AnonymBruker Skrevet 14. april #1 Skrevet 14. april Mitt søsken spurte nettopp om jeg kunne vippse litt penger, fordi det hadde vært en litt tøff måned økonomisk, med påskeferie, unga hjemme og en hvitevare som måtte byttes ut. Mitt søsken er aleneforsørger, har barna 50%. I år faller både påskeferie og 17.mai på hens uker, og dette var en stor «ekstrautgift». Da barna krever sitt på disse dagene. Skjønner at påskeferie med to barn koster litt ekstra, ser for meg litt penger til utflukter, ekstra god mat, godis og diverse. Men skjønner meg ikke på at 17.mai skal koste så mye? Det var snakk om 2000kr som skal brukes bare på 17. mai… Kan noen med barn forklare hvordan 2000kr går med til 17.mai? Jeg er barnløs og skjønner ikke dette. Spiser de is og pølser for 2000kr? Spurte om barna skulle ha nytt tøy til 17.mai, men de 2000kr var kun til forbruk. Dette søskenet her spør ofte om lån, ikke store summene, men en tusenlapp her og noen hundre der. Jeg sier som regel ja, og vippser. Men dette blir jo en sum til slutt. Jeg så igjennom nettbanken nå, og ser at jeg vippset litt over 6000kr i 2024 og frem til nå… Anonymkode: 0d899...aea 3
AnonymBruker Skrevet 14. april #2 Skrevet 14. april Hvor mange og hvor gamle barn er det? Hvis det er flere barn og de forventer å kjøpe en del mat + lodd og aktiviteter på sånn 17. mai skolegreie koster det kanskje litt men syntes 2000 hørtes mye ut... Mitt barn er i bhg-alder så 17. mai koster enn så lenge mindre enn da vi var bare voksne og kanskje dro på frokost/lunch og kjøpte alkohol. Har enten feiret hos familie og da ikke betalt noe eller grillet hos venner og da bare hatt med litt grillmat som jo ikke er så mye dyrere enn vanlig middag hjemme. Brukte 100-200 i fjor på litt trompeter og 17. mai-sløyfer og sånt men det var jo ikke nødvendig bare for gøy. Og man kan få sånt veldig billig om man kjøper i siste liten eller kjøper det året før når det er på salg Anonymkode: 0c9b3...4ce 1
AnonymBruker Skrevet 14. april #3 Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvor mange og hvor gamle barn er det? Hvis det er flere barn og de forventer å kjøpe en del mat + lodd og aktiviteter på sånn 17. mai skolegreie koster det kanskje litt men syntes 2000 hørtes mye ut... Mitt barn er i bhg-alder så 17. mai koster enn så lenge mindre enn da vi var bare voksne og kanskje dro på frokost/lunch og kjøpte alkohol. Har enten feiret hos familie og da ikke betalt noe eller grillet hos venner og da bare hatt med litt grillmat som jo ikke er så mye dyrere enn vanlig middag hjemme. Brukte 100-200 i fjor på litt trompeter og 17. mai-sløyfer og sånt men det var jo ikke nødvendig bare for gøy. Og man kan få sånt veldig billig om man kjøper i siste liten eller kjøper det året før når det er på salg Anonymkode: 0c9b3...4ce Det er snakk om to barn i barneskolealder. Anonymkode: 0d899...aea
AnonymBruker Skrevet 14. april #4 Skrevet 14. april Vi har brukt kanskje 200 per barn. Pluss middag. Anonymkode: 4dbd9...e76 8 3
AnonymBruker Skrevet 14. april #5 Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er snakk om to barn i barneskolealder. Anonymkode: 0d899...aea Spør søsteren. Tenker at det kan være mye forskjellig. Skal de ha med kake, kjøpe pølser, is og kake så blir det fort noen hundrelapper bare der. Det er lov å være overrasket hvis man ikke har barn. Jeg tror ikke at vi skal bruke så mye. To barn, en på skole og en i barnehagen Anonymkode: a91f0...849 1
