Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Startet nylig i en sånn bedrift, men er litt usikker på nøyaktig hva det innebærer? Hvilke ulemper kan det ha for meg som arbeidstaker? Jeg personlig er organisert, men det føles litt rart for meg som er vant til at "alle" rundt meg er organiserte, at tilsynelatende ingen er det i den nye jobben.

Anonymkode: c3e28...3f9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet I 25 år og aldri jobbet et sted som har tariffavtale. Stort sett jobbet ryddige og bra plasser. Du må se på hvilke goder du har gjennom din kontrakt og personalhåndbok og om disse matcher dine forventinger til hva du komme fått et sted med tariffavtale. Det er vel den store forskjellen for deg. Du har jo den samme personlige tryggheten ved ar du selv er organisert. 

Anonymkode: cfc08...1f4

AnonymBruker
Skrevet

Det er de ansatte som må spille inn at de vil ha tariffavtale.

I bedriften jeg driver mistet ble vi kastet ut av AFP ordningen siden det ikke var noen av de ansatte som ville organisere seg når de 3 som var organisert sluttet.

Vi som bedrift er organisert, og har ved flere anledninger oppfordret ansatte til å organisere seg, men de viser lite interesse for det og derfor har ikke vi noen tariffavtale.

Mye mulig at bakgrunnen for dette er at vi betaler ca 10% over tarifflønn, har bedre innskuddspensjon og helse/uføre forsikringer enn det som står i noen av de aktuelle tariffavtalene for vår bransje.

Anonymkode: de96e...6e5

Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Startet nylig i en sånn bedrift, men er litt usikker på nøyaktig hva det innebærer? Hvilke ulemper kan det ha for meg som arbeidstaker? Jeg personlig er organisert, men det føles litt rart for meg som er vant til at "alle" rundt meg er organiserte, at tilsynelatende ingen er det i den nye jobben.

Anonymkode: c3e28...3f9

Det kan være ansatte er organiserte, men selve bedriften ikke har tariffavtale

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det er de ansatte som må spille inn at de vil ha tariffavtale.

I bedriften jeg driver mistet ble vi kastet ut av AFP ordningen siden det ikke var noen av de ansatte som ville organisere seg når de 3 som var organisert sluttet.

Vi som bedrift er organisert, og har ved flere anledninger oppfordret ansatte til å organisere seg, men de viser lite interesse for det og derfor har ikke vi noen tariffavtale.

Mye mulig at bakgrunnen for dette er at vi betaler ca 10% over tarifflønn, har bedre innskuddspensjon og helse/uføre forsikringer enn det som står i noen av de aktuelle tariffavtalene for vår bransje.

hva med AFP da?

AnonymBruker
Skrevet

Mannen jobber i en slik bedrift, det er stor konkurranse på feltet han jobber, og bedriften betaler godt for å beholde de ansatte hos seg, ca 300 000 mer enn tariff hadde gjort, så ingen der klager.

Anonymkode: 51bc4...908

AnonymBruker
Skrevet

Den ene gangen jeg jobbet et sted uten tariff fikk jeg høyere lønn enn de som hadde tariff i samme bransje. Jeg hadde også en bedre pensjonsordning. 

Anonymkode: 7a7c0...5ec

AnonymBruker
Skrevet

Det er latterlig dyrt for bedrifter å ha tariffavtale, mye av det det koster får de ansatte ikke nyte godene av. (Diverste avgifter) SFP mister man dersom man ikke jobber lenge nok i bedriften, så den er kun verdifull om man har et veldig langt arbeidsforhold. Det er overhodet ikke et rødt flagg å ikke ha tariffavtale så lenge bedriften betaler bra og ting er på stell ellers. Det er mye enklere å være fleksibel etter ansattes ønske dersom alt ikke er så fastlåst som det er i en tariffbundet bedrift.

Anonymkode: ef1dc...fa7

AnonymBruker
Skrevet
Egenskap skrev (52 minutter siden):

hva med AFP da?

Om de ansatte ikke er organisert (minimum 10% av de) så kan ikke bedriften stå i AFP ordningen.

Vi prøvde å bli værende, men siden ikke det var noen interesse fra de ansatte til å organisere seg ble vi kastet ut.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Om de ansatte ikke er organisert (minimum 10% av de) så kan ikke bedriften stå i AFP ordningen.

Vi prøvde å bli værende, men siden ikke det var noen interesse fra de ansatte til å organisere seg ble vi kastet ut.

men der jeg jobbet sist så var de ansatte medlem i fagforeningen, men bedriften var ikke tariff organisert, Tviler på om de ansatte selv forstod på tariffordningen, men da vil dem vel ikke få AFP? 

Endret av Egenskap

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...