Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg er sykepleier som jobber i akuttmottak og er kun vikar i ambulansen, har tatt vikarkurs men føler jeg mangler mye kunnskap for å være godt nok erfaren. Ønsker eks. å kunne ha nok kunnskap til å være fartøysjef, noe som man ikke lærer på sykepleien. 

Vurderer nå ambulansefag som privatist siden jeg vet at der er i ambulansen jeg vil være, men vil bli fortest mulig ferdig! Er ferdig med sykepleien for ett år siden, føler kanskje ikke at paramedisin er hensiktsmessig da det er ett fulltidsstudie og jeg må nesten jobbe store deler for å kunne ha en bra inntekt.

Noen med erfaring eller råd om vei å gå? 

Anonymkode: 30ba7...c2b

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg går paramedisin, men er relativt fersk så har ikke veldig gode råd å komme med egentlig. Har du ingen å snakke med der du er ansatt? En leder som kanskje har noen gode forslag for veien videre? Du har jo i hvert fall en fot innenfor. Får du nok vakter? Jobber du 100 % i 2 år så kan du vel søke om autorisasjon, samt andre krav som må oppfylles (AMLS, PHTLS, osv). Men sånn som jeg har skjønt det er det vanskelig å få 100 % i ambulansen som sykepleier uten fagbrev. Jeg har to nyutdannede sykepleiere i klassen, samt en som er ambulansefagarbeider allerede. Regner med at de som har studert sykepleie har opplevd det som vanskelig å få en fot innenfor ambulansen, siden de har valgt å ta en ny bachelor. 

Tar du fagbrev nå, så kan du jo etter to års 100 % jobb ta nasjonal paramedic. Skjønner at du vil bli fortest mulig ferdig, men du må jo regne med å bruke litt tid på dette. Det tar tid å tilegne seg kunnskap. 

Kan i hvert fall melde om at første året på paramedisin har gått helt vanvittig fort. Tok noen runder med meg selv før jeg begynte også (jeg har en bachelor fra før av selv), samt måtte ta opp fag. Skulle gjort det tidligere, istedenfor å tenke for mye over det 😂

Anonymkode: 9b793...1d4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og - du vil jo slippe anatomi og fysiologi og kanskje noen andre fag også. Så det vil jo ikke være umulig å jobbe ved siden av. Men fulltid går nok ikke - det er for mye obligatoriske simuleringer. I hvert fall der jeg går. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.4.2025 den 18.06):

Jeg går paramedisin, men er relativt fersk så har ikke veldig gode råd å komme med egentlig. Har du ingen å snakke med der du er ansatt? En leder som kanskje har noen gode forslag for veien videre? Du har jo i hvert fall en fot innenfor. Får du nok vakter? Jobber du 100 % i 2 år så kan du vel søke om autorisasjon, samt andre krav som må oppfylles (AMLS, PHTLS, osv). Men sånn som jeg har skjønt det er det vanskelig å få 100 % i ambulansen som sykepleier uten fagbrev. Jeg har to nyutdannede sykepleiere i klassen, samt en som er ambulansefagarbeider allerede. Regner med at de som har studert sykepleie har opplevd det som vanskelig å få en fot innenfor ambulansen, siden de har valgt å ta en ny bachelor. 

Tar du fagbrev nå, så kan du jo etter to års 100 % jobb ta nasjonal paramedic. Skjønner at du vil bli fortest mulig ferdig, men du må jo regne med å bruke litt tid på dette. Det tar tid å tilegne seg kunnskap. 

Kan i hvert fall melde om at første året på paramedisin har gått helt vanvittig fort. Tok noen runder med meg selv før jeg begynte også (jeg har en bachelor fra før av selv), samt måtte ta opp fag. Skulle gjort det tidligere, istedenfor å tenke for mye over det 😂

Takk for råd her😊 

Får i utgangspunktet masse vakter, men jeg vil tilegne meg kunnskap for å kunne eks være en fartøysjef da jeg ikke føler jeg har nok kunnskap i det hele tatt for det!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.4.2025 den 21.35):

Hei. Jeg er sykepleier som jobber i akuttmottak og er kun vikar i ambulansen, har tatt vikarkurs men føler jeg mangler mye kunnskap for å være godt nok erfaren. Ønsker eks. å kunne ha nok kunnskap til å være fartøysjef, noe som man ikke lærer på sykepleien. 

Vurderer nå ambulansefag som privatist siden jeg vet at der er i ambulansen jeg vil være, men vil bli fortest mulig ferdig! Er ferdig med sykepleien for ett år siden, føler kanskje ikke at paramedisin er hensiktsmessig da det er ett fulltidsstudie og jeg må nesten jobbe store deler for å kunne ha en bra inntekt.

Noen med erfaring eller råd om vei å gå? 

Ta videreutdanning i anestesi, da få du akuttkompetanse. da kan du også jobbe andre steder

Anonymkode: 8351e...88d

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hvordan det fungerer i ditt helseforetak. Men der hvor jeg jobber må en først og fremst ha fagbrev, begge stertifikatene og tilleggsutdanning i 2 år for å kunne bli fartøysjef. 

Jeg er sykepleier, tok vikarkurs, jobbet i ambulansetjenesten i 2-3 år, tok eksamen som privatist, tok fagprøven og videreutdanning. 

Etter mitt syn har du ingen forutsetning for å bli "god" med så lite erfaring. Det kommer med tiden🙂

Anonymkode: 9e51b...c28

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

tilleggsutdanning i 2 år

Hvilken tilleggsutdanning?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...