Gå til innhold

Skal gardiner alltid henges opp våte?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal bytte ut mine Otto gardiner fra Kid som er 100% polyester, men tenkte at jeg må vaske de før jeg legger de bort.

Begynte så å tenke på om jeg skal legge de bort skitne og så vaske de før jeg henger de opp våte til vinteren for å unngå at de ikke blir skrukkete og får brettekanter, eller kan jeg brette de sammen og legge bort nyvaskede gardiner?

Anonymkode: a48b1...4aa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er lettest å henge opp våte gardiner, men det er jo forsåvidt en smakssak. Du kan jo vaske dem nå og legge de bort, og bare ta en skylling av dæm før du henger de opp om du vil unngå brettekanter

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg skal bytte ut mine Otto gardiner fra Kid som er 100% polyester, men tenkte at jeg må vaske de før jeg legger de bort.

Begynte så å tenke på om jeg skal legge de bort skitne og så vaske de før jeg henger de opp våte til vinteren for å unngå at de ikke blir skrukkete og får brettekanter, eller kan jeg brette de sammen og legge bort nyvaskede gardiner?

Man henger da ikke opp våte gardiner, og man legger heller ikke bort skitne gardiner om man vil ha dem rene igjen senere da?

Gardiner strykes før de henges opp, og da ser du greie nok ut. 

Anonymkode: 8c225...4bf

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde venta med å vaske de til de skal henges opp.

Anonymkode: 022cd...a3c

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Man henger da ikke opp våte gardiner, og man legger heller ikke bort skitne gardiner om man vil ha dem rene igjen senere da?

Selvfølgelig henger man opp gardinene fuktig. Det er helt vanlig praksis og en anbefaling jeg har fått flere enn en gang ved kjøp av gardiner. 

Anonymkode: 928fe...f15

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Syntetiske gardiner er null stress å henge opp fuktig. Prøvde det samme med lingardiner og det ble ikke noe bra. Måtte krype til korset og stryke de 😛

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg hadde vasket og tørket de før jeg la dem bort, og så hadde jeg skyllet den og hengt dem opp fuktige når de skal opp igjen.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg hadde venta med å vaske de til de skal henges opp.

Jeg liker ikke å legge bort skitne gardiner, så her vasker jeg dem, bretter sammen og lagrer dem, og om det er nødvendig, så stryker jeg dem før jeg henger opp. De fleste gardiner vil også rette seg mye av seg selv når de blir hengt opp.

Anonymkode: cc90c...1e1

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvem er "man"? Det er hvertfall ikke jeg,for jeg henger alltid opp våte gardiner,da slipper man stryking og så lukter det så friskt og godt i rommet 😀

Anonymkode: ffcbd...3d0

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Selvfølgelig henger man opp gardinene fuktig. Det er helt vanlig praksis og en anbefaling jeg har fått flere enn en gang ved kjøp av gardiner. 

Anonymkode: 928fe...f15

Det er absolutt ingen selvfølge, nei. Aldri hørt om før denne tråden, aldri fått beskjed om enten gardinene er kjøpt på kjedebutikk eller på gardinsalong.  Og jeg har kjøpt en del gardiner opp i gjennom årene. Både forelder og besteforeldre har og styrt med rundvask av hus med sommer og vintergardiner. Aldri har gardinene blitt hengt opp våte. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvem er "man"? Det er hvertfall ikke jeg,for jeg henger alltid opp våte gardiner,da slipper man stryking og så lukter det så friskt og godt i rommet 😀

Hvordan lukter det friskt og godt av våte gardiner? Det er bare vann? Vann lukter ingenting.

Anonymkode: ed3ec...a1c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvordan lukter det friskt og godt av våte gardiner? Det er bare vann? Vann lukter ingenting.

Noen bruker parfymert vaskemiddel. 

Anonymkode: eee5d...62b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vasker gardinene. Venter til de er halvtørre, stryker over og henger opp. Det har jeg lært 🙂

Anonymkode: 9ec36...ad9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Det er absolutt ingen selvfølge, nei. Aldri hørt om før denne tråden, aldri fått beskjed om enten gardinene er kjøpt på kjedebutikk eller på gardinsalong.  Og jeg har kjøpt en del gardiner opp i gjennom årene. Både forelder og besteforeldre har og styrt med rundvask av hus med sommer og vintergardiner. Aldri har gardinene blitt hengt opp våte. 

Enig i at det ikke er en selvfølge, jeg har heller aldri hørt om det, fått tips om det eller sett det bli gjort hjemme. Det sagt så virker det jo kjempesmart, så jammen glad jeg kom over denne tråden.

Anonymkode: 9b86f...7eb

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Enig i at det ikke er en selvfølge, jeg har heller aldri hørt om det, fått tips om det eller sett det bli gjort hjemme. Det sagt så virker det jo kjempesmart, så jammen glad jeg kom over denne tråden.

Anonymkode: 9b86f...7eb

Samme her! Eller jeg gjorde det en gang i tyveårene som småbarnsmor med dårlig tid, men fikk da en kommentar med litt himling med øynene. Men ser jo her at det faktisk er lurt! 😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det lukter rent! Prøv så kjenner du. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Noen bruker parfymert vaskemiddel. 

Anonymkode: eee5d...62b

Det er ikke parfyme som er frisk luft, hvertfall ikke det JEG mener. Friskt er rent! 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg henger dem på kleshenger i skapet (sånn til bukser).  

Anonymkode: d6097...eeb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg liker ikke å legge bort skitne gardiner, så her vasker jeg dem, bretter sammen og lagrer dem, og om det er nødvendig, så stryker jeg dem før jeg henger opp. De fleste gardiner vil også rette seg mye av seg selv når de blir hengt opp.

Anonymkode: cc90c...1e1

Hvor skitne blir gardinene dine? 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hvor skitne blir gardinene dine? 

Alle gardiner som har hengt oppe en stund blir skitne av pollen, døde hudceller, hår, støv osv...

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...