AnonymKvinne.. Skrevet 14. april #1 Skrevet 14. april 1. Etter en utdannelse som ikke førte noe sted har jeg tenkt å sette meg på skolebenken igjen. Usikkerheten over hva jeg skal studere rår. Jeg har naturvitenskapelig bakgrunn, og det er det som interesserer meg mest. Jeg kommer inn på alle studiene innenfor dette fagfeltet, foruten medisin. Jeg kommer også inn på de fleste samfunnsfaglige studiene, foruten psykologi og rettsvitenskap. Mange av studiene gir bred kompetanse, men dess større behov for å selge seg selv, noe jeg ikke har vist evne til tidligere. Jeg er liten, fysisk svakere enn mange (genetisk) og lite flink sosialt, så mitt ønske om å bli lærer måtte bare skrotes. Jeg ville også bli sykepleier, men dette blir også vanskelig fysisk. All karriereveiledning og NAV-veiledning konkluderer med at jeg bør velge noe jeg liker og er motivert til å studere, selvsagt med de fysiske og sosiale begrensningene tatt i betraktning. Da ender det gjerne med noe så diffust som det naturvitenskapelige studiet jeg valgte sist, som ikke har gitt meg noe som helst. Nå vil jeg prøve meg på noe litt mer spesifikt eller noe samfunnsfaglig, men er redd dette ikke gir meg noe. Når jeg ytrer usikkerhet rundt sysselsetting etter endt studium, kan de selvsagt ikke garantere noe, men sier at utdanning aldri er feil. Det virker som tomme ord og falsk positivitet. For hvis ikke jeg er fysisk sterk nok eller sosialt flink nok til yrkesstudier, må jeg selge meg selv inn med en bredere og mer diffus kompetanse, noe jeg heller ikke evner. 2. Det bringer meg til andre spørsmål, som er mer en invitasjon til debatt. For mens NRK intervjuer seks yrkesaktive i ulike aldre, med ulike utdannelser (https://www.nrk.no/vestland/xl/kva-skal-eg-gjere-med-livet-mitt_-1.17338618), er også 10% av unge arbeidsledige / uføre. Suksesshistoriene er gjerne av mennesker som er frempå, sosiale, fysisk sterke, smarte eller begavede, mens mange andre faller fra. Burde vi være ærligere om hva folk kan og ikke? Burde folk få tidligere veiledning fremfor at studiesteder skal promotere egne studier til mennesker som ikke egentlig kunne ha fått jobb etterpå? For de færreste søker i blinde; de (vi) leser seg (oss) jo ofte opp på studiene og veier valgene nøye, men ender likevel opp med noe de (vi) ikke mestrer.
AnonymBruker Skrevet 14. april #2 Skrevet 14. april Hva var yndlingsfagene dine på skolen? Anonymkode: bcde9...bfd
AnonymBruker Skrevet 14. april #3 Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva var yndlingsfagene dine på skolen? Anonymkode: bcde9...bfd Om du hadde noen vel å merke Om du vil ha noe sammfunsfalig kan du jo bli lærer å lære bort samfunnsfag Anonymkode: bcde9...bfd
AnonymBruker Skrevet 14. april #4 Skrevet 14. april Du må jo ikke være fysisk sterk for å være verken lærer eller sykepleier… ? Eller det spørs jo hva du spesifikt ønsker å jobbe med som sykepleier. Du må jo ikke jobbe på en avdeling med mye løft. Jeg er både ufør og på spekteret, men valgte likevel en pedagogisk utdannelse. Tok utdanning etter jeg ble ufør. Anonymkode: df0b4...01b 2
AnonymBruker Skrevet 14. april #5 Skrevet 14. april Men hva slags naturvitenskapelig? Det er jo helt håpløst å svare ut fra. Har du matte/fysikk/kjemi fra vgs nok til å studere ingeniør fx? Kan du ta et par ekstra fag og drive med arealplanlegging/bærekraft (nye trendordet)/vannforvaltning/gis?.. Fake it until you make it. Legg deg frempå og gjør ting du ikke er komfortabel med, av og til må en faktisk det som voksen. Det er ikke farlig, bare skummelt. Jeg jobber med en liten flik av utdanninga mi, det er det veldig mange som gjør. Både fagforeningene Naturviterne og Tekna driver karriereveiledning for folk med høyere naturvitenskaplige utdanninger som er medlem hos dem Anonymkode: 4bae6...dc3 1
AnonymBruker Skrevet 15. april #6 Skrevet 15. april AnonymBruker skrev (5 timer siden): Men hva slags naturvitenskapelig? Det er jo helt håpløst å svare ut fra. Har du matte/fysikk/kjemi fra vgs nok til å studere ingeniør fx? Kan du ta et par ekstra fag og drive med arealplanlegging/bærekraft (nye trendordet)/vannforvaltning/gis?.. Fake it until you make it. Legg deg frempå og gjør ting du ikke er komfortabel med, av og til må en faktisk det som voksen. Det er ikke farlig, bare skummelt. Jeg jobber med en liten flik av utdanninga mi, det er det veldig mange som gjør. Både fagforeningene Naturviterne og Tekna driver karriereveiledning for folk med høyere naturvitenskaplige utdanninger som er medlem hos dem Anonymkode: 4bae6...dc3 Enig. Det finnes mange jobber både offentlig og privat som bruker folk med naturfaglig og/eller samf.vit bakgrunn spesielt til utbygging, planlegging, vannhåndtering osv. Jeg er selv arealplanlegger med samf.vit utdanning. Anonymkode: 8fcda...ade
AnonymBruker Skrevet 16. april #8 Skrevet 16. april Dataingeniør passer deg TS. Anonymkode: e5429...007
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå