Gå til innhold

Ikke bare følg hjertet når du søker utdanning.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

I dag går fristen ut for å søke høyere utdanning og jeg ber om at dere unge ikke bare må følge hjertet som flosklene sier når de råder dere til å velge. De som bare velger tullefag hvor man ikke får jobb får det tungt etter endt studie. Livet blir ikke enkelt da.

Undersøk om for mange personer har tatt utdanningen og du lurer på å velge og at det på grunn av overproduksjon av studenter i det faget ikke blir enkelt å få jobb. Ta med i betraktning hvor i landet det er sjanse til å få jobb også og om du er veldig flyttbar. 

Du skal selvsagt ta noe du kan trives med men bruk hodet og unngå skjærene i sjøen. Det er fort gjort å havne i en felle når man velger utdanning. 

Lykke til og kos dere som studenter! 

Anonymkode: 92ee3...f9a

• Liker 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Og velger man feil så er ikke det krise ;) Det er lov å endre mening seinere. 

Anonymkode: 84aba...64b

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Og velger man feil så er ikke det krise ;) Det er lov å endre mening seinere. 

Anonymkode: 84aba...64b

Men da kan man heller ikke klage på at man ikke får jobb, eller at man har måttet ta opp unødvendig mye studielån. Fordi at man kun valgte å gå etter sine interesser. 

Anonymkode: 3dd06...c12

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror det beste valget er å velge noe man genuint liker og er interessert i.

Herregud å mange mennesker som ikke har brukt noe annet enn Apple-produkter i hele sitt liv som sitter med bachelor i IT og sutrer fordi de ikke får jobb. 

Anonymkode: 0f19e...f52

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Herregud å mange mennesker som ikke har brukt noe annet enn Apple-produkter i hele sitt liv som sitter med bachelor i IT og sutrer fordi de ikke får jobb. 

Ja, er en del lærere er som bare har små fag  skolene har og får ikke fast jobb fordi de ikke har store fag som enten matte, norsk eller engelsk. 

Mye folk med kulturfag får ikke jobb eller sosionomer som sliter fordi det har vært overproduksjon av studenter. Har også hørt at sosiologi og statsvitenskap er veier til arbeidsledighet. For ikke å snakke om at sosialantropologi gjør deg arbeidsledig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

I dag går fristen ut for å søke høyere utdanning og jeg ber om at dere unge ikke bare må følge hjertet som flosklene sier når de råder dere til å velge. De som bare velger tullefag hvor man ikke får jobb får det tungt etter endt studie. Livet blir ikke enkelt da.

Undersøk om for mange personer har tatt utdanningen og du lurer på å velge og at det på grunn av overproduksjon av studenter i det faget ikke blir enkelt å få jobb. Ta med i betraktning hvor i landet det er sjanse til å få jobb også og om du er veldig flyttbar. 

Du skal selvsagt ta noe du kan trives med men bruk hodet og unngå skjærene i sjøen. Det er fort gjort å havne i en felle når man velger utdanning. 

Lykke til og kos dere som studenter! 

Helt enig, veldig få finner seg et yrke som de stortrives i over hele det voksne livet. Man skal ha evner og trives til en viss grad ja, men utsikter til jobb og en rimelig god lønn bør gå foran alt.  Og velger man feil ? Det kan rettes opp og så søke andre veier. Men alt for mange velger  "yrker" de synes hørers så veldig interessant ut, men som det kan være ekstremt vanskelig å få jobb i etter endt utdanning. Politi yrket er en slik jobb, lang utdanningstid uten lønn, uten noen garanti for fast jobb etterpå. Da står man der med stor studiegjeld og lite annet i kanskje en veldig lang periode.  Det virker som om dette har bedret seg litt siste året, om man kan ta stillinger langt utenfor de store byene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, er en del lærere er som bare har små fag  skolene har og får ikke fast jobb fordi de ikke har store fag som enten matte, norsk eller engelsk. 

Mye folk med kulturfag får ikke jobb eller sosionomer som sliter fordi det har vært overproduksjon av studenter. Har også hørt at sosiologi og statsvitenskap er veier til arbeidsledighet. For ikke å snakke om at sosialantropologi gjør deg arbeidsledig. 

