Gå til innhold

Garmin-klokke og stressregistrering

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Lurer på om det finnes en plass jeg kan registrere min normale hvilepuls på garmin-appen, slik at ikke klokka registrerer "stress" feil. Jeg har noe forhøyet hvilepuls på grunn av sykdom, er i god form, og klokka registrerer da stress når jeg sitter rolig eller har en god natts søvn.

Har prøvd å finne ut av dette selv, men står fast her.

Anonymkode: eaaf3...4f5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror den regulerer dette selv bedre og bedre over tid? Jeg tror det tok ca to måneder med døgnet rundt-bruk før min tolket riktig. Men du har kanskje hatt den en stund allerede?

Anonymkode: 3ec90...d41

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hei

Lurer på om det finnes en plass jeg kan registrere min normale hvilepuls på garmin-appen, slik at ikke klokka registrerer "stress" feil. Jeg har noe forhøyet hvilepuls på grunn av sykdom, er i god form, og klokka registrerer da stress når jeg sitter rolig eller har en god natts søvn.

Har prøvd å finne ut av dette selv, men står fast her.

Den måler nok helt rett. 

Det er nok pga sykdommen at den måler stress når du sitter rolig eller sover godt. 

Du kan kun registrere makspuls, da fordeler den pulssonene bedre.

Anonymkode: e6f14...0a0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg tror den regulerer dette selv bedre og bedre over tid? Jeg tror det tok ca to måneder med døgnet rundt-bruk før min tolket riktig. Men du har kanskje hatt den en stund allerede?

Anonymkode: 3ec90...d41

Kjøpte ny klokke som jeg begynte å bruke for 2 1/2 måned siden. Har nå venu 2, tidligere hadde jeg venu.

Den forrige klokka registrerte ikke stress feil.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Den måler nok helt rett. 

Det er nok pga sykdommen at den måler stress når du sitter rolig eller sover godt. 

Takk for tips, skal forsøke dette ☺️

Håper ikke klokka tror jeg er i superform nå, for jeg er en godt voksen dame med en makspuls på 189 (målt under intervall-trening) 😅

Men verd et forsøk tenker jeg 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Den måler nok helt rett. 

Skrev feil, jeg har nå S3

AnonymBruker
Skrevet

Min viser konstant stress sone, jeg har angst og har ikke gøy puls når jeg sitter stille, eller sover, men klokken registerer det som stress.

Jeg ignorerer akkurat den delen av klokka.

Anonymkode: cbfcb...468

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.4.2025 den 0.22):

Min viser konstant stress sone, jeg har angst og har ikke gøy puls når jeg sitter stille, eller sover, men klokken registerer det som stress.

Jeg ignorerer akkurat den delen av klokka.

Anonymkode: cbfcb...468

Hadde vært fint å få riktig registrering, for registrering av stress påvirker hva klokka viser på mange områder, f.eks. body batteri, sovepoengsum, intensitetsminutter, pulssoner m.m.

Jeg klarte aldri å finne ut hvor jeg registrerte makspuls på min Venu 3...

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke feil registrert av klokken, selv om dette er normalen for deg. Sykdom er jo stress for kroppen.

Anonymkode: c07be...036

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Sitat

You can also set each heart rate zone and enter your resting heart rate manually. You can manually adjust your zones on the watch or using your Garmin Connect™ account. Hold UP. Select User Profile > Heart Rate & Power Zones > Heart Rate.

https://www8.garmin.com/manuals/webhelp/GUID-F41EAFB3-6CC9-42DE-9C6C-9E358DBB0671/EN-US/GUID-30C91919-943C-44E9-8048-901AC0881AEA.html

Dette er oppskriften på å sette egen hvilepuls.

Anonymkode: 592a4...892

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.4.2025 den 10.49):

Jeg klarte aldri å finne ut hvor jeg registrerte makspuls på min Venu 3...

Det er samme oppskrift som over :)

AnonymBruker
Skrevet

Min Garmin registrerer stress når jeg trener styrke /går tur, og ber meg trene😄

Har sluttet å bruke den pga dette.

Anonymkode: 78536...d80

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Min Garmin registrerer stress når jeg trener styrke /går tur, og ber meg trene😄

Har sluttet å bruke den pga dette.

Anonymkode: 78536...d80

Hvis du husker å starte registrering av en treningsøkt/gåtur, slutter den å mase om at du må trene :ler:

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg tror det er tull å sette egen hvilepuls. Hvordan kan du selv vite bedre enn klokka hva som er hvilepuls?  Etter sykdomsperiode var min hvilepuls  skyhøy (og kondisjonen svak),  men jeg tror det vil normalisere seg bare jeg får trent greit et par måneder. Og hvilepulsen endrer seg hele tiden. Den reflekterer blant annet  hvor sliten du er. 

Endret av I Grosny
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.4.2025 den 10.45):

Takk for tips, skal forsøke dette ☺️

Håper ikke klokka tror jeg er i superform nå, for jeg er en godt voksen dame med en makspuls på 189 (målt under intervall-trening) 😅

Men verd et forsøk tenker jeg 😊

makspuls har ingenting med form å gjøre, det er genetisk.

Anonymkode: 583fe...3bf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
I Grosny skrev (3 minutter siden):

Jeg tror det er tull å sette egen hvilepuls. Hvordan kan du selv vite bedre enn klokka hva som er hvilepuls?  Etter sykdomsperiode var min hvilepuls  skyhøy (og kondisjonen svak),  men jeg tror det vil normalisere seg bare jeg får trent greit et par måneder. Og hvilepulsen endrer seg hele tiden. Den reflekterer blant annet  hvor sliten du er. 

Nå sa jeg ikke hva jeg mente om å sette egen hvilepuls, jeg besvarte spørsmålet TS lurte på.

Jeg tror ikke TS vil ha noen nytte av å sette egendefinert hvilepuls, i og med at puls bare er ett av flere parametre som brukes for å vurdere "stress", men hvis h*n vil prøve har h*n muligheten til det.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Nå sa jeg ikke hva jeg mente om å sette egen hvilepuls, jeg besvarte spørsmålet TS lurte på.

Jeg tror ikke TS vil ha noen nytte av å sette egendefinert hvilepuls, i og med at puls bare er ett av flere parametre som brukes for å vurdere "stress", men hvis h*n vil prøve har h*n muligheten til det.

Fint at du svarte på spørsmålet hennes. 

Jeg bruker altså hvilepuls som en av to markører (den andre markøren er hvordan jeg føler meg) for å vurdere hvor godt restituert jeg er slik at jeg kan planlegge intensitet, lengde, type og tidspunkt for neste treningsøkt. Derfor er det fint for meg å ha avlest hvilepuls i stedet for estimert.

Endret av I Grosny
AnonymBruker
Skrevet
I Grosny skrev (18 minutter siden):

Fint at du svarte på spørsmålet hennes. 

Jeg bruker altså hvilepuls som en av to markører (den andre markøren er hvordan jeg føler meg) for å vurdere hvor godt restituert jeg er slik at jeg kan planlegge intensitet, lengde, type og tidspunkt for neste treningsøkt. Derfor er det fint for meg å ha avlest hvilepuls i stedet for estimert.

Jeg bruker også hvilepuls som en markør. Ikke verdien, men bevegelsen.

Har den økt? Hvor mye har den økt?

Det er viktig for meg.

En annen markør er hrv (ikke hrv-status), og hvordan den beveger  i forhold  til hvilepuls.

Den tredje markøren er søvn.  Ikke målt søvn, men hvordan jeg føler meg når jeg våkner.

Den siste er følelse av dagsform.

I og med at det er bevegelsen av hvilepulsen som er viktig for meg, er jeg derfor enig i at avlest hvilepuls er en bedre markør enn estimert hvilepuls.

Men for ts virker det som om stressnivå er det viktigste, og hvis hun mener at det å registrere manuell hvilepuls gjør at hun får et riktigere resultat, så tenker jeg at hun bør prøve ☺️

AnonymBruker
Skrevet

Til ts

Jeg ble litt nysgjerrig, og satte inn egendefinert hvilepuls på klokken. Jeg valgte å sette inn den verdien som vanligvis er den laveste under hvile på dagtid, ca 10 slag høyere enn jeg har når jeg våkner om morgenen.

Det utgjorde ingen forskjell på målingen av stressnivået, eller Body Battery. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Til ts

Jeg ble litt nysgjerrig, og satte inn egendefinert hvilepuls på klokken. Jeg valgte å sette inn den verdien som vanligvis er den laveste under hvile på dagtid, ca 10 slag høyere enn jeg har når jeg våkner om morgenen.

Det utgjorde ingen forskjell på målingen av stressnivået, eller Body Battery. 

Ts her

Ja, jeg prøvde det samme, men ble ingen forskjell på stressnivå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...