AnonymBruker Skrevet 15. april #1 Skrevet 15. april Jeg har ikke tatt lappen da jeg var 18 som jeg burde. Nå er jeg 35 og forsøker å ta lappen, men jeg får det ikke til. Jeg er kjempenervøs og redd når jeg kjører og det gjør at jeg ikke finner flyten. Dessuten syns jeg det er vanskelig å holde oversikten over alt. Kjørelærer mener jeg kjører fint og jeg har forsøkt å kjøre opp to ganger, men strøket. Føler meg så utrolig dum. Men kjøringa med partner er helt j***lig. Han blir frustrert og sur når jeg kjøre tog kommer stadig med utsagn som «hvorfor gjør du sånn?!» hvorfor stoppet du der? Hvorfor bremset du ikke mer nå? Hvordan er det mulig at du aldri blir bedre?» Nå har jeg lyst til å gi opp hele dritten. Evt å bare booke meg noen timer og forsøke å kjøre opp og forhåpentligvis bestå uten at han vet det. Føler han tar selvtilliten fra meg og bare gjør ting enda verre. Flere med lignende erfaring? Hva gjorde dere? Anonymkode: c1842...895 1
Hensatt Skrevet 15. april #2 Skrevet 15. april Du må finne noen som er mer tålmodig og rolig å kjøre med. Å lærekjøre med en baksetesjåfør går aldri bra. 1 3
petterm Skrevet 15. april #3 Skrevet 15. april AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg har ikke tatt lappen da jeg var 18 som jeg burde. Nå er jeg 35 og forsøker å ta lappen, men jeg får det ikke til. Jeg er kjempenervøs og redd når jeg kjører og det gjør at jeg ikke finner flyten. Dessuten syns jeg det er vanskelig å holde oversikten over alt. Kjørelærer mener jeg kjører fint og jeg har forsøkt å kjøre opp to ganger, men strøket. Føler meg så utrolig dum. Men kjøringa med partner er helt j***lig. Han blir frustrert og sur når jeg kjøre tog kommer stadig med utsagn som «hvorfor gjør du sånn?!» hvorfor stoppet du der? Hvorfor bremset du ikke mer nå? Hvordan er det mulig at du aldri blir bedre?» Nå har jeg lyst til å gi opp hele dritten. Evt å bare booke meg noen timer og forsøke å kjøre opp og forhåpentligvis bestå uten at han vet det. Føler han tar selvtilliten fra meg og bare gjør ting enda verre. Flere med lignende erfaring? Hva gjorde dere? Anonymkode: c1842...895 Partneren din bør være med en gang du har kjøretime og få litt info om hva han bør fokusere på når du øver. Hvis du har kjørt opp 2 ganger så mener kjørelærer at du er kar for lappen. Det skal ikke være nødvendig å korrigere hele tiden Da er det mengdetrening som gjelder. Ideelt sett bør du kjøre 2000 km før lappen
AnonymBruker Skrevet 15. april #4 Skrevet 15. april petterm skrev (1 minutt siden): Partneren din bør være med en gang du har kjøretime og få litt info om hva han bør fokusere på når du øver. Hvis du har kjørt opp 2 ganger så mener kjørelærer at du er kar for lappen. Det skal ikke være nødvendig å korrigere hele tiden Da er det mengdetrening som gjelder. Ideelt sett bør du kjøre 2000 km før lappen Jepp. Og det er vanskelig når jeg bare har mannen å kjøre med. Og når kjøringa blir sånn som dette. Har ikke råd til å betale nesten 2000kr ganga heller…. Anonymkode: c1842...895
PITTY Skrevet 15. april #5 Skrevet 15. april Stiller meg spørrende til hvorfor du har vært til førerprøver in first place.. Det er tydelig at du er svært ujevn, læreren må ha bemerket dette på et vis. Kan jo ikke være sånn at du kjører perfekt med læreren og helt ræva hjemme. Da skulle du i så fall hatt gode forutsetninger for å bestå. Høres for meg ut som både du og læreren din tar for lett på det. Er du fokusert? Er du påskrudd? Du kan ha tusen kjøretimer, hjelper ingenting. Kompetansen spyttes ikke automatisk inn i hodet ditt av den grunn. Bare å beklage. Hjemmekjøringen din høres ut som at bare flytter deg flere trappetrinn nedover. Det bør du slutte med, i det minste finne en annen som kan være med deg. Og så må du ha bevisste ting å trene på. Ikke minst kjøre en rute som inneholder utfordringer, skilt-avgjørelser. Slik som på en prøve. Den som sitter ved siden kan ikke si "gass-brems, kjør hit og dit." Da kjører jo faktisk ikke du denne bilen. Lærer du ingenting av.
AnonymBruker Skrevet 15. april #6 Skrevet 15. april PITTY skrev (7 minutter siden): Stiller meg spørrende til hvorfor du har vært til førerprøver in first place.. Det er tydelig at du er svært ujevn, læreren må ha bemerket dette på et vis. Kan jo ikke være sånn at du kjører perfekt med læreren og helt ræva hjemme. Da skulle du i så fall hatt gode forutsetninger for å bestå. Høres for meg ut som både du og læreren din tar for lett på det. Er du fokusert? Er du påskrudd? Du kan ha tusen kjøretimer, hjelper ingenting. Kompetansen spyttes ikke automatisk inn i hodet ditt av den grunn. Bare å beklage. Hjemmekjøringen din høres ut som at bare flytter deg flere trappetrinn nedover. Det bør du slutte med, i det minste finne en annen som kan være med deg. Og så må du ha bevisste ting å trene på. Ikke minst kjøre en rute som inneholder utfordringer, skilt-avgjørelser. Slik som på en prøve. Den som sitter ved siden kan ikke si "gass-brems, kjør hit og dit." Da kjører jo faktisk ikke du denne bilen. Lærer du ingenting av. Jeg er kjempefokusert. Men syns det er vanskelig med så mange ting samtidig. Sånn er jeg når jeg sykler og går også. Og har sagt jeg ikke kan få instruks om alt - jeg må prøve selv. Men da er jeg vanskelig og vil ikke lære. Anonymkode: c1842...895
PITTY Skrevet 15. april #7 Skrevet 15. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er kjempefokusert. Men syns det er vanskelig med så mange ting samtidig. Sånn er jeg når jeg sykler og går også. Og har sagt jeg ikke kan få instruks om alt - jeg må prøve selv. Men da er jeg vanskelig og vil ikke lære. Anonymkode: c1842...895 "Learning by burning?" Håper ikke læreren din lar deg ha denne filosofien for enhver pris. At du derimot tar styringen på hvordan hjemmekjøringen skal foregå er jeg mer med på. Men som du sier selv, du kjører altså temmelig dårlig med denne mannen din. Det forteller meg at du også kan komme opp i dårlige/farlige situasjoner. Dette oppdager nok mannen din skjer en god stund før du selv har fattet det. Stikkord: erfaring. Da er det ikke bare lett å være i dette passasjersetet heller. Personen der har ikke noe gass eller bremsepedal å overstyre deg med når/hvis det er behov. Sliter du generelt med multi-tasking håper jeg for all del ikke du kjører manuelt gir. Trafikalt sett kommer du heller ikke utenom å gjøre en god del i alle fall nesten samtidig, observasjon, plassering, tegngiving og generell fartstilpasning. Sistnevnte er oftest kilden til at alt annet blir feil/vanskelig.
AnonymBruker Skrevet 15. april #8 Skrevet 15. april Har du ingen venninner du kan kjøre med? Anbefaler en skikkelig roadtrip Anonymkode: e62f2...c99
AnonymBruker Skrevet 15. april #9 Skrevet 15. april Jeg skjønner deg sååååå godt!! Jeg har selv opplevd det samme som deg! Helt J… å kjøre med partner, mens med kjørelærer gikk det fint. Kjørelærer har ekstra sett med pedaler og forholder seg profesjonelt. Partner var stressa og nervøs. Det ble dårlig stemning og mestringen bak rattet forsvant. Jeg fikk en sensor som var lik min partner og oppkjøring nummer 1 gikk dårlig. Jeg strøk. Kjørelærer forstod ikke hva som hadde skjedd. En måned senere tok jeg ny oppkjøring. Ny sensor var rolig og trygg. Jeg bestod👍 Jeg trives fortsatt ikke bak rattet med mye angst, men jeg kjører hver dag i kjente strøk og blir tryggere for hver dag som går 👍 Mengdetrening er nøkkelen👍 Lykke til, det ordner seg 👌 Anonymkode: 094e6...ccc 1
ToveM Skrevet 15. april #10 Skrevet 15. april Kjører du med manuell eller automat? Automat er mye enklere, og en ting mindre å fokusere på.
AnonymBruker Skrevet 15. april #11 Skrevet 15. april AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg skjønner deg sååååå godt!! Jeg har selv opplevd det samme som deg! Helt J… å kjøre med partner, mens med kjørelærer gikk det fint. Kjørelærer har ekstra sett med pedaler og forholder seg profesjonelt. Partner var stressa og nervøs. Det ble dårlig stemning og mestringen bak rattet forsvant. Jeg fikk en sensor som var lik min partner og oppkjøring nummer 1 gikk dårlig. Jeg strøk. Kjørelærer forstod ikke hva som hadde skjedd. En måned senere tok jeg ny oppkjøring. Ny sensor var rolig og trygg. Jeg bestod👍 Jeg trives fortsatt ikke bak rattet med mye angst, men jeg kjører hver dag i kjente strøk og blir tryggere for hver dag som går 👍 Mengdetrening er nøkkelen👍 Lykke til, det ordner seg 👌 Anonymkode: 094e6...ccc Åååå, tusen takk!! Ja, sensor var helt grusom. Og fikk samme sensor på andre oppkjøring også. Så nervene var jo ikke akkurat under kontroll. Også gjorde jeg et par dumme feil fordi jeg ikke så langt nok frem. Men var så nervøs at jeg ikke fikset det Anonymkode: c1842...895
AnonymBruker Skrevet 15. april #12 Skrevet 15. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Åååå, tusen takk!! Ja, sensor var helt grusom. Og fikk samme sensor på andre oppkjøring også. Så nervene var jo ikke akkurat under kontroll. Også gjorde jeg et par dumme feil fordi jeg ikke så langt nok frem. Men var så nervøs at jeg ikke fikset det Anonymkode: c1842...895 Be om ny sensor 3. oppkjøring. Jeg ba om ny sensor og fikk det innvilget 👍 Anonymkode: 094e6...ccc 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå