Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

..når man er alene og har barn (som trekker ned hvor mye man får lov å låne i følge banken) 

Vi bor i en eldre bolig hvor nå tiden er inne for at ting må fikses. Jeg har utsatt og utsatt opppussing/fikse det som er nødvendig pga rentene som økte.. Men siden jeg har økt noe i lønn har jeg regnet på at jeg kan klare å betjene 300.000 ekstra på lånet hvis det strekkes ut på samme løpetid som resten av lånet. Har ikke familie som kan være kausjonist. Tenker få ny verdivurdering, men det hjelper kanskje ikke hvor mye boligen faktisk er verdt hvis banken mener man har maks lån allerede? 

Anonymkode: b67db...5ef

AnonymBruker
Skrevet

Det skader jo ikke å søke? Er jo gjort raskt. Bare send inn en søknad i nettbanken og søk gjerne i andre banker også, du kan oppleve å få forskjellig svar fra forskjellige banker.

Anonymkode: c851d...920

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Få en ny verdivurdering på huset, så de ser at det er nok ikkserhet for større lån.

Så kommer det ann på din betjeningsevne om denne blir ansett som god nok for å klare mer lån.

I teorien kan du få inntil 5 ganger inntekt i lån, (dette inkluderer studielån, forbrukslån, billån, kredittkort (også om du ikke har brukt kredittkortet teller innvilget beløp) osv. Har du barn og bil trekker dette også ned hvor mye du får låne.

Men svar får du kun fra banken din, så jeg ville bedt om å få snakket med en rådgiver og lag gjerne en budsjett som du har med og viser hvordan du vil klare å betjene lånet. Dette kan hjelpe om du er i grenseland.

Anonymkode: 2545c...82e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare å søke. Forsøk også å forlenge løpetid, eller søk lån i andre banker med lengre løpetid. Da får du mer å rutte med i måneden (men selvsagt også lurt å betale ekstra på lånet om du kan, siden det over tid blir dyrere med lengre løpetid). 

Anonymkode: 0bd47...a70

Skrevet

ny verdivurdering hjelper på om boligen har steget i verdi, ellers avhenge det av betjeningsevnen din.

Ta kontakt med banken så får du et skikkelig svar, skade ikke å ta en samtale med de.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Få verdivurdering først. Deretter kontakter du bankER, ikke bare den banken du nå har. Andre banker kan gi deg mer i lån, og bedre betingelser (bedre effektiv rente, du MÅ se på den effektive renten ikke den nominelle!)

Men for all del, du må bruke hodet ditt selv også. 

Hva klarer du faktisk å håndtere en større gjeld? Klarer du å håndtere 300k mer i gjeld selv ved en renteøkning? 

Anonymkode: 7ccb7...232

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Få en ny verdivurdering på huset, så de ser at det er nok ikkserhet for større lån.

Så kommer det ann på din betjeningsevne om denne blir ansett som god nok for å klare mer lån.

I teorien kan du få inntil 5 ganger inntekt i lån, (dette inkluderer studielån, forbrukslån, billån, kredittkort (også om du ikke har brukt kredittkortet teller innvilget beløp) osv. Har du barn og bil trekker dette også ned hvor mye du får låne.

Men svar får du kun fra banken din, så jeg ville bedt om å få snakket med en rådgiver og lag gjerne en budsjett som du har med og viser hvordan du vil klare å betjene lånet. Dette kan hjelpe om du er i grenseland.

Anonymkode: 2545c...82e

Man kan ikke "i teorien" få 5x i inntekt i lån. 5x inntekt er en grense, ikke en regel. Det er ikke et utgangspunkt. 

TS, du har ikke nok betjeningsevne i følge det du skriver. Og nei, da spiller det ingen rolle om du får verdivurdering på boligen. 

Anonymkode: ea9a4...091

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

..når man er alene og har barn (som trekker ned hvor mye man får lov å låne i følge banken) 

Vi bor i en eldre bolig hvor nå tiden er inne for at ting må fikses. Jeg har utsatt og utsatt opppussing/fikse det som er nødvendig pga rentene som økte.. Men siden jeg har økt noe i lønn har jeg regnet på at jeg kan klare å betjene 300.000 ekstra på lånet hvis det strekkes ut på samme løpetid som resten av lånet. Har ikke familie som kan være kausjonist. Tenker få ny verdivurdering, men det hjelper kanskje ikke hvor mye boligen faktisk er verdt hvis banken mener man har maks lån allerede? 

Anonymkode: b67db...5ef

Spørs hva som må fikses og grunnen til at det må fikses, men en mulighet kan være lån /tilskudd fra kommunens Husbank pott. 

Anonymkode: e0e26...acf

AnonymBruker
Skrevet

Hva er inntekten din, og hvor høy er din totale gjeld inkl kredittgrenser? Hvor mange barn har du?

Hvor lenge har du eid huset? Hvor høyt lån har du på det?

Anonymkode: 94555...3b6

• Nyttig 1
Skrevet

Hva skjer neste gang ting må fikse med på det eldre huset? Må huset da belånes med ytterligere et par hundre tusen? Om ikke du er klart innenfor grensene for at bankene vil utvide lånet, vil du nok slite med å få dem til å strekke seg noe særlig.

Utgifter ifm. gammelt hus er en typisk utgift huseier tar høyde for å enten holde av penger til, eller har finansieringsplan for oppgraderingene klare. Banken ser, trolig, her at det ikke finnes en plan for hvordan neste runde skal finansieres. 

Siden du har fått høyere lønn. Kan du ikke heller fikse det som må fikses på huset denne sommeren, og så spare til de øvrige tingene som må fikses på huset. Og når det prosjektet er over bør sparingen vedvare, for med hus er det alltid noe som må fikses. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Søk banken om ny prisvurdering og deretter søk om refinansiering av lånet.

Endret av Båtsjåfør

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...