AnonymBruker Skrevet 14. april #1 Skrevet 14. april Jeg var nettopp med på årsmøte i idretsforbundet i Stavanger for første gang, og jeg ble ganske sjokert over utfordringene med politikerne i komunen! Dette blir langt og kansje rotete, men jeg trenger å tømme meg for frustrasjon over ubrukelige politikere som ikke bryr seg om barna våre!!!!! Kommunen gikk tom for midler til å støte barn som ikke har råd til å å delta på idret i 2024. Det betyr at det var to måneder barna som er avhengig av støte for å betale, ikke kunne betale. Det setter selfølgelig idretslag og frivilige i vanskelige valg, tar vi fra et allerede stramt budsjet eller nekter vi barn å delta? I kluben min kan en en turnering koste opp mot 4000 kr å delta på, er det da f.eks. 3 barn på laget som er avhengig av støte så må vi skafe 12 000 ekstra for at alle på det laget skal få være med.... Det er mye penger når vi er basert på frivilighet og når vi har mange lag! Det som sjokerte meg var at kommunen i samme år har brukt 15 milioner på et "fritidskort" til alle barn. Der de gir alle barn 1000 kr til å delta på fritids aktiviteter, helt uavhengig av familienes økonomi. Jeg må stenge fatige barn ute fra aktiviteter, mens politikerne deler ut milioner til rike barn.... Dette korte har vist seg å være så tungvint at mange rikke familier ikke gider å bruke det en gang! Samtidig som at de fatigste familiene ikke kan bruke det på turneringer, for mangler du 4000 kr til en turnering hjelper det ikke med 1000 kr. Så dette korte blir ikke brukt av rike familier eller de fatigste, men det er noen mitt på som bruker det.... Så det er en ordning som fungerer bra for å gi alle barn en mulighet til å delta i idret, og en annen ordning som ikke kan benyttes av de fatige og er så tungvin at de rikke ikke gider å bruke den... Ordningen som fungerer er underfinansiert, mens ordningen som ikke fungerer har mange milioner i overskud (fordi det er så mange som ikke kan eller ikke gider å benyte den). Nå har politikerne bestemt at pengene som ikke ble brukt av fritidskort i 2024 skal overføres til fritidskortet 2025, så da er det enda flere milioner som ikke kommer til å bli brukt på barne idret i år..... Et sammlet idretsforbund har forsøkt å snake med politikerne om å overføre mer av pengene til ordningen som virker, men de bryr seg åpenbart ikke og nekter å endre på noe. Jeg forstår ikke hva som er gevinsten med å stenge barn ute fra aktiviteter! Det hadde vært en ting om kommunen var så fatig at de ikke hadde penger til å støte idreten. MEN å oppdage at de bruker milioner på et kort som fungerer så dårlig at pengene ikke blir brukt, samtidig som barn i min klub utestenges på grun av mangel på penger. Jeg blir så sint og føler meg så hjelpeløs! Og jeg forstår ikke hvorfor politikerne nekter å høre på oss som jobber med barna!!! Må jeg bare akseptere at inkludering i barne idreten ikke betyr noe for politikerne, fordi de har mer lyst til å delle ut et kort som ikke brukes?!?! Jeg kjener det ødeleger motivasjonen min for å i det helle tatt forsette med dette! Det var vanskelig å se barn bli utesteng på grun av økonomi, det kommer til å føles enda vanskeligere nå når jeg vet det er satt av milioner som ikke kan brukes av de som trenger det!!!! Anonymkode: a0d9e...7dc 1
AnonymBruker Skrevet 14. april #2 Skrevet 14. april Det var veldig slitsom å lese en tekst med så mange feil knyttet til enkel og dobbel konsonant. Vil anbefale å bruke en AI eller et annet verktøy for å forbedre teksten din. Anonymkode: 71962...161 14 4
AnonymBruker Skrevet 14. april #3 Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det var veldig slitsom å lese en tekst med så mange feil knyttet til enkel og dobbel konsonant. Vil anbefale å bruke en AI eller et annet verktøy for å forbedre teksten din. Anonymkode: 71962...161 Ja, jeg klarte rett og slett ikke komme gjennom. Kjedelig å være en sånn som klager på språk, men dette var virkelig helt spesielt. Noen feil er det mulig å forstå, men f.eks. "fatig" og "sjokert" er det ikke mulig å skjønne at man kan tro skrives med enkel konsonant. Anonymkode: d8160...7e0 6
AnonymBruker Skrevet 14. april #4 Skrevet 14. april Sjelden jeg har fått mer lyst til å finne retteblyanten enn når jeg leste innlegget ditt, er du så dårlig på rettskriving må du bruke rettetasten eller ai før du legger noe ut. Men generelt, jeg er motstander av at fattigfolk som spyr ut unger skal få alt opp i hendene fordi «stakkars de har så dårlig råd», mens de som skikker seg vel, jobber, disponerer pengene sine og ikke får flere unger enn de har råd til må betale alt selv. Barn blir ikke utestengt pga økonomi, de får ikke være med fordi de har foreldre som ikke tar ansvar for det de har produsert. Anonymkode: 19f9b...04e 10 4
AnonymBruker Skrevet 14. april #5 Skrevet 14. april Hvorfor ska dere hele tiden komenter skrive feil. Ikke rart enkelte gruer seg til å skrive på nett. Pga slike idioter som ikke skjønner at enkelte sliter mye med dysleksi. Til TS dette er desverre et problem i hele Norge. Kommunene fjerner tilbud til de som ikke har råd. Så idrett osv er ikke lenger det at alle kan bli med. Anonymkode: d292c...93c 2 2
AnonymBruker Skrevet 14. april #6 Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvorfor ska dere hele tiden komenter skrive feil. Ikke rart enkelte gruer seg til å skrive på nett. Pga slike idioter som ikke skjønner at enkelte sliter mye med dysleksi. Til TS dette er desverre et problem i hele Norge. Kommunene fjerner tilbud til de som ikke har råd. Så idrett osv er ikke lenger det at alle kan bli med. Anonymkode: d292c...93c De fleste som har påvist dysleksi og som eventuelt gruer seg til å skrive på nett som du sier vil nok ta i bruk verktøy som kan hjelpe dem med rettskriving. Dem finnes det mange av. Man kan bruke en AI, og for de som ikke er kjent med det så har stavekontroll i f.eks. MS word eksistert i flere tiår. Anonymkode: 71962...161 3 1
AnonymBruker Skrevet 14. april #7 Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De fleste som har påvist dysleksi og som eventuelt gruer seg til å skrive på nett som du sier vil nok ta i bruk verktøy som kan hjelpe dem med rettskriving. Dem finnes det mange av. Man kan bruke en AI, og for de som ikke er kjent med det så har stavekontroll i f.eks. MS word eksistert i flere tiår. Anonymkode: 71962...161 Bruker selv rette program ,men ser allikevel har jeg fått nesten kjeft for det jeg har skrevet. For selv med rette program som ska hjelpe kan ord bli galt. Og hvorfor jo fordi vi kan lese ordet helt anderledes og dermed blir ordet feil vi klarer ikke å se til tider hvem ord som blir rett når det kommer opp en eks 3 valg på et ord. Og en da til tider tiper hva som blir rett pga ordene er så like hverandre. Var som spesped til sønnen sa, selv med alle hjelpe midler vil rettskrivinga så og di aldri bli 100% da må noen andre skrive for deg. Selv sliter jeg tilogmed med å formulere teksten til tider. Omskrive setninger hvis jeg ikke klarer å skrive et ord rett Anonymkode: d292c...93c 2
AnonymBruker Skrevet 14. april #8 Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor ska dere hele tiden komenter skrive feil. Ikke rart enkelte gruer seg til å skrive på nett. Pga slike idioter som ikke skjønner at enkelte sliter mye med dysleksi. Til TS dette er desverre et problem i hele Norge. Kommunene fjerner tilbud til de som ikke har råd. Så idrett osv er ikke lenger det at alle kan bli med. Anonymkode: d292c...93c Både økonomi og dysleksi kan besvsres med hjelp til selvhjelp. Skal du legge ut lang tekst så bruk hjelpemiddel som AI. Jeg har ikke dysleksi, men siden jeg skriver så sakte med en finger på mobilen så jobber fingeren saktere enn hjernen og det blir feil, så skal jeg legge ut et langt svar så bruker jeg chat gpt til å fikse på svaret mitt for ja, med mye språklige finurligheter er det vanskelig å få til konteksten. Så til økonomi og selvhjelp. Her vi bor så har det også vært fritidskort, men ble nedlagt for det var kun de med penger som brukte det, veldig mange uten penger bare forventet å få dekket treningsavgift/medlemsavgift. I tillegg så var viljen til all slags dugnad svært liten. Det er stor sannsynlighet for at nettverket for å selge er mindre, men når det kom til kakelotteri, pantedugnad og annet sånt hvor bsrna også kunne stilt opp så bar det 0 vilje der også, mens andre middelklassebsrn håvet inn grovt ved å faktisk gå rundt i bygda og spørre etter pant. Møtte sønnens klassekompis med 7-8 plastsekker med pant for å dekke tur. På en side synes jeg det er trist at kostnader til idrett er høy, men på en annen side synes jeg altfor mange foreldre bare krever og ikke yter. I mange vanlige familier må ting faktisk prioriteres. Jeg synes ikke det er selvfølge at familier har råd til alt, men sånn er det bare, da må man noen ganger tenke litt alternativt. Bor man i storbyer så finnes det masse gratistilbud. Fotball feks er ikke en rettighet. Anonymkode: 5e196...2ed 3
Leeloo Skrevet 14. april #9 Skrevet 14. april Her ville jeg gått til avisen, det høres jo helt horribelt ut om det faktisk stemmer. At politikere bruker penger på symbolpolitikk som ikke treffer er vel ikke akkurat noe nytt, men at de nekter å innrømme det og korrigerer bør slås hardt ned på. 3 2
AnonymBruker Skrevet 14. april #10 Skrevet 14. april Leeloo skrev (2 minutter siden): Her ville jeg gått til avisen, det høres jo helt horribelt ut om det faktisk stemmer. At politikere bruker penger på symbolpolitikk som ikke treffer er vel ikke akkurat noe nytt, men at de nekter å innrømme det og korrigerer bør slås hardt ned på. Politikerne har gått for løsning som gir mindre press på idrettslag for synsing og administrasjon av redusert betaling av avgift. For tro meg, hvert idrettslag får mye forespørsler om det. Dessverre treffer det litt dårlig og kun ressurssterke benytter seg av det. Men så er spørsmålet skal virkelig kommunen eller idrettslag dekke tusenvis av tusenvis av kroner, i dette tilfellet 4000 kr siden fritidskortet ikke kan dekke cup (men kunne dekke deler av treningsavgift. Fritidskortet gjør en ting, det gir faktisk de 1000 kr til idrettslaget, så de taper ikke like mye som når de bare dekker for de uten penger. Mange steder kan man søke fond om støtte, idrettslag bruker også her veldig mye administrasjon for å få dekket opp enkeltutøvereres støtte. Bare få undersøkt hvor mange egentlig som bare forventer handouts Anonymkode: 5e196...2ed
Anonym90059005 Skrevet 14. april #11 Skrevet 14. april Det er ingen menneskerett å delta på turneringer som koster mange tusen kroner per barn. Jeg trodde kanskje ts mente ikke råd til å betale medlems/treningsavgift, da hadde jeg hatt forståelse, for her finnes det ofte ordninger som gjør at de som ikke har råd får det dekket under "alle skal med"-prinsippet. Dette praktiseres i mange breddeklubner i Oslo i hvert fall. Men en konsekvens av dette er at man ofte ikke drar på mange dyre turneringer osv, rett og slett fordi for mange har dårlig råd. Å forvente at kommunene skal dekke dyre turneringer for barn er spinnvilt imo. 5
AnonymBruker Skrevet 14. april #12 Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Hvorfor ska dere hele tiden komenter skrive feil. Ikke rart enkelte gruer seg til å skrive på nett. Pga slike idioter som ikke skjønner at enkelte sliter mye med dysleksi. Til TS dette er desverre et problem i hele Norge. Kommunene fjerner tilbud til de som ikke har råd. Så idrett osv er ikke lenger det at alle kan bli med. Anonymkode: d292c...93c Takk! Jeg er ikke så god på data, så har ikke lært meg AI og andre programer. Pleier ikke skrive på internet heller, var kansje bare dumt av meg å gjøre det nå også når jeg ser hvordan folk svarer. Ble bare så sint av å få vite at det er satt av milioner som ikke brukes, mens det ikke er nok penger til å støte barne idret for alle. Trist om dette er utviklingen i helle landet! Hilsen TS Anonymkode: a0d9e...7dc 4
AnonymBruker Skrevet 14. april #13 Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Politikerne har gått for løsning som gir mindre press på idrettslag for synsing og administrasjon av redusert betaling av avgift. For tro meg, hvert idrettslag får mye forespørsler om det. Dessverre treffer det litt dårlig og kun ressurssterke benytter seg av det. Men så er spørsmålet skal virkelig kommunen eller idrettslag dekke tusenvis av tusenvis av kroner, i dette tilfellet 4000 kr siden fritidskortet ikke kan dekke cup (men kunne dekke deler av treningsavgift. Fritidskortet gjør en ting, det gir faktisk de 1000 kr til idrettslaget, så de taper ikke like mye som når de bare dekker for de uten penger. Mange steder kan man søke fond om støtte, idrettslag bruker også her veldig mye administrasjon for å få dekket opp enkeltutøvereres støtte. Bare få undersøkt hvor mange egentlig som bare forventer handouts Anonymkode: 5e196...2ed Hvorfor skal kommunen bruke 15 milioner på en ordning som bare brukes av de resursterke? Hvorfor trenger resursterke økonomisk støte? Jeg har kansje ikke forklart bra nok, men de har ikke valgt kort i steden for fond. De har fremdeles ordning med å støte de barna som ikke har råd til idret, men den går tom fordi det ikke er nok penger. Så politikerne har ikke valgt en ordning som gir mindre press på idretslagene. De har laget en tilegsordning, som da skaper tilegs byrokrati, ikke mindre.... Vi taper penger når støtte ordningene går tomme, og fatige barn ikke kan betale treningsavgift og lignende. Da er det frustrerende at det finnes milioner på konto som ikke brukes, men bare overføres til neste år for å ikke brukes da heller. Jeg er kansje ikke den beste på og forstå eller forklare økonomiske saker. Men når hele idretsforbundet er enig i at dette er en dårlig ordning, er jeg helt sikker på at den ikke kan forsvares med at det skal gjør ting enklere for idretsforbundet... Hilsen TS Anonymkode: a0d9e...7dc 1
AnonymBruker Skrevet 14. april #14 Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Takk! Jeg er ikke så god på data, så har ikke lært meg AI og andre programer. Pleier ikke skrive på internet heller, var kansje bare dumt av meg å gjøre det nå også når jeg ser hvordan folk svarer. Ble bare så sint av å få vite at det er satt av milioner som ikke brukes, mens det ikke er nok penger til å støte barne idret for alle. Trist om dette er utviklingen i helle landet! Hilsen TS Anonymkode: a0d9e...7dc Til ts, hvor mye synes du det er rimelig at hvert barn kan få dekket til idrett? Du sier ingenting om hvor stor potten til kommunen var. Stavanger har i tillegg til fritidskortet: «Kontingenttilskudd frivillige barne- og ungdomsorganisasjoner Støtte til kontingent og nødvendig utstyr til barn og unge som er medlem av frivillige lag og som av økonomiske årsaker ikke har mulighet for å dekke hele eller deler av utgiftene knyttet til medlemskapet. Søknader om tilskudd til enkeltturer, aktiviteter, turneringer og lignende vil også bli vurdert.» Så til utvikling, ja det kuttes, men det brukes fortsatt ekstremt mye til støtte til barn, summer det ikke ble brukt for 30 år siden og man skal ikke legge skjul på at vi har invitert en stor andel fattige hit. Anonymkode: 5e196...2ed 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. april #15 Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Det var veldig slitsom å lese en tekst med så mange feil knyttet til enkel og dobbel konsonant. Vil anbefale å bruke en AI eller et annet verktøy for å forbedre teksten din. Anonymkode: 71962...161 Det gikk helt fint å lese det! Anonymkode: 7a98a...e72 1
AnonymBruker Skrevet 14. april #16 Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvorfor skal kommunen bruke 15 milioner på en ordning som bare brukes av de resursterke? Hvorfor trenger resursterke økonomisk støte? Jeg har kansje ikke forklart bra nok, men de har ikke valgt kort i steden for fond. De har fremdeles ordning med å støte de barna som ikke har råd til idret, men den går tom fordi det ikke er nok penger. Så politikerne har ikke valgt en ordning som gir mindre press på idretslagene. De har laget en tilegsordning, som da skaper tilegs byrokrati, ikke mindre.... Vi taper penger når støtte ordningene går tomme, og fatige barn ikke kan betale treningsavgift og lignende. Da er det frustrerende at det finnes milioner på konto som ikke brukes, men bare overføres til neste år for å ikke brukes da heller. Jeg er kansje ikke den beste på og forstå eller forklare økonomiske saker. Men når hele idretsforbundet er enig i at dette er en dårlig ordning, er jeg helt sikker på at den ikke kan forsvares med at det skal gjør ting enklere for idretsforbundet... Hilsen TS Anonymkode: a0d9e...7dc 1) Fritidskort er ikke urettferdig 2) Fritidskort er ikke stigmatiserende 3) Fritidskort gir ikke masse ekstra administrasjon Ja, den treffer dårlig, fattige utnytter det dårlig, men når kommunen i tillegg har andre tilskuddsordninger, så kanskje man burde krevd bruk av fritidskortet for støtte så det faktisk utnyttes istedet for at noen få får dekket mye gjennom tilskuddsordning og er det oversikt over tilskuddsordningene om hvor mange barn som får penger, hvor mye som kunne blitt dekket gjennom fritidskortet. Anonymkode: 5e196...2ed 1
AnonymBruker Skrevet 14. april #17 Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Til ts, hvor mye synes du det er rimelig at hvert barn kan få dekket til idrett? Du sier ingenting om hvor stor potten til kommunen var. Stavanger har i tillegg til fritidskortet: «Kontingenttilskudd frivillige barne- og ungdomsorganisasjoner Støtte til kontingent og nødvendig utstyr til barn og unge som er medlem av frivillige lag og som av økonomiske årsaker ikke har mulighet for å dekke hele eller deler av utgiftene knyttet til medlemskapet. Søknader om tilskudd til enkeltturer, aktiviteter, turneringer og lignende vil også bli vurdert.» Så til utvikling, ja det kuttes, men det brukes fortsatt ekstremt mye til støtte til barn, summer det ikke ble brukt for 30 år siden og man skal ikke legge skjul på at vi har invitert en stor andel fattige hit. Anonymkode: 5e196...2ed Kontigenttstilskudd er en veldig bra ordning, det er den som gikk tom fordi det ikke var nok penger.... Det er nettopp det som jeg synes er fortvilende, de gir litt penger til alle når de ikke har nok penger til de som virkelig trenger det, og selv om alle ikke vil ha pengene en gang.... Det går ut over økonomien til alle i klubben også de rikke, når vi ikke får in medlemsadgifter fra mange de siste månedene i året. Hilsen TS Anonymkode: a0d9e...7dc 1
AnonymBruker Skrevet 14. april #18 Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det gikk helt fint å lese det! Anonymkode: 7a98a...e72 Fint og fint, man ble så fascinert av alle enkelt- og dobbeltkonsonantfeilene at man så mer på det enn innholdet i teksten Anonymkode: 7996e...590 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. april #19 Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (13 minutter siden): 1) Fritidskort er ikke urettferdig 2) Fritidskort er ikke stigmatiserende 3) Fritidskort gir ikke masse ekstra administrasjon Ja, den treffer dårlig, fattige utnytter det dårlig, men når kommunen i tillegg har andre tilskuddsordninger, så kanskje man burde krevd bruk av fritidskortet for støtte så det faktisk utnyttes istedet for at noen få får dekket mye gjennom tilskuddsordning og er det oversikt over tilskuddsordningene om hvor mange barn som får penger, hvor mye som kunne blitt dekket gjennom fritidskortet. Anonymkode: 5e196...2ed Jeg greier ikke forklare dette virker det som. Problemet er jo at de andre tilskudsordningene (du skriver om) som virker bra ikke har nok penger.... Så da skal man skape en ny tilskudsordning som ikke blir brukt, og så kreve at folk bruker den før de får bruke ordningen som virker..... Hvem skal ha jobben med å tvinge folk til dette? Vi får ikke betalt for jobben vi gjør, da synes jeg det er frekt at politikerne gjør den mer komplisert med å gjøre tilskudene så kompliserte at de ikke brukes (bare overføres til neste års budsjet). Hva er egentlig retferdig med at milioner av kroner tiltenkt barn, ikke brukes til noe? Det går ut over alle medlemer i kluben, når mange plutselig ikke kan betale kontigent. Det hjelper ikke de rike barna med 1000 kr de aldri trengte, om selve kluben sliter økonomisk. Hilsen TS Anonymkode: a0d9e...7dc 1
AnonymBruker Skrevet 14. april #20 Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg greier ikke forklare dette virker det som. Problemet er jo at de andre tilskudsordningene (du skriver om) som virker bra ikke har nok penger.... Så da skal man skape en ny tilskudsordning som ikke blir brukt, og så kreve at folk bruker den før de får bruke ordningen som virker..... Hvem skal ha jobben med å tvinge folk til dette? Vi får ikke betalt for jobben vi gjør, da synes jeg det er frekt at politikerne gjør den mer komplisert med å gjøre tilskudene så kompliserte at de ikke brukes (bare overføres til neste års budsjet). Hva er egentlig retferdig med at milioner av kroner tiltenkt barn, ikke brukes til noe? Det går ut over alle medlemer i kluben, når mange plutselig ikke kan betale kontigent. Det hjelper ikke de rike barna med 1000 kr de aldri trengte, om selve kluben sliter økonomisk. Hilsen TS Anonymkode: a0d9e...7dc Så det er kun politikernes skyld at fattige ikke bruker et system som gir mindre administrasjon? Jeg sa over at det må hjelp til selvhjelp. Du ser ut til å akseptere at for mange skal få alt dekket, medlemsavgift, treningsavgift og cup. Jeg synes det er ALTFOR stor støtte. Enten eller, ikke både og. Jeg er jo enig at fritidskortet ikke treffer, men jeg er likevel tilhenger av opplegg som gjør at klubber ikke må ha all info om familier for å vurdere støtte. Og jeg synes IKKE idrettslag skal bare rett ut støtte til cup. Anonymkode: 5e196...2ed 3 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå