AnonymBruker Skrevet 17. april #61 Del Skrevet 17. april AnonymBruker skrev (På 16.4.2025 den 0.41): Er det vanlig å invitere seg selv bort til andre??? Anonymkode: 0dc30...c9e Det gjør vi. Barnet mitt vil jo besøke andre også? Vi spør bare "Kan Pål besøke Timo i morgen?" Anonymkode: e7716...67a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april #62 Del Skrevet 17. april AnonymBruker skrev (4 timer siden): Er man usympatisk fordi man lager skikkelig mat og ikke har nok til gjester ved enhver anledning? Dummeste jeg har hørt. Dere som liksom er så rause og inkluderende og alltid har ekstra mat spiser også stort sett billig drittmat som billige pølser fulle av muk og fett, pommes frites, nuggets, fiskepinner, frossenpizza og annet skit dere ikke lager fra bunnen. At dere spiser driten selv er greit, men at dere serverer det til gjester, DET er flaut det! Anonymkode: 1ea9d...8e7 Triggered much? Anonymkode: e7716...67a 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april #63 Del Skrevet 17. april Jeg trodde dette gjaldt mitt yngste barn. Viste seg at hun helst ville være her hjemme, og ikke nødvendigvis fordi hun aldri ble invitert bort. Hun er 13 år nå, men har vært slik siden barnehagen. Så hun sa alltid til de andre barna at de kunne være hos henne. Jeg syntes det var slitsomt før, å alltid ha ansvar for yngre barn, men nå er de så store at det bare er koselig. Jeg er også glad for at de velger å være her, for da blir jeg kjent med dem, og vi danner trygge relasjoner. De kan slenge seg nedpå i sofaen i hovedstua (barna har egen kjellerstue ellers), de kan være sammen med meg om barnet f.eks er i dusjen, eller at de kommer hit etter skolen selv om mitt barn er på trening eller lignende, og ikke kommer hjem før et par timer, for å vente på henne. Anonymkode: 95a1c...a82 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april #64 Del Skrevet 17. april AnonymBruker skrev (7 timer siden): Er man usympatisk fordi man lager skikkelig mat og ikke har nok til gjester ved enhver anledning? Dummeste jeg har hørt. Dere som liksom er så rause og inkluderende og alltid har ekstra mat spiser også stort sett billig drittmat som billige pølser fulle av muk og fett, pommes frites, nuggets, fiskepinner, frossenpizza og annet skit dere ikke lager fra bunnen. At dere spiser driten selv er greit, men at dere serverer det til gjester, DET er flaut det! Anonymkode: 1ea9d...8e7 Sjarmerende du Anonymkode: f04c6...ba2 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april #65 Del Skrevet 17. april AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hva mener du var usympatisk i innlegget? Anonymkode: 9a63f...f16 De virker utrolig lite rause. De fleste familier rundt oss er opptatt av at alle skal inkluderes, så det er rart å se noen skrive de prioriterer så ordentlig mat at de ikke kan plutselig ha en ekstra munn å mette. Aldri hørt før. Utrolig selvsentrert. Minner om familier i gamledager som sendte besøk på rommet når det var middag.. Dem om det. Anonymkode: 7ba69...f54 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april #66 Del Skrevet 17. april For vår del handler det om at vi har mange barn og har det travelt med mye kjøring, kamper, treninger etc på ettermiddag/kveld. Vi har spesielt et barn som er mye invitert bort. Det er helt supert og han elsker det, men vi får ikke gjengjeldt. Det kjenner jeg veldig på, men det er faktisk slik at vi ikke har kapasitet til lekedater hvor vi må være på/hjemme og se til at besøket har det fint og at leken glir. Han er sosial og har mye besøk av barn som blir med hjem fra skolen eller kommer på døren. Disse er ikke avtalte besøk, men det er venner som kjenner han godt og som leker helt supert, og da krever det mindre av oss. Da kan vi enten si at nå må Per hjem fordi vi skal x-y-z eller at nå må dere være alene hjemme. Siden vi har mange barn er det også sånn at barna våre har selskap i hverandre dersom vi skal på tur eller drar på hytta f.eks. det er ikke like lett om de yngste skal ha med venner når vi allerede strever med å få de eldste med oss, og de helst skulle hatt mer tid med oss voksne uten masse små rundt seg. Eller dersom en har en venn med seg, og det bidrar til at et annet søsken kjeder seg mer på turen. Disse som inviterer så mye har kanskje to barn typisk, har mer tid og dermed mindre kaos i hjemmet. Hos oss er det alltid folk. Det er slitsomt. Vi sier ikke nei når vår yngste blir invitert bort, men kjenner alltid på at vi aldri får gjengjelt. Det er rett og slett veldig mye bedre for oss når de bare avtaler seg imellom på skolen. Og selv om vi blir glade for at han får fine opplevelser med andre f.eks på lekeland eller parker el.l er det ikke verdt det dersom de tenker at det må gjengjeldes. Vi betaler alltid da, dersom noen tar han med, men får altså ikke gjengjeldt besøkene/utflyktene. Dette gjelder jonda med barn han ikke bare avtaler med på egenhånd. Anonymkode: 67d19...695 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april #67 Del Skrevet 17. april AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det gjør vi. Barnet mitt vil jo besøke andre også? Vi spør bare "Kan Pål besøke Timo i morgen?" Anonymkode: e7716...67a Det hater jeg når folk gjør. Synes det er helt off. hvis vi vil ha besøk av et ekstra barn inviterer vi. Og dersom vi kjenner at det er vår tur og noen inviterer barnet vårt til seg, sier vi gjerne at de gjerne må være her. Men aldri om vi inviterer barnet vårt til andre med mindre vi er åpen om at vi trenger hjelp for en kabal til å gå opp (skjer sjeldent). Anonymkode: 67d19...695 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april #68 Del Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det hater jeg når folk gjør. Synes det er helt off. hvis vi vil ha besøk av et ekstra barn inviterer vi. Og dersom vi kjenner at det er vår tur og noen inviterer barnet vårt til seg, sier vi gjerne at de gjerne må være her. Men aldri om vi inviterer barnet vårt til andre med mindre vi er åpen om at vi trenger hjelp for en kabal til å gå opp (skjer sjeldent). Anonymkode: 67d19...695 Selv om Timo og Pål har snakket om at de vil leke sammen hos Timo? Anonymkode: 1d455...415 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april #69 Del Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (15 timer siden): Det gjør vi. Barnet mitt vil jo besøke andre også? Vi spør bare "Kan Pål besøke Timo i morgen?" Anonymkode: e7716...67a Ååå som jeg hater sånne samtaler, det er folk jeg styrer unna videre, det er faktisk frekt. Hvis du vil at ungen din skal leke med Timo så ringer du og inviterer til dere, eller foreslår at dere møtes på en lekeplass e.l., du ringer ikke og ber noen andre ta ungen din på besøk! Alltid lyst å si nei til sånt, men det kan man ikke uten å komme med unnskyldninger, og folk som deg har jo ikke folkeskikk i utgangspunktet, og tar ikke nei for et nei. Så da ender man opp med besøk som ikke passer, mens man lover seg selv at ungen skal guides i andre retninger enn Pål ved neste anledning. AnonymBruker skrev (1 time siden): Selv om Timo og Pål har snakket om at de vil leke sammen hos Timo? Anonymkode: 1d455...415 Selv om barn forteller at de har snakket om noe betyr ikke det at du kan agerer på det helt uten tak og tone. Vil Timo ha besøk må Timo ta det opp med sine foreldre, og det kan man som mor til Pål godt gi beskjed om. «Da må Timo spørre mammaen sin om når det passer», der, veldig enkelt å lære barnet sitt. Anonymkode: 22534...3e4 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april #70 Del Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ååå som jeg hater sånne samtaler, det er folk jeg styrer unna videre, det er faktisk frekt. Hvis du vil at ungen din skal leke med Timo så ringer du og inviterer til dere, eller foreslår at dere møtes på en lekeplass e.l., du ringer ikke og ber noen andre ta ungen din på besøk! Alltid lyst å si nei til sånt, men det kan man ikke uten å komme med unnskyldninger, og folk som deg har jo ikke folkeskikk i utgangspunktet, og tar ikke nei for et nei. Så da ender man opp med besøk som ikke passer, mens man lover seg selv at ungen skal guides i andre retninger enn Pål ved neste anledning. Selv om barn forteller at de har snakket om noe betyr ikke det at du kan agerer på det helt uten tak og tone. Vil Timo ha besøk må Timo ta det opp med sine foreldre, og det kan man som mor til Pål godt gi beskjed om. «Da må Timo spørre mammaen sin om når det passer», der, veldig enkelt å lære barnet sitt. Anonymkode: 22534...3e4 Scenarioet her er: Timo, Pål og Hans er venner og leker sammen på SFO hver dag. Timo og Hans er naboer og leker sammen hver dag etter skolen. Pål bor en km unna og ønsket å være med. Foreldrene til Timo og Hans inviterer sjelden fordi de ikke har behov for det, og Pål blir gående alene hver ettermiddag. Foreldrene til Pål inviterer, men Timo vil være hjemme på sin egen lekeplass. Foreldrene til Pål spør derfor foreldrene til Hans og Timo om Pål kan få komme på besøk. Anonymkode: 1d455...415 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april #71 Del Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (På 14.4.2025 den 19.36): Hva er grunnen til at dere ikke inviterer tilbake? Har to barn, 7 og 9 år. Vi har invitert mange barn til oss siden slutten av barnehagen. Men det er så skjevt fordelt? Føler vi inviterer 9/10 ganger mens barna blir invitert den siste delen bort til de. Noen blir de aldri invitert til. Ofte sier foreldrene når de har henta barna " neste gang må x være med hjem til oss da..." Så går ukene/mnd.. Barnet på 9 ordner en del avtaler selv, men fortsatt er vi foreldre ofte med i planleggingen. Jeg lurer på om det er våre barn det er noe galt med? Vil ikke de andre barna egentlig være med de? Ser ut som alle har det fint når de er på besøk her. Får gode tilbakemeldinger fra lærere om at de er begge veldig snille mot andre barn, hjelpsomme og har mange å leke med på skolen. Ja, jeg vet ikke.. Hvordan er det for dere? Og hvorfor inviterer dere ikke tilbake? Noen inviterer også barna sine hjem til oss (spesielt de som aldri har hatt besøk av våre barn hos de). Er det innafor og spørre om? Jeg syns det er frekt å invitere seg selv? Samtidig så går jo barna til naboer og ringer på, så det blir kanskje det samme? Anonymkode: c3972...5b5 Jeg er dårlig på å invitere, har flere barn og et av de er kronisk syk. Energien er rett og slett ikke der. Anonymkode: 87c20...715 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april #72 Del Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Scenarioet her er: Timo, Pål og Hans er venner og leker sammen på SFO hver dag. Timo og Hans er naboer og leker sammen hver dag etter skolen. Pål bor en km unna og ønsket å være med. Foreldrene til Timo og Hans inviterer sjelden fordi de ikke har behov for det, og Pål blir gående alene hver ettermiddag. Foreldrene til Pål inviterer, men Timo vil være hjemme på sin egen lekeplass. Foreldrene til Pål spør derfor foreldrene til Hans og Timo om Pål kan få komme på besøk. Anonymkode: 1d455...415 Hvis barn går på SFO er de da gamle nok til å transportere seg selv en skarve km på en sykkel, ringe på hos kompisen og si «skal vi gå på lekeplassen?» Ikke vær så hjelpeløs! For øvrig aldri hørt om noen gutter i SFO alder som er opptatt av lekeplass, da møtes de fotballbanen. Og da kan man ringe moren til Timo og si at Pål vil gjerne spille fotball, hvis jeg følger han til banen om en time, har Timo lyst å være med? Man inviterer ikke seg selv på besøk hjem til folk. Anonymkode: 22534...3e4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april #73 Del Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det hater jeg når folk gjør. Synes det er helt off. hvis vi vil ha besøk av et ekstra barn inviterer vi. Og dersom vi kjenner at det er vår tur og noen inviterer barnet vårt til seg, sier vi gjerne at de gjerne må være her. Men aldri om vi inviterer barnet vårt til andre med mindre vi er åpen om at vi trenger hjelp for en kabal til å gå opp (skjer sjeldent). Anonymkode: 67d19...695 Enig, man inviterer ikke seg selv eller barnet sitt hjem til andre. Sosialt hjernedødt. Anonymkode: 1ea9d...8e7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april #74 Del Skrevet 18. april Jeg har opplevd en mor som konsekvent ber sitt eget barn hjem til oss, uten å invitere en eneste gang hjem til seg. Jeg har to barn som er tett i alder, og hun spør ofte om hennes barn kan komme på besøk til mine barn. Synes det er utrolig frekt! Anonymkode: b388e...cfd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april #75 Del Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg har opplevd en mor som konsekvent ber sitt eget barn hjem til oss, uten å invitere en eneste gang hjem til seg. Jeg har to barn som er tett i alder, og hun spør ofte om hennes barn kan komme på besøk til mine barn. Synes det er utrolig frekt! Anonymkode: b388e...cfd Jeg ville sett forbi dette og bare vært glad for dette dersom barna trivdes sammen. Anonymkode: 7d73f...db2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 18. april #76 Del Skrevet 18. april Vår går i 1 klasse og vi har har barn hjem engang og hun bedt bort kanskje 4 ganger. Hvorfor vi ikke ber andre barn her så ofte..pga jeg er kronisk syk, vi var 3 treningsdag i uka, lekser til 2 barn skal gjøres ( våre) Ellers så har vår datter 2-3 stukken hun leker med i her vi bor. Så hun får lekt mye. En annen ting er at det er ikke lett å få til at ting passer...når vi har fri på tirsdag kan ikke den ene venninnen da hun er i aktivitet. Når hun har fri på torsdag har vår datter aktivitet Så inni mellom går ikke kabal opp. Mrm vet at når de blir litt eldre vil dette bli lettere og de kan dra til hverandre når de vil 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april #77 Del Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (9 timer siden): Enig, man inviterer ikke seg selv eller barnet sitt hjem til andre. Sosialt hjernedødt. Anonymkode: 1ea9d...8e7 Er det det?? AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg har opplevd en mor som konsekvent ber sitt eget barn hjem til oss, uten å invitere en eneste gang hjem til seg. Jeg har to barn som er tett i alder, og hun spør ofte om hennes barn kan komme på besøk til mine barn. Synes det er utrolig frekt! Anonymkode: b388e...cfd Samme her, men la ikke mer i det enn at foreldrene er opptatt med sitt men ønsker barnet skal ha noen å leke med, bare. Anonymkode: 7ba69...f54 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april #78 Del Skrevet 18. april Vi inviterer sjeldent andre barn på besøk. Her er det mange barn i gata som guttene mine er sammen med omtrent daglig. Jeg synes det er enklest at de styrer dette selv. De møtes på uteområdet eller ringer på til hverandre. 8-11 år gamle Anonymkode: 7d0e8...478 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 06:59 #79 Del Skrevet lørdag kl 06:59 Vi er av dem hvor barna blir invitert mer enn vi inviterer tilbake. Hos oss er årsaken at barna selv ikke spør om å ha med andre hjem, og når jeg spør så har de ikke lyst. Etter skolen, så er det gjerne lekser, middag og så har vi litt alenetid hver med barna hvor vi finner på noe. Tror de syns det er deilig å komme hjem etter en dag på skolen og slappe av. I tillegg er det en dag i uka med fritidsaktiviteter og så er det plutselig en bursdag, så det er jo mye som skjer ellers i hverdagen. Barn har ulike behov, og jeg anser det ikke som en «plikt» å måtte invitere tilbake. Anonymkode: 66954...6d3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 07:10 #80 Del Skrevet lørdag kl 07:10 Hmm, jeg syntes at dagene og ukene flyr så fort. På ettermiddagene har mellomste trening tre ganger i uken, og i helgene så flyr de gjerne bare rundt i nabolaget. Ellers så styrer han det selv, han er 9 år. Hvis vi skal noe spesielt, som kino, badeland etc så inviterer vi gjerne med en kompis, men det skjer det gjerne også sammen med venninner av meg med jevngamle barn. Den yngste går i barnehagen, og jeg har egentlig aldri hatt med meg barn hjem eller at de har vært med noen hjem i barnehagen. Vi er hjemme 4, og så er det middag, lekser på de eldre, bading, god natt. Nå på vår/sommeren så flyr 4åringen litt frem og tilbake med noen nabobarn i samme alder, sparkesykler litt sammen mellom husene ogsånn. Det samme gjorde de to eldre. Føler det er barn rundt omkring hele tiden egentlig 😅 Anonymkode: a1cad...7c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå