Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var på førstegangsintervju hos kommunen i dag. De opplyste om at de skal ha 13 stykker inn til førstegangsintervju. 
De spurte meg om referanser på intervjuet..det kom litt  brått på, ikke opplevd å bli spurt om det så tidlig i prosessen og nå må jeg kaste meg rundt for å finne to. 
Min samboer mener det er et godt tegn at de spurte om det, men jeg vet ikke, vil jo tro at de spør alle om referanser? eller spør man som regel bare de som anser som aktuelle kanditater? 

Anonymkode: 12b62...5a9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt ærlig synes jeg det virker litt rart at de spør om det så tidlig. Jeg ville tenkt at de spurte alle 13 om det samme, og ville også synes det var litt uprofesjonelt av arbeidsgiver å be om referanse før det var relevant. 

Men, det er godt mulig det er et godt tegn. Jeg tror uansett ikke det er et dårlig tegn mtp. dine sjanser, så det er eventuelt skepsis til arbeidsgivers seriøsitet som kan være det negative.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min opplevelse, i Oslo kommune hvertfall, er at alle blir spurt på førstegangsintervju om referanser. Ikke alltid de kontakter referansene heller, og Vipps får man beskjed om at stillingen er besatt. 

Anonymkode: 03f80...d16

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg var på førstegangsintervju hos kommunen i dag. De opplyste om at de skal ha 13 stykker inn til førstegangsintervju. 
De spurte meg om referanser på intervjuet..det kom litt  brått på, ikke opplevd å bli spurt om det så tidlig i prosessen og nå må jeg kaste meg rundt for å finne to. 
Min samboer mener det er et godt tegn at de spurte om det, men jeg vet ikke, vil jo tro at de spør alle om referanser? eller spør man som regel bare de som anser som aktuelle kanditater? 

Det kommer an på! Er det et kun førstegangsintervju? Skal de gjennomføre flere runder? 13 stk er mange da! Vær obs på at hvis du gir fra deg referansene for tidlig, risikerer du at de blir kontaktet uten at du får jobben – noe som kan slite dem ut, spesielt hvis du er i flere prosesser og skal bruke dem senere. Jeg ville svart ærlig og sagt at jeg gjerne deler referanser når de har vurdert meg som en sterk kandidat, og når referansesjekk er det siste som gjenstår. Det viser at du er ettertraktet hos andre arbeidsgivere og tar ansvar både for deg selv og referansene dine. Mange arbeidsgivere forstår dette. Som regel er det ikke et godt tegn hvis en arbeidsgiver ber om referanser allerede i førstegangsintervjuet, med mindre de planlegger å ta en rask avgjørelse uten flere intervjurunder

Anonymkode: 2b9a4...725

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det kommer an på! Er det et kun førstegangsintervju? Skal de gjennomføre flere runder? 13 stk er mange da! Vær obs på at hvis du gir fra deg referansene for tidlig, risikerer du at de blir kontaktet uten at du får jobben – noe som kan slite dem ut, spesielt hvis du er i flere prosesser og skal bruke dem senere. Jeg ville svart ærlig og sagt at jeg gjerne deler referanser når de har vurdert meg som en sterk kandidat, og når referansesjekk er det siste som gjenstår. Det viser at du er ettertraktet hos andre arbeidsgivere og tar ansvar både for deg selv og referansene dine. Mange arbeidsgivere forstår dette. Som regel er det ikke et godt tegn hvis en arbeidsgiver ber om referanser allerede i førstegangsintervjuet, med mindre de planlegger å ta en rask avgjørelse uten flere intervjurunder

Jeg ville også sagt fordi jeg er involvert i andre prosesser og vil ikke slite ut referansene mine. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Min opplevelse, i Oslo kommune hvertfall, er at alle blir spurt på førstegangsintervju om referanser. Ikke alltid de kontakter referansene heller, og Vipps får man beskjed om at stillingen er besatt. 

Anonymkode: 03f80...d16

Ja, dette var på førstegangsintervju i oslo kommune. Jeg har aldri blitt spurt om det så tidlig før, men jeg tror de har det som rutine. er jo ikke et godt tegn hvis kandidaten ikke kan oppgi referanser. Synes det virket voldsomt, men da tar de sikkert bare referansene inn fra alle, og så ringer dem de som er aktuelle.. jeg synes det er feil måte å gjøre det på forsåvidt. burde skjedd etter andregangsintervju tidligst. 

- TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.4.2025 den 13.17):

det er mye pes om referanser. Nå må arbeidsgivere bli bedre å gjøre jobb intervju, enn å plage referanser.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...