Gå til innhold

Uplanlagt gravid med nr. 3. Hva skal jeg si til samboer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei dere. Beklager for rotete tråd, men nå trenger jeg å lufte litt tanker. 

Fant ut i dag morges at jeg er gravid med nr 3. Har en tenåring fra før og en baby på 8 mnd (babyen er med samboer, tenåringen har en annen far). Har gått på cerazette og ammet så jeg skjønner ikke at det skal være mulig å være gravid en gang. 

Merket at jeg har vært utrolig trøtt den siste uken, har ømme pupper og sliten i korsryggen. Tenkte å utelukke med test, men det er ikke tvil, jeg er 2-3 uker på vei. 

Vi har snakket om å få et barn til, men samboer har vært veldig lunken, han vil helst ikke ha flere barn. Jeg gruer veldig til å fortelle ham det, men jeg kan jo ikke gå med dette alene heller :( Er det noen som har vært i samme situasjon? Hva sa dere og hvordan reagerte mannen? Han er på jobb nå og jeg er hjemme med barna. 

Jeg burde jo være glad, jeg er 35 år og tydeligvis utrolig fruktbar. Men akkurat nå kjenner jeg på håpløshet. Abort er ikke aktuelt. Har drukket øl og spist spekemat også, herregud

Anonymkode: 401e1...12c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har du testa eller ikke? Var en merkelig setning. Regner med samboer var med på moroa, så det er vel bare å si det🤷‍♀️

Anonymkode: cff8d...ef0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det haster ikke å fortelle. Tenk deg litt om, og se om det faktisk blir noe av. Så fint med tette søsken da! Etterpå kan mannen sterilisere seg.

Anonymkode: 988fd...188

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om samboeren din er en voksen, oppegående mann - så skjønner han at det ikke finnes prevensjon som er 100% sikker. Han skjønner også at den største belastningen blir din - som skal gå gjennom et nytt svangerskap når du nettopp har vært gjennom et..OG, han skjønner selvsagt at det må være to stk som deltar for å lage et barn..han har ikke tatt ansvar ved å bruke kondom - mens du har stappet i deg hormoner for å unngå graviditet..så i mitt hode bør han egentlig gå svært stille i dørene, og berømme deg for å ha tatt ansvar når han selv ikke gidder. 

Gratulerer forresten, dette kommer til å gå bra. 
Ikke tenk at du skal pakke det inn og gjøre det enklere for hans del - det er du som bærer den tyngste byrden her (svangerskap, fødsel osv) - er han en mann som er utstyrt med empati skjønner han dette. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS her, ja jeg har testet. Hadde en gammel test liggende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det haster ikke å fortelle. Tenk deg litt om, og se om det faktisk blir noe av. Så fint med tette søsken da! Etterpå kan mannen sterilisere seg.

Selvfølgelig skal hun fortelle mannen sin om en positiv graviditetstest. Han vil vel antagelig skjønne det uansett, idet hun kutter ut så mye mat og drikke, men klart hun skal fortelle uavhengig av det.

Han vet nå uansett at dette er en risiko man løper, selv når man bruker prevensjon, og det kommer helt sikkert til å gå mye bedre enn det TS kan begynne å frykte når hun sitter og grubler.

Anonymkode: fbba3...8a8

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Selvfølgelig skal hun fortelle mannen sin om en positiv graviditetstest. Han vil vel antagelig skjønne det uansett, idet hun kutter ut så mye mat og drikke, men klart hun skal fortelle uavhengig av det.

Han vet nå uansett at dette er en risiko man løper, selv når man bruker prevensjon, og det kommer helt sikkert til å gå mye bedre enn det TS kan begynne å frykte når hun sitter og grubler.

Anonymkode: fbba3...8a8

Menn skjønner ofte svært lite. Enten det gjelder belastning ved prevensjon, svangerskap, barseltid eller annet. Hun må gjøre det hun ønsker selv.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er da bare å fortelle så fort som mulig. Og du kan si akkurat det du skriver i tråden her.

Det kan god hende han blir sjokkert, men om han blir sur er han usedvanlig umoden.

