AnonymBruker Skrevet 19. april #81 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (På 14.4.2025 den 19.36): Hva er grunnen til at dere ikke inviterer tilbake? Har to barn, 7 og 9 år. Vi har invitert mange barn til oss siden slutten av barnehagen. Men det er så skjevt fordelt? Føler vi inviterer 9/10 ganger mens barna blir invitert den siste delen bort til de. Noen blir de aldri invitert til. Ofte sier foreldrene når de har henta barna " neste gang må x være med hjem til oss da..." Så går ukene/mnd.. Barnet på 9 ordner en del avtaler selv, men fortsatt er vi foreldre ofte med i planleggingen. Jeg lurer på om det er våre barn det er noe galt med? Vil ikke de andre barna egentlig være med de? Ser ut som alle har det fint når de er på besøk her. Får gode tilbakemeldinger fra lærere om at de er begge veldig snille mot andre barn, hjelpsomme og har mange å leke med på skolen. Ja, jeg vet ikke.. Hvordan er det for dere? Og hvorfor inviterer dere ikke tilbake? Noen inviterer også barna sine hjem til oss (spesielt de som aldri har hatt besøk av våre barn hos de). Er det innafor og spørre om? Jeg syns det er frekt å invitere seg selv? Samtidig så går jo barna til naboer og ringer på, så det blir kanskje det samme? Anonymkode: c3972...5b5 Jeg inviterer ikke tilbake fordi jeg har egentlig ikke tid til jobben som kreves i forkant. Jeg føler meg så liten rundt alle de andre foreldrene i klassen, alle har nye, ryddige hus med rene gulv, mens her ser det ikke ut, og jeg har ikke ork til å rydde klart til «besøk» midt i oppussing. Og siden jeg er alene tar denne oppussingen flere år. Så jeg er utslitt, skamfull, deprimert og holder «fasaden» oppe ved å smile og si at det snart blir hos oss, mens jeg håper jeg klarer å holde de unna til vi i hvert fall har fungerende kjøkken og bad. Anonymkode: dcf03...c1e 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. april #82 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg har opplevd en mor som konsekvent ber sitt eget barn hjem til oss, uten å invitere en eneste gang hjem til seg. Jeg har to barn som er tett i alder, og hun spør ofte om hennes barn kan komme på besøk til mine barn. Synes det er utrolig frekt! Anonymkode: b388e...cfd Jeg har spurt klassevenner om x kan komme på besøk noen ganger, fordi jeg skal noe med y. Og jeg har ikke fortalt de hvor ille ting er hos oss, men de pusterommene jeg da får, de har gjort at jeg har overlevd rett og slett. Det skjer ikke ofte, kanskje en gang i måneden, og jeg skammer meg over det også. Men det er eneste jeg har av nettverk til å be om hjelp, jeg bare klarer ikke (orker ikke) fortelle om det, for da knekker jeg helt sammen. Anonymkode: dcf03...c1e 3
AnonymBruker Skrevet 19. april #83 Skrevet 19. april Snok1 skrev (På 15.4.2025 den 7.17): Noen mener at det er den store geuppen som oppdrar barn, og de har alltid åpen dør og et stort kjøkkenbord. Her spises det mellom lekselesing og ymse fritidsinteresser. Andre er mer private kjernefamilier hvor det legges vekt på felles opplevelser som denne gruppen alene. Som småbarnsforelder var jeg definitivt i den første gruppen. Jeg likte livet det skapte. Om det sitter fire eller seks ved bordet betyr ingenting mtp på arbeid og kostnader. Barnas venner ga meg flere veier inn til å bli kjent med mine egne barn. Dette er vel ikke riktig. Mat er dyrt, du merker det hvis du alltid har ekstra folk til bords. Ihvertfall hvis du serverer skikkelig mat. Men har inntrykk av at dere som hevder å "alltid" ha ekstra gjester til middag spiser mye drittmat. Det er min erfaring når barna mine spiste hos venner da de var barn. Anonymkode: 1ea9d...8e7 1 1
Snok1 Skrevet 19. april #84 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Dette er vel ikke riktig. Mat er dyrt, du merker det hvis du alltid har ekstra folk til bords. Ihvertfall hvis du serverer skikkelig mat. Men har inntrykk av at dere som hevder å "alltid" ha ekstra gjester til middag spiser mye drittmat. Det er min erfaring når barna mine spiste hos venner da de var barn. Anonymkode: 1ea9d...8e7 Én ekstra liten munn ved bordet betyr ikke mer kostnad eller arbeid. Vær kreativ, tilbered litt mer poteter, bønner eller ri/pasta og dish litt mer opp i sausen. Improvisér. Det er jo lettere å øke mengden mat når man lager mat fra bunnen, så hvor du får drittmat-idéene dine fra følger en logikk jeg ikke ser. Kanskje koster det en tier ekstra med ett barn elstra ved bordet. Jeg har ikke regnet på det. Gevinsten er at du blir kjent med vennene til barna dine på en mye bedre måte. Jeg har aldri satt en pris på det. Jeg ser at andre er mer private enn meg. Vi er alle forskjellige, og det er bra. 1
AnonymBruker Skrevet 19. april #85 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (På 14.4.2025 den 19.36): Hva er grunnen til at dere ikke inviterer tilbake? Har to barn, 7 og 9 år. Vi har invitert mange barn til oss siden slutten av barnehagen. Men det er så skjevt fordelt? Føler vi inviterer 9/10 ganger mens barna blir invitert den siste delen bort til de. Noen blir de aldri invitert til. Ofte sier foreldrene når de har henta barna " neste gang må x være med hjem til oss da..." Så går ukene/mnd.. Barnet på 9 ordner en del avtaler selv, men fortsatt er vi foreldre ofte med i planleggingen. Jeg lurer på om det er våre barn det er noe galt med? Vil ikke de andre barna egentlig være med de? Ser ut som alle har det fint når de er på besøk her. Får gode tilbakemeldinger fra lærere om at de er begge veldig snille mot andre barn, hjelpsomme og har mange å leke med på skolen. Ja, jeg vet ikke.. Hvordan er det for dere? Og hvorfor inviterer dere ikke tilbake? Noen inviterer også barna sine hjem til oss (spesielt de som aldri har hatt besøk av våre barn hos de). Er det innafor og spørre om? Jeg syns det er frekt å invitere seg selv? Samtidig så går jo barna til naboer og ringer på, så det blir kanskje det samme? Anonymkode: c3972...5b5 Inviterer dere fordi dere synes det er hyggelig med besøk og VIL det selv? Jeg synes dagene går så sykt fort, er introvert og synes i utgangspunktet all besøk bare er stress i en allerede hektisk hverdag. Ganske stort steg for meg å invitere andre barn over, så det skjer ikke såå ofte. Anonymkode: f4918...287
AnonymBruker Skrevet 19. april #86 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (På 17.4.2025 den 13.13): Er man usympatisk fordi man lager skikkelig mat og ikke har nok til gjester ved enhver anledning? Dummeste jeg har hørt. Dere som liksom er så rause og inkluderende og alltid har ekstra mat spiser også stort sett billig drittmat som billige pølser fulle av muk og fett, pommes frites, nuggets, fiskepinner, frossenpizza og annet skit dere ikke lager fra bunnen. At dere spiser driten selv er greit, men at dere serverer det til gjester, DET er flaut det! Anonymkode: 1ea9d...8e7 Ja du høres jo også skikkelig sympatisk ut👍🏻.. Anonymkode: 78ceb...ce1 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. april #87 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (På 18.4.2025 den 7.27): Selv om Timo og Pål har snakket om at de vil leke sammen hos Timo? Anonymkode: 1d455...415 Men at Pål vil til timo (og eller motsatt) betyr ikke at timo vil ha besøk av på. Noen gang er det letteste å si ja, mens til foreldrene kan man være ærlig og si nei. Anonymkode: f4918...287 1
AnonymBruker Skrevet 19. april #88 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (På 14.4.2025 den 19.51): Fordi vi liker å være sammen som famile på ettermiddagen og i helger. Barna ser hverandre i 6+ timer hver dag. Innimellom er det selvfølgelig fint med besøk, men det kan ofte bli for mye av det gode. Når barna blir gamle nok til å styre med dette selv, så kan de springe fra hus til hus så mye de ønsker. Anonymkode: 2146a...b5a Jeg er faktisk enig. Man ser hverandre sååå lite ila dagen og disse barna ser hverandre nesten mer. Anonymkode: f4918...287
NatNat Skrevet 19. april #89 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (På 15.4.2025 den 6.37): Vanskelig å planlegge for spontane besøk? når noe er planlagt det er ikke spontant.... 2
AnonymBruker Skrevet 19. april #90 Skrevet 19. april Snok1 skrev (43 minutter siden): Én ekstra liten munn ved bordet betyr ikke mer kostnad eller arbeid. Vær kreativ, tilbered litt mer poteter, bønner eller ri/pasta og dish litt mer opp i sausen. Improvisér. Det er jo lettere å øke mengden mat når man lager mat fra bunnen, så hvor du får drittmat-idéene dine fra følger en logikk jeg ikke ser. Kanskje koster det en tier ekstra med ett barn elstra ved bordet. Jeg har ikke regnet på det. Gevinsten er at du blir kjent med vennene til barna dine på en mye bedre måte. Jeg har aldri satt en pris på det. Jeg ser at andre er mer private enn meg. Vi er alle forskjellige, og det er bra. Fordi barna mine ofte fikk servert pølser, frossenpizza, fiskepinner, brød med Nugatti og sjelden skikkelige middager når de var på besøk hos andre. Vi spiser svært lite sånt. Det koster mer enn en tier å ha ekstra kjøtt/kylling/fisk pluss tilbehør til en-to personer ut over familien. Har absolutt hatt råd til vår standard på mat med den mengden gjester/ekstra barn til bords vi har hatt opp gjennom. Men å ha en-to-tre personer ekstra til bords nesten hver dag, det er faktisk ikke noe jeg har hatt lyst til å bruke pengene mine på. Og med tre barn, blir det fort tre ekstra til bords når alle har en gjest hver. Misforstå ikke, barna her har hatt med gjester de og, både på middag og overnatting, det er ikke sånn at det sldri skjedde. Men som nevnt er de introverte som oss foreldrene og synes det er godt med alenetid ut over skole og treninger/kamper. Du vet det går an å bli kjent med barnas venner på flere måter? F eks når de sitter på til og fra fritidsaktiviteter, har de med på tur (f eks skogen, lekeland, kino) eller er trener for dem. Anonymkode: 1ea9d...8e7 2 1
NiceOrNothing Skrevet 19. april #91 Skrevet 19. april fru Alving skrev (På 14.4.2025 den 19.56): Fordi folk er forskjellige. Noen har naboer og/eller mange søsken og trenger ikke ta så mye initiativ. Da har et miljø der de bor. Noen barn er populære og får så mange tilbud at foreldrenes jobb blir å bremse så de kan få litt tid hjemme alene. Noen familier har syke foreldre som ikke orker så mye besøk. Noen familier har søsken med diagnoser som trenger tid og ro hjemme. Noen barn er velfungerende ute men trenger mye ro og alenetid likevel. Noen familier ønsker å ha noen dager med kun dem for å skape gode familieøyeblikk. Dette 🙌. Folk lever så utrolig forskjellige liv og har ulike prioriteringer . Hvis du f eks bor midt i et boligfelt med 3-4 barn og ringeklokka kimer konstant , rekker du ALDRI tenke : tro om jeg skulle invitert noen 😅. Det er bare en jevn strøm av barn innom liksom 😆 4 1
Snok1 Skrevet 19. april #92 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Fordi barna mine ofte fikk servert pølser, frossenpizza, fiskepinner, brød med Nugatti og sjelden skikkelige middager når de var på besøk hos andre. Vi spiser svært lite sånt. Det koster mer enn en tier å ha ekstra kjøtt/kylling/fisk pluss tilbehør til en-to personer ut over familien. Har absolutt hatt råd til vår standard på mat med den mengden gjester/ekstra barn til bords vi har hatt opp gjennom. Men å ha en-to-tre personer ekstra til bords nesten hver dag, det er faktisk ikke noe jeg har hatt lyst til å bruke pengene mine på. Og med tre barn, blir det fort tre ekstra til bords når alle har en gjest hver. Misforstå ikke, barna her har hatt med gjester de og, både på middag og overnatting, det er ikke sånn at det sldri skjedde. Men som nevnt er de introverte som oss foreldrene og synes det er godt med alenetid ut over skole og treninger/kamper. Du vet det går an å bli kjent med barnas venner på flere måter? F eks når de sitter på til og fra fritidsaktiviteter, har de med på tur (f eks skogen, lekeland, kino) eller er trener for dem. Anonymkode: 1ea9d...8e7 OK. Jeg forklarte deg nettopp hvordan du kan drøye et sunt måltid tilberedt fra grunnen uten at det koster hverken særlig mer penger eller tid. Du velger din vei, jeg valgte min. 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. april #93 Skrevet 19. april Snok1 skrev (9 minutter siden): OK. Jeg forklarte deg nettopp hvordan du kan drøye et sunt måltid tilberedt fra grunnen uten at det koster hverken særlig mer penger eller tid. Du velger din vei, jeg valgte min. Ja, ved å servere mer potet eller ris. Skjer ikke. Her får gjestene skikkelige porsjoner, hvilket ikke er et lass med ris og en mikroskopisk kyllingbit. Anonymkode: 1ea9d...8e7 1 1
Snok1 Skrevet 19. april #94 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, ved å servere mer potet eller ris. Skjer ikke. Her får gjestene skikkelige porsjoner, hvilket ikke er et lass med ris og en mikroskopisk kyllingbit. Anonymkode: 1ea9d...8e7 Dette er nettopp mitt poeng. Du får lese hva jeg skriver én gang til. Du står også fritt til å velge hvordan du organiserer dine middager og med hvem. Ha en fin dag. 1
AnonymBruker Skrevet 19. april #95 Skrevet 19. april NiceOrNothing skrev (21 minutter siden): Dette 🙌. Folk lever så utrolig forskjellige liv og har ulike prioriteringer . Hvis du f eks bor midt i et boligfelt med 3-4 barn og ringeklokka kimer konstant , rekker du ALDRI tenke : tro om jeg skulle invitert noen 😅. Det er bare en jevn strøm av barn innom liksom 😆 Nettopp! Sånn er det her. I tillegg til at det ringer daglig på døra blir han også invitert på besøk av barn som bor lenger unna. Vi rekker sjeldent å invitere tilbake dessverre. Har også flere barn, jobb og fritidsaktiviteter som må følges opp Anonymkode: 7d0e8...478 1 2
AnonymBruker Skrevet 19. april #96 Skrevet 19. april Opplever det samme. Det er et par hjem min ikke har blitt invitert til ennå. Vil anta at de er opptatt og at barna har nok barn å leke med i gata/familien. Tror ikke det er vondt ment. Anonymkode: 475c4...b9d
AnonymBruker Skrevet 19. april #97 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Inviterer dere fordi dere synes det er hyggelig med besøk og VIL det selv? Jeg synes dagene går så sykt fort, er introvert og synes i utgangspunktet all besøk bare er stress i en allerede hektisk hverdag. Ganske stort steg for meg å invitere andre barn over, så det skjer ikke såå ofte. Anonymkode: f4918...287 Synes det er litt slitsomt men gjør det for barnet mitt. Hun har stor glede av å ha besøk og jeg vil ikke at hun skal vokse opp ensom som meg. Anonymkode: 475c4...b9d 1
NiceOrNothing Skrevet 19. april #98 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Nettopp! Sånn er det her. I tillegg til at det ringer daglig på døra blir han også invitert på besøk av barn som bor lenger unna. Vi rekker sjeldent å invitere tilbake dessverre. Har også flere barn, jobb og fritidsaktiviteter som må følges opp Anonymkode: 7d0e8...478 Sant, man rekker jo aldri invitere noen, det er konstant fullt hus, hage el veranda . Tror barn i store søskenflokker med høyt sosialt tempo aldri rekker å savne / invitere .
AnonymBruker Skrevet 19. april #99 Skrevet 19. april NiceOrNothing skrev (1 time siden): Dette 🙌. Folk lever så utrolig forskjellige liv og har ulike prioriteringer . Hvis du f eks bor midt i et boligfelt med 3-4 barn og ringeklokka kimer konstant , rekker du ALDRI tenke : tro om jeg skulle invitert noen 😅. Det er bare en jevn strøm av barn innom liksom 😆 Bor midt i boligfelt og hadde alltid masse barn på døra, klarte likevel å invitere andre barn til oss. Anonymkode: f04c6...ba2 2
Seff Skrevet 19. april #100 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (På 14.4.2025 den 19.51): Fordi vi liker å være sammen som famile på ettermiddagen og i helger. Barna ser hverandre i 6+ timer hver dag. Innimellom er det selvfølgelig fint med besøk, men det kan ofte bli for mye av det gode. Når barna blir gamle nok til å styre med dette selv, så kan de springe fra hus til hus så mye de ønsker. Anonymkode: 2146a...b5a Men dere er jo ikke sammen som familie hvis barna dine er på besøk hos folk som TS eller andre? Og tror du ikke TS har lyst til å være sammen med sine som familie?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå