Gå til innhold

Finnes det noen som sveiper til høyre på menn som "ikke vil ha noe drama"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Maleficenta skrev (39 minutter siden):

Helt enig med deg. Er samme type som sier til en dame på date som et kompliment, at du er ikke som andre damer. Hva faen menes med det? Er det negativt å være kvinne?

Jeg tror den kommentaren – "du er ikke som andre damer" – ofte kommer fra et ekte sted. Mange menn har hatt relasjoner hvor de har opplevd drama, kritikk, følelsesmessig ustabilitet eller å ikke bli møtt med respekt. Når de så møter en kvinne som virker trygg, ærlig, støttende eller lite dømmende, kommer det ut som: "du er ikke som de andre."

Det betyr jo ikke nødvendigvis at det er noe galt i å være kvinne, men at mange menn har dårlige erfaringer med måten en del kvinner oppfører seg i relasjoner på. Og dette tør nesten ingen menn å si høyt – fordi de da får høre at de hater kvinner, ikke tåler sterke kvinner eller ikke har bearbeidet eksen.

Men kanskje vi faktisk må begynne å snakke om dette mer åpent? For mange menn ønsker sunne, stabile relasjoner – og de blir slitne av å måtte navigere emosjonelle berg-og-dal-baner, kritikk, passiv aggresjon og konstante krav. Det er her vi ønsker å bidra med kurset: hjelpe kvinner å forstå hvordan de faktisk påvirker relasjonen – og gi dem verktøy for å skape trygghet, tillit og tiltrekning i stedet.

Det er ikke snakk om å "endre hvem de er", men å øke selvinnsikt og skape mer kjærlighet – for begge parter.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pippi Lotta skrev (1 time siden):

Det kan selfølgelig være en klønete måtte å skrive at man ønsker seg rolig å voksen komunikasjon, men det er jo ikke sånn det høres ut. Det er også et veldig tungt tema for første samtale, hei kjekt å møtte deg er du umoden og red for følelser? Ironisk nok tror jeg også mange som skriver at de ikke ønsker "drama" nettopp ønsker å ungå slike temaer, så jeg ville anta at jeg ville blitt avist om jeg tokk om slike temaer med en slik type. Så da er vel terskelen ganske høy for å stille de spørsmålene du foreslår... 

Du er inne på noe veldig viktig her. Det er lett å lese "ikke interessert i drama" som et klønete signal – men jeg tror som nevnt at det ofte er et uttrykk for noe mye dypere: nemlig at mange menn aldri har lært hvordan de skal håndtere følelser, konflikter eller relasjonell kompleksitet. De ønsker indre ro og emosjonell trygghet, men vet ikke hvordan de skal be om det på en moden måte.

Dette handler ikke om at kvinner skal ta skylden – men at menn ofte mangler gode forbilder for hva sunn, følelsesmessig moden kommunikasjon faktisk er. Mange har vokst opp med fraværende fedre, eller med et maskulinitetsideal som har lært dem at sårbarhet er svakt, og at "kontroll" og "kulhet" er nøkkelen til respekt.

Derfor blir mange menn usikre, redde eller lukket når de møter kvinner som tør å stille de vanskelige spørsmålene tidlig. Ikke fordi de ikke ønsker det – men fordi de ikke har språket for det.

Samtidig er det som du sier – ja, det er urettferdig at kvinner ofte må bære denne emosjonelle byrden også. Men kanskje er det nettopp derfor vi trenger et skifte nå. Kvinner har en helt unik evne til å bringe frem trygghet, forståelse og kontakt – ikke fordi de skal redde mannen, men fordi det skaper ekte tilknytning.

Det vi ser i dag er at mange kvinner er slitne av å “bære relasjonen alene”, og menn er forvirret over hvorfor ingenting fungerer – selv om de mener det godt. Det er her vi tror endringen starter: gjennom innsikt, språk og ærlig samtale.

Og ja – terskelen er høy. Men kanskje nettopp derfor må noen våge å være først ute og vise en annen vei. Takler de ikke at man stiller spørsmål er de ikke modne nok til den relasjonen som skal bygges uansett, og man har fått svar på det. Men hva om han ene takler det helt fint, blir positivt overrasket og er med på å ha en dialog rundt det?  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden sveipet jeg høyre på en mann som skrev dette i profilen: er alltid blid og misliker drama. Har aldri møtt en mann som laget så mye drama og dårlig stemning. Var i konflikt med ekser, venner, naboer osv. Og sutret for den minste ting. Også veldig hissig. Så nei takk. Har og venner og bekjente med lignende erfaringer med mennesker som skriver de ikke ønsker drama. Så bare å styre unna

• Liker 14
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maleficenta skrev (2 timer siden):

Helt enig med deg. Er samme type som sier til en dame på date som et kompliment, at du er ikke som andre damer. Hva faen menes med det? Er det negativt å være kvinne?

Den er skummel. Da blir man satt på en pidestall fra første stund, så klart «feiler» man etterhvert.  For man gir jo alltid sitt beste på dater i begynnelsen. Og da kommer nedturen: «du er jo akkurat som alle andre damer!»
Håpløst og rødt flagg for meg om en mann sier noe slikt ja. 

Anonymkode: 4817e...f7b

• Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har møtt fire menn i mitt liv som har sagt at de ikke gidder noe drama. Fellesnevneren for dem er at de er veldig dramatiske og kontrollerende, på ulike måter. To av dem var voldelige. Hvis jeg ble lei meg over noe, var det straks "drama", enda det var de som i utgangspunktet sa eller gjorde stygge eller dramatiske ting. Alt måtte være på deres premisser og jeg måtte finne meg i alt.

Så ja, jeg hadde definitivt sveipet bort en som skrev noe sånt. Det sier seg selv at man ikke ønsker drama, men en voksen og respektfull kommunikasjon. Dessuten er det en lite respektfull måte å omtale kvinner på. Som om kvinner=drama, dvs underforstått at kvinner er hysteriske og menn er rolige og rasjonelle. Dvs et typisk misogynistisk syn. Felles for disse mennene mine over her var også et elendig kvinnesyn.

Så ja, ikke skriv det i profilen din. Mange kvinner forbinder disse "ønsker ikke drama"-mennene med nettopp drama og at alt skal være på deres premisser. De gidder ikke å møte på noen motstand. Da ønsker man ikke et forhold, men bare en kropp å leke med.

Anonymkode: a1ae2...e1d

Akkurat dette er min erfaring også. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De mennene som føler behov for å presisere "no drama" i datingprofilen sin har sannsynligvis en oppførsel som får det til å rable for hvem som helst.

Hvis alle eksene dine har vært gærne er det DU som er problemet. Ferdig snakka.

Anonymkode: f7754...0bb

• Liker 7
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg unngår slike menn. Unngår også kvinner som sier sånt som veninner. Spørs så klart litt på kontekst. Men i løpet av livet har jeg lært meg å forbinde den setningen med en viss type personlighet som jeg ikke trives sammen med.

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva mener disse menene er drama da? Er jo håpløst å vite, da vi har forskjellige tanker rundt det. 

Jeg liker heller ikke drama, men det er heldigvis sjeldent jeg har drama i livet mitt. 

Anonymkode: 37bf4...f15

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er enig i at det er teit å skrive på profilen, men jeg tror betydningen av ikke noe drama kan bety noe helt annet for den som legger det ut enn den som leser det.

Hvis jeg skulle skrevet det så hadde bakgrunnen vært at jeg er ferdig med unødvendig drama som klaging og krangling over de mest ubetydelige ting. Ikke ble drama for meg betyr at jeg ønsker meg en voksen kvinne som har innsett at livet er så mye mer enn å lage drama over at man ikke gjør ting på samme måte som hun ville gjort. Ikke noe drama betyr for meg at man velger sine kamper og bidrar til å løfte hverandre opp i stedet for å trykke hverandre ned.

PS! Jeg er nå skilt, og singel av eget valg. Orker ikke unødvendig drama!

Anonymkode: ded27...d0f

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Bare å se her på KG: Kvinner lager helvete.

Anonymkode: 5f6e2...3fa

Og menn lager helvete.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bare det å få seg til å skrive noe slikt i en Tinderprofil sier jo sitt! Thank you, next! 

Anonymkode: 9cedb...0f0

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, synes det er en dramatisk ting å skrive i profilen. Det er mye mer attraktivt å fokusere på det positive. Samtidig er jeg glad disse mennene skriver "no drama", for da vet jeg hvem jeg skal sveipe vekk.

Anonymkode: 57e1e...98a

• Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nettinettet skrev (1 time siden):

Har vi egentlig spurt: Hva mener du med det?
Er det en som ikke tåler følelser – eller en som bare ønsker fredelig kommunikasjon etter et turbulent forhold?

Jeg tror mange kvinner i dag har blitt veldig gode på å analysere, vurdere og sile bort – men kanskje litt for dårlige på å spørre, utforske og være nysgjerrige. Det er så lett å tenke “hvis han skriver det, er han sikkert sånn og sånn” – men hvordan vet vi det uten å spørre?

Og ja – noen menn har skrevet det fordi de ikke orker krav, følelser eller ansvar. Men det er også mange menn som har erfart at de faktisk får til mer i relasjoner hvor de ikke blir møtt med kjeft og skuffelse, men med varme og rom for å prøve og feile. Jeg har snakket med så mange menn som har fått høre at de var "umulige", og som i neste forhold blomstrer fordi de blir møtt annerledes.

Så kanskje vi heller burde spørre:
👉 Hvordan kan kvinner bli mindre redde og mindre på vakt?
👉 Hvordan kan menn bli tryggere på å forstå og møte kvinners behov, uten å føle seg angrepet?

Ingen drama kan være et dårlig uttrykk – men det kan også være et rop om trygghet. Og jeg tror det vi alle egentlig ønsker er det samme: Å bli møtt, ikke mistenkt.

Dette er jo bare riv ruskende galt. Vi må bli MER på vakt. Vi risikerer livet om vi velger feil menn. Handler ikke om at vi skal tro det beste om noen, handler om å sørge for egen sikkerhet. 

Nettinettet skrev (10 minutter siden):

Jeg skjønner veldig godt hva du mener – det er ingen som ønsker å starte et nytt bekjentskap med å spille psykolog eller gå rett inn i dypterapi. Det skal kjenne lett, og det er naturlig å ønske seg noe “easy going” i starten.

Men samtidig tenker jeg:
💭 Finnes det egentlig noen mennesker i 30-, 40- eller 50-årene som ikke har noe i bunnen som krever litt selvrefleksjon og arbeid?

Når noen skriver “ingen drama” så kan det absolutt være et rødt flagg – men det kan også være en litt klønete måte å si: “Jeg har opplevd kaos før, og jeg er sliten av det.” Og ja, det er en invitasjon til at vi skal være litt nysgjerrige – men det betyr ikke at vi skal “fikse” noen. Det betyr bare at vi møter et ekte menneske, med noe i bagasjen.

Og kanskje er det nettopp i hvordan man snakker om det man bærer med seg, at vi finner ut om noen er klare for relasjon – ikke i om de er “helt bearbeidet”.

Så nei – vi skal ikke være terapeuter.
Men hvis vi bare vil ha “ferdig bearbeidede mennesker” uten noen emosjonelle restverdier, så tror jeg vi må innse at vi kanskje ber om en relasjon med en karakter, ikke en person.

For noen ganger er det faktisk den som tør å være ærlig om bagasjen – på en reflektert måte – som har det største potensialet for å bygge noe ekte.

