Gå til innhold

Hvorfor inviterer dere ikke andre barn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hverdagen kommer og tar meg.  
jeg har en jobb som er psykisk krevende og jeg jobbet skift selv om jeg var alenemamma. Dvs jeg var aldri imot besøk, men det var aldri første jeg tenkte på.
Vi holdt på med lekser og mat og brått var det leggetid. Veldig ofte sovnet jeg kl 9 og jeg kunne helt fint sove 16 timer uten å våkne for å tisse fordi jeg var så utslitt.

så er nok helt sikkert ikke barna dine som det er noe med, kan hende bare livet og hverdagen ikke går opp for de andre foreldrene; slik det gjør for deg.

Anonymkode: 51eec...2f0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vi er av den gruppa som ungene er mest hos andre enn oss og "alle andre" er bedre til å invitere hjem enn oss. Vi har likevel en del besøk hos oss og holde halvveis tritt med alle besøkene.

Det er av følgende grunner vi ikke klarer 50/50: 

1. Faktisk har alle de andre barna en forelder som er hjemmeværende av ulike grunner, men som kan gjøre mye av husarbeid på dagtid. Dette er foreldre som sjelden/aldri har ting som skjer på kveldene som angår barna (trenere/FAU osv.)

2. Både jeg og mannen jobber hver dag på arbeidsplassen frem til 15-16. Null muligheter for hjemmekontor og har i tillegg arbeid på kveldstid og litt i helgene.

3. Vi stiller opp på alt av treninger som trenere/følger/kjører og barna våre har aktiviteter fire dager i uken pluss en del helger, samt at jeg har noe oppfølging i FAU.

4. Vi stiller ALLTID opp på alt av dugnader, aktiviteter på skolen og baker til alt mulig hvilket de færreste av de andre gjør. 

Totalen vil derfor si at vi er mye mer opptatte og slitne enn de andre bør være, og huset vårt vaskes og ryddes primært i helgene. Vi har nok kanskje derfor lavere kapasitet og lyst til å styre med overnattinger og besøk av barn som det fremdeles er en del styr med. Så når våre barn inviteres ofte bort, klarer/orker/ønsker vi ikke samme mengder med besøk til oss. 

Anonymkode: bf0b5...e48

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 18.4.2025 den 11.19):

Hvis barn går på SFO er de da gamle nok til å transportere seg selv en skarve km på en sykkel, ringe på hos kompisen og si «skal vi gå på lekeplassen?» Ikke vær så hjelpeløs! For øvrig aldri hørt om noen gutter i SFO alder som  er opptatt av lekeplass, da møtes de fotballbanen. Og da kan man ringe moren til Timo og si at Pål vil gjerne spille fotball, hvis jeg følger han til banen om en time, har Timo lyst å være med? Man inviterer ikke seg selv på besøk hjem til folk. 

Anonymkode: 22534...3e4

Det er da vel bedre om jeg spør om det passer enn om Pål (6 år) ringer på uventet. De er på lekeplassen ved kompisen sitt hus og bruker kompisen sine foreldre til å spørre om vann og å gå på do. 

det er ikke alle gutter som liker fotball, nei.

Anonymkode: 1d455...415

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det er da vel bedre om jeg spør om det passer enn om Pål (6 år) ringer på uventet. De er på lekeplassen ved kompisen sitt hus og bruker kompisen sine foreldre til å spørre om vann og å gå på do. 

det er ikke alle gutter som liker fotball, nei.

At barn spør om vann og toalett er null stress og trenger ikke planlegges. Hvis det er forventning om at jeg må passe på Pål så kan du gjerne ringe og spørre, og sannsynligvis få et «nei, jeg må kjøre og hente de andre barna litt av og på gjennom ettermiddagen og kan derfor ikke passe på Pål».

Anonymkode: f0551...fbf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her pleier barnet å være i nabolaget eller gå til de h*n vil være med. Ofte er de ute. Noen ganger går de inn til en for så komme tilbake til oss og være litt her også. Og motsatt… Det er en fordel å gjøre barna vant til å gå selv til venner innenfor en passe radius. Foreldre pleier å sende en sms med «nå er x her hos oss. Kan gjerne være til kl 17, da skal vi ha middagsbesøk» eller «x kom på døren. Vi holder på med storvask. Sendte barna ut på lekeplassen». 
Nå er det selvsagt ikke alle som bor tett og sentralt. Da må det nok planlegges litt. Men da kan du ta initiativ til at barnet ditt er med andre hjem ved å spørre. Sier foreldrene «beste gang så er det vår tur». Så avtal der og da. Eller send en sms etter 2-3 uker «Per har så veldig lyst å være med Pål etter skolen en dag denne uken. Kan det passe at han blir med hjem til dere?». Så ordner det seg. Så lenge man ikke spør om slikt for ofte og kun etter at foreldre har sagt det er sin tur.

Foreldre og familier har også  ulike grenser og ønsker for besøk. Noen ønsker mer ro hjemme av ulike grunner. Så hvis man selv er en som synes det er greit å ha mye besøk ut og inn så må man tåle at det blir en skjevfordeling. Eller så kan man sette ned foten i blant selv isteden. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 14.4.2025 den 19.36):

Hva er grunnen til at dere ikke inviterer tilbake? Har to barn, 7 og 9 år. Vi har invitert mange barn til oss siden slutten av barnehagen. Men det er så skjevt fordelt? Føler vi inviterer 9/10 ganger mens barna blir invitert den siste delen bort til de. Noen blir de aldri invitert  til. Ofte sier foreldrene når de har henta barna " neste gang må x være med hjem til oss da..." Så går ukene/mnd.. 

Barnet på 9 ordner en del avtaler selv, men fortsatt er vi foreldre ofte med i planleggingen. Jeg lurer på om det er våre barn det er noe galt med? Vil ikke de andre barna egentlig være med de? Ser ut som alle har det fint når de er på besøk her. Får gode tilbakemeldinger fra lærere om at de er begge veldig snille mot andre barn, hjelpsomme og har mange å leke med på skolen. Ja, jeg vet ikke.. 

Hvordan er det for dere? Og hvorfor inviterer dere ikke tilbake? Noen inviterer også barna sine hjem til oss (spesielt de som aldri har hatt besøk av våre barn hos de). Er det innafor og spørre om? Jeg syns det er frekt å invitere seg selv? Samtidig så går jo barna til naboer og ringer på, så det blir kanskje det samme? 

Anonymkode: c3972...5b5

her kmmer de og går som de vil :) mye lettere :)

Anonymkode: a99f1...3ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvorfor inviterer du for så store barn? Det er jo opp til barna hvem de vil leke med og lage avtaler med. 

Anonymkode: 5c5d1...01d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 17.4.2025 den 8.01):

Her i huset tas barnebesøk på sparket og barna styrer det selv. 
Om et barn spør om å få bli med mitt hjem sier jeg nesten alltid ja. Flere ganger ringer mitt barn for å spørre om hun kan bli med en venninne hjem. Da må jeg ta på meg tøffemasken og spørre foreldrene til venninnen om det er greit. 

Spør ikke bare barnet selv sine egne foreldre "kan Marita være med meg hjem i dag?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.4.2025 den 19.36):

Hva er grunnen til at dere ikke inviterer tilbake? Har to barn, 7 og 9 år. Vi har invitert mange barn til oss siden slutten av barnehagen. Men det er så skjevt fordelt? Føler vi inviterer 9/10 ganger mens barna blir invitert den siste delen bort til de. Noen blir de aldri invitert  til. Ofte sier foreldrene når de har henta barna " neste gang må x være med hjem til oss da..." Så går ukene/mnd.. 

Barnet på 9 ordner en del avtaler selv, men fortsatt er vi foreldre ofte med i planleggingen. Jeg lurer på om det er våre barn det er noe galt med? Vil ikke de andre barna egentlig være med de? Ser ut som alle har det fint når de er på besøk her. Får gode tilbakemeldinger fra lærere om at de er begge veldig snille mot andre barn, hjelpsomme og har mange å leke med på skolen. Ja, jeg vet ikke.. 

Hvordan er det for dere? Og hvorfor inviterer dere ikke tilbake? Noen inviterer også barna sine hjem til oss (spesielt de som aldri har hatt besøk av våre barn hos de). Er det innafor og spørre om? Jeg syns det er frekt å invitere seg selv? Samtidig så går jo barna til naboer og ringer på, så det blir kanskje det samme? 

Anonymkode: c3972...5b5

Her er det barn inn og ut hele dagen, våre egnes og andres. Inviterer kun når det er gebursdag eller de fjorjævlige vennegruppene (ja jeg kan ikke fordra konseptet). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.4.2025 den 9.14):

Scenarioet her er: Timo, Pål og Hans er venner og leker sammen på SFO hver dag. Timo og Hans er naboer og leker sammen hver dag etter skolen. Pål bor en km unna og ønsket å være med. Foreldrene til Timo og Hans inviterer sjelden fordi de ikke har behov for det, og Pål blir gående alene hver ettermiddag. Foreldrene til Pål inviterer, men Timo vil være hjemme på sin egen lekeplass. Foreldrene til Pål spør derfor foreldrene til Hans og Timo om Pål kan få komme på besøk. 

Hvorfor spør foreldrene og ikke ungene sine foreldre om Pål kan komme? Mine foreldre ringte aldri rundt når jeg var barn. Jeg fikset alle mine lekedater selv. Og jeg gikk der jeg skulle. Det var langt mellom husene der jeg bodde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...