Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg er snart ferdige med studier, og tenkte være frempå og søke jobb.

Jeg har hatt noen lange opphold i arbeidslivet grunnet sykdom og barn. Har mao. lite erfaring å komme med. Jeg lurer på:
- Har hatt en jobb i samme sektor som jeg er utdannet i nå, for mange år siden. Ikke et helt år - er det egentlig relevant å få med på CV?
- Har påbegynt to bahcelor tidligere, hvor den ene nesten var fullført, men jeg ble dårlig og hoppet av. Dette er vel heller ikke noe vits å ha med?

Lurer også på hva dere skriver som nøkkelkvalifikasjoner? Hvor subtilt skryter av man seg selv på CV-en? Gjør man dette enda?

Takk for svar:-)

Anonymkode: 99f7a...ce0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hull i cv bør dekkes. Ingen ser ned på deg om du skriver hjemmeværende med barn f.eks. Du kan også dekke opp med 'hjemmeværende grunnet sykdom' men arbeidsgiver behøver ikke vite dette. Så 'sabbatsår for å finne meg selv' er greit.

Skryt av deg selv i nøkkelkvalifikasjoner, men husk at det må være relevant. 

Ikke nevn at du har hoppet ut av utdanning. Det viser dårlig gjennomføringsevne. Men få med om du plukket noen stp fra den. 

Skrevet

Er det vanlig å sende attester og vitnemål for alt som står på cv? Eller er det som er relevant som er viktigst? 

AnonymBruker
Skrevet

Mange krever vedlagt vitnemål fra vitnemålsportalen. Den vil gi alle fagene du har godkjente studiepoeng i. 

Anonymkode: dddbd...164

AnonymBruker
Skrevet

"Huller" i CV som ikke begrunnes er uheldig. Ikke fullførte utdanninger er også uheldig. Ingen av delene ser pent ut for en arbeidsgiver. Jeg tenker derfor at du bør, så langt det er mulig, fylle alle hullene med litt info. Få med bachelor-studiene, men noter kort at det ikke er fullført grunnet sykdom eller liknende.

Opphold i arbeidslivet grunnet at du velger å være hjemme med barn, kan godt være med. Egen sykdom er mindre positivt, spesielt om det er flere tilfeller av det, fordi da kan arbeidsgiver bli bekymret for at du er en slik som stadig blir borte i lengre perioder grunnet sykdom. 

All relevant praksis bør med, selv om det er kort. Ekstra viktig om det kan fylle et hull i CV'en.

"Nøkkelkvalifikasjoner" er relevant å få med. Det kan være språk, eller ting du kan fordi du har drevet med det som hobby, idrett, frivillig arbeid eller annet. Om du har erfaring fra styrearbeid og annet, kan det være positivt.

Anonymkode: ffc2c...be9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Gjest_* skrev (12 minutter siden):

Er det vanlig å sende attester og vitnemål for alt som står på cv? Eller er det som er relevant som er viktigst? 

Jeg sender aldri med attester og vitnemål om det ikke er bedt om det.

Anonymkode: 82b20...fd7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg sender aldri med attester og vitnemål om det ikke er bedt om det.

Anonymkode: 82b20...fd7

Blir ikke det bedt om senere i prosessen?

Anonymkode: cd6bb...f00

AnonymBruker
Skrevet

Du kan gjerne skrive en oppklarende setning i søknadsbrevet. 

Anonymkode: a2ab1...f9e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et hull på fire år i CV, etterfulgt av tre år med studier. De fire årene før er grunnet sykdom, som førte til SM, AAP, behandlinger osv.

Jeg har et vitemål som sier langt mer om meg enn hull i CV-en, og jeg fikk første jobben jeg søkte på da jeg var ferdig med utdanningen.

Mulig det var flaks, men det har ikke engang vært et tema hvorfor det er opphold på flere år i CV-en. Jeg har nå vært yrkesaktiv i ti år etter jeg var ferdig med ny utdanning, og min CV har på den tiden aldri blitt et tema, utover å kunne bruke den ovenfor eksterne kunder, da i positivt øyemed. 

Anonymkode: 58e17...8b8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har et hull på fire år i CV, etterfulgt av tre år med studier. De fire årene før er grunnet sykdom, som førte til SM, AAP, behandlinger osv.

Jeg har et vitemål som sier langt mer om meg enn hull i CV-en, og jeg fikk første jobben jeg søkte på da jeg var ferdig med utdanningen.

Mulig det var flaks, men det har ikke engang vært et tema hvorfor det er opphold på flere år i CV-en. Jeg har nå vært yrkesaktiv i ti år etter jeg var ferdig med ny utdanning, og min CV har på den tiden aldri blitt et tema, utover å kunne bruke den ovenfor eksterne kunder, da i positivt øyemed. 

Vel å merke har jeg det som mange sikkert anser som en akseptabel CV før jeg ble syk, med ti+ års arbeid i et controller-yrke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...