Skjønner absolutt intensjonen din her om å være fordomsfri. Men det at noe er et rødt flagg = stor sannsynlighet for giftig/farlig oppførsel. Å skrive "ikke drama" ER et rødt flagg. Dvs det tyder mest sannsynlig på en mann som ikke evner å løse konflikter på en voksen måte, men heller er nedlatende og kaller det drama.

Man kan velge å se bort fra det røde flagget og gi det en sjanse, eller man kan være lur og sikre seg selv og ikke risikere usunt forhold. Det er ikke lange bekjentskapet som skal til før man risikerer å være låst i vold, trusler og frykter for livet. Se på drapssakene de siste to årene. 

Dealbreaker er egne meninger, hva som er viktig for akkurat deg. (Feks sveiper jeg alltid nei på de med bilder av seg selv i bar overkropp fordi jeg synes det er tacky, ikke fordi det er rødt flagg).

Derimot er rødt flagg tegn på noe som kan være farlig (for alle). Giftig oppførsel og usunne handlingsmønstre ER skadelig. Utsagn som "orker ikke drama" er et giftig uttrykk som altså gir hint om nettopp usunne handlingsmønstre. Å be noen overse røde flagg er utrolig risikofylt, tenk om dette er en voldsmann? 

Anonymkode: e7140...87d

• Liker 4
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg er enig i at det er teit å skrive på profilen, men jeg tror betydningen av ikke noe drama kan bety noe helt annet for den som legger det ut enn den som leser det.

Hvis jeg skulle skrevet det så hadde bakgrunnen vært at jeg er ferdig med unødvendig drama som klaging og krangling over de mest ubetydelige ting. Ikke ble drama for meg betyr at jeg ønsker meg en voksen kvinne som har innsett at livet er så mye mer enn å lage drama over at man ikke gjør ting på samme måte som hun ville gjort. Ikke noe drama betyr for meg at man velger sine kamper og bidrar til å løfte hverandre opp i stedet for å trykke hverandre ned.

PS! Jeg er nå skilt, og singel av eget valg. Orker ikke unødvendig drama!

Anonymkode: ded27...d0f

Hehe, du mener akkurat det vi skjønner at dere mener. 

"Jeg ønsker meg en voksen kvinne som har skjønt at livet er mer behagelig om man ikke tar opp rutiner og ønsker i et forhold, og om det er uenigheter eller problemer oss i mellom skjønner hun at å klage ikke er noen vits. Hun skal helst ikke ha særlige krav, men heller være blid og fornøyd uten å henge seg opp i hva jeg gjør eller ikke gjør. Og skulle hun glemme seg og ta det opp med meg, så kommer jeg til å si at hun trykker meg ned og dermed gi henne skyldfølelse over at hun nevner egne behov, i stedet for å rose meg for alt jeg gjør."

Sånn med andre ord. ;) 

Anonymkode: e7140...87d

• Liker 5
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

For du har masse erfaring med å date slike menn sånn at du kan uttale deg skråsikkert om hvordan de er, ikke sant? 

Anonymkode: ab793...73f

I. Have. Male. Friends. Også den sorten der. Fine folk, på sin måte og til sitt bruk, men jeg ville jo ikke rørt i dem med ildtang om jeg var kvinne og skulle ha en partner.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvis dette er helvete så tåler du svært lite. 

Anonymkode: 091e8...e87

Herregud, kan du forestille deg å være fanget i et forhold med en av disse kverulantene? 😄

Anonymkode: 5f6e2...3fa

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Nettinettet skrev (12 timer siden):

Du er inne på noe veldig viktig her. Det er lett å lese "ikke interessert i drama" som et klønete signal – men jeg tror som nevnt at det ofte er et uttrykk for noe mye dypere: nemlig at mange menn aldri har lært hvordan de skal håndtere følelser, konflikter eller relasjonell kompleksitet. De ønsker indre ro og emosjonell trygghet, men vet ikke hvordan de skal be om det på en moden måte.

Dette handler ikke om at kvinner skal ta skylden – men at menn ofte mangler gode forbilder for hva sunn, følelsesmessig moden kommunikasjon faktisk er. Mange har vokst opp med fraværende fedre, eller med et maskulinitetsideal som har lært dem at sårbarhet er svakt, og at "kontroll" og "kulhet" er nøkkelen til respekt.

Derfor blir mange menn usikre, redde eller lukket når de møter kvinner som tør å stille de vanskelige spørsmålene tidlig. Ikke fordi de ikke ønsker det – men fordi de ikke har språket for det.

Samtidig er det som du sier – ja, det er urettferdig at kvinner ofte må bære denne emosjonelle byrden også. Men kanskje er det nettopp derfor vi trenger et skifte nå. Kvinner har en helt unik evne til å bringe frem trygghet, forståelse og kontakt – ikke fordi de skal redde mannen, men fordi det skaper ekte tilknytning.

Det vi ser i dag er at mange kvinner er slitne av å “bære relasjonen alene”, og menn er forvirret over hvorfor ingenting fungerer – selv om de mener det godt. Det er her vi tror endringen starter: gjennom innsikt, språk og ærlig samtale.

Og ja – terskelen er høy. Men kanskje nettopp derfor må noen våge å være først ute og vise en annen vei. Takler de ikke at man stiller spørsmål er de ikke modne nok til den relasjonen som skal bygges uansett, og man har fått svar på det. Men hva om han ene takler det helt fint, blir positivt overrasket og er med på å ha en dialog rundt det?  

Jeg tolker "drama" mer i retning av å krangle om ting som husarbeid og at det ikke handler om følelser. Den siden av saken kan man i alle fall løse ved å velge en kompatibel partner. Men det hjelper jo ingen å skrive noe så platt og overfladisk i en datingprofil. Man har så lite plass til å fange noens oppmerksomhet, og bruker den på noe sånt...?

Gitt mengden fisk i havet, lurer jeg faktisk litt på hva slags kvinner som sveiper på sånt - og samtidig ikke sveiper på alle menn.

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 15.4.2025 den 17.31):

Får kjøpe deg en sånn oppblåsbar dukke. De ønsker ikke gaver, eller bruker penger. Og de sier aldri nei. Ikke har de barn heller. 👍

Anonymkode: 674ec...e07

Det du indirekte og subtilt skriver her er at du er en av de som ligger under df av drama.

Anonymkode: d755f...ec0

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.4.2025 den 17.13):

Hver tiende mann har dette i sin profil. For meg er det et eneste stort rødt flagg. Uansett hvor fin mannen eller resten av profilen er så blir det et nei fra meg. Han kan like gjerne skrive "Hei jeg er en voksen mann som ikke ønsker at en partner stiller krav til meg eller forventer noe av meg. Jeg ønsker ingen spørsmål rundt min bedritne oppførsel, så fint hvis du bare lar meg ture frem som jeg vil og ikke" lager drama" de gangene jeg behandler deg som dritt"

Finnes det en eneste  kvinne som tenker at det er en god idé å sveipe til høyre på disse. 

Anonymkode: 6bb00...717

Greit nok at de skriver at de ikke ønsker drama. Betyr jo mest sannsynlig at de er og har behov for en lite komplisert dame som ikke tror folk er tankelesere, absolutt må ha rett og driver med overtalelse mm. Eller de er konfliktsky. De har sikkert brent seg en del på tidligere erfaringer.

Verre med alt det andre her og måten det skrives på😅 Det hadde lett fått meg til å sveipe venstre altså 🤣

Endret av Fighter83
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nettinettet skrev (16 timer siden):

Det er her vi ønsker å bidra med kurset: hjelpe kvinner å forstå hvordan de faktisk påvirker relasjonen – og gi dem verktøy for å skape trygghet, tillit og tiltrekning i stedet.

Kurset som du selger? 

Anonymkode: 07888...01e

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...