Gå til innhold

Navnet Iben til gutt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Det er ikke greit å bruke Iben på en gutt. Mine foreldre gav meg to kjempespesielle fornavn som jeg har irritert meg over hele livet. Fjernet det ene og sitter fortsatt igjen med et sært navn som mange sier feil. Man kan sitte å dulle med navn til en liten baby og finne på masse spennende kreasjoner. Men barnet skal ha dette for resten av livet. Det finnes så mange vanlige navn å gi som fortsatt er sjeldne. Om man absolutt tenker at en liten gutt skal vokse opp med navnet Iben i en skoleklasse der kanskje 2-3 andre jenter heter Iben er bare skikkelig egoistisk av foreldrene. 

Anonymkode: b3098...b60

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Synes det høres ut som et kjempebra navn jeg, du kan kanskje kalle ham Merete til mellomnavn og kle på ham kjoler. 

Kødda

Men seriøst nei. Nei. 

Anonymkode: 9d61b...0a2

• Liker 6
Skrevet

Selv har jeg en datter som heter Iben så er nok litt inhabil, men kunne aldri falt meg inn å kalle en gutt for det.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns Iben er maskulint  og definitivt langt mer egnet til gutter enn jenter. Men det er nå likevel flest jenter som heter det her til lands, så dere kan ende opp med å angre. Mange foreldre her inne som hadde kommet til å prate negativt om navnet hvert fall, og da tar jo barna deres etter. 

Anonymkode: 70623...e4f

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Tror jeg var over 18 år da jeg første gang fikk høre at Iben kunne være jentenavn også. Husker at jeg trodde ikke på det engang, og jeg må fortsatt tenke meg om hver gang jeg hører det navnet. Jeg hadde heller brukt det på gutt enn jente. 

Har tatt inntrykk av at folk flest skal være såå åpne på at kjønn ikke betyr noe på alle andre områder, farger har ikke kjønn, gutter skal leke med dukker. Det er tydeligvis bare prat det da. 

Og hvem skal liksom mobbe? Barn vet da heller ikke at navn er "kjønnsbestemte", før de har hørt dem ganske mange ganger. Har de vokst opp med en gutt som heter Iben er da det et guttenavn for dem også. 

Anonymkode: 60a26...b9e

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.4.2025 den 10.37):

Hei, vi tenker på navnet Iben til en gutt, vet det ikke er så vanlig til gutter som til jenter, men vet om gutter som heter det og vi syns det er et et fint navn. Men vi trenger forslag på mellomnavn som passer til Iben. Siden mange forbinder Iben med jente, tenke vi det kan være fint med et typisk gutte-mellomnavn! :)

Anonymkode: ab842...4bc

Det hadde jeg slått ifra meg, kjenner noen jenter som heter det, ingen gutter. For den lille guttens skyld, dropp det

Anonymkode: bdfb9...dcd

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært borti noen gutter med Iben til navn. De blir dessverre ertet for at de har et jentenavn. Jeg ville ikke brukt det. 

Anonymkode: 37c23...357

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Uanonym bruker skrev (På 14.4.2025 den 13.49):

Jeg synes Iben i utgangspunktet passer veldig mye bedre som guttenavn enn som jentenavn, men siden det er så mye mer brukt på jenter, ville jeg gått for noe annet. Det blir litt som å kalle ei norsk jente for Kim. Det er kjipt om alle går utfra at man er det motsatte kjønnet av det man er.

Helt enig, og for meg har Iben alltid vært guttenavn så jeg sliter litt med å huske at de fleste som heter det nå er jenter. Ville uansett droppa navnet.

Anonymkode: 2b75a...478

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hei å takk for innspill :) ikke noe er bestemt, muligens Iben blir mellomnavn istedenfor? 

AnonymBruker
Skrevet

Hva med Ibelin?

Anonymkode: 09cc2...468

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg tenker gutt, som jente, på Iben ofte. Dessuten kjenner jeg en gutte Ravn og en jente Ravn. Flere navn som er unisex. Barnet kommer ikke til å bli mobbet. Og i såfall kommer det ikke til å ha noe med navnet å gjøre...:)

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med Henrik Iben?

Da får du et maskulint prefiks hvor det ikke er noe tvil om kjønnet.

Anonymkode: 71d78...4fb

AnonymBruker
Skrevet

Fikk foresten disse tipsene fra Microsoft copilot! :)

**Leon Iben** – Kort og sterkt, samtidig elegant.
- **Noah Iben** – Klassisk og tidløst.
- **Felix Iben** – Lyst og positivt.
- **Elias Iben** – Flyter naturlig sammen.
- **Milo Iben** – Moderne og unikt.
- **Adrian Iben** – Har en fin klang.
- **Emil Iben** – Enkelt og stilrent.
- **Oscar Iben** – Tradisjonelt med litt karakter.
- **Liam Iben** – Trendy og kraftfullt.
- **Theo Iben** – Enkelt, men distinkt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva med Henrik Iben?

Da får du et maskulint prefiks hvor det ikke er noe tvil om kjønnet.

Anonymkode: 71d78...4fb

Bare en liten s fra å være en stor forfatter. 

Anonymkode: 1dd0c...146

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg syns man bør unngå å gi barn navn som gjør livet vanskelig for ungen. Selv har jeg en venn som har et så uvanlig navn at det blir diskusjonstema hver gang hen presenterer seg, og det er ikke gøy. Det er heller ikke særlig praktisk med helt vanlige navn stavet på en "spennende" måte (typ Zander/Xander og lignende). Har også en slektning som heter Inge, og selv om det er et helt normalt guttenavn her til lands har det skapt en del trøbbel for han at det er et damenavn i Danmark og Tyskland. 

Hvis barnet må forklare seg og få masse tull og tøys med stavingen hele livet har du gjort livet vanskeligere for ungen din, og det syns jeg er dårlig gjort. Det finnes tross alt tusenvis av navn å velge mellom, man klarer helt fint å finne et navn uten å gi barna en livslang byrde på kjøpet. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Fikk foresten disse tipsene fra Microsoft copilot! :)

**Leon Iben** – Kort og sterkt, samtidig elegant.
- **Noah Iben** – Klassisk og tidløst.
- **Felix Iben** – Lyst og positivt.
- **Elias Iben** – Flyter naturlig sammen.
- **Milo Iben** – Moderne og unikt.
- **Adrian Iben** – Har en fin klang.
- **Emil Iben** – Enkelt og stilrent.
- **Oscar Iben** – Tradisjonelt med litt karakter.
- **Liam Iben** – Trendy og kraftfullt.
- **Theo Iben** – Enkelt, men distinkt.

Liam Iben kraftfullt?

Leon Iben sterkt?

Milo Iben er likevel verst.

Stort sett høres disse ut som tullenavn. No offence, Microsoft copilot.

Anonymkode: 1dd0c...146

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tror jeg var over 18 år da jeg første gang fikk høre at Iben kunne være jentenavn også. Husker at jeg trodde ikke på det engang, og jeg må fortsatt tenke meg om hver gang jeg hører det navnet. Jeg hadde heller brukt det på gutt enn jente. 

Har tatt inntrykk av at folk flest skal være såå åpne på at kjønn ikke betyr noe på alle andre områder, farger har ikke kjønn, gutter skal leke med dukker. Det er tydeligvis bare prat det da. 

Og hvem skal liksom mobbe? Barn vet da heller ikke at navn er "kjønnsbestemte", før de har hørt dem ganske mange ganger. Har de vokst opp med en gutt som heter Iben er da det et guttenavn for dem også. 

Anonymkode: 60a26...b9e

Greia er at det var cirka 5 jenter som fikk fornavnet Iben på 100 år frem til 1988. Det var litt flere gutter som fikk navnet, men det har aldri vært mer enn en av flere tusen, hverken for gutter eller jenter. Men i den grad man har hørt om noen norsk Iben på 30+ kan det fort være en mann.

Men så tok det helt av, særlig fra rundt 2015, og da som jentenavn. 

De siste årene har rundt en prosent av alle nyfødte jenter fått navnet Iben. Det er helt enormt mye, mye mer enn det kan høres ut som. Det har vært inne på topp 10-listen over jentenavn og er topp 20 hvert år nå.

Da betyr det ikke så mye om vi voksne tenker på det som et gutte- eller jentenavn. Det var uansett sjeldent da vi vokste opp. Nå er det blant de aller vanligste navnene på småjenter. Så fort de begynner på skolen, om de ikke allerede har gjort det, vil du finne svært få større skoler uten flere jente-Iben-er. De står for 93-94% av alle Iben-er i Norge, og en større og større andel hvert år. Blant de som vokser opp nå, og som dessverre kommer til å erte hverandre for navn, er Iben et jentenavn. Da hjelper det lite om vi voksne tenker på det som et (meget sjeldent) guttenavn fra vår egen oppvekst.

Anonymkode: d36b5...990

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi funderer litt på Iben Elias eller Elias Iben… 

Skrevet

Jeg kan ikke forstå foreldre som insisterer på å plage barna sine med å gi dem et navn de garantert vil få kommentarer på resten av livet. Det er slett ikke sikkert at Iben Elias vil bli mobbet, men han kommer til å høre, "å jeg trodde du var en jente siden du heter Iben" eller "jeg trodde Iben var et jentenavn" hele livet. Hvorfor vil dere gi barnet en slik belastning?  

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med Ibelin? 

Anonymkode: 7bf56...832

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...