AnonymBruker Skrevet 14. april #6 Skrevet 14. april Selv 1000 kr høres litt mye ut. 17.mai er jo ikke en dyr fest. Anonymkode: 1f178...492 13
Liljerød Skrevet 14. april #7 Skrevet 14. april 17.mai kan bli ganske dyrt hvis man sier ja til alt barna vil, som is og pølser i kiosken, betale for lodd, leker osv. Men det er jo ikke ditt ansvar å sørge for at hun har råd til dette, jeg tror du må begynne å si nei til henne. Hun må styre sin egen økonomi, og dersom hun ikke har råd til å kjøpe gassballong og spise pølser, brus og is ute så må hun si nei til det. Eller hun må spare, sånn som vi andre må. 12 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. april #8 Skrevet 14. april To voksne, ett barn. Ca 600 på skolen? Billige kaker, grillmat, is og drikke. Kjøper lodd. Aktiviteter er gratis. Baker noen ganger en Pavlova hjemme, og bestiller stort sett pizza om kvelden pga at grillmat på skolen er rundt lunsjtider. Anonymkode: 5833d...dc5 3 1
AnonymBruker Skrevet 14. april #9 Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Dette søskenet her spør ofte om lån, ikke store summene, men en tusenlapp her og noen hundre der. Jeg sier som regel ja, og vippser. Men dette blir jo en sum til slutt. Jeg så igjennom nettbanken nå, og ser at jeg vippset litt over 6000kr i 2024 og frem til nå… Anonymkode: 0d899...aea Hvor mye av dette har hun vippset tilbake? Anonymkode: 1e47a...2ed 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. april #10 Skrevet 14. april Hvis de går på tivoli blir det fort dyrt. Anonymkode: ad252...89a
Daisy-love Skrevet 14. april #11 Skrevet 14. april Hva skal de gjøre på 17.mai? Trenger de nye klær? Må de ha med noe mat til et arrangement? 2000kr er mye, men var det kun for 17.mai eller for nå til 17.mai?
hjärterdam Skrevet 14. april #12 Skrevet 14. april Gikk inn og sjekka nå, jeg vippset 200,- til sekstenåringen som var hos faren sin og brukte ca 350,- på den lokale skolen (2 barn).
AnonymBruker Skrevet 14. april #13 Skrevet 14. april Vi feirer 17 mai på skolen og hjemme. De får altid nye penklær som kan brukes løpet av sommeren. Kjoler inkludert sandaler kommer fort på 2000 kr. Mindre hvis jeg finner noe de liker på salg. Penger til skolen: 400 tilsammen. Middag hjemme og is er vel 1000 kr. Så går med en god del. I år reiser vi på telttur så sparer masse 🙂 Anonymkode: 5526f...0e0 1
AnonymBruker Skrevet 14. april #14 Skrevet 14. april I påsken så blir det fort litt ekstra til en god middag eller to pluss påskeegg til barnet. 17 mai koster oss ganske mye pga kjøp av klær. Har ett lite barn som vokser så må kjøpe nytt (eller brukt) hvert år. Pluss det blir litt mat og kake på selve dagen Så med klær og sko så bruker jeg ca 1500 på 17 mai på barnet. Anonymkode: b6ba1...b1d 2
AnonymBruker Skrevet 14. april #15 Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kjoler inkludert sandaler kommer fort på 2000 kr. Mindre hvis jeg finner noe de liker på salg. Penger til skolen: 400 tilsammen. Middag hjemme og is er vel 1000 kr. Så går med en god del. Anonymkode: 5526f...0e0 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): 17 mai koster oss ganske mye pga kjøp av klær. Har ett lite barn som vokser så må kjøpe nytt (eller brukt) hvert år. Pluss det blir litt mat og kake på selve dagen Så med klær og sko så bruker jeg ca 1500 på 17 mai på barnet. Anonymkode: b6ba1...b1d Men i motsetning til TS sitt søsken så forventer sikkert ikke dere at dette er noe foreldrenes søsken må betale for. Anonymkode: 1e47a...2ed 9 1
AnonymBruker Skrevet 14. april #16 Skrevet 14. april Jeg har to barn i skolealder, og må alltid bake dessert og lage god mat til 17 mai. Jeg lager 1 sjokoladekake, 1 marengskake, frukt/strøsselpynt, gelé, samt kjøper inn pølser m/brød, brus og 17 mai stæsj. Da blir prislappen alltid over 1000 kr. De resterende pengene går nok til aktiviteter, is, drikke, kaffe og annet sosialt den dagen. Jeg tenker at søsteren din sikkert skal bake kaker, og ingrediensene er dyre. Anonymkode: 9b6ae...342 1
AnonymBruker Skrevet 14. april #17 Skrevet 14. april Spørs hvor en bor Der vi bor møtter vi på lokalet barn gratis inn, menn 50 kr eller at de minst har med seg 6 0.5 l med bruss, kvinner fatt med påsmurt brødskiver eller kake .pølser osv gratis til barna, voksene betaler 15 kr pølsa. Men spiser brød osv gratis. En brus til hver. Så drar vi til svigers griller, så ser vi på folketoget og kjøper softis. Så vil si vi er ikke ute med mye Men så ser jeg der jeg kommer fra i Tønsberg, så må en betale for alt, pluss ofte tivoli på eftan Anonymkode: 12d63...b69
Luckiness Skrevet 14. april #18 Skrevet 14. april Ble påskeferie prioritert ved dårlig økonomi? Eller handlet det om penger til kjøp av litt ekstra kos (påskeegg o.l) nå i påsken? På 17.mai bruker vi ikke så mye. Tror det kostet 100kr for et hefte som ble brukt til leker på skolen. Ellers var det en hot dog og is her der. Husker ikke helt pris. Men trengs ikke noe ekstra på 17.mai annet enn litt «lommepenger». Maten er ikke dyrere enn ellers fordi det erstatter jo den middagen/lunsjen en vanligvis skulle hatt. Hvis en tenker rømmegrøt med litt spekemat. Kanskje litt ekstra egg til eggerøre, rundstykker, en pakke med småis i frysen eller en kake. Om mulig ville jeg faktisk heller gitt lommepenger til barna hvis de kan holde styr på det selv eller forhørt meg med FAU ved den lokale skolen (om de går dit) om du kan forhåndskjøpe hefte/aktiviteter/bonger og gi det til barna. Hun kan redusere kostnadene ved å heller gi is fra fryseren hjemme, spise på forhånd. Gjøre avtale med barna om at det blir en is og ett kakestykke feks ute. Man må ikke ha «spis så mange is du vil». På barneskole er jo klær enkelt. Bruk penklær en allerede har. Alternativt kjøp brukt. Ved dårlig økonomi er det fordel å planlegge slikt framfor å stå der to uker før og være desperat etter å kjøpe noe. På Finn/tise selges penklær/«bunader» og sko til greie priser. Er man heldig til et skikkelig kupp. 1 2
AnonymBruker Skrevet 14. april #19 Skrevet 14. april Bruker veldig lite på 17. mai egentlig, ungen får vel en hundrings til å kjøpe seg en is og noe på skolen, litt grillmat til etter at opplegget på skolen er over så er plutselig 17. mai ferdig. ALt annet 17. mai utstyr har vi jo ifra før, evt nye klær men disse brukes i flere forskjellige sammenhenger. Anonymkode: 00201...db0 3 1
AnonymBruker Skrevet 14. april #20 Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Hvor mye av dette har hun vippset tilbake? Anonymkode: 1e47a...2ed Ingenting, egentlig. Men har hjulpet meg litt med å farge håret en gang, og det koster litt hvis man skal ta det hos frisør. Så tenkte vi var skuls der. Har ikke lyst til å virke gjerrig heller og kreve småsummer tilbake, hun låner bare 500-1000kr omgangen, men så blir det litt til slutt da… Anonymkode: 0d899...aea
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå