Gå til innhold

Hvorfor inviterer dere ikke andre barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.4.2025 den 19.36):

Hva er grunnen til at dere ikke inviterer tilbake? Har to barn, 7 og 9 år. Vi har invitert mange barn til oss siden slutten av barnehagen. Men det er så skjevt fordelt? Føler vi inviterer 9/10 ganger mens barna blir invitert den siste delen bort til de. Noen blir de aldri invitert  til. Ofte sier foreldrene når de har henta barna " neste gang må x være med hjem til oss da..." Så går ukene/mnd.. 

Barnet på 9 ordner en del avtaler selv, men fortsatt er vi foreldre ofte med i planleggingen. Jeg lurer på om det er våre barn det er noe galt med? Vil ikke de andre barna egentlig være med de? Ser ut som alle har det fint når de er på besøk her. Får gode tilbakemeldinger fra lærere om at de er begge veldig snille mot andre barn, hjelpsomme og har mange å leke med på skolen. Ja, jeg vet ikke.. 

Hvordan er det for dere? Og hvorfor inviterer dere ikke tilbake? Noen inviterer også barna sine hjem til oss (spesielt de som aldri har hatt besøk av våre barn hos de). Er det innafor og spørre om? Jeg syns det er frekt å invitere seg selv? Samtidig så går jo barna til naboer og ringer på, så det blir kanskje det samme? 

Anonymkode: c3972...5b5

Same. Vi bare fortsetter å invitere. Folk kommer jo alltid, men de er helt ræva på å spørre selv.

Anonymkode: e7716...67a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.4.2025 den 19.40):

Hvorfor inviterer ikke dine barn seg bort til andre? 

Anonymkode: cd547...f40

Er det vanlig å invitere seg selv bort til andre???

Anonymkode: 0dc30...c9e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (17 timer siden):

Noen mener at det er den store geuppen som oppdrar barn, og de har alltid åpen dør og et stort kjøkkenbord. Her spises det mellom lekselesing og ymse fritidsinteresser.

Andre er mer private kjernefamilier hvor det legges vekt på felles opplevelser som denne gruppen alene.

Som småbarnsforelder var jeg definitivt i den første gruppen. Jeg likte livet det skapte. Om det sitter fire eller seks ved bordet betyr ingenting mtp på arbeid og kostnader. Barnas venner ga meg flere veier inn til å bli kjent med mine egne barn. 

Det kan utgjøre ganske stor forskjell om det sitter 4 eller 6 rundt bordet jo, både med tanke på kostnader og arbeid. Hos oss er vi opptatt av og interessert i matlaging, vi kjøper skikkelige råvarer og planlegger ukesmenyene nøye - så om ungen vår brått hadde hatt med tre gjester til middag en dag vi f.eks. skal lage og frityrsteke indiske koftaboller hadde vi brått brukt dobbelt så lang tid på noe som allerede er ganske tidkrevende. Og hvis vi hadde fått uventet besøk en dag vi skulle bestilt take away fra en restaurant hadde det fort blitt dyrt. Derfor ønsker vi ikke ubedte gjester til middag - slikt besøk må avtales på forhånd så vi kan planlegge.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Vi setter stor pris på familietiden, samtidig så både ønsker og trenger barna å treffe venner utenfor skole/sfo. Vi inviterer venner fra klassen. Det virker som barna koser seg og har det hyggelig. Vi har ikke fått negative tilbakemeldinger. Vi har invitert hele klassen i bursdag. En eneste invitasjon har barnet fått hele skoleåret. Skolen forteller at barnet har mange å leke med og går sjelden alene. Lite konflikter. Så jeg aner ikke hva som er greia, men kjenner at jeg blir mer og mer undrende til hvorfor det er slik.

Ts; jeg har ingen gode svar å komme med, men er et stort spørsmålstegn selv.

Anonymkode: 793f9...b35

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det kan utgjøre ganske stor forskjell om det sitter 4 eller 6 rundt bordet jo, både med tanke på kostnader og arbeid. Hos oss er vi opptatt av og interessert i matlaging, vi kjøper skikkelige råvarer og planlegger ukesmenyene nøye - så om ungen vår brått hadde hatt med tre gjester til middag en dag vi f.eks. skal lage og frityrsteke indiske koftaboller hadde vi brått brukt dobbelt så lang tid på noe som allerede er ganske tidkrevende. Og hvis vi hadde fått uventet besøk en dag vi skulle bestilt take away fra en restaurant hadde det fort blitt dyrt. Derfor ønsker vi ikke ubedte gjester til middag - slikt besøk må avtales på forhånd så vi kan planlegge.

Da er deres familie i kategori 2.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Da er deres familie i kategori 2

AnonymBruker
Skrevet

Fordi jeg håndterte tre barn alene hver eneste dag og hver eneste dag skulle minst ett av barna mine på trening, derfor var vi mye på farten. Og ungene mine er som meg; introverte og har stort sett sosialisert nok etter skole/barnehage/sfo og trening. De har alle likt å sitte i ro med bok, spill, hobbyting når de har egentid fremfor å være med venner. Dessuten; de hadde jo hverandre. Mer sosiale ble de første på vgs, da sluttet de med idrett og ble mer opptatt med venner kun for det sosiale.

Anonymkode: 1ea9d...8e7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Vi setter stor pris på familietiden, samtidig så både ønsker og trenger barna å treffe venner utenfor skole/sfo. Vi inviterer venner fra klassen. Det virker som barna koser seg og har det hyggelig. Vi har ikke fått negative tilbakemeldinger. Vi har invitert hele klassen i bursdag. En eneste invitasjon har barnet fått hele skoleåret. Skolen forteller at barnet har mange å leke med og går sjelden alene. Lite konflikter. Så jeg aner ikke hva som er greia, men kjenner at jeg blir mer og mer undrende til hvorfor det er slik.

Ts; jeg har ingen gode svar å komme med, men er et stort spørsmålstegn selv.

Anonymkode: 793f9...b35

Akkurat samme her. Masse venner, ingen konflikter. Men det er mest vi som tar initiativ og har fokus på at venner er viktig. Andre folk glemmer livet rundt seg og så går bare tiden. Tror det er i tiden. 

Så vi som alltid inviterer må bare fortsette med det! Ellers dør den sosiale greia ut. Barn i dag spør jo ikke lenger om å være med hverandre hjem, etter covid. Vi må opprettholde dette!

Anonymkode: e7716...67a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.4.2025 den 19.47):

Fordi dette styrer barna selv. Aldri avtalt med foreldrene om besøk. Dette avtalte barna fra siste år i barnehagen. Kun ringt foreldrene for å bekrefte avtalen. 

På skolen har jeg kun snakket med foreldrene ved henting. Ungene er supre på å ordne selv.

Tar heller ikke regnskap på hvem som besøker hvem. Det blir for dumt. Jeg er bare glad barna flyr inn og ut dørene 🌸

Anonymkode: 341cd...a64

Hvor har du nummeret til foreldre fea bhg?

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.4.2025 den 19.36):

Hva er grunnen til at dere ikke inviterer tilbake? Har to barn, 7 og 9 år. Vi har invitert mange barn til oss siden slutten av barnehagen. Men det er så skjevt fordelt? Føler vi inviterer 9/10 ganger mens barna blir invitert den siste delen bort til de. Noen blir de aldri invitert  til. Ofte sier foreldrene når de har henta barna " neste gang må x være med hjem til oss da..." Så går ukene/mnd.. 

Barnet på 9 ordner en del avtaler selv, men fortsatt er vi foreldre ofte med i planleggingen. Jeg lurer på om det er våre barn det er noe galt med? Vil ikke de andre barna egentlig være med de? Ser ut som alle har det fint når de er på besøk her. Får gode tilbakemeldinger fra lærere om at de er begge veldig snille mot andre barn, hjelpsomme og har mange å leke med på skolen. Ja, jeg vet ikke.. 

Hvordan er det for dere? Og hvorfor inviterer dere ikke tilbake? Noen inviterer også barna sine hjem til oss (spesielt de som aldri har hatt besøk av våre barn hos de). Er det innafor og spørre om? Jeg syns det er frekt å invitere seg selv? Samtidig så går jo barna til naboer og ringer på, så det blir kanskje det samme? 

Anonymkode: c3972...5b5

for at jeg bor med et familiemedlem og vi bor ganske trangt - enn så lenge. når jeg får ordnet en egen plass så blir det nok slik at det renner unger inn og ut dagen lang-  så fremt at jeg orker. jeg er også kronisk sjuk

AnonymBruker
Skrevet

Her i huset tas barnebesøk på sparket og barna styrer det selv. 
Om et barn spør om å få bli med mitt hjem sier jeg nesten alltid ja. Flere ganger ringer mitt barn for å spørre om hun kan bli med en venninne hjem. Da må jeg ta på meg tøffemasken og spørre foreldrene til venninnen om det er greit. 

Anonymkode: 1d455...415

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.4.2025 den 0.41):

Er det vanlig å invitere seg selv bort til andre???

Helt vanlig. Barna avtaler seg i mellom og spør foreldrene selv eller vi voksne må ringe og spørre.

Anonymkode: 1d455...415

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.4.2025 den 0.53):

:forferdet: Oj, dere høres usympatiske ut!! Men ærlig sak, er det jo. 

Anonymkode: 7ba69...f54

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva mener du var usympatisk i innlegget?

Anonymkode: 9a63f...f16

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (På 16.4.2025 den 7.30):

Da er deres familie i kategori 2.

Ja, da er vi vel det. 

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Usympatiske fordi vi ikke ønsker ubedte middagsgjester 😂😂😂 Da har jeg hørt det også.

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er man usympatisk fordi man lager skikkelig mat og ikke har nok til gjester ved enhver anledning? Dummeste jeg har hørt. Dere som liksom er så rause og inkluderende og alltid har ekstra mat spiser også stort sett billig drittmat som billige pølser fulle av muk og fett,  pommes frites, nuggets, fiskepinner, frossenpizza og annet skit dere ikke lager fra bunnen. At dere spiser driten selv er greit, men at dere serverer det til gjester, DET er flaut det!

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er man usympatisk fordi man lager skikkelig mat og ikke har nok til gjester ved enhver anledning? Dummeste jeg har hørt. Dere som liksom er så rause og inkluderende og alltid har ekstra mat spiser også stort sett billig drittmat som billige pølser fulle av muk og fett,  pommes frites, nuggets, fiskepinner, frossenpizza og annet skit dere ikke lager fra bunnen. At dere spiser driten selv er greit, men at dere serverer det til gjester, DET er flaut det!

Nå er det vel kanskje en mellomting her. Det å være så opptatt av ren mat og hjemmelaget at man ikke har overskudd til et ekstra barn på besøk på kort varsel, da har kanskje skikkeligheten i matveien gått litt langt.

Det er noe som heter at der det er hjerterom er det husrom, og det gjelder nok og for middagen.

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet

Dere som liksom er så rause og inkluderende og alltid har ekstra mat spiser også stort sett billig drittmat som billige pølser fulle av muk og fett,  pommes frites, nuggets, fiskepinner, frossenpizza og annet skit dere ikke lager fra bunnen. At dere spiser driten selv er greit, men at dere serverer det til gjester, DET er flaut det!

Oi! 
Jeg visste ikke dette om meg selv engang.

Jeg trodde jeg bare lagde vanlig næringsrik mat fra bunnen, og bare spedde på med poteter, pasta, ris eller bønner om det kom en liten munn til å mette.

Takk for at du lærer meg å kjenne meg selv bedre. #sarkasmevarsel

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Mange delte meninger. Jeg inviterer ofte med barn hjem og med på ting, men stresser ikke med å bli invitert tilbake. Jeg trives med å ha barnas venner her

Anonymkode: 7f492...135

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...