Gå til innhold

Noen her som har sluttet med Wegovy/ozempic?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan har det gått på lang sikt? Hører mye om ekstrem sult og at man legger på seg alt igjen.

Jeg er nede i trivselsvekt, ligget stabilt på den et års tid. Lyst å slutte for jeg er helt ærlig drit lei av å være småkvalm hele tiden. Energinivået er heller ikke på topp grunnet medisinen. Men det er jo dumt hvis vekta spretter opp 20 kg neste halvår. 

Anonymkode: f0ea4...15d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Den hopper ikke opp om du fortsetter å spise som du gjør i dag. Du må helst ha jobbet med kostholdet ditt før du slutter.

Anonymkode: 55d67...980

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har selv kommet ned i trivselsvekt og står på lav dose... vil tro jeg må det en stund tid, kanskje resten av livet? (ref artikler om medikamentet)

Anonymkode: dc19f...fde

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan har det gått på lang sikt? Hører mye om ekstrem sult og at man legger på seg alt igjen.

Jeg er nede i trivselsvekt, ligget stabilt på den et års tid. Lyst å slutte for jeg er helt ærlig drit lei av å være småkvalm hele tiden. Energinivået er heller ikke på topp grunnet medisinen. Men det er jo dumt hvis vekta spretter opp 20 kg neste halvår. 

Tar du stor dose? Isåfall hadde jeg prøvd å gradvis kutte ned, og kanskje bli stående på laveste dose?

Anonymkode: 986ab...929

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror de historiene om ulvehunger kommer fra folk som sto på høyeste dose og stoppet brått. Det finnes en dansk studie (har ikke tid å finne lenke nå, men lett å google) som tyder på større suksess hvis man trapper langsomt ned, særlig hvis man aldri sto på høyeste dose.

Jeg trodde og at man må stå på en vedlikeholdsdose resten av livet, men har lest at (og legen min sa det samme) at wegovy er ment som en kur, som man står på ett år eller to, og at man ikke kan påregne effekt mer enn et års tid. Så jeg tenker at det å stå på en lav vedlikeholdsdose i årevis kanskje bare er placeboeffekt, eller en mental krykke som man kunne klart seg uten.

Anonymkode: 60bb3...35c

AnonymBruker
Skrevet

Sluttet for 5 mnd siden. Gikk aldri over nest laveste dose. Jeg holder enda den vekta som da jeg sluttet, men jeg noterer hva jeg spiser og er aktiv med løping og turer.  Ønsker ikke gå ned mer, men heller vedlikeholde. Har ikke noe særlig food noise soM mange andre sliter med. 

Anonymkode: 9ec71...d83

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trappet ned og sluttet, det har gått fint. Klart jeg kjenner på mer søtsug igjen, men det er noe som jeg må klare å håndtere. Kan nesten ikke stå på sprøyter resten av livet heller😄 Har gått opp 4 kg, men det kan jeg leve med🙃 Vekta har stabilisert seg nå👌🏼 Godt å være kvitt alle de bivirkningene ihvertfall…..🌸

Anonymkode: 06cd1...1a1

AnonymBruker
Skrevet

Det går ikke bra. 

Jeg la på meg alt tilbake og pluss. 

Sultfølelsen kom 3x ganger sterkere. Blir sulten bokstaveligtalt 30-40 min etter måltid. Har ingenting å si om det blodsukkervennlig-mat. 

Har smerter i venstre øye som kommer og går hver dag. Kraftig hårfall. Disse plagene kom etter 6 mnds.bruk. Håret vokser nok igjen, men tror venstre øyet er skadet permanent.  Angrer som en hund! 

Anonymkode: 2eec7...3c9

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte slutte brått på nest høyeste dose. Har nå gått uten i 5 måneder, og har gått ned 2-3 kilo til etter at jeg sluttet. Fortsatte bare de gode vanene jeg la til meg på sprøyta. Har ikke kjent på ulvehunger eller unormal apeteitt.

Anonymkode: a3248...478

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg tror de historiene om ulvehunger kommer fra folk som sto på høyeste dose og stoppet brått. Det finnes en dansk studie (har ikke tid å finne lenke nå, men lett å google) som tyder på større suksess hvis man trapper langsomt ned, særlig hvis man aldri sto på høyeste dose.

Jeg trodde og at man må stå på en vedlikeholdsdose resten av livet, men har lest at (og legen min sa det samme) at wegovy er ment som en kur, som man står på ett år eller to, og at man ikke kan påregne effekt mer enn et års tid. Så jeg tenker at det å stå på en lav vedlikeholdsdose i årevis kanskje bare er placeboeffekt, eller en mental krykke som man kunne klart seg uten.

Det kjem nok også av at mange spiste veldig lite før dei slutta fordi det jaga ei uoppnåeleg (for seg) «trivselsvekt» som krevde medikamentell assistanse for å halde på sikt. Folk legg veldig vekt på (hah) talet på vekta. Gradvis nedtrapping er nok også viktig her, om enn kun for at hovudet skal halde tritt.

Mi personlege erfaring er at med realistiske forventningar, varig kosthaldsendring, og gradvis nedtrapping så var det tilnærma uproblematisk. Det er forventa å gå opp 2-3kg (vannvekt) etter endt vektnedgang, og der stagnerte det gitt. Er på tredjeåret utan og det blir berre lettare og lettare over tid å halde vekta.

Endret av aazy
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Slutta ganske brått på W. Etter ca 6 mnd var alle 15 kg tilbake dessverre. Super sulten hele tiden, skikkelig strevsomt. Trodde at nye rutiner var innarbeidet, men nei.. 

Anonymkode: da928...30c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bråslutta etter å ha gått ned 55kg på 8mnd. Nå 6mnd senere ligger jeg på samme vekt som når jeg slutta, +/- 2kg.

Anonymkode: 841f3...8a5

AnonymBruker
Skrevet

Takk for konstruktive svar.
Jeg har stått på Wegovy siden sommer 2023, og har i tillegg hatt kostholdsopplegg fra online coach, som også hjalp meg å ha et kosthold som siste året har vært vedlikehold. Var oppe på 1.7 på det meste men er trappet ned til 0.5 nå. Hadde en periode med opphold fordi jeg var på lang utenlandsferie og glemte sprøyte hjemme. Da var jeg sykt sykt sulten hele tiden, og vet ikke om jeg hadde stått i det over lengre tid. Var sulten selv når jeg satt og spiste og ikke burde være det. Men ønsker sterkt å slutte, så håper rutiner på mat er så gode at jeg tåler den food noisen jeg vet kommer.

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det går ikke bra. 

Sultfølelsen kom 3x ganger sterkere. Blir sulten bokstaveligtalt 30-40 min etter måltid. Har ingenting å si om det blodsukkervennlig-mat. 

Har smerter i venstre øye som kommer og går hver dag. Kraftig hårfall. Disse plagene kom etter 6 mnds.bruk. Håret vokser nok igjen, men tror venstre øyet er skadet permanent.  Angrer som en hund! 

Åj! ❤️ Hvor høy dose stod du på?

Anonymkode: 986ab...929

AnonymBruker
Skrevet

Jupp. Heller rund enn hårlørs og totalt blottet for et normalt sexliv.

Anonymkode: 80191...a9e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det går ikke bra. 

Jeg har tenkt litt på om jeg skal forsøke Wegovy, takk for at du fikk øynene mine opp litt (har også lest noen skumle studier, det med skade på syn virker skummelt). Klem til deg. ❤️❤️ 

Anonymkode: fb008...077

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har tenkt litt på om jeg skal forsøke Wegovy, takk for at du fikk øynene mine opp litt (har også lest noen skumle studier, det med skade på syn virker skummelt). Klem til deg. ❤️❤️ 

Anonymkode: fb008...077

Jeg syns Wegovy har vært en supert hjelpemiddel for å komme seg ned i vekt, for jeg klarte det ikke uten etter utallige forsøk, men bivirkningene kan være fæle. Jeg har dog ikke hatt noe annet enn kvalme og hårtap. Men hårtap har jeg alltid fått når jeg har vært på kaloroiunderskudd tidligere også. Så det er nok vel så mye lite mat som er årsak. Men hvis det blir trøbbel med øyne eller andre ting er det jo virkelig ikke noe å fortsette med.

Selv skal jeg trappe ned til 0 nå. Har hatt en rolig nedtrapping, og er på nest laveste dose nå. Men var heller aldri på høyeste. 

AnonymBruker
Skrevet

Tror suksessen kommer litt an på om du er spiseforstyrret eller ikke. Om du er spiseforstyrret og IKKE sørger for å få hjelp til den parallelt, så tror jeg det kan bli vanskelig å slutte uten at det går i kræsj.

"Jeg la på meg alt tilbake og pluss. 

Sultfølelsen kom 3x ganger sterkere. Blir sulten bokstaveligtalt 30-40 min etter måltid. Har ingenting å si om det blodsukkervennlig-mat. "

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror suksessen kommer litt an på om du er spiseforstyrret eller ikke. Om du er spiseforstyrret og IKKE sørger for å få hjelp til den parallelt, så tror jeg det kan bli vanskelig å slutte uten at det går i kræsj.

"Jeg la på meg alt tilbake og pluss. 

Sultfølelsen kom 3x ganger sterkere. Blir sulten bokstaveligtalt 30-40 min etter måltid. Har ingenting å si om det blodsukkervennlig-mat. "

Dette gir ingen mening. Semaglutid påvirker sult- og metthetsfølelsen, og forsinker fordøyelsesprosessen. Det er ikke mentalt. Det som gjør en forskjell når man slutter, er om man tar seg tid til å trappe ned langsomt, eller om man hopper rett av høyeste dose.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette gir ingen mening. Semaglutid påvirker sult- og metthetsfølelsen, og forsinker fordøyelsesprosessen. Det er ikke mentalt. Det som gjør en forskjell når man slutter, er om man tar seg tid til å trappe ned langsomt, eller om man hopper rett av høyeste dose.

Det er jo akkurat det, det hjelper ikke mentalt, så om du ikke har fått hjelp til det underveis, tja...det jeg skrev ovenfor.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...