Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Romkom skrev (6 timer siden):

Hvorfor er syke leger verdt flere penger enn syke barnehagearbeidere? De bidrar i lik grad til samfunnet som ufør. Selvfølgelig kan man mene at de som er syke og får oppholdet sitt betalt av andre ikke skal "tjene" mer enn de som faktisk finansierer oppholdet deres. Det er den store majoriteten av Norges befolkning også enig i, gitt at det er noenlunde det man forsøker å oppnå med dagens system. At du fremdeles har kompetansen er fullstendig irrelevant da den ikke gir noe til samfunnet når du sitter syk hjemme. 

Ser ut som det er du som totalt misforstår. Jeg har aldri sagt at man skal kunne leve på 100 eller 200k, men at trygden burde avkortes tilsvarende slik at du som ufør får muligheten til å finansiere en større del av ditt eget opphold og bidra mer til samfunnet :). Det virker for meg som du mener at uføre som tidligere var i yrker med høy lønn er verdt mer enn de som faktisk jobber, bare fordi noen av de var så uheldig at de ikke hadde ferdighetene til å ende opp i et høytlønnsyrke. 

Syke leger er ikke verdt mer enn syke barnehagearbeidere. Friske leger er heller ikke verdt mer enn friske barnehage arbeidere. Allikevel har de ulik lønn. Nå handler jo diskusjonen om uføre i jobb, så da har vel kanskje kompentansen noe og si? Du siterer på en lege som kommer tilbake i 30% stilling etter år med alvorlig sykdom, og synes ikke kompentanse har noe og si? Du får henvende deg til barnehagen neste gang du er syk eller trenger en operasjon / inngrep da. 
når det gjelder de som ikke klarer og jobbe noe så får man trygd ut i fra tidligere lønn og innbetalt skatt. Så det lønner seg og ha tjent mye penger før man ble syk ja. Det er samme ordning som for alderspensjonister. Tenker du at alle skal ha minstepensjon og, fordi en pensjonert lege ikke har bruk for kompetansen? 

jo , du klagde jo på at uføre kunne tjene flere hundre tusen ( 200k er flere hundre tusen ) og fortsatt motta trygd. Ja, hvis man tjener  flere hundre tusen ( 200k ) vil for de fleste trygden avkortes slik at man finansierer den største delen av livsoppholdet sitt selv. Kirurgen på Max trygd som hadde over 1 mill i lønn før hen ble syk må nok opp på 300 k før hen finansierer den største delen av livsoppholdet sitt selv. 

jeg er midt i mellom, jeg er barnehagearbeideren, som også jobbet deltid i butikk og dermed fikk en brukbar årslønn og ikke minstetrygd. Jeg finansierer størstedelen av eget livsopphold når jeg bikker 240 k. Ila de siste 5 årene har jeg klart det 2 år. En følelse av og komme tilbake og å bidra er en enorm lykke du ikke kan forså. Jeg er allikevel avhengig av felleskapet for og kunne leve - rett og slett. Og det at jeg jobbet mye når jeg var yngre, selv om jeg var uheldig og ikke ha ferdighetene til og ende opp i et høytlønnsyrke , stoppet meg ikke fra og finne en løsning for og få bedre årslønn når jeg var frisk. 

morsomt at du blander inn uheldig når vi snakker om syke mennesker. Ja, livet kan være uheldig, så i hvor stor grad skal det straffe seg og være uheldig. 

Anonymkode: dbe44...fa4

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor det er problematisk å innrette systemet slik at uføre kan tjene mye mer enn de som faktisk jobber? 

mindre tillit til systemet

ekstremt urettferdig for de som jobber og finansierer trygdesystemet

mer polarisering mellom friske og syke

færre som jobber vil ønske å bo i Norge, det vil bli betydelig vanskeligere å finansiere systemet

Det insentiverer folk til å skaffe seg uføretrygd, og vil til slutt føre til at dagens system ikke kan videreføres og faktisk syke mennesker ikke vil få hjelp

Forøvrig kan du koste på deg å samle alle svarene i ett innlegg, ikke svare på enkeltmomenter i en kommentar hver for seg. Da det både er brudd på regelverket og veldig slitsomt å lese. 

Jeg skjønner ikke tankegangen. Hvis man synes man tjener dårlig i dag så vi folk prøve og skaffe seg uføretrygd for og miste 34% av inntekten ? Ikke videreutdanne seg eller jobbe mer for og øke inntekten? 

polariseringen mellom friske og syke, det høres helt vanvittig ut. Finnes den noen annet sted enn her på kg? Friske i lavtlønnsyrker som tenker at de ikke kan bli syke, eller håper på og bli syke for og miste ennå mer inntekt . Erna har gjort en strålende jobb med og sette 2 svake grupper opp mot hverandre, istedenfor og være fagorganisert eller kreve riktig lønn er lavtlønte sinte på naboen som har kreft 🤦‍♀️ det er mest på nett, i alle fall for meg, har ingen sånne i min omgangskrets. « polarisering mellom friske og syke « - det er sjukt det! 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du forstår at friske skatter mellom 30-40% av inntekten sin bla. For å finansiere din uføretrygd? Det virker nemlig ikke slik.

Hvordan tror du det oppleves for en barnehagelærer å tjene mindre i året enn en ufør som mottar over 70% av inntekten sin fra skatten barnehagelæreren må betale? 

Om du ikke hadde hatt på deg skyggelappene hvor du utelukkende tenker på deg selv ville du skjønt hvor ekstremt usmakelig det er.

Er det friske i lavtlønnsyrker som skatter 30- 40% av inntekten sin for og finansiere vår uføretrygd? 🤣

tjener en barnehagelærer mindre i året enn en ufør? Ok, skjønner det har vært drastiske kutt i lønnen siden jeg jobbet i barnehage.. og enorm øking på inntektsskatt ? det må være helt jævlig . Bytt jobb! 

Hvis dette stemmer kan du kan alltids flippe burgere på McDonald’s, mye  høyere lønn og lavere skatt. Og det er lett og få jobb der. Om du er over 16 og har fullført ungdomsskolen. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...