Gå til innhold

Hva synes dere om jobbi.no?

SPOCA

Anbefalte innlegg

Det har nettopp kommet en ny tjeneste som heter jobbi.no, der man kan rangere alle arbeidsplasser i Norge. Jeg ble oppmerksom på den etter å ha sett omtale av dem på tiktok. Der kan man skrive anmeldelse av tidligere og nåværende arbeidsplass, samt legge inn vurderinger av jobbsøkerprosesser. Man må logge inn med Vipps (ID). Ser nå at de har begynt med å godkjenne anmeldelser (det gjorde de ikke i starten).

Jeg må si at det på en side er fint å ha et sted hvor man kan gjøre seg kjent med en arbeidsplass, samtidig kan det jo også bære preg av enkelte sterke stemmer. Og hvis det preges mye av de som har jobbet der før, er det ikke nødvendigvis et øyeblikksbilde av hvordan det er nå. På den andre side er det jo veldig fint å se erfaringer fra en arbeidsplass. Enkelte arbeidsplasser krever jo lange og krevende intervjuprosesser, og det gjør kanskje at man tenker seg om en eller to ganger før man gidder å søke der.

Må innrømme at jeg ikke helt kjente meg igjen i egen arbeidsplass, men det er ikke veldig overrasket heller utfra formulering. 

Hva synes dere? Har dere sjekket det ut?

Og bare for å ha det på det rene: jeg har ingenting med denne tjenesten å gjøre, annet enn at jeg har lagt inn egne anmeldelser og erfaringer.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er super interessant! Kommer til å følge med her. Eneste er at jeg er litt redd for at man på et tidspunkt kan identifiseres. Jeg synes også det er litt rart at noen bedrifter dukker opp, mens andre ikke. På søk. Selv om de ikke har noen anmeldelser. 

Anonymkode: 2d680...b5a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg synes det er super interessant! Kommer til å følge med her. Eneste er at jeg er litt redd for at man på et tidspunkt kan identifiseres. Jeg synes også det er litt rart at noen bedrifter dukker opp, mens andre ikke. På søk. Selv om de ikke har noen anmeldelser. 

Ja, det kan jeg være enig i. Skal sies at dette ikke er første tjenesten som tilbyr noe lignende, men dette er vel den første norske. Jeg valgte å legge inn anmeldelser siden jeg ikke er redd hvis jeg skulle bli avslørt. Men ja, absolutt et poeng. Det kan jo få konsekvenser hvis man jobber et sted og har gjennomgående negativ kritikk, spesielt mot ledelsen, og dette blir avslørt. 

Det var ikke alle jeg fikk opp på søk jeg heller, men måtte trykke på "organisasjon" under selskap, og da dukket det opp. Litt rotete oppsett ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPOCA skrev (4 minutter siden):

Ja, det kan jeg være enig i. Skal sies at dette ikke er første tjenesten som tilbyr noe lignende, men dette er vel den første norske. Jeg valgte å legge inn anmeldelser siden jeg ikke er redd hvis jeg skulle bli avslørt. Men ja, absolutt et poeng. Det kan jo få konsekvenser hvis man jobber et sted og har gjennomgående negativ kritikk, spesielt mot ledelsen, og dette blir avslørt. 

Det var ikke alle jeg fikk opp på søk jeg heller, men måtte trykke på "organisasjon" under selskap, og da dukket det opp. Litt rotete oppsett ennå.

Jeg har selv kun jobbet i relativt små bedrifter. Jeg tror også at bare det å legge inn en omtale ville kunnet identifisere meg. Så jeg er foreløpig litt avventende.

Men det er interessant å kikke der inne, og jeg kommer definitivt til å søke opp potensielle nye arbeidsgivere. 

Generelt sett synes jeg arbeidsgivere ofte har litt vel mye makt, og jeg har mye erfaring med uproff holdning til overfor de ansatte. Mange arbeidsgivere glemmer at et arbeidsforhold tross alt er kjøp og salg av tid og kompetanse. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke noe om at alle skal måles, veies og vurderes på alle områder. Ikke fordi jeg er i mot et transparent samfunn. Jeg ser jo at det kan være en fordel i noen tilfeller. Men jeg er redd for at motivasjonen for å skrive en vurdering av en tidligere arbeidsplass er mye større om du har en dårlig erfaring enn om du har en god. Så jeg er i tvil om disse vurderingene vil bli balansert.

I mindre selskap kan det også bety at personer blir lett gjenkjennelig utfra beskrivelser, så da kan du spørre deg selv om du selv synes at det er hyggelig at en hvilken som helst kollega skal kunne kringkaste en vurdering av deg som kollega, arbeidsgiver eller arbeidstaker. Hvis det går inflasjon i denne type vurderinger av mennesker (for det er i prinsippet det det er), så tror jeg det kan skape grobunn for enda mer arbeidsvegring og psykisk sykdom i arbeidslivet. 

Jeg ønsker at arbeidslivet skal være inkluderende og romslig, hvor det er lov å være et menneske uten at man skal bli målt, veid og vurdert til en hver tid. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ElectricScum skrev (8 minutter siden):

Jeg synes ikke noe om at alle skal måles, veies og vurderes på alle områder. Ikke fordi jeg er i mot et transparent samfunn. Jeg ser jo at det kan være en fordel i noen tilfeller. Men jeg er redd for at motivasjonen for å skrive en vurdering av en tidligere arbeidsplass er mye større om du har en dårlig erfaring enn om du har en god. Så jeg er i tvil om disse vurderingene vil bli balansert.

I mindre selskap kan det også bety at personer blir lett gjenkjennelig utfra beskrivelser, så da kan du spørre deg selv om du selv synes at det er hyggelig at en hvilken som helst kollega skal kunne kringkaste en vurdering av deg som kollega, arbeidsgiver eller arbeidstaker. Hvis det går inflasjon i denne type vurderinger av mennesker (for det er i prinsippet det det er), så tror jeg det kan skape grobunn for enda mer arbeidsvegring og psykisk sykdom i arbeidslivet. 

Jeg ønsker at arbeidslivet skal være inkluderende og romslig, hvor det er lov å være et menneske uten at man skal bli målt, veid og vurdert til en hver tid. 

I utgangspunktet enig, samtidig har jeg opplevd stor avstand mellom stillingsannonse, intervju og selve jobben. Og jeg har vel tenkt at det er en god grunn til å ha et sted hvor man kan skrive sine anmeldelser. Jeg er vel sånn sett litt delt rundt denne siden.

Det sagt, jeg synes det er overraskende mange positive anmeldelser på Jobbi også. Det er jo bra.

Det er for øvrig ikke lov å nevne navn eller gå på spesifikke mennesker, heldigvis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Veldig bra! Synes Glassdoor ikke var like relevant i Norge.

Anonymkode: 2f0d0...bdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig interessant, er greit å kunne vite litt om potensielle arbeidsgivere, det er mye som ikke dukker opp i stillingsannonser og intervjuer. Kjente meg veldig igjen i anmeldelser av min forrige arbeidsplass, både på det positive og ikke minst det negative. Tenker jobbi.no kan gi endel arbeidsgivere initiativ til å ta tak i endel problemer, ikke bare skuffe de under teppet og late som om alt er bra. Også er det jo supert å kunne vite om det er et bra arbeidsmiljø på forhånd! 

Endret av Thessaly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ElectricScum skrev (14 timer siden):

Det gjelder de fleste sider med anmeldelser, har sett mye "avoid like the plague" på hoteller jeg liker blant annet 😅 Eller sjekker man de ledende elektronikk-kjedene her til lands så kan man få inntrykk av at omtrent samtlige kunder har fått store problemer med varene. 

Når det gjelder den jobbi-siden så kan den sikkert ha noe for seg når det kommer flere anmeldelser. Tar det med en klype salt om bare noen få har anmeldt. Det sagt, ser at min arbeidsplass har fått 1 tilbakemelding og den var spot on 😅

Anonymkode: d6106...68c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Interessant.

Jeg ser frem til at det lages en lignende for arbeidsgivere om arbeidstakere

Anonymkode: dc5bb...9f0

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Næsj- føler intet behov for å skrive en rar ting av forrige eller nåværende arbeidsplass. Selv om begge var helt fine arbeidsgivere.

Anonymkode: bd38d...f82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Næsj- føler intet behov for å skrive en rar ting av forrige eller nåværende arbeidsplass. Selv om begge var helt fine arbeidsgivere.

Rar ting = rating 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det som er vanskelig er når det ikke skilles på avdelinger.

Min tidligere arbeidsgiver er rangert med godt arbeidsmiljø, og ordnede forhold. Jeg nekter å tro at det er skrevet av en av de som ble stående lenge med usikkerhet når beskjeden om at de skulle legge ned deler av driften og 40% av de ansatte måtte gå. Men det var nok godt miljø og god stemning på kontoret hvor alle var trygge...

Anonymkode: ea5fe...1f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Folk som har jobbet på samme sted, med samme kolleger og samme ledere kan ha vidt forskjellige oppfatninger av arbeidsmiljøet. Så tenker at dette er helt meningsløst. 

Anonymkode: eca68...7d4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er vanskelig er når det ikke skilles på avdelinger.

Min tidligere arbeidsgiver er rangert med godt arbeidsmiljø, og ordnede forhold. Jeg nekter å tro at det er skrevet av en av de som ble stående lenge med usikkerhet når beskjeden om at de skulle legge ned deler av driften og 40% av de ansatte måtte gå. Men det var nok godt miljø og god stemning på kontoret hvor alle var trygge...

Anonymkode: ea5fe...1f1

De fleste jeg har søkt opp skiller både mellom hovedorganisasjon og f.eks avdeling. Jeg kunne f.eks skrive om noe på avdelingen jeg jobbet på i en liten by.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Interessant.

Nå har arbeidsgivere såpass mye makt, at det er vel på tide at de blir utfordret litt også. Det har vært arbeidsgivers marked lenge, kan jo være bra at også de får kjenne litt på hvordan det er. 

Og utsagnet ditt faller på sin egen urimelighet, ingen ledere blir nevnt. Føler man seg truffet, er det gjerne en grunn til det.

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg syns det er kjempebra. Mange bedrifter er supergode på "empolyer branding" og å selge seg selv som mye bedre enn de egentlig er. Ett strålende eksempel på det er jo Sopra Steria, som i mange år har skrytt av at de ranker høyt på "great place to work". Det mange ikke vet er at "great place to work" er en ranking man betaler for å bli med på, og at det går an å innrette seg til å score høyt på akkurat de tingene som vurderes der. 
Da er det et litt annet bilde som tegnes på jobbi.no

En annen ting er at det kan faktisk være ganske nyttig for bedrifter å få anmeldelser der. Har selv vært veldig moderat i min kritikk og sa at jeg slutta pga lønn på sluttintervju fordi jeg ikke vil brenne broer, i en jobb der jeg engentlig slutta fordi ledelsen var helt rævva og alt var uorganisert. Hvis det hadde vært mulig å gi anonym tilbakemelding ville jeg jo gitt de mye mer nyttig feedback på hvorfor jeg (og mange andre) sluttet der. 

Anonymkode: 8a18d...28a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk som har jobbet på samme sted, med samme kolleger og samme ledere kan ha vidt forskjellige oppfatninger av arbeidsmiljøet. Så tenker at dette er helt meningsløst. 

Ikke slik jeg ser det. Noen arbeidsplasser har svært mange anmeldelser. Hvis det er overveldende flertall med gode anmeldelser får man kanskje lyst til å søke på arbeidsplassen. Eller motsatt. Man ser gjerne en tendens.

Det sagt, jeg ville sett på anmeldelsen og deretter forhørt meg litt rundt. Det viktige er kanskje hva anmeldelsene sier. Akkurat som når man velger hotell eller andre ting. Man bør ta det med en klype salt, samtidig så tenker jeg vel at det kan være en god indikasjon. Å gjøre undersøkelser er alltid nyttig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Interessant.

Det kalles referanser. 

Anonymkode: 6e265...89a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis alle har samme oppfatning kan man dog trekke visse slutninger. Men etter å ha bladd gjennom en del arbeidplasser på siden ser jeg at det er mange gode kolleger og mange dårlige sjefer 😅

Anonymkode: d6106...68c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg vil vite om et sted er ok så bruker jeg nettverket mitt for å sjekke ut. Jeg må kjenne dem som kommer med vurderingen for å vite hva jeg skal tro på og hva som er subjektivt. Jeg som er leder veit jo at de fleste ville ratet meg høyt, men det er og noen som ikke liker meg fordi jeg har måttet sette ned foten i noen situasjoner og si fra når man tar seg vel mye friheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...