AnonymBruker Skrevet 15. april #1 Del Skrevet 15. april Kan jeg be om lønnsøkning når siste var i mars 2022? Lavtlønnsyrke uten tariff Anonymkode: eba8c...f8a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
c_buk Skrevet 15. april #2 Del Skrevet 15. april Nei. Du må vente til minst 2040. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april #3 Del Skrevet 15. april Ja Anonymkode: f530a...655 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april #4 Del Skrevet 15. april Selvfølgelig. Anonymkode: 8bd5d...545 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april #5 Del Skrevet 15. april AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Kan jeg be om lønnsøkning når siste var i mars 2022? Lavtlønnsyrke uten tariff Anonymkode: eba8c...f8a Det går helt fint. Men husk da at du må bære fargene for lønnsøkning den dagen du skal spørre. Anonymkode: ab45d...fa8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Båtsjåfør Skrevet 16. april #6 Del Skrevet 16. april Du kan spørre om lønnsøkning når som helst. Det er spesielt på våren du får gjennomslag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april #7 Del Skrevet 17. april Blir ikke lønna deres justert hvert år på høsten ? Er heller ikke organisert bedrift men bedriften følger jo lønnsoppgjørene hvert år Ellers så vil du i praksis gå ned ca 4-5% i lønn/kjøpekraft for hvert år Anonymkode: 2d40d...630 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stjertmeis Skrevet 17. april #8 Del Skrevet 17. april AnonymBruker skrev (På 15.4.2025 den 16.19): Kan jeg be om lønnsøkning når siste var i mars 2022? Lavtlønnsyrke uten tariff Anonymkode: eba8c...f8a Det er på høy tid! Du skulle egentlig nettopp hatt din tredje justering siden forrige i mars 2022. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april #9 Del Skrevet 23. april Stjertmeis skrev (På 17.4.2025 den 19.17): Det er på høy tid! Du skulle egentlig nettopp hatt din tredje justering siden forrige i mars 2022. Er det en standard for slikt, uten å ha mer informasjon? Hva bør TS (og ev. jeg) i så fall vise til? Det er interessant i så fall; Jeg har ingen lønnsstige, og må forhandle selv, ev. via fagforbund, om jeg har forstått rett (kap. 5, offentlig). Anonymkode: 19580...4fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stjertmeis Skrevet 23. april #10 Del Skrevet 23. april AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Er det en standard for slikt, uten å ha mer informasjon? Hva bør TS (og ev. jeg) i så fall vise til? Det er interessant i så fall; Jeg har ingen lønnsstige, og må forhandle selv, ev. via fagforbund, om jeg har forstått rett (kap. 5, offentlig). Anonymkode: 19580...4fe Ja, hvis lønnen ikke øker hvert år, går man i realiteten ned i lønn. Lønna må for det første øke tilsvarende konsumprisindeksen, men det er jo også normalt at lønna øker som følge av lengre erfaring. Penger taper verdi hvert år, så hvis lønna står stille, får du faktisk dårligere betalt for samme jobb, fordi kjøpekraften din går ned. For de som har tarifflønn, vil jo tariffen justeres årlig. Samme med de søm følger annen lønnsjustering via forbund. Dersom man ikke har fagforbund eller tariffavtale, må man forhandle selv. Arbeidsgiver har som utgangspunkt liten interesse av å jobbe for høyere lønn for sine ansatte dersom ikke de ansatte selv krever det. Jeg ville 1) fulgt med på hvordan tilsvarende stillinger lønnes, dersom det finnes statistikk på det, og 2) fulgt med på de generelle forventningene til lønnsvekst (hvor mange prosent forventes generelt, og spesielt for din bransje/yrke), 3) forhørt med fagforening/meldt meg inn i fagforening, 4) jeg ville satt meg inn i bedriftens lønns- og personalpolitikk (finnes det retningslinjer for lønnsvekst, hva vektlegges der, er det ulike stillingsnivåer/ansvarsområder og hvordan treffer du i så fall de etc), og 5) bedt om årlig lønnssamtale der du møter godt forberedt og legger frem et fornuftig krav basert på punktene over. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå