AnonymBruker Skrevet 14. april #1 Skrevet 14. april Hei! Er det noen som kan dele erfaringer med skolestart hvor barnet mitt ikke kjenner så mange fra før? Anonymkode: d14b6...8e7
AnonymBruker Skrevet 14. april #2 Skrevet 14. april Mitt barn kjente såvidt en jente fra bhg fra før. Det gikk veldig fint likevel. Mange som har det sånn! Sfo er også en fin arena for å få venner på tvers av klassene. Anonymkode: a875a...646 1
AnonymBruker Skrevet 14. april #3 Skrevet 14. april Mii eldste barn kjente ingen når det begynte i 1.klasse. Gikk kjempefint og fikk fort venner. Anonymkode: db9a3...a95 1
AnonymBruker Skrevet 14. april #4 Skrevet 14. april Ville begynt på sfo raskt etter ferien i god tid før skolen. Har ellers bare gode erfaringer. Anonymkode: eede7...745
AnonymBruker Skrevet 14. april #5 Skrevet 14. april Vi flyttet og han kjente bare to i klassen. Det har gått fint, krevde en del fra oss foreldre vil jeg si, med å invitere, bli invitert med det var en fin måte å bli kjent både med små og store på. Han starter også på sfo når den åpnet 1 aug og ble fort kjent på kryss og tvers. Anonymkode: 5bd20...721
AnonymBruker Skrevet 14. april #6 Skrevet 14. april Da min eldste gutt begynte på skolen var det 17 barn fra samme barnehage + to jenter og en gutt. De tre siste kjente ikke hverandre. Det virket som det gikk bra med alle 20. De tre "nye" gled fort inn i gjengen. Anonymkode: 6f994...30b
AnonymBruker Skrevet 14. april #7 Skrevet 14. april Barna får alltid fremmede i klassen og det går selvfølgelig helt fint. Anonymkode: cb853...71a 2
AnonymBruker Skrevet 14. april #8 Skrevet 14. april Støtter rådet om å begynne tidlig på sfo. Vær også veldig på tilbudssiden om å ha med venner hjem. Er lurt å melde seg som klassekontakt første året. Da kan du for eksempel ta initiativ til en kick-off skolestart og på den måten at alle foreldrene i klassen med barn får truffet hverandre. Dette gjør det også lettere å bli kjent både for dere og barnet. Lykke til:-) Anonymkode: 6e5a1...8a8
Fremmed fugl Skrevet 14. april #9 Skrevet 14. april Mine tre barn gikk på bedriftsbarnehage, så hadde få kjente når dem begynte på skolen. Var vel kun for han yngste det var et problem i et par måneder. Der var han skikkelig lei seg. Men så ordnet det seg.
GammelKaktus Skrevet 14. april #10 Skrevet 14. april Det går seg jo til uansett. Vi bodde på en annen kant i bydelen enn de fleste barna i vår barnehage og det var en fra mitt barns avdeling som havnet på samme skole og de var aldri sammen ikke på skolen og ikke i barnehagen. Min hadde en vennegjeng etter første uka på SFO og de holder fortsatt sammen nå på ungdomsskolen. Hadde sendt barnet tidlig på SFO, jeg sendte min første uka i august slik at han skulle ha kjente når første skoledag kom, funket veldig bra.
AnonymBruker Skrevet 14. april #11 Skrevet 14. april Min gutt kjente Ingen før skolestart. Her kjente deler av klassen hverandre fra før (de gikk i samme barnehage). Jeg og en annen mamma hadde en del playdates med barna før skolestart, så de kunne bli kjent. Han var i tillegg på sfo før skolestart. Tror det hjalp. Han kom fort inn i det, og fikk raskt venner. Samtidig så jobbet vi litt for det. Snakket med andre foreldre, hadde leieavtaler etc. Anonymkode: 971ee...216
NoaideBiehtar Skrevet 14. april #12 Skrevet 14. april Kjente ett barn, gikk veldig fint. Det kan være en fordel å ikke kjenne så mange også, de finner seg selv litt på nytt på skolen. Skolen er flink til å gjøre barna kjent med hverandre. Vi begynte tidlig med SFO men usikker på om det var så lurt egentlig. Sjenert gutt og de frie rammene i SFO ble veldig vanskelig for han. Mye mer tilrettelagt i skolen. Men SFO-er jo ulike.
Gjest jegerrinne Skrevet 14. april #13 Skrevet 14. april Eldste kjente ingen da han startet i 1 klasse. Søsteren kjente alle ho kom i klasse med. Så byttet han og søsteren skole da skulle han opp i 4 og ho opp i 3 klasse. Ingen av de kjente noen der heler. Og fikk venner på dag 1
AnonymBruker Skrevet 21. april #14 Skrevet 21. april AnonymBruker skrev (På 14.4.2025 den 12.42): Hei! Er det noen som kan dele erfaringer med skolestart hvor barnet mitt ikke kjenner så mange fra før? Anonymkode: d14b6...8e7 her funket det veldig bra for våre 2, kanskje fordi de var 2 også, er 11 mnd dem, en er født 1 Januar og den andre 1 Desember samme år, og de fikk mange venner Anonymkode: eb0e6...e53
AnonymBruker Skrevet 21. april #15 Skrevet 21. april Ingen av mine tre kjente noen før skolestart. Alle startet på sfo 1. august det året de startet på skolen, sånn at de ble kjent med noen. Det har gått veldig fint med alle tre. Anonymkode: 85ea3...0e8
AnonymBruker Skrevet 21. april #16 Skrevet 21. april Mine barn gikk i liten familiebarnehage og kjente derfor bare ett annet barn på trinnet (to barn i ulik alder, men begge var i samme situasjon). Mange av de andre kom fra større barnehager og kjente flere. Men noen er alltid nye for hverandre. Vi valgte å starte på SFO så fort den åpnet etter fellesferien. Skolestart gikk svært enkelt, da hadde de allerede fått venner i klassen og på tvers av trinnene, de kjente skolen, kjente SFO-ansatte, og det var allerede en trygg arena for dem da skolen starta. Anonymkode: 42c7b...a2d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå