AnonymBruker Skrevet 15. april #41 Del Skrevet 15. april Romkom skrev (Akkurat nå): Jepp, da må det en endring til. Eks. At de som tydeligvis greier å jobbe ganske mye mister uføretrygden. Det vil både øke tillit til systemet og bidra mer større skatteinntekter til staten Det er det en gjør med dagens system. Ikke særlig vellykket for å for folk til å jobbe mer. Anonymkode: 826d3...cd7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Romkom Skrevet 15. april #42 Del Skrevet 15. april (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er det en gjør med dagens system. Ikke særlig vellykket for å for folk til å jobbe mer. Anonymkode: 826d3...cd7 Nei, det gjør du ikke. Du får en avkorting i trygd da du tydeligvis har arbeidsevne langt over trygdegrad. For de med et snev av selvrespekt vil de jobbe like mye uavhengig av hvorvidt det avkortes eller ikke da trygden ene og alene betales av de som faktisk står i jobb. Det vil være sterkt kvalmeinduserende for absolutt alle som ikke heter mimir at noen som angivelig er for syke for å jobbe skal tjene flere hundre tusen i året I TILLEGG TIL AT DE FÅR PENGER FRA ALLE ANDRE Endret 15. april av Romkom 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april #43 Del Skrevet 15. april Romkom skrev (Akkurat nå): Nei, det gjør du ikke. Du får en avkorting i trygd da du tydeligvis har arbeidsevne langt over trygdegrad. For de med et snev av selvrespekt vil de jobbe like mye uavhengig av hvorvidt det avkortes eller ikke da trygden ene og alene betales av de som faktisk står i jobb. Det vil være sterkt kvalmeinduserende for absolutt alle som ikke hete mimir at noen som angivelig er for syke for å jobbe skal tjene flere hundre tusen i året I TILLEGG TIL AT DE FÅR PENGER FRA ALLE ANDRE Når tjener de flere hundre tusen i året "i tillegg til at de får penger av alle andre"? Anonymkode: 826d3...cd7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april #44 Del Skrevet 15. april AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg tjener såpass nå at jeg synes fribeløpet må opp til 3G - kanskje 4. De tar nok av uføretrygden min sånn det er! Anonymkode: 16db7...077 Tjener du over 80% av det du tjente før du fikk utføretrygd, utbetales den ikke. Så med 4G, har du nesten 500 000 i inntekt ved siden av, og ja, trolig stoppes uføretrygden din. Det skulle da også bare mangle. Anonymkode: 0b49b...cd5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april #45 Del Skrevet 15. april Romkom skrev (2 timer siden): Nei, det gjør du ikke. Du får en avkorting i trygd da du tydeligvis har arbeidsevne langt over trygdegrad. For de med et snev av selvrespekt vil de jobbe like mye uavhengig av hvorvidt det avkortes eller ikke da trygden ene og alene betales av de som faktisk står i jobb. Det vil være sterkt kvalmeinduserende for absolutt alle som ikke heter mimir at noen som angivelig er for syke for å jobbe skal tjene flere hundre tusen i året I TILLEGG TIL AT DE FÅR PENGER FRA ALLE ANDRE Tjener man flere 100 000 i året, så avkortes uføretrygden, og til slutt opphører utbetalingen. Selve retten til uføretrygd tapes derimot ikke. Poenget med det, er at man skal kunne benytte en bedre helsetilstand til å arbeide, men ha retten til uføretrygd som et sikkerhetsnett i tilfelle helsen svikter igjen. Men ingen får i pose og sekk (Med mindre man tar et stort antall skattefrie småjobber og dermed tjener penger uten at det registreres. Men det skal veldig mange småjobber til maks kr 6000 til for å få flere 100 000 ut av det) Anonymkode: 0b49b...cd5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april #46 Del Skrevet 15. april Romkom skrev (2 timer siden): Jepp, da må det en endring til. Eks. At de som tydeligvis greier å jobbe ganske mye mister uføretrygden. Det vil både øke tillit til systemet og bidra mer større skatteinntekter til staten Vet ikke om du bare prøver og provosere eller er så kunnskapsløs. Ingen kronisk syke hadde tatt sjansen på og prøve seg i jobb i perioder om de mistet uføretrygden sin. Hvordan i alle dager hadde det økt skatteinntekten til staten om jeg og andre uføre ikke kunne jobbe litt de « gode « årene? Du er jo helt på villspor. Ingen politikere støtter deg heldigvis. De vil at vi skal jobbe, skatte og få trekk i trygd i perioder/ år vi klarer. Absolutt alle vil det. Uenighetene er hvor mye en skal bli trukket. Ingen vil at de som greier og jobbe ganske mye i perioder skal slutte og jobbe ganske mye i perioder. Anonymkode: dbe44...fa4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april #47 Del Skrevet 15. april Romkom skrev (2 timer siden): Nei, det gjør du ikke. Du får en avkorting i trygd da du tydeligvis har arbeidsevne langt over trygdegrad. For de med et snev av selvrespekt vil de jobbe like mye uavhengig av hvorvidt det avkortes eller ikke da trygden ene og alene betales av de som faktisk står i jobb. Det vil være sterkt kvalmeinduserende for absolutt alle som ikke heter mimir at noen som angivelig er for syke for å jobbe skal tjene flere hundre tusen i året I TILLEGG TIL AT DE FÅR PENGER FRA ALLE ANDRE Det er veldig mange som jobber like mye uavhengig av hvorvidt det avkortes. I fjor var jeg mest på sykehus eller sengeliggende hjemme, i år har jeg er godt år og har allerede kommet dit at trygden avkortes. Slutter ikke og jobbe på grunn av det. Hvis jeg hadde mistet uføregraden ved og tjene over 0,4 G måtte jeg jo det, for neste år kan være et dårlig år igjen. Jeg håper jo selvsagt at jeg kan jobbe mye neste år og, men klin umulig og spå. tjene flere hundre tusen i året? Altså man blir trukket i fra ca 48 000. Nei mimir foreslår ikke at man kan tjene flere hundre tusen i året, men i overkant av hundre tusen i året. penger fra alle andre.. tja, de fleste i Norge går i pluss, vi er heldige med rike naturressurser. Det var ikke « kvalmeinduserende « for meg når jeg var frisk og hadde 2 jobber at de som var syke fikk penger fra velferdsstaten, og kjenner faktisk ingen som tenker sånn. Kanskje du blir syk selv. Kanskje du lever til du er 99 og får mange mange millioner i pensjon. Kanskje du har mange barn vi betaler skoleganger for. forslaget til mimir er sånn det var for inntil 7 år siden da Høyre endret det, så det er ikke spesielt revolusjonerende. Trygde utgiftene gikk forøvrig opp etter endringen. Anonymkode: dbe44...fa4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Romkom Skrevet 15. april #48 Del Skrevet 15. april AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Det var ikke « kvalmeinduserende « for meg når jeg var frisk og hadde 2 jobber at de som var syke fikk penger fra velferdsstaten Påvirker sykdommen din leseevnene dine? Jeg har aldri sagt at selve uføreutbetalingen er problematisk, men at de som angivelig er uføre har kapasitet til å tjene godt over 100k i året Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april #49 Del Skrevet 15. april Romkom skrev (19 minutter siden): Påvirker sykdommen din leseevnene dine? Jeg har aldri sagt at selve uføreutbetalingen er problematisk, men at de som angivelig er uføre har kapasitet til å tjene godt over 100k i året Det er problematisk at man kan ha et godt år og tjene 100 k det året, og skatte av det ? Og sånn som det er nå, også bli trukket mye i trygd? Ok. Da er jeg skikkelig kvalm i år. skikkelig tap for felleskapet , var bedre for alle i fjor da jeg var mest på sykehus. Anonymkode: dbe44...fa4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april #50 Del Skrevet 15. april AnonymBruker skrev (4 timer siden): du skal vite at de med maks trygd har veldig fordelaktig kompensasjonsgrad, så de vil ikke merke øking av fribeløpet i samme grad som folk på lav trygd og høy kompensasjonsgrad. Ta heller om sammenligne de få på maks trygd som jobber i samme yrket de opparbeidet seg maks trygd på med friske kollegaer. Der kan du få artige resultater med at det lønner seg og være ufør med Høyres uførereform ( jo høyere trygd du har, jo mer skal du tjene på og jobbe ved siden av ) . Dette er bare tull. Jeg har nesten maks uføretrygd (40k før skatt i måneden), men kompensasjonsgraden min er 69,noe. Selvsagt merker jeg om fribeløpet øker! Jeg gidder ikke å prøve engang slik det er nå! Anonymkode: 19684...aa7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april #51 Del Skrevet 15. april Romkom skrev (1 time siden): Påvirker sykdommen din leseevnene dine? Jeg har aldri sagt at selve uføreutbetalingen er problematisk, men at de som angivelig er uføre har kapasitet til å tjene godt over 100k i året Hvor ble det av de flere hundre tusen du nettopp nevnte? Er det feil med hukommelsen her...? Mulig det er derfor det framstår så usammenhengende og feilaktig. Anonymkode: 826d3...cd7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Romkom Skrevet onsdag kl 07:18 #52 Del Skrevet onsdag kl 07:18 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hvor ble det av de flere hundre tusen du nettopp nevnte? Er det feil med hukommelsen her...? Mulig det er derfor det framstår så usammenhengende og feilaktig. Anonymkode: 826d3...cd7 Hukommelsen, resonneringsevner og etterprøvbarhet er det ingen problemer med her, det fremstår verken usammenhengende eller feilaktig for noen andre enn for de som allerede har alvorlig hypoksi fordi all pustekraft brukes på å suge opp penger fra statskassa. https://arbinn.nho.no/arbeidsliv/pensjon/uforepensjon/uforetrygd-fra-folketrygden/ Som det fremgår særdeles tydelig her vil du fremdeles få et betydelig lønnstilskudd fra uføretrygden frem til over 3.2G med dagens ordning. Jeg har aldri påstått at man vil kunne tjene flere hundre tusen uavkortet, men at man vil kunne tjene flere hundre tusen og fremdeles få lønn subsidiert av alle andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 10:40 #53 Del Skrevet onsdag kl 10:40 Romkom skrev (3 timer siden): Hukommelsen, resonneringsevner og etterprøvbarhet er det ingen problemer med her, det fremstår verken usammenhengende eller feilaktig for noen andre enn for de som allerede har alvorlig hypoksi fordi all pustekraft brukes på å suge opp penger fra statskassa. https://arbinn.nho.no/arbeidsliv/pensjon/uforepensjon/uforetrygd-fra-folketrygden/ Som det fremgår særdeles tydelig her vil du fremdeles få et betydelig lønnstilskudd fra uføretrygden frem til over 3.2G med dagens ordning. Jeg har aldri påstått at man vil kunne tjene flere hundre tusen uavkortet, men at man vil kunne tjene flere hundre tusen og fremdeles få lønn subsidiert av alle andre. Der ut som den nevnte komiteen er uenig med deg. Heldigvis. Dette blir nok bra. Anonymkode: 826d3...cd7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 15:06 #54 Del Skrevet onsdag kl 15:06 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Dette er bare tull. Jeg har nesten maks uføretrygd (40k før skatt i måneden), men kompensasjonsgraden min er 69,noe. Selvsagt merker jeg om fribeløpet øker! Jeg gidder ikke å prøve engang slik det er nå! Anonymkode: 19684...aa7 Så du har allerede en veldig foredelaktig kompensasjonsgrad, men gidder ikke og prøve, og du har ikke engang maks trygd? Du bekreftet jo egentlig det jeg skrev , selvom du ikke gidder. Du kan øke din netto inntekt ganske mye med den kompensasjonsgraden, og de med maks trygd ennå mer. Jeg ville selvsagt heller hatt din kompensasjonsgrad enn høyere fribeløp i de årene jeg klarer og jobbe en del. Anonymkode: dbe44...fa4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 15:23 #55 Del Skrevet onsdag kl 15:23 Romkom skrev (7 timer siden): Hukommelsen, resonneringsevner og etterprøvbarhet er det ingen problemer med her, det fremstår verken usammenhengende eller feilaktig for noen andre enn for de som allerede har alvorlig hypoksi fordi all pustekraft brukes på å suge opp penger fra statskassa. https://arbinn.nho.no/arbeidsliv/pensjon/uforepensjon/uforetrygd-fra-folketrygden/ Som det fremgår særdeles tydelig her vil du fremdeles få et betydelig lønnstilskudd fra uføretrygden frem til over 3.2G med dagens ordning. Jeg har aldri påstått at man vil kunne tjene flere hundre tusen uavkortet, men at man vil kunne tjene flere hundre tusen og fremdeles få lønn subsidiert av alle andre. I eksemplet du linker til med Per som klarer og jobbe 50% gjennom året og tjener 200. 000 fra arbeidsgiver, så trekkes per 120 000 i trygd. Så inntekten til heldige Per øker med 80. 000 , ikke flere hundre tusen. ja, per som klarer og jobbe 50% får da en årsinntekt på svimlende 358 000. Per kunne blitt hjemme « overlevd « på 265 000 , og tatt ut full trygd og bare betalt skatt av trygd. Kanskje han hadde fått supplerende sosialhjelp og bostøtte også med så lav inntekt. Isteden velger Per og jobbe så mye han klarer og bidra til og få trygdeutgiftene ned, og å øke sin skatt til felleskapet. Heia Per ! folk i fulltidsjobb som blir misunnelige på per sin inntekt på 358 .000 i året med jobb+ trygd burde seg om etter ny jobb og fagorganisere seg heller enn og være misunnelige på syke med varig nedsatt inntektsevne. Anonymkode: dbe44...fa4 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 15:30 #56 Del Skrevet onsdag kl 15:30 AnonymBruker skrev (På 15.4.2025 den 7.11): Burde man ikke heller gjøre det mulig å bli ufør i mindre enn 50%? Altså å tillate å være feks 20% ufør og likevel kunne få stønad fra nav? Tror det hadde vært mye mer økonomisk lønnsomt. Tviler på at alle som er uføre i dag egentlig er 50% eller mer uføre. Anonymkode: 28604...dc6 Jeg startet med 60% ufør. Helsa ble dårligere så ble så utvidet til 80% og så 100%. En av årsakene det ble til 100% var pga arbeidsgiver sa rett ut at dette ikke fungerte de viste aldri om jeg kom på jobb for det jeg hadde i stilling eller at jeg måtte dra hjem pga smerter, og at beina sklei under meg, mister følelsen i beina, og blir da lammet i en kort periode for beinene fungerer, eller det skjer med hendene. Anonymkode: 7d76c...d38 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Romkom Skrevet onsdag kl 17:04 #57 Del Skrevet onsdag kl 17:04 AnonymBruker skrev (1 time siden): I eksemplet du linker til med Per som klarer og jobbe 50% gjennom året og tjener 200. 000 fra arbeidsgiver, så trekkes per 120 000 i trygd. Så inntekten til heldige Per øker med 80. 000 , ikke flere hundre tusen. ja, per som klarer og jobbe 50% får da en årsinntekt på svimlende 358 000. Per kunne blitt hjemme « overlevd « på 265 000 , og tatt ut full trygd og bare betalt skatt av trygd. Kanskje han hadde fått supplerende sosialhjelp og bostøtte også med så lav inntekt. Isteden velger Per og jobbe så mye han klarer og bidra til og få trygdeutgiftene ned, og å øke sin skatt til felleskapet. Heia Per ! folk i fulltidsjobb som blir misunnelige på per sin inntekt på 358 .000 i året med jobb+ trygd burde seg om etter ny jobb og fagorganisere seg heller enn og være misunnelige på syke med varig nedsatt inntektsevne. Anonymkode: dbe44...fa4 Det fremgår ekstremt tydelig av grafen at du fremdeles vil motta trygd selv om du tjener 360k fra arbeidsgiver, mao. Mottar du trygd selv om du tjener flere hundre tusen. forøvrig er det fullstendig irrelevant for hovedpoenget mitt, og at du henger deg opp i det fordi du på en eller annen måte har fått for deg at du har «tatt» meg i en usannhet fordi du ikke forstår grunnleggende matematikk viser vel heller hvor lite du har å komme med ellers. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:06 #58 Del Skrevet onsdag kl 17:06 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så du har allerede en veldig foredelaktig kompensasjonsgrad, men gidder ikke og prøve, og du har ikke engang maks trygd? Du bekreftet jo egentlig det jeg skrev , selvom du ikke gidder. Du kan øke din netto inntekt ganske mye med den kompensasjonsgraden, og de med maks trygd ennå mer. Jeg ville selvsagt heller hatt din kompensasjonsgrad enn høyere fribeløp i de årene jeg klarer og jobbe en del. Anonymkode: dbe44...fa4 Hvordan er nesten 70 en fordelsaktig kompensasjonsgrad?? Anonymkode: 19684...aa7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:06 #59 Del Skrevet onsdag kl 19:06 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan er nesten 70 en fordelsaktig kompensasjonsgrad?? Anonymkode: 19684...aa7 Fordi det er bedre enn hva folk med lavere trygd sitter igjen med? Anonymkode: dbe44...fa4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:23 #60 Del Skrevet onsdag kl 19:23 Romkom skrev (2 timer siden): Det fremgår ekstremt tydelig av grafen at du fremdeles vil motta trygd selv om du tjener 360k fra arbeidsgiver, mao. Mottar du trygd selv om du tjener flere hundre tusen. forøvrig er det fullstendig irrelevant for hovedpoenget mitt, og at du henger deg opp i det fordi du på en eller annen måte har fått for deg at du har «tatt» meg i en usannhet fordi du ikke forstår grunnleggende matematikk viser vel heller hvor lite du har å komme med ellers. Kommer an på komepensasjonsgraden. Jeg vet når min trygd vil stoppe selvsagt. Ved 408 000 fra arbeidsgiver vil mine utbetalinger stoppe. Lite trolig at de skjer, men hadde vært fantastisk med år med så lite smerter. Per har jo minstetrygd, så rart at han fortsatt mottar noe trygd etter 360 000 k fra arbeidsgiver. Nei, jeg skjønner kanskje ikke hva du mener. Er det folk med mye høyere trygd enn per, som klarer og tjene 360 k fra arbeidsgiver og fortsatt mottar noen tusen i trygd, du er sint på? Jeg sjekket med inntektsplanleggeren på nav , og jeg vil faktisk få 48 k i trygd i året om jeg skulle klare og jobbe så mye. Og de som har makstrygd vil selvsagt kunne tjene mer. vet ikke hvor jeg ikke forstår grunnleggende matematikk . Det er vel mer at jeg er uenig med deg i om hvorvidt det er en fordel for felleskapet om uføre kan jobbe litt i perioder vi klarer det? Anonymkode: dbe44...fa4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå