Gå til innhold

om du legger din stolthet i å være verdens beste forelder, bør du finne andre arenaer å skinne på

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

«Perfekte» foreldre hemmer barnas utvikling - smp.no

Sitat

Å være «perfekte» foreldre som alltid forstår alt, og som tilfredsstiller alle behov før de oppstår, stimulerer ikke til utvikling.

Den empatiske moren, som bare er 
god nok, gir rom for at barnet selv må utvikle tenkning og kommunikasjon. Det er nettopp det uperfekte i omsorgen skaper utvikling og vekst.

❤️ noe å ta med seg for alle dere der ute som strever etter å være den perfekte forelder.. 

Anonymkode: abb74...bf4

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

❤️ noe å ta med seg for alle dere der ute som strever etter å være den perfekte forelder.. 

Vet ikke hvor mange svar du kommer til å få med en link til betalingsartikkel i Sunnmørsposten.

For å svare generelt, så tror jeg de fleste ønsker å være så gode foreldre som mulig, samtidig som man innser at man ikke er perfekt. Den perfekte forelder finnes vel faktisk ikke, så jeg ser ikke helt problemet (iallfall uten å få lest artikkelen).

Anonymkode: f8b86...d71

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

takk

Anonymkode: 9a7ee...0d3

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ganske interessant at foreldre jevnt over er bedre enn noen gang tidligere, mer bevisste og mer invoverte. Samtidig har barna har mer problemer enn noen gang. Da tenker jeg på diagnoser, skolevegring, angst osv

Anonymkode: aa11d...50a

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er jo ganske interessant at foreldre jevnt over er bedre enn noen gang tidligere, mer bevisste og mer invoverte. Samtidig har barna har mer problemer enn noen gang. Da tenker jeg på diagnoser, skolevegring, angst osv

Ja det er rart det, at dagens foreldre prøver å presse barna til å få en god utdanning og jobb istedenfor å sende dem på "galehuset" eller ut i lære som 14-åringer. Fremtidige generasjoner kommer til å ha null peiling på hva en "bygdetulling" er for noe. Skammelige greier. 

Anonymkode: 84636...277

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er jo bare mer kunnskap og åpenhet nå. 

Husker barneskoleklassen, og ungdomsskole, på 1980-tallet. Det var mange som slet stort. på ulike måter. Men det var ingen oppfølging. De var bare forventet å følge utdanning, klare struktur, og alt mulig. Husker ei som alltid kom sent, både morgen og til timer. En som hadde tendenser til voldelig atferd. Mange som ikke taklet prøver og lekser. Mange som aldri hadde foreldre til stedet, og derfor heller ikke følte stoltheten vi følte under oppstillinger og slikt. 

I disse dager vet foreldre bedre. Og skolen har også kunnskap og mulighet til å gripe inn. 

Anonymkode: 86001...376

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Da jeg gikk på skolen så var det forventet at du møtte opp, gjorde ditt.. og fikk du bank hjemme, på jevnlig basis, så var det ikke relevant om du kom deg på skolen og ikke hadde fravær. Hadde du stygge sår på armene etter selvskading, så var det ikke relevant om du kom deg på skolen og ikke hadde fravær. Dopet du deg på jevn basis, så var det ikke relevant om du kom deg på skolen og ikke ha fravær. Var du en trussel og skremte andre elever, så var det ikke relevant så lenge man var skolen og ikke hadde fravær. Som sagt, så var det ingen oppfølgning. Nå er det mer åpenhet og hjelp å få, nå er det mer inkludering, det er mer omsorg og kjærlighet for hverandre. Man feier ikke lengre ting under teppet, og dagens foreldre stiller opp for barna sine - fordi at de vet hvor vondt det er å ha foreldre som driter i dem. 

Anonymkode: bccb1...cd9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.4.2025 den 11.57):

Det er helt sikkert flere faktorer her, men det at noen foreldre ikke lar barn prøve seg frem er en del av det. En annen greie er st det snakkes så mye om traumer or forstå "ditten og datten" på spesifikke måter.

Det er mye forskning som viser at folk som opplever de samme vonde tingene trenger ikke ta med seg den samme bagasjen fra situasjonen. F.eks. kan en person bli voldtatt og bo et sted der de vet dette kan skje hvem som helst, og de selv har null feil i det - det er voldtektsmann det er noe galt med, men dessverre skjer det mange, og de klarer seg. En annen person kan bli fortalt at dette skulle ikke skjedd dem, de er et offer, stakkars dem - de må jo føle seg så utrygge bå - se på alle kvinnene som har vært gjennom det samme og hvor vondt de har det. En person som ikke før opplevde denne fæle hendelsen som et teaume kan plutselig begynne å føle seg traumatisert. Det er altså HVORDAN vi snakker om ting som endrer hva vi føler. Ikke at vi skal avfeie at folk har opplevd noe grusomt, men i ettertid så finnes det måter å gjøre ting både bedre og værre på, og det er viktig å ikke sette personen i en posisjon der de føler på smerte lengre enn de trenger.

I tillegg setter man oftere diagnoser på folk. For noen kan dette være en lettelse, men for andre kan det være en krykker. I stedet for at de jobber hardt med å finne måter å eksistere og integreres på så får de hjelp der de kanskje kunne klart å hjelpe seg selv. 

Det er ellers en SUPERviktig faktor at folk er mindre sosiale nå enn de var før, og st vi blander oss mindre inn i livene til hverandre - på den måten det er SUNT å blande seg. F.eks. er det få personer som i dag gidder å si ifra til en fremmed om at sekken deres er åpen, eller si ifra til et barn om at de ikke skal kaste søppel på bakken, eller at noen har en bille sittende fast i håret, eller bare kommer i prat med en fremmed og bestemmer seg for å treffes senere. Folk bryr seg mindre om hverandre, ghoster hverandre, kommuniserer mindre, er mindre impulsive når det gjelder å finne på noe sammen, og føler seg da også mer ensomme. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.4.2025 den 7.28):

Men dette er jo bare bullshit, det er journalisten sin definisjon av «perfekt» forelder og beskriver hva jeg vil kalle en curling-forelder - jeg er absolutt ikke enig i at det er «perfekt». En del av strevet med å være mest mulig perfekte foreldre er jo nettopp å også finne balansen i å gi barna passe med motgang også for å skape resiliens, kreativitet etc.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...