Gå til innhold

Navnet Iben til gutt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Synes det er fint på gutt jeg.

Anonymkode: 9cbc6...ea3

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Om det er guttenavn eller jentenavn..jeg synes Iben er grusomt navn. Men godt man har forskjellig smak kanskje.

Anonymkode: 06d5f...fdf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.4.2025 den 12.28):

Det er et unisex navn som kan benyttes på jenter og gutter!

Anonymkode: ab842...4bc

Nei, det er bare noen som har trodd det var et guttenavn, og kalt gutten sin Iben, derfor er det noen gutte-Iben. Du be jo om at ungen skal bli mobba🙄

Anonymkode: 4a31e...4c9

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Mitt råd er å bruke det som andre fornavn - om dere er helt låst på at det skal inn, ville da også gått for et første fornavt med en stavelse. 

Noah Iben Larsen 

Max Iben Sørheim 

Mats Iben Grønnerød

Alex Iben Hansen

Jan Iben Geiranger 

Endret av MollyJones
Skrevet

Iben Olai syns jeg var fint. For meg er Iben ( slik som Eben) guttenavn.. Syns Iben passet best som fornavn da, med et mellomnavn? Når det kommer sist høres det.. Merkelig ut.. Uansett hva man tar først, men det er bare meg da.. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke opp til boomers/millenials hva de tenker om kjønnet tilhørende navnet. I dag er dette et populært jentenavn og det er ikke gutter som får dette navnet i dag (svært få). Det er faktisk ikke ok å kalle en gutt dette i dag mener jeg, da må man heller finne noe som er mer kjønnsnøytralt da dette er et jentenavn som sagt.

Anonymkode: 6ef60...08b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Iben er vel et jentenavn i Norge, andre land vet jeg ikke. 

Anonymkode: e0a1b...6d6

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg … Iben et jentenavn.

Jeg vet ikke hvor jeg hørte navnet først, men Iben er jo en gutt 😅

Jeg kan ikke forstå noe annet. Det er jo virkelig et guttenavn 😅

Jeg forstår at statistisk så er det 93-94% jenter som heter det. Men … hadde Iben vært noe jeg vurderte ville det vært til en gutt.

Synes det er et fint navn til gutt jeg 😊

Og tenker at i fremtiden så er barna såpass kjønnsnøytrale at de ikke mobber andre pga. de har et navn som tilhører det motsatte kjønnet.

Anonymkode: 14dc8...dbe

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Nei, det er bare noen som har trodd det var et guttenavn, og kalt gutten sin Iben, derfor er det noen gutte-Iben. Du be jo om at ungen skal bli mobba🙄

Anonymkode: 4a31e...4c9

Kan berolige deg veldig der. Jeg er mann, heter iben, og har aldri blitt mobbet for det, derimot er det tidenes sjekketeriks og en måte å sile oppegående fra mindre oppegående damer(du ville havnet i siste kategori) på hvordan de reagerer når jeg presenterer meg. 

Anonymkode: 722f5...805

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Interessant hvor fort navnet Iben har endret seg i Norge, fra å omtrent ikke ha vært brukt til å nå være langt oppe på navnelistene. Da vi fikk vår Iben (jente) for 25 år siden, fikk vi høre at det er et guttenavn, og «stakkars jente», osv. Den gang var det mange flere som oppfattet det som guttenavn, og det var nesten ingen som fikk det navnet og folk syntes det var rart å kalle barnet sitt det, vi var. Få år senere, og alle kjenner en Iben.

Anonymkode: 2ba4a...8b1

AnonymBruker
Skrevet

De guttene jeg kjenner som heter det bruker stavemåte Eben, og har britisk opphav. Iben er helt klart jentenavn.

Anonymkode: 81b35...896

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar og innspill! ❤️ har gitt oss litt å tenke på! Og til slutt er det vi som foreldre som må ta en beslutning som vi er komfortable med og som vi mener er det beste for barnet! 😀

Anonymkode: ab842...4bc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...