Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt analfabet når det gjelder lønn og lønnsansinnitet. Jeg er snart 40 år, og straks ferdig utdannet vernepleier. Jeg har annet utdannelse og jobberfaring. Vil jeg som nyutdannet automatisk komme opp på 10 år lønnsansinnitet fordi jeg har annen jobberfaring ? 

Anonymkode: 36039...4f3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er helt analfabet når det gjelder lønn og lønnsansinnitet. Jeg er snart 40 år, og straks ferdig utdannet vernepleier. Jeg har annet utdannelse og jobberfaring. Vil jeg som nyutdannet automatisk komme opp på 10 år lønnsansinnitet fordi jeg har annen jobberfaring ? 

Kommer vel an på hvor du skal jobbe. Jeg har jobbet i det private hvor ingen brydde seg om ansiennitet (om noe telte det negativt), mens i staten hvor jeg jobber nå telte all tidligere yrkeserfaring med. 

Anonymkode: 4b6a4...eaa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Mest sannsynlig starter du på 0 år med ansiennitet, hvis det er snakk om et annet yrke.

Anonymkode: 81b68...725

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mest sannsynlig starter du på 0 år med ansiennitet, hvis det er snakk om et annet yrke.

Anonymkode: 81b68...725

All min ansiennitet telte med når jeg begynte å jobbe som nyutdannet helsefagarbeider, på et statlig sykehus. 
Dette er ansiennitet fra håndverker og annet urelevant. 

Anonymkode: 49dc4...03e

• Liker 2
Skrevet

Det meste av jobberfaring telles med når man beregner ansiennitet i det offentlige. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Viktig å legge frem dokumentasjon på all yrkeserfaring, også den man evt ikke har tatt med i jobbsøknaden.

Skrevet

Ryddet for avsporing. 

Christina82, mod

Skrevet

Jeg er og vernepleier. Har fått for alt jeg har jobbet innen helse når jeg har jobbet innen helse.  har og jobbet på skole, da fikk jeg fra jeg fikk autorisasjon. 

Skrevet

Ring NAV og be de sende deg din A-melding. Det står ALL lønnet arbeid, petmisjoner, sykemld osv. Lever denne til lønn, HR etc og de vil regne ut riktig ansiennitet for deg :) Lykke til!

Skrevet

TS, du starter med 0 år ansiennitet siden det er ett nytt yrke.

AnonymBruker
Skrevet
Båtsjåfør skrev (Akkurat nå):

TS, du starter med 0 år ansiennitet siden det er ett nytt yrke.

Nei, det kommer jo som flere av oss har forklart helt an på arbeidsplassen. Jeg begynte i ny jobb med 14 års ansiennitet. Men samtidig gjør lang ansiennitet det vanskeligere å oppnå lønnsøkninger senere.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, det kommer jo som flere av oss har forklart helt an på arbeidsplassen. Jeg begynte i ny jobb med 14 års ansiennitet. Men samtidig gjør lang ansiennitet det vanskeligere å oppnå lønnsøkninger senere.

Ja, hvis man har relevant erfaring. 

AnonymBruker
Skrevet
Båtsjåfør skrev (Akkurat nå):

Ja, hvis man har relevant erfaring. 

Trenger ikke være relevant, i hvert fall ikke i offentlig sektor.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Trenger ikke være relevant, i hvert fall ikke i offentlig sektor.

Da har vi ulike erfaringer.

AnonymBruker
Skrevet
Båtsjåfør skrev (2 minutter siden):

Da har vi ulike erfaringer.

Kan sikkert være ulik praksis der også, hos oss teller absolutt alt med. Om du så har gått med avisa i ungdommen (så lenge det kan dokumenteres). 

Skrevet

Hei,

Dersom du som nyutdannet vernepleier starter i offentlig sektor, så etter nye regler gjeldende fra 01.05.2022 så vil all tidligere dokumentert arbeidserfaring telle. Tidligere var det bare relevant arbeidserfaring, og dersom du ikke tidligere hadde erfaring innen helse ville du ikke fått noe uttelling. Så her trenger du arbeidsattester med stillingsprosent, (evt antall timer jobbet), samt til og fra dato så vil all tidligere arbeidserfaring bli tatt med. Her kan det variere fra eksempel kommune til kommune på lokale særavtaler og rekrutteringstillegg for kompetanse som kan være vanskelig å anskaffe. Ubekvem tillegg vil komme utenom, og du kan alltids forhandle om lønn ved et eventuelt tilbud. Dette gjelder i hovedsak kapittel 4, hvor de fleste med 3 årig høyskoleutdanning blir plassert :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...