Gå til innhold

Hvordan takle vår og sommer når du blir mer deprimert?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tilbakevendende depresjon, blir spesielt deprimert på vår og sommer. Årsaken er veldig enkel, jeg er ikke glad i varme, blir lei av å se folk være glade og smilende hele tiden, lei meg fordi jeg ikke har venner eller kjæreste, tør ikke gå på stranda (og vil egentlig ikke heller), må gå lettere kledd fordi det er varmt og jeg hater å vise kroppen min osv. Jeg liker best å gjemme meg bort. Det er vanskelig på sommeren. 

Nå har vi hatt noen fineværsdager her og jeg holder allerede på å miste det fullstendig. Er trist, vil ikke ut, drar for å handle når det har blitt mørkt. Gruer meg sånn til det slutter å være mørkt. 

Noen som har råd? Jeg skulle ønske det var vinter for alltid... 

Anonymkode: 76686...619

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg liker ikke sommeren og at det blir stadig lysere og varmere. Kjerringa mot strømmen altså, men at andre koser seg i varmen plager meg ikke. Med mindre de er sånne som sier jeg må komme meg ut og NYTE varmen 😛 

En ting som holder humøret mitt oppe mens jeg venter på høsten, er at nå er det bare et par måneder til sola snur. :) 

Anonymkode: ceaab...688

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare til å trekke for gardinene og leve i mørket. Du kan ikke forvente at andre skal være like lei seg som det du er og når du blir enda mer lei deg av å se at andre har det bra så blir det en sånn "misery loves company" levesett og det er kun du selv som blir skadelidende av det. 

Screenshot_20250414_180801_SamsungInternet.thumb.jpg.beaa82242cd678d45ab7f589aa25d9c7.jpg

Det går fint an å finne maxi kjoler med lange armer eller linklær om du absolutt ikke ønsker å vise kroppen din.

Anonymkode: 905a3...44d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å bruke tid og energi på å tenke på hva alle andre gjør. Det påvirker ikke deg (hvis du ikke lar det gjøre det).

Drit i folk, drit i været, drit i hva du ser på som "forventninger". Gjør de tingene du liker å gjøre og fokuser på deg selv og ditt liv uansett hva slags vær det er.

Anonymkode: 6f1a8...cb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo dette som ligger i bunn her du kanskje bør begynne med da, hvis dette skal bli bedre. Du er bla. ensom og du liker ikke deg selv. Hvorfor det? I og med at du er såpass plaget ville jeg undersøkt mulighetene for å snakke med noen profesjonelle. Enten fastlegen din, psykolog, kanskje psykisk helseteam i kommunen.

Anonymkode: 914c7...815

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pussig det der: hvis man så sier man blir deppa av sommeren så må man ta seg sammen men er man deppa om vinteren så får man jubelrop og alle er enig. 

Jeg sier ikke at alle må være enige men man MÅ ha empati med mindretallet og! 

Anonymkode: f8125...17b

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Tilbakevendende depresjon, blir spesielt deprimert på vår og sommer. Årsaken er veldig enkel, jeg er ikke glad i varme, blir lei av å se folk være glade og smilende hele tiden, lei meg fordi jeg ikke har venner eller kjæreste, tør ikke gå på stranda (og vil egentlig ikke heller), må gå lettere kledd fordi det er varmt og jeg hater å vise kroppen min osv. Jeg liker best å gjemme meg bort. Det er vanskelig på sommeren. 

Nå har vi hatt noen fineværsdager her og jeg holder allerede på å miste det fullstendig. Er trist, vil ikke ut, drar for å handle når det har blitt mørkt. Gruer meg sånn til det slutter å være mørkt. 

Noen som har råd? Jeg skulle ønske det var vinter for alltid... 

Så på vinteren er du ikke deprimert i det hele tatt? Eller maskeres depresjonen din fordi du isoleres allikevel med den unnskyldningen at det er kaldt og mørkt ute og ikke trenger støte på så mye folk når du er ute. At du aksepterte depresjonen din mer på vinteren en sommeren? 

Anonymkode: e371c...210

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så på vinteren er du ikke deprimert i det hele tatt? Eller maskeres depresjonen din fordi du isoleres allikevel med den unnskyldningen at det er kaldt og mørkt ute og ikke trenger støte på så mye folk når du er ute. At du aksepterte depresjonen din mer på vinteren en sommeren? 

Anonymkode: e371c...210

Er nok mye her det ligger. På vinteren har mann en god unnskyldning for å holde seg inne, det er kaldt og det er mørkt.

Ts om det er noen trøst så er vi flere som deg. Så neste gang du går ut på handletur i mørket og føler deg alene fordi nå er alle inne fordi de er slitne av å nyte sol og være ute hele dagen, kan du jo tenke på at du ikke er alene og at jeg også går samme turen 💚

Anonymkode: 13c66...67c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Pussig det der: hvis man så sier man blir deppa av sommeren så må man ta seg sammen men er man deppa om vinteren så får man jubelrop og alle er enig. 

Om sommeren er det alltid masse klagetråder her inne på kg og det jubles og heies på hvem som kan være den tristeste "trist som faen" her inne i varmen. Klagetråden om temperatur her på kg er vel på minst 500 sider og den er aktiv i minst 6 av 12 måneder. Så det kommer vel an på øyet som ser vil jeg tro. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner deg godt, og jeg har det slik selv. Egentlig gleder jeg meg til lyse kvelder og sommertid, men så har jeg ingen å dele det med….. Jeg er rett og slett ensom🙈 Trener og konkurrerer med hund og har da et treningsmiljø som “drar meg ut” i hverdagen, men når det er sommer/ferie/høytid så er det bare jeg som ikke skal noe…..da reiser alle avgårde, og jeg føler meg så dust når jeg (nok en gang….) sier at jeg er hjemme dersom noen vil trene…. så da blir det nok en sommer alene🫥

Anonymkode: 38d24...cd5

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg delvis igjen, men har ikke noen råd. Sommerferien er det reneste mareritt for meg. Hater varme, men skulle likevel ikke ønske det var vinter hele året. Liker at det er bar mark og at man kan ferdes ute uten å fryse.

Har aldri skjønt greia med sol, bading, varme og stranda. Jeg blir enda mer eremitt om sommeren enn ellers i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Det er ingen som har godt av å grave seg ned i egne negative tanker, uansett når på året det er. Det beste tipset mot depresjon, når den enn måtte komme, er å tvinge seg selv til å være aktiv. Samt evt medisinering.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det neste blir vel at hver dag får en egen depresjon- og eller angstdag slik at ingen føler seg utstøtt. 

I morgen er det 15. april - 

Anonymkode: 2ff32...3af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og jeg skulle ønske det var sommer for alltid:strålende: Jeg liker å være ute og er et friluftsliv menneske, noe som er mye enklere om sommeren enn vinteren.

Men så er jeg stuck med vinteren slik du er stuck med sommeren 

Men når jeg har det slik så er jeg også selv ansvarlig for å gjøre høsten og vinteren mest mulig levlig ,optimal og hyggelig for meg selv. Akkurat det samme er det med deg ts. Du må rett og slett gjøre en innsats selv, for du kan gjøre en av to ting:

Du kan deppe mer, eller deppe mindre..  Hvilken av de to alternativene du velger er opp til deg... 

Eksponetingsterapi med å gå i lettere klær, og det finnes et hav av heldekkende antrekk som f.eks maxi kjoler så det er ingen som sier du må gå i bikini 24/7 bare fordi det er sommer. Men om du ikke vil det så må du jo også ta den naturlige konsekvensen med at du blir varm. Det blir iallefall ikke bedre om du hber sommer sier "vil ikke:bond:" det blir iallefall ikke kaldere og mer behagelig...

Og det er veldig få som har noen eksterne å være med hele tiden, hvert sekund av hver en dag. En må lære seg å gjøre ting aleine. Jeg går i parken aleine, jeg tar meg et morgenbad aleine, jeg går på fjelltur aleine, jeg elsker å ta meg en hengekøye tur helt aleine, jeg setter meg ned på en benk med en bok i parken aleine. Om en ønsker en større bekjentskapkrets må en også tvinge seg ut i sosialisering. Men i og med at det går fint for deg på vinteren men ikke på sommeren så tror jeg ikke nødvendigvis det handler om at du føler deg ensom, mer at andre ser at du ikke er med noen? Fasade? Men mye av det som andre gjør sammen kan også gjøres aleine. Jeg bor i en by og det er hundrevis av mennesker som jeg ser også ligger i parken og spiser jordbær og drikker milkshake aleine, det er virkelig no biggi.. 

Jeg har laget meg en høstbucket liste med flust av gode aktiviteter og ting jeg gleder meg til, det går fint an å gjøre om vår og sommer også, du må finne ting som er lystbetont for deg. Leit litt på nettet, finn inspirasjon på pinterest, Instagram osv.

Dette er et eksempel det betyr ikke at bucketlisten din må se slik ut:

8aa1d49201e4684195c629af9e8ad6b0.jpg.82a237545c4522181e27c38ad862a4d0.jpg

Men du må rett og slett gjøre noe selv, ingen andre kan gjøre det for deg. Og det å ikke tåle å se at andre har det godt det må du nesten jobbe litt med, for det er utrolig usympatisk. Jeg elsker å se på some når jeg har en jævlig dag fordi det er så mye å le av og så mange små og store gleder som også smitter over på meg og jeg får det stort sett bedre. 

Har du en diagnostisk depresjon så må du rett og slett i behandling. Men de samme elementene gjelder, aktiviteter og snu mindsettet litt. Gjøre det stikk motsatte av hva du mest har lyst til, komme seg ut av depresjon komfortsonen.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er jo bare til å trekke for gardinene og leve i mørket. Du kan ikke forvente at andre skal være like lei seg som det du er og når du blir enda mer lei deg av å se at andre har det bra så blir det en sånn "misery loves company" levesett og det er kun du selv som blir skadelidende av det. 

Screenshot_20250414_180801_SamsungInternet.thumb.jpg.beaa82242cd678d45ab7f589aa25d9c7.jpg

Det går fint an å finne maxi kjoler med lange armer eller linklær om du absolutt ikke ønsker å vise kroppen din.

Håper du er veldig forsiktig når du skal gi råd til noen som sliter med psykisk sykdom i ditt virkelige liv, for når du mistolker så mye med vilje, da vet jeg ikke helt altså. Du har ikke peiling eller forståelse i det hele tatt. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Håper du er veldig forsiktig når du skal gi råd til noen som sliter med psykisk sykdom i ditt virkelige liv, for når du mistolker så mye med vilje, da vet jeg ikke helt altså. Du har ikke peiling eller forståelse i det hele tatt. 

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

blir lei av å se folk være glade og smilende hele tiden,

Hva har jeg mistolket og hvor har jeg ikke leseforståelse? 

Om en ikke evner å se at andre har det godt uten at det svir i øynene og i psyken så er det jo kun ts som er skadelidende av det. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg elsker våren og sommeren, men har ingen venner her, går ikke på stranda, går ikke særlig lettkledd offentlig eller noe av det der. Jeg liker også å gjemme meg bort, og holder meg i hagen og på verandaen og gjør det mest meningsfulle jeg kan gjøre: Dyrke min egen mat. Alt det der som andre gjør, eller det ser ut som andre gjør, har jeg ikke noe med å gjøre. Funker det også.

Anonymkode: 2c83b...fbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du trene deg på å takle det? Jeg gjorde det i fjor. Stod opp tidlig og trente på å dra på stranda. Ser du ikke liker strand, men det er kanskje andre ting du kan trene på?

Anonymkode: aefb0...68a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe i veien med å være deppa på våren og sommeren omgitt med alle de lykkelige perfekte vakre menneskene som sprader bekymringsløst rundt, og du ikke får være med, jeg får ikke være med, men det jeg har fått være med på, det som gav meg gleden, som jeg hadde som barn, det var å bli opptatt av naturen, dyrene, plantene, insektene. Det å være der da småfuglene kommer, da nytt liv dukker opp, du kan få de herligste opplevelser i møte med dyrene, de vet hva vi driver med og setter stor pris på folk som ser dem og ikke bare strør om seg med gift, gressklipping og trefelling. Begynn med ett fuglebrett

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
jompala skrev (7 timer siden):

Det er ikke noe i veien med å være deppa på våren og sommeren omgitt med alle de lykkelige perfekte vakre menneskene som sprader bekymringsløst rundt, og du ikke får være med, jeg får ikke være med, men det jeg har fått være med på, det som gav meg gleden, som jeg hadde som barn, det var å bli opptatt av naturen, dyrene, plantene, insektene. Det å være der da småfuglene kommer, da nytt liv dukker opp, du kan få de herligste opplevelser i møte med dyrene, de vet hva vi driver med og setter stor pris på folk som ser dem og ikke bare strør om seg med gift, gressklipping og trefelling. Begynn med ett fuglebrett

Hvordan vet du at de du ser er lykkelige, perfekte og bekymringsløse? Og hva er det som gjør at du mener de "sprader rundt"?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...