Gå til innhold

Ang økt inntekts grense

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kan ikke basere slikt på stillingsprosent. Hva inntekten er i 20% stilling vil varierer fra yrke til yrke, og fra jobb til jobb.

Uansett så blir ikke dette noe som skjer før via neste års budsjett. Og da kan vi ha en Høyre regjering, Trump kan ha funnet på en hel del nye, dumme og kostbare ting, og grensen for hva uføre kan tjene har forflyttet seg langt ned på prioriteringslisten.

Anonymkode: 0b49b...cd5

Er det bestemt at det ikke vil gjelde før neste år? I så fall er jo det svaret på ts sitt spørsmål på hvorvidt det vil gjelde fra mai eller høsten ( noe som forvirret , for det er jo snakk om årsinntekt ) 

så vidt jeg kjenner vil alle partiene ha en øking bortsett fra Høyre, så det er jo Stortinget som skal stemme. Ja, vi får nok en høyreregjering, men sannsynligvis ikke et dominerende høyre i Stortinget. Uansett, hvis det blir til at Høyre kan skrote et nytt fribeløp bestemt av Stortinget til høsten, og det ikke vil gjelde før neste år er jo hele greia en vits. 

Anonymkode: dbe44...fa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tjener såpass nå at jeg synes fribeløpet må opp til 3G - kanskje 4. De tar nok av uføretrygden min sånn det er!

Anonymkode: 16db7...077

Det hadde vært noe, du.

Anonymkode: 826d3...cd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det bestemt at det ikke vil gjelde før neste år? I så fall er jo det svaret på ts sitt spørsmål på hvorvidt det vil gjelde fra mai eller høsten ( noe som forvirret , for det er jo snakk om årsinntekt ) 

så vidt jeg kjenner vil alle partiene ha en øking bortsett fra Høyre, så det er jo Stortinget som skal stemme. Ja, vi får nok en høyreregjering, men sannsynligvis ikke et dominerende høyre i Stortinget. Uansett, hvis det blir til at Høyre kan skrote et nytt fribeløp bestemt av Stortinget til høsten, og det ikke vil gjelde før neste år er jo hele greia en vits. 

Jeg når maxgrensen i august om det ikke blir noen endring i år. Da tar jeg ferie. Blir det en endring i år, kjører jeg på. 

Om ikke legger jeg slagplaner for neste år😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Neppe. Det vil uansett ikke være en del av årets budsjett, da det koster en del å gjennomføre det. Og som med alt annet - det må brukes noen millioner på å utrede det før det kanskje, en gang i fremtiden, blir iverksatt.

Anonymkode: 0b49b...cd5

Brukte høyre millioner på og utrede det da de satte den ned også? Kan ikke huske at det tok så lang tid når det var andre veien 😅. Nav var effektive med trekk da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at det økningen blir noe av. Spørs om regjeringen aka Ap vil fremme det. Og om de andre partiene faktisk vil stemme på det (mye løgn og lureri).

Anonymkode: b20c0...a39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg når maxgrensen i august om det ikke blir noen endring i år. Da tar jeg ferie. Blir det en endring i år, kjører jeg på. 

Om ikke legger jeg slagplaner for neste år😊

Det er nok mange i den situasjonen. Jeg er der allerede, så hadde håpet på en endring i år, da har jeg råd til ferie og bytte ut de hullete jobb skoene 🙈 og legge planer for neste år tør jeg ikke , det blir nok et regjeringsskifte. Hadde vært fint og få litt og komme seg a jour i år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tviler på at det økningen blir noe av. Spørs om regjeringen aka Ap vil fremme det. Og om de andre partiene faktisk vil stemme på det (mye løgn og lureri).

Anonymkode: b20c0...a39

Tenker du på øking eller øking til 1 G? Øking er det jo flertall for , men alle er ikke enige i 1 G. Her har faktisk ap mulighet til og holde et valgløfte i siste liten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det snakkes så fint og så mye om at "det skal lønne seg å jobbe" (også for uføretrygdede) men det gjør jo ikke det i realiteten. Man sitter igjen med en latterlig timelønn, etter at NAV har trukket sitt, jobb kontra det å ikke gjøre noe, bare sitte og heve trygd.

Jeg jobber littegrann og tjener 40 000 ekstra i året. Det er nok for meg, i tillegg til uføretrygden. Slipper trekk og slipper styret med å innrapportere til NAV og alt det maset der.

Anonymkode: 868c6...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det snakkes så fint og så mye om at "det skal lønne seg å jobbe" (også for uføretrygdede) men det gjør jo ikke det i realiteten. Man sitter igjen med en latterlig timelønn, etter at NAV har trukket sitt, jobb kontra det å ikke gjøre noe, bare sitte og heve trygd.

Jeg jobber littegrann og tjener 40 000 ekstra i året. Det er nok for meg, i tillegg til uføretrygden. Slipper trekk og slipper styret med å innrapportere til NAV og alt det maset der.

Jeg jobber mer fordi jeg liker jobben min, og å bidra når jeg kan gir bedre livskvalitet. Allikevel, jeg hadde aldri gjort det om jeg ikke likte jobben min. Nei, det lønner seg ikke i særlig grad og jobbe over fribeløpet. Netto ( etter trekk i trygd og skatt) dekker det månedskortet. Ca 15 kr timen får jeg etter fribeløpet er nådd. Kompensasjonsgrader er og veldig tullete. Skulle heller vært « flatt». 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når det snakkes om at det skal lønne seg å jobbe menes det at man skal motta mer som arbeidstaker enn som eks. Uføre. En økning av fribeløpet til 1G er det motsatte av dette da flere uføre vil kunne tjene langt mer enn de i lavtlønnsyrker.

dagens høyeste uføretrygd er på 491155, 1G er 124000, mao. Vil man på trygd kunne tjene over 600k om fribeløpet økes til 1G. Ganske umusikalsk spør du meg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mange år med snakk om økt fribeløp bestemte regjeringen Støre seg for å utrde saken.

Ekspertgruppen som nylig avsluttet denne utredningen kom med en anbefaling om at fribeløpet ikke endres.

Når ekspertene og flertallet på stortinget ikke vil gå inn for økt fribeløp, så vil Ap neppe gå inn for det. Derfor har det også vært musestille om temaet siden utredningen ble lagt fram. Kun Rødt som kjører denne saken fortsatt.

Kommer ikke til å skje.

Anonymkode: e72b9...e31

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Romkom skrev (3 minutter siden):

Når det snakkes om at det skal lønne seg å jobbe menes det at man skal motta mer som arbeidstaker enn som eks. Uføre. En økning av fribeløpet til 1G er det motsatte av dette da flere uføre vil kunne tjene langt mer enn de i lavtlønnsyrker.

dagens høyeste uføretrygd er på 491155, 1G er 124000, mao. Vil man på trygd kunne tjene over 600k om fribeløpet økes til 1G. Ganske umusikalsk spør du meg

Det er helt håpløst og sammenligne en med maks trygd og en i lavtlønnsyrke. Ja, det lønner seg og ha millionlønn og skatte mye før du blir syk. Det har ingenting med dette og gjøre. 
nei, i denne sammenheng er at det skal lønne seg og jobb, at det skal lønne seg og bruke restarbeisevnen sin og jobbe så mye man klarer som ufør. I mange tilfeller gjør det ikke det. 

du skal vite at de med maks trygd har veldig fordelaktig kompensasjonsgrad, så de vil ikke merke øking av fribeløpet i samme grad som folk på lav trygd og høy kompensasjonsgrad. Ta heller om sammenligne de få på maks trygd som jobber i samme yrket de opparbeidet seg maks trygd på med friske kollegaer. Der kan du få artige resultater med at det lønner seg og være ufør med Høyres uførereform ( jo høyere trygd du har, jo mer skal du tjene på og jobbe ved siden av ) . 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er helt håpløst og sammenligne en med maks trygd og en i lavtlønnsyrke. Ja, det lønner seg og ha millionlønn og skatte mye før du blir syk. Det har ingenting med dette og gjøre. 
nei, i denne sammenheng er at det skal lønne seg og jobb, at det skal lønne seg og bruke restarbeisevnen sin og jobbe så mye man klarer som ufør. I mange tilfeller gjør det ikke det. 

du skal vite at de med maks trygd har veldig fordelaktig kompensasjonsgrad, så de vil ikke merke øking av fribeløpet i samme grad som folk på lav trygd og høy kompensasjonsgrad. Ta heller om sammenligne de få på maks trygd som jobber i samme yrket de opparbeidet seg maks trygd på med friske kollegaer. Der kan du få artige resultater med at det lønner seg og være ufør med Høyres uførereform ( jo høyere trygd du har, jo mer skal du tjene på og jobbe ved siden av ) . 

Det er ikke noen «i denne sammenheng», når det snakkes om at det skal lønne seg å jobbe menes det at det skal være mer lønnsomt å jobbe enn å motta stønader. Det er også helt håpløst at noen som mottar trygd skal motta mer enn de som finansierer trygden deres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Etter mange år med snakk om økt fribeløp bestemte regjeringen Støre seg for å utrde saken.

Ekspertgruppen som nylig avsluttet denne utredningen kom med en anbefaling om at fribeløpet ikke endres.

Når ekspertene og flertallet på stortinget ikke vil gå inn for økt fribeløp, så vil Ap neppe gå inn for det. Derfor har det også vært musestille om temaet siden utredningen ble lagt fram. Kun Rødt som kjører denne saken fortsatt.

Kommer ikke til å skje.

Det kommer jo til og skje. Det skjer 29 april. 
ja, Støre gikk til valg på at han skulle se på det. Han så på det i over 3 år, og bestemte seg for « nei «, ikke nylig men før jul. Nå har han plutselig snudd ( eller er det Jens som ba han snu, er det krampetrekk for og holde et vagt valgløfte.. vet ikke, ble overrasket ) flertallet på Stortinget ønsker en økning. Rødt og Sv er veldig klare på 1 G , sånn det var før, ellers er det litt uenighet. Det er derfor Stortinget skal stemme. Ikke på om det blir øking, men hvor høy økingen blir.  Det er ikke kun Rødt som fortsatt kjører denne saken.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Romkom skrev (1 minutt siden):

Det er ikke noen «i denne sammenheng», når det snakkes om at det skal lønne seg å jobbe menes det at det skal være mer lønnsomt å jobbe enn å motta stønader. Det er også helt håpløst at noen som mottar trygd skal motta mer enn de som finansierer trygden deres. 

Ja, det skal lønne seg og bruke restarbeisevnen sin på og jobbe. Det skal lønne seg og jobbe framfor og motta stønader. Så da må det en endring til , ikke sant?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Kommer ikke til å skje.

Jeg tror imidlertid at det skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Romkom skrev (7 minutter siden):

Jsda, dette er måten å se det på når en ikke ser helheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, det skal lønne seg og bruke restarbeisevnen sin på og jobbe. Det skal lønne seg og jobbe framfor og motta stønader. Så da må det en endring til , ikke sant?  

Jepp, da må det en endring til. Eks. At de som tydeligvis greier å jobbe ganske mye mister uføretrygden. Det vil både øke tillit til systemet og bidra mer større skatteinntekter til staten

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Romkom skrev (26 minutter siden):

En fin kombo av trygd og lønn, om en kommer så høyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Burde man ikke heller gjøre det mulig å bli ufør i mindre enn 50%? Altså å tillate å være feks 20% ufør og likevel kunne få stønad fra nav? Tror det hadde vært mye mer økonomisk lønnsomt. Tviler på at alle som er uføre i dag egentlig er 50% eller mer uføre. 

Anonymkode: 28604...dc6

Mange som er 20% uføre i dag er i jobb og er sykmeldt hele tiden.

Anonymkode: 33305...8c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...