Gå til innhold

Hva passer til smashed potatoes?

tånegla

Anbefalte innlegg

Hadde noen poteter som begynte å bli dårlig, så jeg kokte dem nå og tenker å lage smashed potatoes. Hva kan jeg servere til?  Hvilke type kjøtt passer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Svinesjake er veldig godt sammen med moste/knuste poteter.

Eller klassikeren svenske kjøtbullar med potatismos, lingon og greddsaus 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo egentlig veldig mye som kan passe til. Hele stykker av kjøtt, både varianter av biff eller koteletter, kylling i ulike varianter, men gjerne kyllinglår (eller bryst) tror jeg kan være bra.  Hva har du alt? Kan godt være noe du har gjemt i fryseren vil passe ypperlig 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mener du potetmos??

Anonymkode: 2881e...1a1

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er nok bare fantasien som stopper en der. Du kan bruke all slags kjøtt til. Helstekt svinefilet f.eks.

Anonymkode: 67284...a23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det jeg lurer på er hvordan poteter blir dårlige? De varer da i evigheter i kjøleskap.

Anonymkode: 2b359...809

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Daisy-love skrev (8 timer siden):

Jeg er ikke ts, men dette er ikke det samme som potetmos. Det er noe ala dette TS tenker på vil jeg tro: https://meny.no/oppskrifter/Gronnsaker/knuste-spro-poteter/

Kan vi ikke slå et slag for å skrive hva det heter på norsk? Ser så rart ut å skrive "hva passer til smashed potatoes" når vi bare kan skrive "hva passer til knuste/sprø poteter".

Det er jo masse forskjellig som passer til det, kun fantasien setter begrensinger. Kjøtt, kylling, fisk, skalldyr, bare å velge.

Anonymkode: 80eb4...369

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kan vi ikke slå et slag for å skrive hva det heter på norsk? Ser så rart ut å skrive "hva passer til smashed potatoes" når vi bare kan skrive "hva passer til knuste/sprø poteter".

Det er jo masse forskjellig som passer til det, kun fantasien setter begrensinger. Kjøtt, kylling, fisk, skalldyr, bare å velge.

Anonymkode: 80eb4...369

Jeg er ikke T S, men jeg forstod med en gang hva hun mente, og sett flere norske oppskrifter bruke det også. Jeg tipper flere her ikke ville forstått hva knuste poteter er, og sprø kan jo være hauger av varianter. Jeg er veldig for å bruke det norske språket, men når ord og uttrykk ikke er innarbeidet så er det ofte lettere å få folk til å forstå en å bruke det opprinnelige navnet. «Smash burgers» er jo alt innarbeidet i språket vårt, så det sier jo litt om hvilke type poteter en mener.

Får se om vi får inn knuste poteter i språket, da vil jeg personlig heller bruke det 😊

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pølse og potetstappe er en klassiker! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tånegla skrev (På 14.4.2025 den 12.07):

Hadde noen poteter som begynte å bli dårlig, så jeg kokte dem nå og tenker å lage smashed potatoes. Hva kan jeg servere til?  Hvilke type kjøtt passer?

Alle typer kjøtt passer. Du snakker tross alt om poteter.

Endret av Grønnastar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Daisy-love skrev (5 timer siden):

Jeg er ikke T S, men jeg forstod med en gang hva hun mente, og sett flere norske oppskrifter bruke det også. Jeg tipper flere her ikke ville forstått hva knuste poteter er, og sprø kan jo være hauger av varianter. Jeg er veldig for å bruke det norske språket, men når ord og uttrykk ikke er innarbeidet så er det ofte lettere å få folk til å forstå en å bruke det opprinnelige navnet. «Smash burgers» er jo alt innarbeidet i språket vårt, så det sier jo litt om hvilke type poteter en mener.

Får se om vi får inn knuste poteter i språket, da vil jeg personlig heller bruke det 😊

"Smash burgers"? Det har jeg faktisk aldri hørt om så så innarbeidet er det ikke.

Ang knuste poteter så blir ikke det brukt om vi ikke bruker det. Eller skal vi gå rundt og si "Smashed potatoes" frem til noen andre sier "knuste poteter"?  Jeg er veldig enig med den du siterer. La oss bevare det norske språket. Nei til språklig latskap. :)

Men det var mildt sagt en digresjon. 

Anonymkode: fedf0...b5c

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

"Smash burgers"? Det har jeg faktisk aldri hørt om så så innarbeidet er det ikke.

Ang knuste poteter så blir ikke det brukt om vi ikke bruker det. Eller skal vi gå rundt og si "Smashed potatoes" frem til noen andre sier "knuste poteter"?  Jeg er veldig enig med den du siterer. La oss bevare det norske språket. Nei til språklig latskap. :)

Da er du nok heller ikke oppdatert på trender i matveien for vi har flere restauranter som baserer konseptet sitt på nettop smashburgere og de har vært trendy så lenge at de for lengst har blitt gammelt nytt blant de som er trendsøkende og innarbeida nytt for de fleste som bare liker å prøve ting. Selv min mor på 72 som bor innerst i en fjordtarm får kjøpt smashburgere på den lokale campingplassen, stedets eneste mulighet for å få kjøpt hurtigmat, et sted som ellers ikke mener andre varianter av salat enn kinakål med mais er mulig å kombinere med hamburgere i noen form, altså ikke akkurat trendsøkere.

Smashed potatoes som smashburgere er egne retter og oversettes ikke så lett, feks er ikke en smashburger bare en flat eller tynn burger og det minner ikke om løvstek, det er en egen ting med teknikker og utstyr (om en virkelig vil nerde) som fører til en burger som er noe eget og derfor har et eget navn.

Smashed potatoes er også en litt særegen rett i form av at resultatet man jakter på er en kombinasjon av teksturer. Det finnes allerede knuste poteter, disse er hakket mer egna for søndagsmiddag, spises med kniv og gaffel, gjerne et større kjøttstykke med saus og rotgrønnsaker ala en typisk britisk søndagsmiddag mens smashed potatoes er tynnere, sprøere og minner mer om en form for tapas. Man spiser de gjerne uten bestikk. De fleste som snakker om smashed potatoes ser for seg en eller flere dipper og gjerne lettere tilbehør som salater og  fingermat. 

Anonymkode: 50775...a51

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Da er du nok heller ikke oppdatert på trender i matveien for vi har flere restauranter som baserer konseptet sitt på nettop smashburgere og de har vært trendy så lenge at de for lengst har blitt gammelt nytt blant de som er trendsøkende og innarbeida nytt for de fleste som bare liker å prøve ting. Selv min mor på 72 som bor innerst i en fjordtarm får kjøpt smashburgere på den lokale campingplassen, stedets eneste mulighet for å få kjøpt hurtigmat, et sted som ellers ikke mener andre varianter av salat enn kinakål med mais er mulig å kombinere med hamburgere i noen form, altså ikke akkurat trendsøkere.

Smashed potatoes som smashburgere er egne retter og oversettes ikke så lett, feks er ikke en smashburger bare en flat eller tynn burger og det minner ikke om løvstek, det er en egen ting med teknikker og utstyr (om en virkelig vil nerde) som fører til en burger som er noe eget og derfor har et eget navn.

Smashed potatoes er også en litt særegen rett i form av at resultatet man jakter på er en kombinasjon av teksturer. Det finnes allerede knuste poteter, disse er hakket mer egna for søndagsmiddag, spises med kniv og gaffel, gjerne et større kjøttstykke med saus og rotgrønnsaker ala en typisk britisk søndagsmiddag mens smashed potatoes er tynnere, sprøere og minner mer om en form for tapas. Man spiser de gjerne uten bestikk. De fleste som snakker om smashed potatoes ser for seg en eller flere dipper og gjerne lettere tilbehør som salater og  fingermat. 

Anonymkode: 50775...a51

Siste her svarte veldig godt og utfyllende til det første her svarte meg på et punkt. 
Jeg har i hvert fall hørt om smash burgere lenge, og vi får bare se hvordan språket tilpasser seg. Om det blir en fornorskning eller forblir et engelsk uttrykk. 

Godt er det i hvert fall med poteter i ulik form, inkludert smash potatoes, og artig når det kommer «nye» måter å bruke en så rimelig og tilgjengelig matvare. Jeg hadde sett hva jeg hadde, for dette er en veldig allsidig potetrett som passer til mye. Lett å tilpasse det en tilsetter også til hva en skal ellers spise. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg aldri hadde hørt om smashed potatoes før nå, så jeg tenkte med en gang på knuste poteter. Så jeg gjorde som jeg pleier da jeg hører et nytt uttrykk, jeg googlet det, og opp kom bilder av smashed potatoes, og jeg kan si med en gang at jeg ville sett for meg noe helt annet hvis det ble skrevet knuste poteter. Det ser veldig godt ut. 

Endret av Meowmere
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Slarti skrev (På 14.4.2025 den 12.11):

Svinesjake er veldig godt sammen med moste/knuste poteter.

Eller klassikeren svenske kjøtbullar med potatismos, lingon og greddsaus 

...kjake.. kanskje.. 😅

Anonymkode: 40b96...195

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi bruker det til alt av kjøtt på grillen.

Anonymkode: 067ce...a1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meny kaller det faktisk "knuste sprø poteter" i sin oppskriftsdatabase. 

Smashburger? Hvorfor kan vi ikke bare kalle det knuseburger? 

Anonymkode: 5222d...ef3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...