Gå til innhold

Ang økt inntekts grense

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Blir det bestemt i mai og gjelder det med en gang da eller blir det fra høsten f.eks. 

Anonymkode: eb135...c84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenker du på fribeløpet?
det blir stemt 29 april. 
så vidt jeg vet har det ikke kommet fram fra når det eventuelt gjelder, men antar det blir i år eller neste år. Mai/ høst gir jo ingen mening da det går på årsinntekt. Hvis du snakket om noe annet beklager jeg 😅

Anonymkode: dbe44...fa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traktor skrev (15 minutter siden):

Tipper uføretrygd?

Jaha? Hva mener du med det, oppjusteringen av grunnbeløpet som skjer i mai hvert år og blir etterbetalt i juni hvert år? Litt vanskelig og skjønne ts, så mulig jeg tok feil. I så fall er svaret mai, som alle andre år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jaha? Hva mener du med det, oppjusteringen av grunnbeløpet som skjer i mai hvert år og blir etterbetalt i juni hvert år? Litt vanskelig og skjønne ts, så mulig jeg tok feil. I så fall er svaret mai, som alle andre år. 

Ts mener oppjustering av fribeløpet.

Anonymkode: 717cd...76f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Dette ser jeg jævli frem til😎

Anonymkode: 826d3...cd7

Ja det er på tide at uføre kan ha en fast 20% stilling uten å bli trukket.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Burde man ikke heller gjøre det mulig å bli ufør i mindre enn 50%? Altså å tillate å være feks 20% ufør og likevel kunne få stønad fra nav? Tror det hadde vært mye mer økonomisk lønnsomt. Tviler på at alle som er uføre i dag egentlig er 50% eller mer uføre. 

Anonymkode: 28604...dc6

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kan ikke basere slikt på stillingsprosent. Hva inntekten er i 20% stilling vil varierer fra yrke til yrke, og fra jobb til jobb.

Uansett så blir ikke dette noe som skjer før via neste års budsjett. Og da kan vi ha en Høyre regjering, Trump kan ha funnet på en hel del nye, dumme og kostbare ting, og grensen for hva uføre kan tjene har forflyttet seg langt ned på prioriteringslisten.

Anonymkode: 0b49b...cd5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Burde man ikke heller gjøre det mulig å bli ufør i mindre enn 50%? Altså å tillate å være feks 20% ufør og likevel kunne få stønad fra nav? Tror det hadde vært mye mer økonomisk lønnsomt. Tviler på at alle som er uføre i dag egentlig er 50% eller mer uføre. 

Her er jeg for så vidt enig. Samtidig tenker jeg det kan være vanskelig å stadfeste at det å ikke orke å jobbe mer enn 4 dager i uken har med sykdom eller skade å gjøre. Mange jobber i dag i 80% stilling fordi de ikke makter den siste 20% pga andre krav i livet (familie, barn osv). Hvor skal grensen gå for når den ene dagen i uken skyldes "normal slitenhet" og "sykelig slitenhet"?

Det er vel også slik at man etter å ha fått innvilget uføretrygd kan søke om å få jobbe f eks 20% stilling, og fortsatt beholde 80% trygd. Så i praksis er det du ønsker deg fullt mulig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Du kan jo få helsen min så kan vi jo se 🙄

jeg er lykkelig jeg har nå fått en liten jobb etter å ha vært ufør siden 1995. 
Men til neste år så lønner det seg nesten ikke å jobbe grunnet feriepengene jeg får. 
De vil jo trekke overskuddet jeg eventuelt vil få. 

Anonymkode: 7113d...4b4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.stortinget.no/no/Hva-skjer-pa-Stortinget/Moteprogram/?yw=2025W18&ptid=all

Siste punkt på programmet den 29. april

12. En forsterket arbeidslinje - flere i jobb og færre på trygd

Det står ikke noe om når det evt vil gjelde fra. Men det svaret vil nok komme ganske raskt hvis det går gjennom. 

Anonymkode: 19684...aa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Du verden så fiendtlig da. Jeg mener akkurat det jeg skriver, fribeløpet uføre kan tjene uten trekk i trygd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager hvis dårlig skrevet. 
ja jeg mener fribeløp på uføre. 

Bare lurte på om det påvirker inntekten i år eller om det blir fra januar , hvis det øker . 

tusen takk for svar . 

ts 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg er kun ute etter å tjene mer, ikke ha noen fast stilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Beklager hvis dårlig skrevet. 
ja jeg mener fribeløp på uføre. 

Bare lurte på om det påvirker inntekten i år eller om det blir fra januar , hvis det øker . 

tusen takk for svar . 

ts 

Neppe. Det vil uansett ikke være en del av årets budsjett, da det koster en del å gjennomføre det. Og som med alt annet - det må brukes noen millioner på å utrede det før det kanskje, en gang i fremtiden, blir iverksatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ts mener oppjustering av fribeløpet.

Det var litt vanskelig og forstå. Ja, jeg oppfattet det sånn som deg , og en annen bruker oppfattet det annerledes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det var litt vanskelig og forstå. Ja, jeg oppfattet det sånn som deg , og en annen bruker oppfattet det annerledes. 

Begge deler er interessant. Både oppjustering av trygden og oppjustering av fribeløpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tjener såpass nå at jeg synes fribeløpet må opp til 3G - kanskje 4. De tar nok av uføretrygden min sånn det er!

Anonymkode: 16db7...077

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...