Gå til innhold

omgangssyke hos barn

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Sønnen min er syk, veldig syk.. har kastet opp siden kl 0600 i dag tidlig, og blir visst ikke bedre.. når bør jeg ringe lege?

Videoannonse
Annonse
Gjest baby-E
Skrevet (endret)

om det er et barn under året så ville jeg nok kontaktet lege.

Det er jo bare å ta en telefon å høre hva de sier.

Sør for at han får i seg nok væske, for de blir fort dehydrerte.

Endret av baby-E
Gjest Gjest
Skrevet

Huff..Vi har slitt en del med omgangssyke her i huset og, og gutten min på 6 mnd har hatt mye oppkast og diare. Han gikk ned et halvt kilo på en uke, og har ikke lagt på seg noe særlig. Fikk vite på helsestasjonen at jeg ikke trengte å bekymre meg for mat (han er en stor gutt, 8460 g/72 cm), men passe på at han fikk i seg nok væske. De sa også at dersom barnet ikke ville ta til seg væske, var det bedre med en saftis enn ingenting...

Hvis du er litt usikker, ring legevakten, slik at proffe kan veilede deg derfra. Det gjorde jeg (ringte både legevakt og barneklinikk), og ble veldig beroliget. Lykke til!

Skrevet

Datteren min på 16 mnd hadde nettop omgangssyke. oppkast og diare i to dager. Vi tilkalte lege etter 1,5 døgn. (Hun ble bedre senere samme dag). Viktigste å passe på ved omgangssyke er å få i nok væske. Ikke så farlig med mat. barn blir fortere dehydrert enn voksne.tilkall lege dersom du er i tvil. heller en gang for mye enn en gang for lite er mitt motto.

er det ikke veldig mye av dette om dagen...?

Gjest baby-E
Skrevet
er det ikke veldig mye av dette om dagen...?

dette er mitt inntrykk også.

Er en del som sliter med dette om dagen ja.

Skrevet

Kan ikke få poengtert hvos viktig det er med rikelig drikke!

På hjemstedet mitt døde en liten gutt pga dehydrering, var mange foreldre som fikk seg en støkk da, for han hadde ikke vært syk så lenge.

Gjest Gjest
Skrevet
Kan ikke få poengtert hvos viktig det er med rikelig drikke!

På hjemstedet mitt døde en liten gutt pga dehydrering, var mange foreldre som fikk seg en støkk da, for han hadde ikke vært syk så lenge.

Hvordan merker man om de er på vei til å bli dehydrert?¨Min har omgangssyke, og sliter med å få i ham væske.... Han får i seg litt da, men ikke mye...

Gjest Gjest_Frua_*
Skrevet
Hvordan merker man om de er på vei til å bli dehydrert?¨Min har omgangssyke, og sliter med å få i ham væske.... Han får i seg litt da, men ikke mye...

Gjentakende tørre bleier

Skrevet

Skriv ned hvor mye barnet drikker samt sjekke tørre bleier som nevnt over her.

Opplysninger som er greit og gi hvis man kontakter lege.

Jeg gir gjerne saftis hvis annen drikke er klin umulig og få ned. Jeg gir da barnet AKKURAT det hun har lyst på.

Gjest Gjest
Skrevet

Ring med en gang! Hvorfor vente? :forvirret:

Er du bekymret, vil du få svar og tips fra ditt legekontor uansett om det er alvorlig eller ikke. De fleste omganssyker er ufarlige.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...