AnonymBruker Skrevet 14. april #1 Skrevet 14. april Lang historie kort, Pappa ble svindlet på nett og tapte noen rundt 10-20tusen og han har gitt meg streng beskjed om å ikke si noe til mine søsken. Jeg antar det er fordi han er en eldre herremann, dette er skambelagt og han muligens er redd for at dette skal sette hans økonomiske selvstyring i fare. Aldring av kognitive evner er også et svært sårt tema for han. Jeg har ikke sagt noe, men dette er sammen med flere tegn på at de små grå ikke er like kvikke som før. Syns det er vanskelig, føler jeg burde ha sagt noe til søskene mine men samtidig vil jeg jo holde hans tillit. Skal jeg bare låse munnen og kaste nøkkelen på havet? Anonymkode: 92b49...263 1 4
AnonymBruker Skrevet 14. april #2 Skrevet 14. april Herlighet slutt å bland deg. Anonymkode: f0e87...c71 6
AnonymBruker Skrevet 14. april #3 Skrevet 14. april Du sier ingenting. Men få faren din til å skrive en fremtidsfullmakt, jo før jo bedre. Anonymkode: f796b...c8a 9 3
AnonymBruker Skrevet 14. april #4 Skrevet 14. april Når noen kommer til deg med noe skamfullt, noe som er veldig modig gjort av han, da holder du tett. Han stoler på deg, da bryter du ikke den tilliten og deler videre noe han skammer seg over. Anonymkode: 082e7...353 12 5
AnonymBruker Skrevet 14. april #5 Skrevet 14. april Det er ikke en veldig stor sum, og så lenge du ikke har grunn til å tro at han har fortsatt med dette, hadde jeg ikke gjort noe. Men fremtidsfullmakt er lurt. Det er lov å drite seg ut. Så lenge man lærer av det. Mange eldre blir lurt på nett (mange som ikke er eldre også), og de trenger ikke være demente. Anonymkode: eea72...79c 10
AnonymBruker Skrevet 14. april #6 Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Skal jeg bare låse munnen og kaste nøkkelen på havet? Anonymkode: 92b49...263 Ikke si noe til andre. Men spør om detaljer hvordan det skjedde og ta det som læring for dere begge. Da får du kanskje vurdert om det er noe å bekymre seg for i fremtiden eller om han virkelig har lært hva han skal se etter. Anonymkode: 31396...b2e 3
AnonymBruker Skrevet 14. april #7 Skrevet 14. april Ikke si det til noen! Forsikre ham heller om at du holder tett og at han kan komme til deg hvis han tror noen holder på å svindle ham igjen. Fremtidsfullmakt er lurt uansett. Anonymkode: 0b2f9...7a2 6
AnonymBruker Skrevet 14. april #8 Skrevet 14. april Du får trøste pappaen din med at det er mange tusen nordmenn som blir svindlet for langt større beløp DAGLIG. Det er nemlig slik at svindel er svært utbredt, og det går vel ihvertfall ett par titalls kvinner på "frakt-svindel" på facebook market om dagen. Anonymkode: 31e5a...34d 6
AnonymBruker Skrevet 14. april #9 Skrevet 14. april Hvorfor skal du på død og liv plapre? Anonymkode: 47f5a...dbd 1 2
AnonymBruker Skrevet 14. april #10 Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Lang historie kort, Pappa ble svindlet på nett og tapte noen rundt 10-20tusen og han har gitt meg streng beskjed om å ikke si noe til mine søsken. Jeg antar det er fordi han er en eldre herremann, dette er skambelagt og han muligens er redd for at dette skal sette hans økonomiske selvstyring i fare. Aldring av kognitive evner er også et svært sårt tema for han. Jeg har ikke sagt noe, men dette er sammen med flere tegn på at de små grå ikke er like kvikke som før. Syns det er vanskelig, føler jeg burde ha sagt noe til søskene mine men samtidig vil jeg jo holde hans tillit. Skal jeg bare låse munnen og kaste nøkkelen på havet? Anonymkode: 92b49...263 Jeg hadde selvsagt sagt det, så er dere flere som kan følge litt mer med på han. Da slipper du å føle deg så alene om ansvaret. Anonymkode: 292d0...bab
AnonymBruker Skrevet 14. april #11 Skrevet 14. april Jeg og mitt søsken snakker om hvert eneste tegn på kognitivt svikt hos vår far til hverandre! Hvorfor skal vi ikke det? Vi ønsker han jo det beste og blir bekymret når han tar flere og flere dårlige beslutninger. Anonymkode: 4cc48...e7d 1
AnonymBruker Skrevet 14. april #12 Skrevet 14. april La det bli mellom dere. Vis han heller sikkerhet i banker osv. De vil jo helst greie seg selv. Anonymkode: d38b4...107 2
AnonymBruker Skrevet 14. april #13 Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg hadde selvsagt sagt det, så er dere flere som kan følge litt mer med på han. Da slipper du å føle deg så alene om ansvaret. Anonymkode: 292d0...bab Du velger å bryte et løfte med andre ord? Jeg skal vedde alt jeg eier + en arm + en fot på at du er kvinne. Det er også TS. Anonymkode: 47f5a...dbd 4
AnonymBruker Skrevet 14. april #14 Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Lang historie kort, Pappa ble svindlet på nett og tapte noen rundt 10-20tusen og han har gitt meg streng beskjed om å ikke si noe til mine søsken. Jeg antar det er fordi han er en eldre herremann, dette er skambelagt og han muligens er redd for at dette skal sette hans økonomiske selvstyring i fare. Aldring av kognitive evner er også et svært sårt tema for han. Jeg har ikke sagt noe, men dette er sammen med flere tegn på at de små grå ikke er like kvikke som før. Syns det er vanskelig, føler jeg burde ha sagt noe til søskene mine men samtidig vil jeg jo holde hans tillit. Skal jeg bare låse munnen og kaste nøkkelen på havet? Anonymkode: 92b49...263 Fortalte han deg hva som skjedde før eller etter han ba deg holde det hemmelig? Dersom noen innleder med at de ønsker å fortelle deg noe, under den forutsetning at du ikke deler det, så takker du enten ja, får historien og så holder du (gitt at den ikke inneholder lovbrudd, i fall du selvsagt deler den fritt) munn om den. Eller så takker du nei, får ikke vite noe, og må ikke holde noe hemmelig. Dersom noen først velger å dele noe helt ubedt og så, etterpå, bestemmer seg for å i tillegg til å ha delt en historie også be deg holde den hemmelig? Da kan du også pent takke ja eller nei. Men da kun til hemmeligholdet. Historien er jo alt fortalt. Det går ikke an først fortelle noe og så i etterkant stipulere at det er hemmelig. Det er manipulasjon. Du kan uansett dele enhver historie med helsepersonell eller andre med taushetsplikt. Anonymkode: fbf17...56c
AnonymBruker Skrevet 14. april #15 Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du velger å bryte et løfte med andre ord? Jeg skal vedde alt jeg eier + en arm + en fot på at du er kvinne. Det er også TS. Anonymkode: 47f5a...dbd Ts sier ikke at hen har lovt noe som helst. Hen sier at hen har fått «streng beskjed om å holde det hemmelig». En beskjed kan man fritt ignorere, særlig fra folk som ikke vet eget eller andres beste. Du kan gi meg beskjed om hva som helst og jeg kan garantere deg at jeg kommer til å gi blaffen. Det samme kan min far, men han er ikke dum nok til å verken tro jeg ville tatt «streng beskjed» eller lei nok av livet til å forsøke øvelsen. Anonymkode: fbf17...56c
AnonymBruker Skrevet 14. april #16 Skrevet 14. april Jeg tror at dere som sier tvert nei ikke har vært borti problemstillingen. Når min far ringer meg og spør meg om hvilken dag det er, om klokken er åtte om morgenen eller kvelden, om han skal donere bort alle pengene sine til «De deprimerte undulaters forbund», og ber meg om å ikke si det til noen - Dette i løpet av en uke (og så er det bare å gange opp med 52…), så skal jeg ikke si det til søskenet mitt? Han har selvsagt også latt seg lure og sendt flere hundre tusen til en svindler, det har jeg ingenting med - han får bruke sine penger selv, men jeg tar det opp til hans andre barn, ja. Omsorg, kalles det. Anonymkode: 4cc48...e7d 1
AnonymBruker Skrevet 14. april #17 Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ts sier ikke at hen har lovt noe som helst. Hen sier at hen har fått «streng beskjed om å holde det hemmelig». En beskjed kan man fritt ignorere, særlig fra folk som ikke vet eget eller andres beste. Du kan gi meg beskjed om hva som helst og jeg kan garantere deg at jeg kommer til å gi blaffen. Det samme kan min far, men han er ikke dum nok til å verken tro jeg ville tatt «streng beskjed» eller lei nok av livet til å forsøke øvelsen. Anonymkode: fbf17...56c Det TS sin far burde ha lært gjennom et langt liv er at man aldri kan fortelle en hemmelighet til en kvinne - selv ikke sin egen datter. Men det er mulig at han har glemt dette. Anonymkode: 47f5a...dbd 2 2
AnonymBruker Skrevet 14. april #18 Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Du velger å bryte et løfte med andre ord? Jeg skal vedde alt jeg eier + en arm + en fot på at du er kvinne. Det er også TS. Anonymkode: 47f5a...dbd Her viser du iallefall til svikt i leseforståelsen 3947 Anonymkode: 92b49...263
AnonymBruker Skrevet 14. april #19 Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Her viser du iallefall til svikt i leseforståelsen 3947 763 kB · 1 Last ned Anonymkode: 92b49...263 ? Anonymkode: 47f5a...dbd
AnonymBruker Skrevet 14. april #20 Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Fortalte han deg hva som skjedde før eller etter han ba deg holde det hemmelig? Dersom noen innleder med at de ønsker å fortelle deg noe, under den forutsetning at du ikke deler det, så takker du enten ja, får historien og så holder du (gitt at den ikke inneholder lovbrudd, i fall du selvsagt deler den fritt) munn om den. Eller så takker du nei, får ikke vite noe, og må ikke holde noe hemmelig. Dersom noen først velger å dele noe helt ubedt og så, etterpå, bestemmer seg for å i tillegg til å ha delt en historie også be deg holde den hemmelig? Da kan du også pent takke ja eller nei. Men da kun til hemmeligholdet. Historien er jo alt fortalt. Det går ikke an først fortelle noe og så i etterkant stipulere at det er hemmelig. Det er manipulasjon. Du kan uansett dele enhver historie med helsepersonell eller andre med taushetsplikt. Anonymkode: fbf17...56c Han ba meg holde det hemmelig etter han hadde sagt det. Anonymkode: 92b49...263
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå