AnonymBruker Skrevet 15. april #1 Skrevet 15. april Ble valgt som tillitsvalgt i fjor, mest fordi ingen andre ville og vi måtte ha en. Ikke fått tilbud om kurs/ opplæring hos FB. Jeg jobber i barnehage og blir bedt om å se gjennom og skrive under på ferielister, hvem som får innvilget ferie og avsp... Blir ikke inkludert i selve avgjørelsen, bare kjapt en signatur/ godkjenning. Nå skal styrer sette seg ned å se på hvem som skal jobbe på ulike avdelinger til høsten. Er det noe jeg skal være med å planlegge sammen med henne? Føler tillitsvalgt fra den andre foreningen er mye mer inkludert. Kan være fordi hun er mer erfaren.. Min jobb blir bare signatur et par ganger i året.. Anonymkode: d1c1a...917 1
AnonymBruker Skrevet 15. april #2 Skrevet 15. april Som et minimum tenker jeg at alle tillitsvalgte fra alle fagforeninger på en arbeidsplass bør delta på lik linje i møter og planlegging. Poenget er jo at du representerer "dine" medlemmer, og det blir feil om en annen fagforenings representant får jobbe tettere med ledelsen enn det du gjør slik at "dine" medlemmer dermer er dårligere representert i møte med ledelsen. Du bør også kontakte din fagforening og spørre om muligheten for kursing. Det er mye å sette seg inn i med roller, lovverk, tariffer og alt som hører til. Som tillitsvalgt har du også krav på å kunne bruke av arbeidstiden din til å utføre tillitsvalgtoppgaver, delta på kurs osv.. Anonymkode: cd469...050 4
AnonymBruker Skrevet 15. april #3 Skrevet 15. april Som tillitsvalgt, så er din rolle å passe på at dine medlemmer blir behandlet rettferdig og i henhold til lover og avtaler. (Altså skal du få se gjennom ferielister og fordeling av hvem som skal jobbe hvor, og godkjenne at disse er satt opp i tråd med lover og avtaler, og at ingen av dine medlemmer er forbigått eller urettferdig behandlet.) I utgangspunktet skal alle forbund involveres likt. Har du ikke noen sentralt i foreningen du representerer som du kan rådføre deg med? Kanskje finnes det kurs du kan melde deg på? Du må gjerne oppsøke dem selv. De kommer normalt ikke til deg og informerer/tilbyr. Evt. kan du samarbeide med den tillitsvalgte fra den andre foreningen, i det minste til du blir mer kjent med hvordan ting fungerer. Anonymkode: 7054d...301 1
AnonymBruker Skrevet 15. april #4 Skrevet 15. april AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Som tillitsvalgt, så er din rolle å passe på at dine medlemmer blir behandlet rettferdig og i henhold til lover og avtaler. (Altså skal du få se gjennom ferielister og fordeling av hvem som skal jobbe hvor, og godkjenne at disse er satt opp i tråd med lover og avtaler, og at ingen av dine medlemmer er forbigått eller urettferdig behandlet.) I utgangspunktet skal alle forbund involveres likt. Har du ikke noen sentralt i foreningen du representerer som du kan rådføre deg med? Kanskje finnes det kurs du kan melde deg på? Du må gjerne oppsøke dem selv. De kommer normalt ikke til deg og informerer/tilbyr. Evt. kan du samarbeide med den tillitsvalgte fra den andre foreningen, i det minste til du blir mer kjent med hvordan ting fungerer. Anonymkode: 7054d...301 Hvem som skal jobbe hvor er vel styrerens ansvar å fordele selv? Hun er jo min sjef, jeg kan vel ikke avgjøre hvem av mine medlemmer som passer hvor.. Anonymkode: d1c1a...917
AnonymBruker Skrevet 15. april #5 Skrevet 15. april AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Som tillitsvalgt, så er din rolle å passe på at dine medlemmer blir behandlet rettferdig og i henhold til lover og avtaler. (Altså skal du få se gjennom ferielister og fordeling av hvem som skal jobbe hvor, og godkjenne at disse er satt opp i tråd med lover og avtaler, og at ingen av dine medlemmer er forbigått eller urettferdig behandlet.) I utgangspunktet skal alle forbund involveres likt. Har du ikke noen sentralt i foreningen du representerer som du kan rådføre deg med? Kanskje finnes det kurs du kan melde deg på? Du må gjerne oppsøke dem selv. De kommer normalt ikke til deg og informerer/tilbyr. Evt. kan du samarbeide med den tillitsvalgte fra den andre foreningen, i det minste til du blir mer kjent med hvordan ting fungerer. Anonymkode: 7054d...301 Du skal selvfølgelig ikke godkjenne ferielistene. Dersom noe uriktig har skjedd kommer din rolle inn. Anonymkode: d963d...306
AnonymBruker Skrevet 15. april #6 Skrevet 15. april AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvem som skal jobbe hvor er vel styrerens ansvar å fordele selv? Hun er jo min sjef, jeg kan vel ikke avgjøre hvem av mine medlemmer som passer hvor.. Anonymkode: d1c1a...917 Ja, det stemmer Anonymkode: 1aea9...9f7
AnonymBruker Skrevet 15. april #7 Skrevet 15. april Tillitsvalgtes rolle står beskrevet i hovedavtalen https://www.ks.no/contentassets/b065b41ac7874b8291f38e54695a942f/Hovedavtalen-KS-2024-2025.pdf Anonymkode: e4329...1b5
AnonymBruker Skrevet 15. april #8 Skrevet 15. april Arbeidsgiver har styringsrett på det meste, men tillitsvalgte skal gis mulighet for innspill på ting som påvirker driften og ansattes arbeidshverdag i vesentlig grad. Du skal sjekke om ferieavvikling og helligdagsturnuser er lovlig, og det ville vært naturlig å involvere MBM i om ansatte skal flyttes mellom avdelinger. Hvordan prosessen skal gjennomføres osv. Virker som din arbeidsgiver ikke er spesielt drillet på medvirkning, ryddige prosesser osv. Anonymkode: b7bf2...b48
AnonymBruker Skrevet 15. april #9 Skrevet 15. april AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hvem som skal jobbe hvor er vel styrerens ansvar å fordele selv? Hun er jo min sjef, jeg kan vel ikke avgjøre hvem av mine medlemmer som passer hvor.. Anonymkode: d1c1a...917 Styrer bestemmer, arbeidsgiver har styringsrett. Men du som tillitsvalgt skal passe på at folk plasseres rettferdig. Altså, om samme person (blant dine) alltid havner på hardeste turnus, på en avdeling denne har bedt om å slippe, og aldri får fri etter eget ønske, mens andre alltid får det de ønsker, så kan du påpeke dette, og kreve at det endres. Det er vanskelig å se sånt som fersk, men over tid er det mulig å se evt. forskjellsbehandling. Anonymkode: 7054d...301 1
AnonymBruker Skrevet 15. april #10 Skrevet 15. april AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Arbeidsgiver har styringsrett på det meste, men tillitsvalgte skal gis mulighet for innspill på ting som påvirker driften og ansattes arbeidshverdag i vesentlig grad. Du skal sjekke om ferieavvikling og helligdagsturnuser er lovlig, og det ville vært naturlig å involvere MBM i om ansatte skal flyttes mellom avdelinger. Hvordan prosessen skal gjennomføres osv. Virker som din arbeidsgiver ikke er spesielt drillet på medvirkning, ryddige prosesser osv. Anonymkode: b7bf2...b48 Hva betyr MBM? Hun vil sikkert ikke inkludere alt for mange i avgjørelsen om hvor folk skal fordi det da blir for mange meninger og ønsker. Det er lettere å bare bestemme selv. Er det ikke sånn sjefer kan gjøre for å få ting til å gå rundt? Jeg trenger vel ikke å hekte meg på absolutt alt.. Anonymkode: d1c1a...917
AnonymBruker Skrevet 15. april #11 Skrevet 15. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Styrer bestemmer, arbeidsgiver har styringsrett. Men du som tillitsvalgt skal passe på at folk plasseres rettferdig. Altså, om samme person (blant dine) alltid havner på hardeste turnus, på en avdeling denne har bedt om å slippe, og aldri får fri etter eget ønske, mens andre alltid får det de ønsker, så kan du påpeke dette, og kreve at det endres. Det er vanskelig å se sånt som fersk, men over tid er det mulig å se evt. forskjellsbehandling. Anonymkode: 7054d...301 Må jeg spørre henne om når vi skal sette oss ned å se på organiseringen til neste år? Da blir hun kanskje litt sur. Jeg hr aldri sagt noe sånt før.. Anonymkode: d1c1a...917
AnonymBruker Skrevet 15. april #12 Skrevet 15. april AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Du skal selvfølgelig ikke godkjenne ferielistene. Dersom noe uriktig har skjedd kommer din rolle inn. Anonymkode: d963d...306 Når jeg skrev godkjenne ferielistene, så mente jeg at du godkjenner at listene er satt opp i tråd med lover og regelverk. Men det er uansett arbeidsgivers ansvar, og du overtar ikke ansvaret for evt. lovbrudd i listene selv om du har signert. Anonymkode: 7054d...301
AnonymBruker Skrevet 15. april #13 Skrevet 15. april AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Må jeg spørre henne om når vi skal sette oss ned å se på organiseringen til neste år? Da blir hun kanskje litt sur. Jeg hr aldri sagt noe sånt før.. Anonymkode: d1c1a...917 Du kan spørre om når hun har utkast klart så du og andre tillitsvalgte kan få se det. Men det er arbeidsgiver som bestemmer organiseringen. Anonymkode: 7054d...301
AnonymBruker Skrevet 15. april #14 Skrevet 15. april AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Ikke fått tilbud om kurs/ opplæring hos FB Har du vært inne på nettsiden og sett på kurstilbudet? Meldt deg på? Gitt beskjed til leder at du er på kurs denne perioden? Eller sitter du tafatt på baken og venter på at alt skal ramle opp i fanget på deg? Er KG eneste stedet du som tillitsvalgt søker informasjon? Anonymkode: b519a...54e 1
AnonymBruker Skrevet 15. april #15 Skrevet 15. april Når arbeidsgiver bestemmer at de eldste skal ha de tyngste oppgavene og oppgaver de ikke makter hvem har ansvaret da? Hun skviser de bevist ut den 4 har akkurat forlatt nå Anonymkode: ec392...76e
AnonymBruker Skrevet 15. april #16 Skrevet 15. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du kan spørre om når hun har utkast klart så du og andre tillitsvalgte kan få se det. Men det er arbeidsgiver som bestemmer organiseringen. Anonymkode: 7054d...301 Ja, fordi et av medlemmene har spurt meg om hvor han skal til høsten. I fjor ble han plassert på en annen avdeling og fikk ikke vite om det før han kom tilbake på jobb etter ferien i juli. Da han spurte styrer om hvorfor han hadde byttet avdeling uten å vite noe om det på forhånd hadde hun sagt at «det lå i kortene». Dette er ikke noe han glemmer og vil at jeg skal være litt mer pålogget. Han har allerede spurt styrer om hvor han skal denne høsten og får da vite at det har hun ikke tenkt på.. Anonymkode: d1c1a...917
AnonymBruker Skrevet 15. april #17 Skrevet 15. april AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har du vært inne på nettsiden og sett på kurstilbudet? Meldt deg på? Gitt beskjed til leder at du er på kurs denne perioden? Eller sitter du tafatt på baken og venter på at alt skal ramle opp i fanget på deg? Er KG eneste stedet du som tillitsvalgt søker informasjon? Anonymkode: b519a...54e Sitter tafatt🙈 Anonymkode: d1c1a...917
AnonymBruker Skrevet 15. april #18 Skrevet 15. april Gå på kurs, bruk tillitsvalgt grupper på Facebook. ChatGPT er også grei måte å finne info/hjelp. Som ny tillitsvalgt er det viktig å ha oversikt over hovedavtalen mellom LO og arbeidsgiverorganisasjonen (for eksempel NHO, Spekter, KS, eller Virke – avhengig av sektor). Her er noen sentrale punkter du bør kjenne til, uavhengig av hvilken versjon av hovedavtalen som gjelder: 1. Tillitsvalgtes rettigheter og plikter Rett til informasjon og drøftinger: Arbeidsgiver plikter å informere og drøfte viktige forhold med de tillitsvalgte, som endringer i drift, bemanning, ansettelser og omorganiseringer. Medbestemmelse: Tillitsvalgte skal være med i prosesser som angår arbeidsplassen, og kan ha medbestemmelse i saker som angår arbeidstakerne. Vern mot usaklig behandling: Tillitsvalgte har et særskilt vern mot usaklig oppsigelse eller annen negativ behandling som følge av vervet sitt. 2. Tid til tillitsvalgtarbeid Frikjøp / tid til vervet: Tillitsvalgte har rett til nødvendig tid til å utføre vervet, avhengig av bedriftens størrelse og oppgaver. Dette skal avtales med arbeidsgiver. Lønn under tillitsvalgtarbeid: Tillitsvalgte skal som hovedregel ha vanlig lønn når de utøver vervet innenfor arbeidstiden. 3. Samarbeid og gjensidig respekt Tillitsforhold: Hovedavtalen bygger på gjensidig tillit og respekt mellom ledelse og tillitsvalgte. God dialog og samarbeid er avgjørende for å unngå konflikter. Lojalitet: Tillitsvalgte skal ivareta både arbeidstakernes og virksomhetens interesser, og opptre lojalt innenfor rammen av regelverket. 4. Håndtering av uenighet og konflikter Tvisteløsning: Hovedavtalen beskriver hvordan uenigheter mellom partene skal håndteres – for eksempel gjennom drøftingsmøter, forhandlinger, og eventuelt videre til lokal eller sentral behandling. Retten til å bruke kampmidler: Ved brudd i forhandlinger, gir hovedavtalen regler for hvordan streik, lockout og andre kampmidler kan benyttes – i henhold til arbeidsrettens spilleregler. 5. Opplæring og støtte Rett til opplæring: Tillitsvalgte har rett til nødvendig opplæring for å kunne utføre vervet, for eksempel gjennom kurs i regi av fagforeningen. Rett til å ha kontakt med medlemmer: Tillitsvalgte skal kunne kommunisere med medlemmer uten hindringer, og ha tilgang til relevant informasjon. 6. Taushetsplikt Konfidensiell informasjon: Informasjon man får som tillitsvalgt kan være underlagt taushetsplikt. Dette gjelder særlig personal- eller bedriftsinformasjon som er sensitiv. Anonymkode: bb2c1...d33
AnonymBruker Skrevet 15. april #19 Skrevet 15. april Finn ut om fagforeningen din arrangerer kurs, enten online eller fysisk. Du har rett på fri for å delta. Og snakk med den andre som er tillitsvalgt. Det er en stor fordel hvis dere samarbeider. Anonymkode: ed1d2...9d1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå