Gå til innhold

«Hudpleie fra Østen er ikke tilpasset nordisk hud» erfaringer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Klima, lysforhold, tilgang til næring, altså geografiske faktorer er årsaken til at vi heldigvis er forskjellig her på jorden 😍 vi har gjennom arv og tid fått våre egne trekk som er særegne for hvor vi kommer fra.
Så da lurer jeg på; hudpleie fra andre deler av verden, som flere influensere plutselig sverger til, hvordan i alle dager kan den funke på vår sarte hud som skriker etter rette vitaminer som de på andre siden ikke har hørt om en gang!?

Noen som har brukt slikt over tid å har erfaringer de vil dele?

Er det enda melkeku?
Er smålei av nyheter som er fake, men «alle» ønsker jo drømmehud, og hvertfall for en «billig penge»

Anonymkode: 08b6b...cf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du noe forskningsbasert grunnlag for at nordisk hud trenger andre vitaminer enn østlig hud? Jeg er ikke uenig i at det er mye "hype" innen hudpleie, og ulike influencere er kanskje ikke de man først og fremst skal søke råd om hudpleie hos. Når det er sagt, finnes det ganske mye dokumentasjon på hvilke ingredienser som faktisk har effekt på huden - hvis man tar seg tid til å sette seg inn i det. 

Koreansk og japansk hudpleie er i utgangspunktet mye snillere mot huden enn typisk vestlig hudpleie, som har frontet sterke, aktive ingredienser som retinoider, eksfolierende syrer og kraftige antioksidanter som bl.a. C-vitamin, mens østlig/asiatisk hudpleie typisk fokuserer på rens, fukt, styrking av hudbarrieren og solbeskyttelse. Sagt på en annen måte så fokuserer vestlig hudpleie på å behandle (oppståtte problemer), mens asiatisk hudpleie har mer fokus på å forebygge at hudproblemer oppstår.

Til syvende og sist kommer det an på hudtypen din, hva du ønsker å oppnå med hudpleien, og for såvidt også preferanser. Noen liker en rutine med mange steg, andre foretrekker en mer minimalistisk rutine med færre steg.

Selv foretrekker jeg f.eks. koreanske/japanske solkremer, da de fungerer mye bedre for min kombinajsonshud. Jeg blir verken blank eller klissete, og de fungerer bra under sminke. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...