Gå til innhold

Vegetarianere

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Det er med vilje jeg legger denne på generell debatt.

Går det an å være vegetarianer uten å være idealist? For femten år siden var vegetarianere mennesker som hadde tatt standpunkt til at det var galt å drepe dyr for å spise dem eller for å lage klær og sko til oss så lenge det finnes teknologi som kan gi oss alternativer. Mange vegetarianere hadde også tanker om at det var galt å spise kjøtt som krever så mange matressurser (10 kg korn for å "lage" 1 kg kjøtt tror jeg der var), når store deler av verden sulter. Og mange var helt i mot slaktemetodene og for den saks skyld måten dyrene måtte leve på FØR de ble slaktet.

Nå virker det som om folk er "veggis light" (man er vegetarianer som spiser fisk, man er vegetarianer som også spiser kylling og fisk, men ikke rødt kjøtt...man er vegetarianer men kjøper gjerne klær med ekte pelskanter av ubestemt opprinnelse (ref. avisoppslag om katter som ble flådd levende for å bli pelskanter på moteklær) etc.

Er vegetarianerbegrepet i ferd med å miste sin betydning?

Videoannonse
Annonse
Gjest *Snart medlem*
Skrevet

Tja...

Tror det er mange i dag blir vegetarianer fordi de ønsker et sunnere kosthold, og innenfor denne tankerekken er det jo ikke så rart man blir "vegetarianer light" som spiser fisk eller kylling for den saks skyld.

Etter å ha vært vegetarianer i 8 år og også periodevis deltatt i diskusjonsfora på nettet omkring vegetarianisme, sitter jeg ofte med litt motsatt problemstilling enn deg. Det er overraskende mange vegetarianere der ute som har problemer med å argumentere for sitt eget standpunkt ut over "det er så synd i dyrene".

Selvsagt er det ikke bare slik - størsteparten er reflekterte og har idealistiske forestillinger rundt vegetarianisme, men jeg synes det er interessant å se at enkelte ikke klarer å finne argumenter for sitt eget kosthold.

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg kaller meg ikke vegetarianer, men jeg sier at jeg "ikke spiser kjøtt". Jeg liker ikke kjøtt. Sånn er det. Jeg er glad i dyr, er imot tortur og alt det der.

Men først og fremst synes jeg kjøtt smaker dritt, og derfor spiser jeg det ikke. Enkelt og greit.

Skrevet

Hvorfor skal man måtte forsvare kostholdet sitt? :klø:

Skrevet (endret)

Jeg er veganer, og jeg antar mange vil si jeg er en idealist. Mulig vi er i et mindretall prosentmessig sett (men jeg tviler litt), men i antall vil jeg tro at det faktisk er en økende gruppe.

Men jeg har ingen problemer med å se hvor du vil hen.

Veganer/vegetarianer er i utgangspunktet en ren kostholdsdefinisjon, men det som gjør at dyre/miljøvernsidealismen er nødvendig for å være vegetar er at det finnes for eksempel “helse-vegetarer” og “smaks-vegetarer” (jeg har for øvrig inntrykk av at de sjelden er helt vegetarer, de fleste “smaks-vegetarer” spiser gelatin, buljong og lignende. Så i mine øyne så blir det litt upresist å si at de er vegetarer, “liker vegetarisk mat/missliker smaken av kjøtt” gir et mer korrekt og mindre forvirrende bilde. Så takk for det Hope, at du ikke bidrar til forvirringen :)), og de gruppene øker.

Så kort sagt: Jo flere som blir bevisste på at vegetarisk mat faktisk smaker godt, og blir oppmerksom på sammenhengen mellom helse og kosthold, jo større % av vegetarene vil være vegetarer av ikke-idealistiske årsaker.

Men jeg tror som sagt ikke at antallet idealister minker, men at det kanskje er vanskeligere å se hvem som er hva enn det var tidligere?

Endret av Iceglow
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg kjenner flere som er vegetarianere av kostholdsgrunner; enten fordi kroppen ikke tåler kjøtt så bra (en del revmatiske lidelser som blir bedre om man ikke spiser kjøtt), eller fordi de mener det er sunnere å ikke spise kjøtt/animalske produkter. Kjenner også folk som har vært veggiser siden syttitallet som er det hovedsaklig pga helse, selv om idealismen nok ofte har VÆRT der en gang.

Tror ikke det finnes så mange ikkeidealistiske veganere, da dette er en mer"ekstrem" retning; ikke negativt ment, men det krever en god del mer research og man blir vel ofte mer klar over gråsonene; er second hand ull greit eller ikke, f eks? Dette krever nødvendigvis litt mer tenking rundt det enn det å la være å spise "rene kjøttprodukter", men kanskje spise egg, melk osv og bruke skinnjakke.

Jeg tror egentlig ikke det blir færre "idealistiske" vegetarianere/veganere. I mange land er det mye vanligere enn i Norge å ikke spise kjøtt; mye fordi det finnes flere alternative matvarer og menyer på spisestedene, og kanskje litt fordi at i mange land er forskjellen mellom by og land større; og industrijordbruket enda mer grotesk (Jeg våger å påstå at Gilde, Prior og Tine må ha usedvanlig stor innflytelse når det gjelder framstillingen av norsk landbruk som koselig i forhold til motgruppene), i hvert fall for urbane (ofte) unge. Jeg kjenner nokså mange vegetarianere fra andre land, og noen norske, og vil si at minst like mange er idealistisk/bevisst basert som de som er veggiser av andre grunner.

Jeg spiser kjøtt selv, da:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...