Han har jo vært med på moroa som noen over her skriver, og du har gjort det du kan for å beskytte deg mot graviditet.

Så dette må han bare ta som en voksen mann og være sammen med deg om.

Gi han litt tid til å la det synke inn før du gyver på med hva du tenker om veien videre. Så må dere prate sammen som fornuftige voksne mennesker.

Du har ingen grunn til å skulle være redd eller holde på denne hemmeligheten. Man er to om å lage barn.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for alle svar ❤️ Jeg må nok bare si det ved første anledning i dag. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis han ikke vil ha flere barn så burde han ha sterilisert seg. Du har gjort alt du kunne ved å bruke hormonprevensjon, mens han ikke har gjort noe som helst for å beskytte seg. Visste han at du ikke ville ta abort om du ble gravid igjen?

Men du løper en enorm risiko for å bli alenemor igjen hvis du velger å få et barn han ikke vil ha. Han kommer neppe til å løfte en lillefinger for å bidra om du bærer frem barnet.

Anonymkode: ba568...aed

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis han ikke vil ha flere barn så må han ta ansvar for det selv. Prevensjon KAN svike og han kan ikke forvente at du klarer å gjennomføre en abort, det kan være livs omveltende for noen kvinner. Noen ganger så skjer det «uhell». Bare gi han tid til å omstille seg så finner han nok gleden i det til slutt. Fint med søsken som er tette og masse gode ting ved det selv om jeg forstår at han ikke ønsker flere barn. Sånt kan skje 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 43065...9bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Oppdatering: Samboer ble helt sjokkert, men veldig glad også. Dette skal vi klare. Nå gleder jeg meg ❤️

• Hjerte 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Oppdatering: Samboer ble helt sjokkert, men veldig glad også. Dette skal vi klare. Nå gleder jeg meg ❤️

Gratulerer. Så heldig du er🩷jeg var i samme situajson,mim nekta å beholde så jeg ble tvunget til abort.

Anonymkode: 7cad9...205

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gratulerer. Så heldig du er🩷jeg var i samme situajson,mim nekta å beholde så jeg ble tvunget til abort.

Huff, så leit :( Det tror jeg aldri jeg hadde kommet over…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vera skrev (På 14.4.2025 den 9.53):

Om samboeren din er en voksen, oppegående mann - så skjønner han at det ikke finnes prevensjon som er 100% sikker. Han skjønner også at den største belastningen blir din - som skal gå gjennom et nytt svangerskap når du nettopp har vært gjennom et..OG, han skjønner selvsagt at det må være to stk som deltar for å lage et barn..han har ikke tatt ansvar ved å bruke kondom - mens du har stappet i deg hormoner for å unngå graviditet..så i mitt hode bør han egentlig gå svært stille i dørene, og berømme deg for å ha tatt ansvar når han selv ikke gidder. 

Gratulerer forresten, dette kommer til å gå bra. 
Ikke tenk at du skal pakke det inn og gjøre det enklere for hans del - det er du som bærer den tyngste byrden her (svangerskap, fødsel osv) - er han en mann som er utstyrt med empati skjønner han dette. 

Hør på den kloke personen over her👆👆👆 

Anonymkode: b58ff...2c4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ingen kan tvinge deg til abort. Du kunne gått fra ham og fått barnet alene. Hvorfor gi deg selv offerrolle?

Anonymkode: 43f83...20a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Gratulerer 💗

Men du, et tips fra meg, kjøp en ny test (eller tre..!) og bekreft, eller enda bedre, få tatt en blodprøve. En gammel test gav meg falsk positiv en gang, og jeg var helt knust etterpå når de neste testene viste annet resultat...

Anonymkode: 8ffdb...d0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Gratulerer 💗

Men du, et tips fra meg, kjøp en ny test (eller tre..!) og bekreft, eller enda bedre, få tatt en blodprøve. En gammel test gav meg falsk positiv en gang, og jeg var helt knust etterpå når de neste testene viste annet resultat...

Anonymkode: 8ffdb...d0f

Jeg kjøpte digital test samme dag og den viste gravid 2-3 uker. Så jeg tror ikke det er tvil 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...