Statsvitenskap er utrolig snevert ja ! Du må da ha gode politiske kontakter i bærende partier der du faktisk kan få noe ut av det ved å gå den veien. Ellers ? Det er utrolig få stillinger som dette ute. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
TomKrus skrev (1 minutt siden):

Helt enig, veldig få finner seg et yrke som de stortrives i over hele det voksne livet. Man skal ha evner og trives til en viss grad ja, men utsikter til jobb og en rimelig god lønn bør gå foran alt.  Og velger man feil ? Det kan rettes opp og så søke andre veier. Men alt for mange velger  "yrker" de synes hørers så veldig interessant ut, men som det kan være ekstremt vanskelig å få jobb i etter endt utdanning. Politi yrket er en slik jobb, lang utdanningstid uten lønn, uten noen garanti for fast jobb etterpå. Da står man der med stor studiegjeld og lite annet i kanskje en veldig lang periode.  Det virker som om dette har bedret seg litt siste året, om man kan ta stillinger langt utenfor de store byene. 

Er et ikke begrenset også hvor mye lån man får i lånekassen i løpet av et studieløp? I min tid da jeg studerte var det en grense og skulle man utdanne seg videre måtte man ta lån i banken. Ble dyrt for evighetsstudenter. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Innenfor IT handler det om kompetanse som mange tilegner seg ut i fra ren interesser og evner. Programmering krever veldig stor grad av interesse og erfaring. Mange av de beste programmerere har ikke noen formell kompetanse, men har tilegnet seg det gjennom mange år som unge, og kan dette ut og inn. Da kan man få ekstremt godt betalte jobber ved å vise arbeidsgiver hva man kan. Selv med formell utdanning får du ikke slike jobber bare med et "papir" Du må også vise arbeidsgiver din kreativitet og dine evner i praksis. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er et ikke begrenset også hvor mye lån man får i lånekassen i løpet av et studieløp? I min tid da jeg studerte var det en grense og skulle man utdanne seg videre måtte man ta lån i banken. Ble dyrt for evighetsstudenter. 

Vet ikke helt, men du får i alle fall dette inn til en master er på plass. Da snakker vi fort 6 år etter videregående skole, og fort nærmere en million i studiegjeld. Du skal ha en rimelig godt betalt jobb over mange år før du da henter inn en med fagbrev. Velger du feil master og ender opp i kassen på Rema 1000 ? Det er jo helt krise. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
TomKrus skrev (4 minutter siden):

Vet ikke helt, men du får i alle fall dette inn til en master er på plass. Da snakker vi fort 6 år etter videregående skole, og fort nærmere en million i studiegjeld. Du skal ha en rimelig godt betalt jobb over mange år før du da henter inn en med fagbrev. Velger du feil master og ender opp i kassen på Rema 1000 ? Det er jo helt krise. 

Ja, det er krise. Blir vanskelig da å søke om boliglån i en bank også. De ser jo på  fast inntekt og total gjeld. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det er krise. Blir vanskelig da å søke om boliglån i en bank også. De ser jo på  fast inntekt og total gjeld. 

Ja det er helt krise, jeg selv da jeg var ung så jo dette, og valgte utdannelse ut i fra det, noe som gjør at jeg i dag sitter godt i det uten noen gang å hatt et studielån å snakke om. Kunne faktisk gjort det enda bedre og valgt oljeindustrien tidlig på 1990 tallet, men det var ikke bare bare det heller. Mange om beinet den gangen også. Industri rørlegger :)  Det hadde gjort susen ! Neppe slik i dag, selv om den industrien til tross for grønt skifte vil vare minst 100 år til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kan mange foreldre påvirke sine barn, visuelt vise ungdom hvordan dette fungerer uten å være for direkte og "dømmende" Mange unge får høre en ting "du kan bli akkurat hva du vil " nei det stemmer aldri ! Dine interesser og dine evner ikke minst avgjør dette helt og holdent. Legger man det frem riktig for en ungdom er det en sjanse for at de lytter ! Sliter man stort med matematikk, kan man ikke gå for fag som krever man er sterk i dette !  Det krever en interesse,  og det krever ikke minst en evne ! Mange har ikke dette, å begi seg inn i den gaten da ? Det ender aldri godt. Feil valg kan rettes opp ja, men studielånet for et feilvalg et år kan ikke rettes opp. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
TomKrus skrev (1 minutt siden):

Ja det er helt krise, jeg selv da jeg var ung så jo dette, og valgte utdannelse ut i fra det, noe som gjør at jeg i dag sitter godt i det uten noen gang å hatt et studielån å snakke om. Kunne faktisk gjort det enda bedre og valgt oljeindustrien tidlig på 1990 tallet, men det var ikke bare bare det heller. Mange om beinet den gangen også. Industri rørlegger :)  Det hadde gjort susen ! Neppe slik i dag, selv om den industrien til tross for grønt skifte vil vare minst 100 år til. 

Jeg var på feil vei med et fag et år og våknet under studietiden og tok et litt vanskeligere fag som krevde noe av meg som student men som etter det fornuftige valget har ført til at de nærmest kaster jobber etter meg så stor er mangelen på kompetanse nå. Er så glad jeg våknet før studiegjelden var for stor. 

Bra du valgte noe hensiktsmessig Tom Krus. 

Om dere voksne i tråden her vet om flere utdanninger som fører til arbeidsledighet så er det bare å komme med advarsler. :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gud bedre, hele tråden spammet ned av den høyreradikale Tesla-Musk masturberingstilhengeren som "sitter godt i det" 😂

Når det gjelder tråden, så kan man ikke bare velge med "hjernen" heller. Hvis en skal jobbe i 40+ år, så er sjansen veldig høy for at man ikke holder ut i dette "fornuftige" valget og nå for tiden er sjansen større for krig (invasjon) eller borgerkrig enn at en skal kunne jobbe i samme yrket i 40 år, eller 25 år for den slags skyld. 

En må finne en balanse kanskje, både mellom hjertet og hjernen. Nei, det er ikke gøy med arbeidsledighet, men det er heller ikke gøy med en jobb man hater. Så hva er bedre av disse to tingene kan man diskutere. Få betalt for en jobb man hater og gleder seg til å avslutte dagen eller at man ikke får en jobb man hadde gledet seg til å gjøre hver eneste dag. 

Anonymkode: 7e36d...10e

• Liker 6
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Gud bedre, hele tråden spammet ned av den høyreradikale Tesla-Musk masturberingstilhengeren som "sitter godt i det" 😂

Når det gjelder tråden, så kan man ikke bare velge med "hjernen" heller. Hvis en skal jobbe i 40+ år, så er sjansen veldig høy for at man ikke holder ut i dette "fornuftige" valget og nå for tiden er sjansen større for krig (invasjon) eller borgerkrig enn at en skal kunne jobbe i samme yrket i 40 år, eller 25 år for den slags skyld. 

En må finne en balanse kanskje, både mellom hjertet og hjernen. Nei, det er ikke gøy med arbeidsledighet, men det er heller ikke gøy med en jobb man hater. Så hva er bedre av disse to tingene kan man diskutere. Få betalt for en jobb man hater og gleder seg til å avslutte dagen eller at man ikke får en jobb man hadde gledet seg til å gjøre hver eneste dag. 

Anonymkode: 7e36d...10e

Hør her da, du velger en utdannelse som gir den en rimelig god utsikt til en jobb ! Det betyr ikke at du trenger å jobbe som dette livet ut ! Men du har i alle fall en jobb i en periode, kan videreutdanne deg parallelt eller gå gradene i en bedrift med erfaring og muligheter. Det er veldig få i dag som tar en utdannelse og jobber som dette hele livet ut. Nei det er ikke gøy med arbeidsledighet, og det blir vanvittig mindre gøy om dette varer over tid, og du har mange 100.000 kroner i studiegjeld som må håndteres. Og  det blir kritisk om du da over tid får en dårlig betalt jobb som skal betjene et slikt lån, samtidig som du skal etablere deg på boligmarkedet og stifte familie. Mange tror at det bare er utdannelse som gir godt betalte jobber, det er bare ikke slik. Har du en god utdannelse i bunnen, et godt arbeidsmarked å velge i, og så får en lederstilling ! Da snakker vi. En lederstilling matcher en Master 100 av 100 ganger når det gjelder lønn, og i alle fall om du velger feilt yrke. For lederstillinger tildeles ikke bare til utdannelse i form av papir, men også i stor grad angående egnethet og beviste leveranser i en jobb over tid. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
TomKrus skrev (39 minutter siden):

Innenfor IT handler det om kompetanse som mange tilegner seg ut i fra ren interesser og evner. Programmering krever veldig stor grad av interesse og erfaring. Mange av de beste programmerere har ikke noen formell kompetanse, men har tilegnet seg det gjennom mange år som unge, og kan dette ut og inn. Da kan man få ekstremt godt betalte jobber ved å vise arbeidsgiver hva man kan. Selv med formell utdanning får du ikke slike jobber bare med et "papir" Du må også vise arbeidsgiver din kreativitet og dine evner i praksis. 

Det jeg mente når jeg skrev "noe du er interessert og liker" så handler det om at svært mange utdanner seg innen IT fordi ALLE FÅR JO JOBB DER. Men sannheten er at svært mange faller igjennom, spesielt de som utdanner seg innen programmering. Jo fordi de har ingen prosjekter å vise til, sitter ikke å lærer seg flere språk eller lignende på fritiden. De har bare utdanna seg og tenkt at jobben lander i fanget på dem. De tror det er den nye olja, bare utdann deg, så vipps, rik og i jobb resten av livet.

Kravstore er dem og, forlanger 100% hjemmekontor og 1 mill i lønn, gen z er spesielle. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg forteller mine barn at de må gjøre det så bra på skolen som mulig, for å holde flest mulig dører åpne. Og at jo dårligere de gjør det på skolen, jo flere dører lukkes. Hvis de jevnt over gjør det bra på skolen så vil de også ha lenger tid på å bestemme seg for hva de vil bli. Og så gir jeg ulike råd til barna mine, ut i fra hvilke forutsetninger de har. 

Og så må man jo innse hva som er en interesse/hobby, og hva man faktisk kan leve av. Man MÅ ikke bli fotograf fordi man liker å ta bilder, man MÅ ikke bli kunstner fordi man liker å tegne. Man kan f eks jobbe som sykepleier og tegne/male på fritiden, eller jobbe som rørlegger og være hobbyfotograf på fritiden.

Anonymkode: 024e7...6b1

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det jeg mente når jeg skrev "noe du er interessert og liker" så handler det om at svært mange utdanner seg innen IT fordi ALLE FÅR JO JOBB DER. Men sannheten er at svært mange faller igjennom, spesielt de som utdanner seg innen programmering. Jo fordi de har ingen prosjekter å vise til, sitter ikke å lærer seg flere språk eller lignende på fritiden. De har bare utdanna seg og tenkt at jobben lander i fanget på dem. De tror det er den nye olja, bare utdann deg, så vipps, rik og i jobb resten av livet.

Kravstore er dem og, forlanger 100% hjemmekontor og 1 mill i lønn, gen z er spesielle. 

Det siste der ? :) Det kan bare de som er meget gode forlange og får det lett. Men det krever at du kan vise en arbeidsgiver at du kan dette til fingerspissene, har kreativitet og kan levere. Alle andre faller igjennom, seriøse store tech bedrifter stoler ikke på en master heller, de tester ut om vedkommende virkelig kan dette i form av praktiske tester. Meget godt betalte jobber, men et nåløye å komme igjennom uansett utdannelse. Også noe som noen kan komme igjennom uten formell utdannelse, men da har du tilegnet deg denne kunnskapen selv, og det krever enorm interesse og kreativitet. Det er faktisk mange som klarer akkurat dette, som fikk interessen som barn/ ung og som kan knekke selv avanserte systemer angående hacking ! Fordi dette ligger for deres evner så til de grader, men de passer ikke nødvendigvis inn i et utdanningssystem. 

Har selv sett noen som aldri ville kommet seg igjennom en utdannelse som bilmekaniker ! Men kunne plukke en bil fra hverandre og sette den sammen igjen på ren intuisjon og interesse og genuin medfødt forståelse og evne innenfor mekanikk. Gi de en lærebok , og de hadde ikke klart det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Man kan få for 480 studiepoeng. Hvis man studerer heltid tilsvarer det 8 år. 

Anonymkode: 37759...657

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...