Gå til innhold

Mindrivhus på verandaen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må passe på dem som en hauk. Skal ikke mye sol til før det inni stekes hvis de står i solveggen (litt avhengig av hva du har der), og må vannes hele tiden. Hvis du har plass ville jeg heller gått for noe litt større som du kan ha skikkelig dybde på jorda i, og en hydraulisk åpner :)

Anonymkode: 43aa6...eb8

• Liker 1
Skrevet

De blir fort litt for små, man blir bitt av basillen og vil plante mye mer enn det er plass til i de der 🤭

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du må passe på dem som en hauk. Skal ikke mye sol til før det inni stekes hvis de står i solveggen (litt avhengig av hva du har der), og må vannes hele tiden. Hvis du har plass ville jeg heller gått for noe litt større som du kan ha skikkelig dybde på jorda i, og en hydraulisk åpner :)

Går fint av å ha et stykke stoff og slenge over når sola steiker for mye. Men disse er jo ikke beregnet for annet enn å dyrke frem, før plantene pottes om i egne Potter.

Anonymkode: ca35a...4f6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, helst burde man hatt mulighet til å sette det i skyggen, det blir fort en stekeovn! Det hjelper å dra en hvit duk eller noe over som skygge da. 

Anonymkode: cca75...68d

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, helst burde man hatt mulighet til å sette det i skyggen, det blir fort en stekeovn! Det hjelper å dra en hvit duk eller noe over som skygge da. 

Anonymkode: cca75...68d

Og de er ofte vær utsatt ! Blåser det mye blir de der raskt blåst over ende eller blir skadet.  Det er vel heller ikke den beste kvaliteten på slikt. Men kan du beskytte det, tilpasse det, og ikke minst dekke det til og fra alt etter som ? Helt greit. 

• Liker 1
Skrevet

Har forsøkt flere varianter av de som er linket til. Alle som en av de er enten vaglete/ustabile eller at beina knekker ved litt belastning (belastning = putte jord oppi).

Ville heller gått for pallekarm/plantekasse som du setter på f.ex et plastbrett og forer med fiberduk hvis du trenger å beskytte et gulv. Du kan få de i mindre størrelser og hvis det er plassutfordringer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du liten plass så kan slike fungere. Jeg har hatt en som er større noen år, den holder fint fremdeles. Dyrker stort sett spinat, salat, reddiker, gulrøtter i min. Også fin å sette spinat og ulike kuldetolerante salater i på tidlig høst, så kan man etterhvert sette på lokket om det blir veldig kaldt, og ha noe salat utover sen høst og vinter også. Jeg sådde rett før frosten for et par år siden, spinaten som bare rakk å bli småblader på overvintret uten problemer, hadde minus 13 grader og brukte da ikke lokket. Vinterportulakk takket for seg på 12 minusgrader. Også greit for å så tidlig på nyåret, kuldetolerante bladgrønnsaker, reddiker og gulrøtter, passe på at det er fukt i jorden (jeg legger snø oppå), og så spirer det grytidlig. Jeg har nå spinat som begynner å bli stor, sådd i vinterferien (hatt mye dårlig vær etter dette), gulrøtter og vårsalat har begynt å titte opp også.

Min mor har flere slike og dyrker div. salater, gulrøtter, rødbeter m.m. i sine. Hun bruker parasoll på verandaen for å beskytte dem på de varmeste dagene. Lokket brukes bare til å begynne med, inntil de har spiret og fått litt størrelse på seg.

Den svarte kassen gjør at varmen samler seg fra tidlige solstråler. Ulempen på sommeren når det er veldig varmt er at kassen er... svart, det gjør at enkelte salater o.l. kan gå i stokk tidligere enn normal, fordi jordtemperaturen blir for høy. Samtidig får man jo startet tidligere av samme grunn, og så kan man heller plante ting som liker seg i varmen og ikke går så fort i stokk når det blir mer sommer.

I fjor sommer hadde jeg noe salat som tålte godt å stå der, etter at spinaten var gått i stokk. Og jeg hadde også dill og fenikkel der.

Hverken min eller min mors flere slike har blitt vaglete eller har brukket. (Lokket kan sprekke om det blir tatt av vinden, så legg enten stein oppå eller sett på en stropp for å holde det på plass i uvær.) Vi har vel begge kjøpt våre på Biltema, tror jeg.

Enig med @forkjølajente, man blir bitt av basillen... jeg ønsker meg stor hage nå! 😂

Anonymkode: 20a09...618

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
TomKrus skrev (5 timer siden):

Og de er ofte vær utsatt ! Blåser det mye blir de der raskt blåst over ende eller blir skadet.  Det er vel heller ikke den beste kvaliteten på slikt. Men kan du beskytte det, tilpasse det, og ikke minst dekke det til og fra alt etter som ? Helt greit. 

Jeg har aldri tatt i eller sett på disse, bare hatt tanker om at de kanskje bør prøves ut. 
Men når jeg leser her, jeg pleier å sikre ting på terrassen med steiner. Er disse så dårlige i material og konstruksjon at de ikke tåler to skikkelige brosteiner? For da er de ikke noe mer å tenke på, når dere sier at de blåser overende for ett godt ord, og vi bor i værablæst. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

De du linker til, egner seg best til å drive fram småplanter, før utplanting.

Anonymkode: 3ffb8...230

Jeg har tenkt å dyrke særlig urter i disse. Altså ikke utplanting etterpå. Mener du at det ikke går?

Anonymkode: b874c...a2d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Men disse er jo ikke beregnet for annet enn å dyrke frem, før plantene pottes om i egne Potter.

Er du sikker på dette? Jeg trodde jeg kunne la urtene stå i disse kassene hele tiden.

Anonymkode: b874c...a2d

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har mulighet til å pusle med dem hver dag, av og på med lokket, og vanne jevnlig, går det nok. Det er jo som ei vanlig krukke hvis du fyller hele med jord.

Alt går, er bare et spørsmål om hvor mye innsats du er villig til å legge i det. Folk får jo til fantastisk blomsterflor i verandakasser, og de er ennå mindre.

AnonymBruker
Skrevet

Disse er laget for spiring av frø, ikke dyrking av urter og grønnsaker. Begge deler krever mer plass i høyden enn du får her. I tillegg kommer større urter og grønnsaker til å kveles fullstendig inni en sånn bitteliten kasse. Urtene kan du ha på kjøkkenbenken og grønnsakene i friluft på verandaen når de har fått vokse litt.

Anonymkode: f32c2...be1

Skrevet

De fleste urter trives best i friluft og vil bli for høye i de som er linket til ja. Jeg har mine i enkeltvise potter (sådd fra frø rett i friluft), det lønner seg også med tanke på å få skilt de så ikke en urt tar over all vekst og kveler de andre.

Arielpottene fra Europris er fine og rimelige til urter men gå for minimum 30 cm i diameter. De fleste urter sprer seg i både bredde og høyde. Har forøvrig mine stående med jord oppi ute om vinteren, like fine enda.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...