AnonymBruker Skrevet 14. april #1 Skrevet 14. april Noen som vet om gode læringsressurser for (det jeg kaller) positivt hestehold? Gjerne gratis og tilgjengelig på nett, men jeg er åpen for det meste. Mine erfaringer er stort sett negative, der tvang og regelrett vold mot dyrene har vært normalt blant de jeg har hatt som mentorer. Altså, jeg forstår man tidvis må være veldig bestemt, men jeg er ikke interessert i å drive med hest om det å gi den flere harde rapp med pisken når den nekter å bli med alene på tur med ny rytter er normalen. Det tar bort hele gleden for min del, og det er fryktelig urettferdig mot en hest som viser usikkerhet i en ubehagelig situasjon. Vil heller jobbe med positive forsterkere osv. Noen tips? 😊 Anonymkode: 47267...68f 2 4
AnonymBruker Skrevet 14. april #2 Skrevet 14. april Flott at dette er noe du vil lære mer om. Hester er svært sosiale dyr som er bygget for å knytte sterke bånd og vennskap, så man kommer mye lengre om man tar seg tid til å etablere tillit og respekt. Og, forskning er enig i at det også er mer effektivt. Matilde på Kulerød Gård holder kurs i belønningsbasert trening. Det er ikke gratis, men nettsiden gir litt info/kort innføring i belønningsbasert trening som kan gi deg en pekepinn på metoder og øvelser du kan google videre og lese mer om. https://www.frihest.no/filosofi Havnehagen hesteskole har også på sin facebook noen videoer hvor man ser treningen i praksis, info, forskning og diverse. Søker du "positive reinforcement horse training" på YouTube, får du opp tonnevis med nyttige videoer. Anonymkode: a3290...e26 3 2
AnonymBruker Skrevet 14. april #3 Skrevet 14. april Shelby Dennis har patreon med dette temaet i alle fall. Anonymkode: c9f3c...b69
AnonymBruker Skrevet 14. april #4 Skrevet 14. april Anbefaler deg å følge Yvonne hos Friesian Horses på Youtube! Vi har jo også Steve Young Horsemanship, men han jobber mye opp mot problemhester (da gjerne menneskeskapte problemer, som de stakkars hestene har blitt skadet av). Anonymkode: aaa34...138
AnonymBruker Skrevet 14. april #5 Skrevet 14. april Mange år siden jeg drev med hest. Kanskje ca 40 år siden. Da var pisk ol helt ut iht alle steder jeg var med hest. Så de4 har jeg aldri brukt, eller sett noen bruke. Trodde det fortsatt var ut. Hun jegvar på rideskole hos. Hadde vel med seg en på en araber. Ikke for å slå med, men å dytte litt, for kontroll på den. Og veivet den i luften for å vise vei, hvor den skulle gå. Små menneskearmer ble litt korte til det på den, nå4 den feks skulle i stallen, henger beite etc Anonymkode: 9c433...a1d 1
AnonymBruker Skrevet 14. april #6 Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Mange år siden jeg drev med hest. Kanskje ca 40 år siden. Da var pisk ol helt ut iht alle steder jeg var med hest. Så de4 har jeg aldri brukt, eller sett noen bruke. Trodde det fortsatt var ut. Hun jegvar på rideskole hos. Hadde vel med seg en på en araber. Ikke for å slå med, men å dytte litt, for kontroll på den. Og veivet den i luften for å vise vei, hvor den skulle gå. Små menneskearmer ble litt korte til det på den, nå4 den feks skulle i stallen, henger beite etc Anonymkode: 9c433...a1d Ja, det er det vanligste rundt om, men det finnes folk som er unntak. Pisk er flott som hjelper, på samme måte som leggen eller tøylen. Ikke for å slå med. Anonymkode: ff755...cc4 1
AnonymBruker Skrevet 14. april #7 Skrevet 14. april Anbefaler deg å lese boken Bevisst av Trine Bøhndalen! Start med å låne den på biblioteket. Les ett eller to kapittel (de er korte) i slengen, og reflekter over situasjonene. Anonymkode: 53e30...963
AnonymBruker Skrevet 15. april #8 Skrevet 15. april Takk, folkens! Skal sjekke ut alt sammen. AnonymBruker skrev (6 timer siden): Mange år siden jeg drev med hest. Kanskje ca 40 år siden. Da var pisk ol helt ut iht alle steder jeg var med hest. Så de4 har jeg aldri brukt, eller sett noen bruke. Trodde det fortsatt var ut. Hun jegvar på rideskole hos. Hadde vel med seg en på en araber. Ikke for å slå med, men å dytte litt, for kontroll på den. Og veivet den i luften for å vise vei, hvor den skulle gå. Små menneskearmer ble litt korte til det på den, nå4 den feks skulle i stallen, henger beite etc Anonymkode: 9c433...a1d Så bra du har det inntrykket. Jeg håper det samme gjelder de fleste. Jeg har også gått på seriøs rideskole med flinke folk, men å lære noe om positive forsterkninger var vanskelig der også, da det egentlig kun var å sale på og ri på firkantsporet, så hjem. De jeg har vært med som har vært direkte stygge mot hesten var privatpersoner uten formell utdanning innen faget, men som hadde hatt hest "i hundre år". Tok noen ridetimer av en privatperson, og var fôrrytter for hun som mente at noen skikkelige piskerapp gjorde susen. Hesten var heldigvis fryktelig snill og oppegående til tross, men den andre hesten der virket helt kuet og la alltid på ørene i alle situasjoner. Og så skyldte de selvsagt på hesten for det, men jeg tipper den hadde hatt det bedre om den ikke hadde blitt utsatt for vold på det jevne gjennom et langt liv. Anonymkode: 47267...68f
Gliffy Skrevet 15. april #9 Skrevet 15. april AnonymBruker skrev (4 timer siden): Takk, folkens! Skal sjekke ut alt sammen. Så bra du har det inntrykket. Jeg håper det samme gjelder de fleste. Jeg har også gått på seriøs rideskole med flinke folk, men å lære noe om positive forsterkninger var vanskelig der også, da det egentlig kun var å sale på og ri på firkantsporet, så hjem. De jeg har vært med som har vært direkte stygge mot hesten var privatpersoner uten formell utdanning innen faget, men som hadde hatt hest "i hundre år". Tok noen ridetimer av en privatperson, og var fôrrytter for hun som mente at noen skikkelige piskerapp gjorde susen. Hesten var heldigvis fryktelig snill og oppegående til tross, men den andre hesten der virket helt kuet og la alltid på ørene i alle situasjoner. Og så skyldte de selvsagt på hesten for det, men jeg tipper den hadde hatt det bedre om den ikke hadde blitt utsatt for vold på det jevne gjennom et langt liv. Anonymkode: 47267...68f Sånn er det med hund også! Masse idioter som «har hatt hund i 40 år» som behandler hundene sine dårlig. Det er en podcast som heter Hestenes klan om dette temaet, den kan du sjekke ut 2
Myrmica Skrevet 15. april #10 Skrevet 15. april Jeg blir så glad når jeg kommer over folk som deg TS, som er opptatt av dette! De gamle metodene henger litt igjen i hestemiljøet fremdeles, men det er flere og flere som får øynene opp for nye og bedre måter å håndtere hest på. Som nevnt av andre vil jeg absolutt anbefale "Hestenes klan", en podcast av Live Bonnevie. Den er fantastisk! Trine Bøhnsdalen er en veldig god ressurs, har gitt ut en bok, har en del tilgjengelig materiale på Facebook bl.a, og holder kurs. Veldig verdt å undersøke. Matilde Brandt er en veldig god hestetrener om man ønsker å lære mer om belønningsbasert trening av hest og naturlig hestehold. Hun har masse materiale på Instagram, en egen nettside, og holder kurs. Margrethe Lie er en av de mest kunnskapsrike trenerne jeg har vært borti, har doktorgrad på hest, og driver Hesteglede, hvor hun også utdanner trenere innen positiv og adferdsbasert hestetrening. 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai #11 Skrevet 17. mai AnonymBruker skrev (På 14.4.2025 den 19.41): Flott at dette er noe du vil lære mer om. Hester er svært sosiale dyr som er bygget for å knytte sterke bånd og vennskap, så man kommer mye lengre om man tar seg tid til å etablere tillit og respekt. Og, forskning er enig i at det også er mer effektivt. Matilde på Kulerød Gård holder kurs i belønningsbasert trening. Det er ikke gratis, men nettsiden gir litt info/kort innføring i belønningsbasert trening som kan gi deg en pekepinn på metoder og øvelser du kan google videre og lese mer om. https://www.frihest.no/filosofi Havnehagen hesteskole har også på sin facebook noen videoer hvor man ser treningen i praksis, info, forskning og diverse. Søker du "positive reinforcement horse training" på YouTube, får du opp tonnevis med nyttige videoer. Anonymkode: a3290...e26 Nå så jeg den gamle frieseren hennes på nært hold siden vi stod på samme stall, og kan si at bildene var langt fra sannheten. Hun er flink til å trene hestene, men gosh, den så ikke bra ut mtp stell og pleie… Anonymkode: fc0be...192
AnonymBruker Skrevet 19. mai #12 Skrevet 19. mai AnonymBruker skrev (På 17.5.2025 den 22.38): Nå så jeg den gamle frieseren hennes på nært hold siden vi stod på samme stall, og kan si at bildene var langt fra sannheten. Hun er flink til å trene hestene, men gosh, den så ikke bra ut mtp stell og pleie… Anonymkode: fc0be...192 Hva ville du med denne kommentaren egentlig? - Det er mange år siden nå, heldigvis kan vi alle lære og utvikle oss! - Hesten var syk - En børstet og striglet hest er ikke nødvendigvis en glad hest, og motsatt. Gjørme i pelsen er som regel ikke noe problem for hesten, og hvordan den ser ut på utsida reflekterer ikke nødvendigvis hvordan den har det på innsida Anonymkode: f1375...961 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai #13 Skrevet 21. mai Har ingen råd å komme med, men bor dessverre nær en travbane og stor stall. Grusomt å se mange av dem! Eldre gubber med sure tryner som kjefter og smeller og er brå med dyrene- inkludert pisk. Skjønner ikke hvorfor sånne folk skal ha dyr og håper ikke det jeg ser er representativt for "hestefolket" 🙄 Anonymkode: b4eda...921
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå