Gå til innhold

Garmin-klokke og stressregistrering

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ts her

Ja, jeg prøvde det samme, men ble ingen forskjell på stressnivå.

Anonymkode: eaaf3...4f5

Da har vi lært det, at beregningene tar utgangspunkt i målte verdier :)

AnonymBruker skrev (På 14.4.2025 den 10.01):

Hei

Lurer på om det finnes en plass jeg kan registrere min normale hvilepuls på garmin-appen, slik at ikke klokka registrerer "stress" feil. Jeg har noe forhøyet hvilepuls på grunn av sykdom, er i god form, og klokka registrerer da stress når jeg sitter rolig eller har en god natts søvn.

Har prøvd å finne ut av dette selv, men står fast her.

Det at klokken registrerer stress ved hvile og søvn er vanlig for veldig mange, og spesielt ved sykdom (kronisk eller akutt).

For egen del er det slik kroppen aldri går i hvile på dagtid, og ofte ikke på natten heller.  Det handler om at det sympatiske nervesystemet er dominerende, og alltid i "kampberedskap". 
Jeg føler jeg har prøvd alt for å aktivere det parasympatiske nervesystemet, og for å komme i hvile, men jeg har faktisk gitt opp!  Ingenting fungerer, og jeg ble bare mer stresset av å prøve "alt".

Anonymkode: 592a4...892

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det at klokken registrerer stress ved hvile og søvn er vanlig for veldig mange, og spesielt ved sykdom (kronisk eller akutt).

For egen del er det slik kroppen aldri går i hvile på dagtid, og ofte ikke på natten heller.  Det handler om at det sympatiske nervesystemet er dominerende, og alltid i "kampberedskap". 
Jeg føler jeg har prøvd alt for å aktivere det parasympatiske nervesystemet, og for å komme i hvile, men jeg har faktisk gitt opp!  Ingenting fungerer, og jeg ble bare mer stresset av å prøve "alt".

TS her

Tenker at det du skriver her stemmer for meg. Jeg føler meg avslappet, både på dagen og nårbjeg sover, men har lagt merke til at jeg aldri liksom er utvilt, selv om jeg syns jeg har sovet godt. 

Jeg har øvd på meditasjon i det siste, og når jeg har følt at jeg har fått til dette, så har ikke klokka vist stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.4.2025 den 8.08):

Du burde finne årsaken til at kroppen din er stresset og begynne der? Man blir jo bare mer stresset av å desperat forsøke å bli mindre stresset. Vet ikke om det gjelder deg, men jeg er kronisk stresset pga traumer/ptsd. Avspenning hjelper meg, men det er jo bare midlertidig symptomlindring der og da. Bare behandling for årsaken er bærekraftig.

Anonymkode: 6e5a0...d23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du burde finne årsaken til at kroppen din er stresset og begynne der? Man blir jo bare mer stresset av å desperat forsøke å bli mindre stresset. Vet ikke om det gjelder deg, men jeg er kronisk stresset pga traumer/ptsd. Avspenning hjelper meg, men det er jo bare midlertidig symptomlindring der og da. Bare behandling for årsaken er bærekraftig.

Det er sammensatte årsaker til mitt høye stressnivå, men problemet er at ingen forslag til løsninger ser ut til å fungere for meg.  

Meditasjon, mindfullness, pusteøvelser, yoga... alt øker stressnivået mitt, selv om det blir utført over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har garmin venu sq og den kan registrere stress om jeg bare kjører bil og har litt mye i tankene 🤔

er en utrent person, men mosjonerer innimellom 

Anonymkode: 8915a...da3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har garmin venu sq og den kan registrere stress om jeg bare kjører bil og har litt mye i tankene 🤔

er en utrent person, men mosjonerer innimellom 

Anonymkode: 8915a...da3

Det er bedre å bruke ordet aktivering, enn stress. Garmin måler at du er aktivert, eller at du "slapper av". At du får høyt stress under bilkjøring trenger ikke bety at du er stresset = negativt påvirket av å kjøre bil. Det betyr at du er aktivert, hvilket jeg vil si er veldig bra når du er i trafikken. 

Stress på norsk er så negativt ladet. Jeg mener at det burde vært oversatt til aktivering! At kroppen er aktivert kan være både positivt og negativt ladet. På norsk er stress bare negativt. Da blir det litt rare tolkninger av "stress"verdiene. 

Anonymkode: e6f14...0a0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 24.4.2025 den 17.52):

Det er sammensatte årsaker til mitt høye stressnivå, men problemet er at ingen forslag til løsninger ser ut til å fungere for meg.  

Meditasjon, mindfullness, pusteøvelser, yoga... alt øker stressnivået mitt, selv om det blir utført over tid.

Da ville jeg sjekket om det er noen endringer som kan gjøres med de underliggende årsakene som skaper stress. Det er stort sett noen små grep man kan ta om man ønsker, som å endre på måten man tenker om egen situasjon, uten at jeg vet noe om situasjonen din og bare mener godt.

Da vet du at du ikke trenger å bruke tid og krefter på det i hvert fall. Jeg opplever at klokken i seg selv noen ganger skaper et ubevisst stress, så det kan hjelpe å ikke følge med på den i det hele tatt i noen dager om du ikke har forsøkt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Da ville jeg sjekket om det er noen endringer som kan gjøres med de underliggende årsakene som skaper stress. Det er stort sett noen små grep man kan ta om man ønsker, som å endre på måten man tenker om egen situasjon, uten at jeg vet noe om situasjonen din og bare mener godt.

Da vet du at du ikke trenger å bruke tid og krefter på det i hvert fall. Jeg opplever at klokken i seg selv noen ganger skaper et ubevisst stress, så det kan hjelpe å ikke følge med på den i det hele tatt i noen dager om du ikke har forsøkt det.

Jeg forstår at du mener det godt, men for meg er det noen ganger best å la ting ligge.

Det er ikke klokken som stresser meg, men det jeg må gjøre for å holde stressnivået nede på et nivå som blir regnet for å være bra/akseptabelt.

Jeg har som sagt prøvd yoga, meditasjon, mindfullness, og pusteøvelser.  I tillegg har jeg brukt Pulskkuren (og Hvilekuren) som veiledning for å få lavere stressnivå.

Det eneste jeg oppnådde var at stressnivået ble høyere enn noen gang.
Tiltakene for å få et så lavt stress som mulig ble til syvende og sist så krevende, og begrensende med tanke på mat, aktivitet, sosialt samvær, og livsglede, at stressnivået som sagt økte på grunn av det.

Og bare for å illustrere hva jeg mener, dette var mitt stressnivå i natt:

image.png.eb5f6052ca9f470f06d8082827772336.png

Dette er ikke så veldig ille, men viser konsekvensen av å ha en hyggelig familiekveld, der vi sammen så på finalen av Kompani Lauritzen.

Jeg spiste en håndfull snacks og et par sjokoladebiter før kl 20 på kvelden, og jeg la meg en halvtime senere enn jeg vanligvis gjør.  (som du ser sov jeg før kl 23, så det ble ikke sent, og det var ikke alkohol involvert)

Denne lille "utskeielsen" var mer enn nok til at stressnivået økte, og "ødela" nattesøvnen og dagen i dag energimessig.  Men når jeg ser på livsglede var "utskeielsen" verd det.  :) 

Kommende natt vil jeg mest sannsynlig få en enda høyere stresskurve, fordi jeg vil gjøre noe fysisk på et senere tidspunkt enn hva som er akseptabelt for stressverdien.  Men jeg gjør det fordi konserten jeg skal på gir meg glede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...