Gå til innhold

Hva er dekket/ ikke dekket i en forsikring for katt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leser om at det er færre og færre sykdommer/ skader man får dekket, så vitsen med forsikring er kanskje ikke tilstede når man har økonomi til å ta katten til dyrlegen uansett om man har forsikring eller ei?

Anonymkode: 701d2...f6b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Les alle vilkår. Og det er absolutt viktig med forsikring

Hilsen dyrlege

Anonymkode: e630f...024

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må faktisk finlese vilkårene dine. Det er veldig mye som ikke dekkes. Det er også forskjellig fra selskap til selskap hva som dekkes. Djevelen er i detaljene... 

Anonymkode: 44367...25e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Les alle vilkår. Og det er absolutt viktig med forsikring

Hilsen dyrlege

Min søster tok katten til dyrlege fordi hun trodde han hadde uv, noe han ikke hadde, men de fant litt proteiner i urinen som egentlig ikke indikerte noe som helst sa dyrlegen, men kunne samtidig være tidlig tegn på nyresvikt.

Hun betalte over 6000 kroner for undersøkelsen og fikk tilbake ca halvparten av Agria, men Agria skrev at neste gang hun tok katten til dyrlege på grunn av det samme problemet, kom de ikke til å dekke noe.

Hun har egenandel på 1800 + 25% bevegelig egenandel i tillegg ,, så hun må jo betale ganske mye selv.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Men er det noen generelle ting forsikringsselskapene Ikke dekker? Forstår at de dekker slike ting som skader på katten hvis den har vært i slåsskamp eller blitt påkjört, men veldig mange sykdommer blir ikke dekket og når katten passerer 7 år er det vel heller ikke enkelt å få den forsikret?

Ts

Skrevet (endret)

Feil

Endret av Etk
Skrevet

Det står i vilkårene til katteforsikringen hva den dekker. Og det er forskjellig fra forsikring til forsikring. Vi har selv katteforsikring hos Agria. Har ennå ikke brukt den (bank i bordet). Vi valgte Agria for den dekker blant annet FORL/TR. Den ene katten vi hadde før, fikk denne tannkjøttsykdommen og endte opp med 4 trekte tenner i løpet av sitt liv. 50% av katter får tannkjøttsykdommen. Vi har en fast egenandel på 2300 kr + 15% bevegelig andel i tillegg pr forsikring.  

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har har Agria. Måtte nylig avlive den 10 år gamle gutten min. Men før den tid ble det en del turer til veterinæren.

Og det eneste jeg følte meg litt … trist for var siste besøket. De dekker kun maks 1000kr for avliving. Resten må man ta selv.

Ellers er jeg fornøyd med forsikringen, jeg brukte kun den for tenner før de endret reglene. Altså tilbake når de kun dekket 5000kr i året.

Men de endret jo på det, og nå dekker de jo «alt». Om de nye kattungene får TR som han gamle hadde, så er jeg trygg.

Jeg har ikke hørt noe om at de ikke dekker opp om ulikt.

Altså jeg vet jo at de ikke dekker normale ting som årlig vaksine og sjekk, og vanlige ting som tannrens. Men alt utover det trodde jeg nå var dekket.

Høres merkelig ut det du sier om at Agria ikke skulle dekke opp om en UVI, eller krystaller.

Jeg betaler med for hannkatt forsikringen pga. de oftere får problemer med urinveiene… 🤔🤔 Så den forstår jeg jo ikke helt… 🤨

Men har jo ikke lest vilkårene, sån 100% virkelig lest lest dem. Skummet over dem.

Og hos Agria har de ikke aldersgrense. Tror flere forsikringsselskap ikke dekker opp om eldre katter, men det er jo et av salgspunktene til Agria, at de ikke har noen aldersgrense.

Og jeg har brukt den video konsultasjonsgreia flere ganger, og er veldig fornøyd med den :) 

IMG_2956.jpeg

Anonymkode: 12368...637

AnonymBruker
Skrevet

Har Agria og en katt med tannstein. Den behandlingen dekkes ikke. 

Anonymkode: f0bd2...ace

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Men er det noen generelle ting forsikringsselskapene Ikke dekker? Forstår at de dekker slike ting som skader på katten hvis den har vært i slåsskamp eller blitt påkjört, men veldig mange sykdommer blir ikke dekket og når katten passerer 7 år er det vel heller ikke enkelt å få den forsikret?

Ts

Det å skaffe NY forsikring på en sju år gammel katt (eller hund) lar seg ikke alltid gjøre, nei. Jeg var ute på "shopping" for å se etter en rimeligere forsikring til min 7,5 år gamle hund, da vår eksisterende forsikring i Agria var blitt så dyr. Men nei, det lot seg ikke gjøre. Fant ingen som ville forsikre en så gammel hund, så jeg måtte pent beholde den forsikringen jeg hadde på den.

Sikkert samme sak for katter. Etter en viss alder er det risikosport for forsikringsselskapene å nyforsikre et kjæledyr.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg har har Agria. Måtte nylig avlive den 10 år gamle gutten min. Men før den tid ble det en del turer til veterinæren.

Og det eneste jeg følte meg litt … trist for var siste besøket. De dekker kun maks 1000kr for avliving. Resten må man ta selv.

Ellers er jeg fornøyd med forsikringen, jeg brukte kun den for tenner før de endret reglene. Altså tilbake når de kun dekket 5000kr i året.

Men de endret jo på det, og nå dekker de jo «alt». Om de nye kattungene får TR som han gamle hadde, så er jeg trygg.

Jeg har ikke hørt noe om at de ikke dekker opp om ulikt.

Altså jeg vet jo at de ikke dekker normale ting som årlig vaksine og sjekk, og vanlige ting som tannrens. Men alt utover det trodde jeg nå var dekket.

Høres merkelig ut det du sier om at Agria ikke skulle dekke opp om en UVI, eller krystaller.

Jeg betaler med for hannkatt forsikringen pga. de oftere får problemer med urinveiene… 🤔🤔 Så den forstår jeg jo ikke helt… 🤨

Men har jo ikke lest vilkårene, sån 100% virkelig lest lest dem. Skummet over dem.

Og hos Agria har de ikke aldersgrense. Tror flere forsikringsselskap ikke dekker opp om eldre katter, men det er jo et av salgspunktene til Agria, at de ikke har noen aldersgrense.

Og jeg har brukt den video konsultasjonsgreia flere ganger, og er veldig fornøyd med den :) 

IMG_2956.jpeg

Min søster har Agria og de dekker ikke årlige vaksiner, helsesjekk eller tannrens som må utføres i narkose.

Hvordan merker man at katten har TR?

Min søster opprettet forsikringen i fjor og betalte 205 kr i måneden, som ikke er ille, men nå nylig har de blitt dyrere og hun må betale nesten hundre kroner mer i måneden.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min søster tok katten til dyrlege fordi hun trodde han hadde uv, noe han ikke hadde, men de fant litt proteiner i urinen som egentlig ikke indikerte noe som helst sa dyrlegen, men kunne samtidig være tidlig tegn på nyresvikt.

Hun betalte over 6000 kroner for undersøkelsen og fikk tilbake ca halvparten av Agria, men Agria skrev at neste gang hun tok katten til dyrlege på grunn av det samme problemet, kom de ikke til å dekke noe.

Hun har egenandel på 1800 + 25% bevegelig egenandel i tillegg ,, så hun må jo betale ganske mye selv.

Ts

Det spørs helt hva som faktisk var galt, journalen og diagnosen.

Flere forsikringsselskap dekker utredning men ikke videre behandling av kroniske sykdommer når diagnosen er endelig - så sjekk alltid opp det med liten skrift. Spesielt kjedelig for de med allergi-dyr eller nyresvikt. 

Men igjen, så vet jeg flere selskaper som ogaå dekker feks nyresvikt (utredning osv). Som Agria.

Så hva din søster har fotalt deg som hun selv haf forstått/misforstått av veterinær og Agria selv, vet jeg ikke. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Min søster har Agria og de dekker ikke årlige vaksiner, helsesjekk eller tannrens som må utføres i narkose.

Min søster opprettet forsikringen i fjor og betalte 205 kr i måneden, som ikke er ille, men nå nylig har de blitt dyrere og hun må betale nesten hundre kroner mer i måneden.

