Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2006 #1 Skrevet 13. mars 2006 Er dette en vanlig rotgrønnsak (?) å finne i butikken? Og i hvilke sammenhenger kan dette brukes? Som en potet?
Theka Skrevet 13. mars 2006 #2 Skrevet 13. mars 2006 Jordskokk kan brukes rå i salater og råkost. Skal den brukes rå, bør du dryppe litt sitronsaft over straks etter skrelling, ellers blir den svart. Brukes mest kokt, som tilbehør til fugl eller annet kjøtt. Jordskokken børstes grundig, og kokes med skallet på. Det tynne skallet er spiselig, men vanligvis skrelles jordskokken før servering. Kan også brukes til puréer eller gratineres. Er kalorifattig. Inneholder ikke stivelse, men karbohydratet inulin. Inulin er et karbohydrat som ikke påvirker blodsukkernivået, og kan derfor være nyttig for diabetikere.
Gjest Elfrida Skrevet 13. mars 2006 #3 Skrevet 13. mars 2006 Men, den er ikke særlig vanlig å finne i butikker. Større butikker som Ultra og Meny har det innimellom.
Arkana Skrevet 13. mars 2006 #4 Skrevet 13. mars 2006 Jordskokkgrateng er godt som tilbehør til både kjøtt og fisk, eller alene som en vegetarrett. Legg tynne skiver av jordskokk lagvis med stekt løk og hvitløk (og gjerne skiver av champignon også)i en ildfast form. Hell over litt buljong og dekk med folie. Stek ved 200 grader i 45 minutter. Ta av folien, dryss på revet ost og stek videre 15 minutter. Og så kan du selvsagt lage suppe av den. Den surres i litt smør sammen med løk, hell over buljong og fløte og kokes mør. Kjør suppen glatt i blender og smak til med salt og pepper. Jordskokkpuré er også et godt tilbehør. Synes også det er godt i gryteretter eller rett og slett bare skiver stekt i smør som tilbehør til middagen.
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2006 #5 Skrevet 13. mars 2006 Hvor pleier du å kjøpe jordskokk Arkana? Er det virkelig bare Meny og Ultra som har det altså? Jeg har ingen av delene i nærområdet...
Arkana Skrevet 13. mars 2006 #6 Skrevet 13. mars 2006 Hvor pleier du å kjøpe jordskokk Arkana? Er det virkelig bare Meny og Ultra som har det altså? Jeg har ingen av delene i nærområdet... ← Meny, Ultra, Centra og innvandrerforretninger. Og muligens SmartClub også.
Gjest joje Skrevet 13. mars 2006 #8 Skrevet 13. mars 2006 Jordskokk er en rotgrønnsak tror jeg. Det er veldig godt. ;D
Gjest piaf Skrevet 13. mars 2006 #9 Skrevet 13. mars 2006 Hva er egentlig jordskokk? ← Jordskokk er roten til en plante i slekt med solsikken (har også store gule blomster ). Jeg er også glad i jordskokk, og anbefaler denne Jamie Oliver-oppskriften. Dvs: Jeg pleier å bytte ut halvparten av fløten med melk. Godt til søndagsmiddagen, feks som tilbehør til kylling.
Nilma Skrevet 14. mars 2006 #10 Skrevet 14. mars 2006 Hvor pleier du å kjøpe jordskokk Arkana? Er det virkelig bare Meny og Ultra som har det altså? Jeg har ingen av delene i nærområdet... ←Jeg har nylig sett jordskokk på Eurospar, så du kan jo prøve der hvis du har en i nærheten.
Ginen Skrevet 15. mars 2006 #11 Skrevet 15. mars 2006 Har ikke prøvd den selv, men fant en oppskrift på jordskokksuppe som så god ut! Jordskokksuppe til 4 personer: 700 g jordskokk 5 ss appelsinjuice 2 ss smør 1 purre, hakket 1 fedd hvitløk 3 dl grønnsakbuljong 1,5 dl melk 2 ss koriander 1,5 dl yoghurt naturell Revet appelsinskall - til servering 1. Rens jordskokkene, og legg dem i en stor gryte med 2 ss av appelsinjuicen og nok vann til at det dekker. Kok opp. Skru ned varmen, og la det småkoke i 20 minutter, eller til jordskokkene er møre. 2. La jordskokkene renne av. Ta vare på 4 dl av kokevannet. Sett jordskokkene til avkjøling. 3. Skrell de kalde jordskokkene, og legg dem i en stor bole. Mos den med en potetstapper. 4. Smelt smøret i en stor gryte. Stek purre og hvitløk i 2-3 minutter. Rør til purren er myk. 5. Rør inn jordskokkmosen, kokevannet, buljongen, melken og resten av appelsinjuicen. Kok opp, skru ned varmen og la det surre i 2-3 minutter. 6. Ta opp litt av purren med en hullsleiv, og legg den til side. Ha resten av suppen i en kjøkkenmaskin og kjør i 1 minutt, eller til suppen er jevn. 7. Ha suppen i en ren gryte. Rør inn restem av purren, koriander og yoghurt. 8. Anrett i serveringsboller, pynt med appelsinskall og server!
Gjest Gjesta Skrevet 15. mars 2006 #12 Skrevet 15. mars 2006 Jeg har nylig sett jordskokk på Eurospar, så du kan jo prøve der hvis du har en i nærheten. ← Hvor? Jeg har sjekket flere ganger uten å finne...Er litt nysgjerrig på vidundergrønnsaken.
Nilma Skrevet 16. mars 2006 #13 Skrevet 16. mars 2006 Hvor?←Eurospar på Polarsenteret hadde i hvert fall så sent som mandag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå