Gå til innhold

umodne foreldre

Anbefalte innlegg

Gjest bekymret tante
Skrevet

Min svigerinne skilte seg for 3,5 år siden. Hun og ex mannen deler på omsorgen for deres datter (mari, 7 år). De har henne en uke hver.

Selv sier de altid at de setter mari først og at de gjør alt for henne.. Nå har det seg slik at jeg, min mann og også min svigermor sitter med et helt annet inntrykk. Begge foreldrene oppfører seg egoistisk og barnslig mot den andre og kommer ofte med spydige kommentarer.

Da maris farmor skulle gifte seg kunne hun ikke komme i bryllupet fordi hun skulle være hos moren den helgen. (jeg ringte min svigerinne den helgen og lurte på om de hadde noen planer, og det hadde de ikke. Enda maris far hadde spurt om å få bytte helg flere ganger gikk moren ikke med på dette)

Det samme skjedde da min datter fylte 1 år, mari skulle da være hos far og han ville heller ikke bytte helg!

Dette er så utrolig barnslig og unødvendig for den det sårer mest er jo den de er aller mest glad i, datteren.

Og så prater forelderene ofte stygt om hverandre. Har vel aldri hørt at de har sagt noe direkte til datteren, men når jeg står å prater med min svigerinne og hun forteller mye dritt om sin ex-mann mens datteren er i samme rom så får hun sikkert med seg det meste.. :frustrert:

Blir så sint på disse to! :sur:

Jeg er veldig glad i lille mari og som tante så lurer jeg jo litt på hva jeg kan gjøre for å bedre situasjonen.. har tatt det opp med min svigerinne noen ganger, men hun bare ser stygt på meg og slenger bare mer dritt om ex-mannen..

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

Du kan ikke gjøre noe. De oppfører seg fjollete, men de er foreldrene og så lenge de har den praksisen seg i mellom, må du enten akseptere og forbigå i stillhet (herunder planlegge dine egne selskaper til tider der mari er tilgjengelig) eller lage bråk.

Og å lage bråk bør ikke være noe alternativ.

Skrevet
...

...

...Jeg er veldig glad i lille mari og som tante så lurer jeg jo litt på hva jeg kan gjøre for å bedre situasjonen.. har tatt det opp med min svigerinne noen ganger, men hun bare ser stygt på meg og slenger bare mer dritt om ex-mannen..

Jeg forstår frusterasjonen din veldig godt. Å kritisere ex'en mens barnet hører på er veldig vondt for barnet. Jenta er jo glad i si mamma og pappa i utgangspunktet, uavhengig av hva som blir sagt.

Ofte medfører slike ting at barn snur seg mot den av foreldrene som kommer med kritikken. Om foreldrene ikke forstår dette synes jeg det er flott at du forteller dem det. For barn vil ha sin egen oppfatning, nesten uansett hva vi som foreldre forsøker å indokterinere dem med.

Jeg har ikke andre råd enn at du må gjøre foreldrene oppmerksomme på hva de gjør mot barnet og at det kan få konsekvenser mht til deres eget forhold til barnet etterhvert som det blir større.

Gjest Gjest
Skrevet

Hos oss kom vi etterhvert fram til at vi ikke skulle bytte hurramegrundt på helgene hver gang det var bursdag o.l. og barnet var his "feil" forelder den helgen. Det ble rett og slett for mye fram og tilbake, og nå som vi har etablert oss med hver vår nye familie var det også andre hensyn å ta. Så hvis noen inviterer i "feil uke", så er ikke tullemor med. Hun var veldig lei seg i begynnelsen, da hun oppdaget at ALLE de andre hadde vært sammen uten henne, men vi har forklart henne at slik må det desverre være. Vi gjør selvsagt unntak ved konfirmasjoner og barnedåper o.l., men altså ikke årlige begivenheter. Det er en del andre som mener at dette er feil av oss, men de har faktisk ikke noe med det.

Gjest Bodillen
Skrevet (endret)

Det er så synd når foreldre som går fra hverandre bruker enhver anledning til å straffe den andre parten. Ser de ikke at det er barna som blir skadelidende?

Når det gjelder akkurat dette med bursdager og sammenkomster, så synes jeg det kommer veldig an på hvor stor familie man har. Selv har jeg en enorm familie, og hvis mannen min og jeg hadde skilt lag og ungene skulle vært med på alle bursdager til sine fettere og kusiner på min side, så hadde det blitt bare rot.

Hvis man har to-tre fettere/kusiner på hver side, så ser jeg det ikke som noe problem. Det er foreldrene som har valgt å gå hver sin vei - barnet er jo fremdeles i familie med de andre - på begge sider!

Et bryllup, som trådstarter forteller barnet ikke fikk delta i, synes jeg godt moren burde vært mer fleksibel i forhold til. Man gifter seg tross alt ikke årlig...

Endret av Bodillen
Gjest Gjest
Skrevet
Ofte medfører slike ting at barn snur seg mot den av foreldrene som kommer med kritikken.

Veldig enig i dette. Har selv skilte foreldre og "valgte" min far ettersom han ikke kritiserte min mor. Mens hun stadig kritiserte ham. Mest kritikk var det vel å høre mens de fortsatt var gift. Men jeg lærte noe underveis og kritiserer ikke eks'en med barna tilstede.

Fikk meg likevel en liten overraskelse da min datter for en tid tilbake avslørte at jeg ble kritisert nord og ned hver gang hun tilbrakte tid med far og farmor. Dette har hun båret på lenge. Det er nemlig flere år siden hun bestemte seg for at hun kunne klare seg uten sin far.

Jeg tror egentlig det er pent lite man praktisk kan gjøre med en slik situasjon dersom man ikke er en av de involverte partene.

Min mor kritiserer fortsatt min far maaaange år etter hans død. Noen kommer ikke videre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...