Harpa Skrevet 15. april #1 Del Skrevet 15. april Mannen ha endelig blitt med meg på å ta en mnd med lavkarbo etter påsken, og jeg er i gang med å planlegge - for jeg vet at dersom vi ikke har en plan så går alt i vasken. Har selv vært gjennom en del perioder med lavkarbo og keto og vet det funker. Men for rutinemennesker som spiser brødskiver til frokost, lunsj og kvelds, hva skal vi finne på? Jeg er selv fleksi og kan ha yoghurt med lavkarbo musli til slike måltider, men en mann trenger jo maten sin og kan ikke leve på sånn smågreier. Instagram er full av salater og fancy wrapper, men sånn tar tid. Trenger hjelp til enkle, lavkarbo retter som ikke krever halvtimes prepping. Hva er dine lavkarbo go to til frokost, lunsj? Trenger både tips til ting å lage/spise hjemme, samt ting som er bra å ta med på jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april #2 Del Skrevet 15. april Enkle lavkarbo-retter kan jo være ting som omelett. Det fungerer jo greit både til frokost og lunsj. Til lunsj og kvelds går det jo også an å ferdiglage store porsjoner med supper, gryter og slikt, som består av mest kjøtt og grønnsaker. Spekemat/ostefat kan jo også fungere. Jeg tror det er viktigere å fokusere på å lage mat som er tilpasset lavkarbo, fremfor å forsøke å etterligne produkter man ikke skal spise. Anonymkode: b273f...302 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april #3 Del Skrevet 15. april Kan lage plukk tallerken med masse forskjellig uten brød. Egg, bacon, ost osv, Anonymkode: 729a8...9af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april #4 Del Skrevet 15. april Knekkebrød med frø? Anonymkode: 2bb3c...8e3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mlifjeld Skrevet 15. april #5 Del Skrevet 15. april Coop har et par fantastiske lavkarbo frøknekkebrød! Det med gresskarfrø og havsalt er min favoritt. Ellers kan du kjøpe fiberbrød fra sukrin og lage eget brød. Det smaker godt og har bare 1g karbohydrat per skive. https://www.tights.no/butikk/sunnere-brdmiks-250-g/?gad_source=1 Ellers så kan du kjøpe inn diverse lavkarbo brød og lefser fra merket monster. De har masse digg som er lavkarbo. https://www.tights.no/?s=monster monster er forresten også et av de få merkene som har reell lavkarbo sjokolade, med erythritol/sukrin eller stevia som søtning. (altså uten malitol som gir høyere blodsukkerstigning enn sukker eller sucralose som gir nesten like mye blodsukker stigning som sukker) stevia og sukrin gir ingen blodsukker stigning. det meste av sukkerfri sjokolade er proppet full av malitol og er mye verre for insulinnivå og blodsukker enn sukker. Så absolutt ikke lavkarbo. sorry for ranten om malitol 😅😆er bare så irriterende da moren min hadde diabetes og matprodusenter som bruker malitol i sukkerfrie produkter lager faktisk livsfarlige varer for diabetikere. 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april #6 Del Skrevet 15. april Det kommer litt an på hvor lavt du/dere tenker å gå i forhold til karbohydrater. Chaffles (vaffler av ost og egg) er mettende og raske å steke. Du kan ha mye forskjellig pålegg på. Det er mange oppskrifter på nett. Du kan finne oppskrift på carnivore brød. Da må det bakes, men det er holdbart en stund. Jeg knuser baconsvor stekt i eget fett på europris og maler i knivbollen til stavmikseren. Det er best ristet. Jeg liker Courtney Luna sitt https://www.youtube.com/watch?v=Vz-RfXVQvuM Det er flere oppskrifter på eggehvitebrød på nett. De fleste lages med pulver. Mulig du må søke på engelsk. Coop sitt havreproteinbrød er godt, og tynne skiver gir lite karbohydrater. Det er ingen ting i veien for å lage større middager og spise resten til frokost. Søker du på Nannahs frøknekkebrød så kan du bake litt av det. Kok en skinke eller røkt svinekam. Da kan du lage skinke/oste"salat" med dressing av rømme og majones. Kanskje litt løk i en eller annen variant for å bryte litt. Anonymkode: 9fda9...d14 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april #7 Del Skrevet 15. april Mannen min spiste egg og bacon til frokost da han gikk på lavkarbo Anonymkode: 55a4b...039 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 15. april #8 Del Skrevet 15. april (endret) Harpa skrev (5 timer siden): Mannen ha endelig blitt med meg på å ta en mnd med lavkarbo etter påsken, og jeg er i gang med å planlegge - for jeg vet at dersom vi ikke har en plan så går alt i vasken. Har selv vært gjennom en del perioder med lavkarbo og keto og vet det funker. Men for rutinemennesker som spiser brødskiver til frokost, lunsj og kvelds, hva skal vi finne på? Jeg er selv fleksi og kan ha yoghurt med lavkarbo musli til slike måltider, men en mann trenger jo maten sin og kan ikke leve på sånn smågreier. Instagram er full av salater og fancy wrapper, men sånn tar tid. Trenger hjelp til enkle, lavkarbo retter som ikke krever halvtimes prepping. Hva er dine lavkarbo go to til frokost, lunsj? Trenger både tips til ting å lage/spise hjemme, samt ting som er bra å ta med på jobb. coop/extra har en kjempe god brød som heter Havreprotein Brød, 100% grovhet. Det er 12 g karb per 100 g og 11 kostfiber som gir 1 g nettkarb per 100 g I tillegg det er hele 24 g Protein per 100g. Eneste brød jeg kjøper Endret 15. april av NatNat Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april #9 Del Skrevet 15. april Eggemuffins med chili, hvitløk, skinke og ost. Ta opp frosne på morgenen, så er de nytinte og gode til lunsj. Supper er også godt. Lag mye, varm i micro. Anonymkode: 9a969...2b8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april #10 Del Skrevet 15. april NatNat skrev (7 minutter siden): coop/extra har en kjempe god brød som heter Havreprotein Brød, 100% grovhet. Det er 12 g karb per 100 g og 11 kostfiber som gir 1 g nettkarb per 100 g I tillegg det er hele 24 g Protein per 100g. Eneste brød jeg kjøper Du kan ikke trekke fra kostfiberne. Det er 11 gram per 100g, ikke 1g. I min bok er ikke dette lavkarbo. Man skal ikke spise korn på lavkarbo. Anonymkode: 0abc7...fb0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april #11 Del Skrevet 15. april Kom på en til som er god (fortsatt avhengig av hvilket karbonivå dere etterstreber), nøttemuffins med ost http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=525 Anonymkode: 9fda9...d14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 15. april #12 Del Skrevet 15. april (endret) AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Du kan ikke trekke fra kostfiberne. Det er 11 gram per 100g, ikke 1g. I min bok er ikke dette lavkarbo. Man skal ikke spise korn på lavkarbo. Anonymkode: 0abc7...fb0 jeg har alltid hørt om net karb siden fiber går gjennom kroppen uten å bli fordøyet... https://www.healthline.com/nutrition/net-carbs Endret 15. april av NatNat Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vinterjenta Skrevet 15. april #13 Del Skrevet 15. april Du baker egne brød og rundstykker. Og husk. Lavkarbo, ikke ingen karbo, Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april #14 Del Skrevet 15. april NatNat skrev (34 minutter siden): jeg har alltid hørt om net karb siden fiber går gjennom kroppen uten å bli fordøyet... https://www.healthline.com/nutrition/net-carbs Alt fiber går ikke ufordøyd gjennom. Løselig fiber tas opp og uløselig fiber tas ikke opp. Det er derfor de regner 2,5 kcal per gram løselig fiber. Men fiber er en egen på norske varer, så de er allerede trukket fra. Hadde det værten amerikansk matvare, så hadde det stått 22g karbohydrater. Anonymkode: 0abc7...fb0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april #15 Del Skrevet 15. april Kok egg, skrell og ha i en boks i kjøleskapet. Så har dere et sunt og kjapt mellommåltid. Jeg liker å steke tykk omelett i ildfast form i ovnen. 20-25 egg, en halv kartong fløte, masse raspet ost oppi (og gjerne litt oppå), og det kjøttet og de grønnsakene du ønsker. Jeg har IBS og tåler dårlig grønnsaker, så jeg lager uten grønnsaker. Så kan mannen bare forsyne seg av stykker når han blir sulten. Den holder seg i mange dager i kjøleskapet og er god kald. Jeg lager alltid ekstra av middagen slik at jeg har rester. Det er mange kolleger som er misunnelige på lunsjen min. Anonymkode: 0abc7...fb0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april #16 Del Skrevet 15. april NatNat skrev (6 timer siden): jeg har alltid hørt om net karb siden fiber går gjennom kroppen uten å bli fordøyet... https://www.healthline.com/nutrition/net-carbs Er ikke dette produktet norsk da? Net karb er vel en amerikansk greie . Havre er jo ikke lavkarbo . Anonymkode: 94341...b4d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april #17 Del Skrevet 15. april Jeg spiser bare egg. Som eggerøre eller kokt. Anonymkode: 94341...b4d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april #18 Del Skrevet 15. april Jeg har erstattet vanlig brød med lavkarbobrød. Tåler ikke kornprodukter, så da er lavkarbovarianter en god erstatning. Men har også spist det under vektnedgang med moderat lavkarbokosthold. Jeg bruker mange av Fett og forstand sine oppskrifter, men Ingers lavkarbobrød har jeg også spist mye av. Fins også noen greie oppskrifter på Nutrilett sine sider. Anonymkode: cecb4...1f3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april #19 Del Skrevet 16. april AnonymBruker skrev (23 timer siden): Du kan ikke trekke fra kostfiberne. Det er 11 gram per 100g, ikke 1g. I min bok er ikke dette lavkarbo. Man skal ikke spise korn på lavkarbo. Anonymkode: 0abc7...fb0 Man kan fint spise litt korn på lavkarbo. Anonymkode: b3e48...2c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april #20 Del Skrevet 16. april AnonymBruker skrev (4 timer siden): Man kan fint spise litt korn på lavkarbo. Anonymkode: b3e48...2c2 Det får folk vurdere selv, men enig med den du siterer « i min bok er ikke dette lavkarbo « Anonymkode: 94341...b4d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå