åpent til kl 16 påskeaften, og stengt 1 og 2 påskedag. 

Jeg trodde at dette var allmennkunnskap jeg da?

Bor i en turistbygd og her er alt åpent hele påsken.

Anonymkode: e773a...fd4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har en søndagsåpen butikk og en bensinstasjon. Jeg har handlet det jeg skal ha, gidder ikke betale ekstra fordi det er påske. Om vi "trenger" åpne butikker blir en annen diskusjon. Dette kommer alltid opp i diskusjoner om søndagsåpne butikker, MÅ vi handle på søndager? Neida, ikke på onsdager heller. De fleste kunne antagelig klart seg om butikken var åpen en dag i uken. Men det betyr ikke at det er noen gode grunner til å ikke la markedet styre når butikkene er åpne.

Anonymkode: 8ab42...72e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg synes det er bra at vi har dager hvor ting stenger ned. Tror samfunnet har godt av å roe ned tempoet noen ganger.

Anonymkode: a62e5...315

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg synes det er bra at vi har dager hvor ting stenger ned. Tror samfunnet har godt av å roe ned tempoet noen ganger.

Kan vel stenge sykehuset også da. Så vi som jobber der også får fred

Anonymkode: e3b69...173

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Du ser ikke poenget med fri med familien,fri til å lade opp? Så lenge det kan gi meg og mine mer ukomfortabel arbeidstid så kommer jeg til å fortsette å rope. 

Skal de som jobber på sykehuset, hjemmesykepleien, politiet osv si det samme "neeeeei jeg vil ha fri i påsken så det bare legger vi død de røde dagene"?

Jeg har selv jobbet en plass hvor vi var åpen i påskedagene. Det var rift om hvem som kunne få jobbe disse dagene. 

Vi vet at dagligvare handelen har lengre åpningstider, det er ikke som før hvor butikkene hadde langåpent til 18 en dag i uken og på lørdager stengte de kl 14. Det er mange arbeidsplasser som jobber turnus eller må jobbe i påsken. Det er ingen tvang å jobbe i dagligvare bransjen heller. Men skal en være med i konkurransen om å overleve i markedet må en selvfølgelig ha tilbud til kundene, hvis ikke går kundene til de som har et dekkende tilbud men da kan en heller ikke klage på at noen går konkurs og en mister jobben sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Kan vel stenge sykehuset også da. Så vi som jobber der også får fred

Anonymkode: e3b69...173

For en teit ting å si. Jeg regner med du forstår hva jeg mener hvis du ikke lenger vrien-sida til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...