Ts

Og helt normal oppfølging av katten et ikke forsikring beregnet til. Men uforutsette større skader eller sykdommer

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ts

Ja helt normale ting som vaksine, tannrens ol. dekkes ikke. Men om de skulle avdekke TR, som de gjorde via røntgen hos min gutt, så dekket de tann trekking. Før var det maks 5000kr i året de dekket, nå dekker de alt mener jeg var endringen.

TR er noe ala periodontitt hos menneske mener jeg. Tennen går i oppløsning nede i tannkjøttet. Så røntgen vil kunne se dette, men tror ikke det kan avdekkes med å se i munnen på en katt. Og alt av pussing av tenner betyr ingenting, det er en sykdom, og man kan ikke forebygg den.

Jeg er litt usikker på hva jeg skal betale for de to. Mener at hunnkatten var 280kr eller noe, og han katten lå på rundt 350kr i mnd. husker ikke helt, og det ble noe merkelig med første betaling, har kun hatt dem i noen uker så usikker på fremtiden. Og mener det blir noe ID % og kanskje også ekstra prosent for å ha flere dyr … 🤔

For et helt år: Hunnkatt 9 mnd: ~3400kr. Hannkatt 9 mnd: ~3700kr. 

Men jeg stilte spørsmål til Agria om hvorfor hannkatten var dyrere å forsikre, og ja svaret var blant annet pga. urin problemer som de oftere får.

Om prisen stiger, det kan jo komme av at alt stiger 😅

Men jeg vet jeg undersøkte tilbake for en hel del år siden når jeg skulle forsikre, og da var det Agria som vant for min del. pga. de dekker sykdom. Noe jeg da endte opp med å trenge å bruke.

Mener de også dekke opp til 6000kr i medisiner i året, som kommer godt med da det er dyrt. Kvalmestillende for den gamle gutten min. 550kr for en pakke med 4 tabletter, 1/2 tablett om dagen. Det blir dyrt i lengden når det er daglig dose 😬

Men anbefaler alltid folk i å gjøre undersøkelser. Sette seg ned å faktisk lese gjennom alt som står med liten skrift. Sammenligne dekning, pris, og ikke minst egenandel lg hvor mye forsikringen dekker. Agria kan nå dekke opp mot 90 000kr i året. Jeg har min på 60 000kr. Men man har valgfrihet. Kan også velge en på 30 000kr, om man ønsker det. Man kan justere på egenandel, fast og bevegelig del. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det spørs helt hva som faktisk var galt, journalen og diagnosen.

Flere forsikringsselskap dekker utredning men ikke videre behandling av kroniske sykdommer når diagnosen er endelig - så sjekk alltid opp det med liten skrift. Spesielt kjedelig for de med allergi-dyr eller nyresvikt. 

Men igjen, så vet jeg flere selskaper som ogaå dekker feks nyresvikt (utredning osv). Som Agria.

Så hva din søster har fotalt deg som hun selv haf forstått/misforstått av veterinær og Agria selv, vet jeg ikke. 

Jeg var med henne til dyrlegen og har lest mailen hun fikk fra Agria

Ts

Skrevet

Jeg har en sparekonto til katten, og uansett nok penger til å dekke det som måtte komme. Om man bør forsikre katten, kommer an på om man har råd til å la være. 

AnonymBruker
Skrevet

Forsikring er ment for sykdom og skade, ikke rutinebehandlinger som vaksine, tannrens og vanlig helsesjekk.

Anonymkode: 4de05...e06

AnonymBruker
Skrevet

Jeg også har Agria, etter nøye sjekk av ulike alternativer før jeg fikk pus i hus. De er litt dyrere enn fx Tryg, men dekker også mer. Litt surt med bevegelig egenandel, men de er nok likevel det beste valget. Har nylig måttet bruke den pga noe akutt, med røntgenbilder og greier. Blir fort styggdyrt.

Det som er litt kjipt, når det viste seg han hadde dette, er at kryptorkisme ikke er dekket, altså at én testikkel ikke har kommet ut/ned. Sjelden tilstand og det trengs operasjon, som også betyr narkose. Da flyr fort 4-5 lapper.

Støtter det andre sier om å lese vilkårene nøye. Forsikringsselskaper har dårlig rykte med god grunn, men er også fine å ha når ulykka er ute.

Anonymkode: 1e120...c8b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...