AnonymBruker Skrevet 14. april #1 Skrevet 14. april Jeg bor et relativt stort sted på Østlandet hvor man hele tiden snakker om å kutte i skoler og barnehager. Det samme skjer i nabokommunene… Skolene legges ned og blir større, og det samme med barnehagene. Jeg lurer, er det sånn at dårlig kommuneøkonomi må føre til elendig oppvekstvilkår? Det verste utslaget av dårlig økonomi for oss har vært ustabilitet. Barna våre må nå skifte skole før 6. og 7. trinn. Før dette har de måtte slå sammen flere klasser fra 20 til 28 fra 2.klasse , og kontaktlærere byttes ut hyppig. Vi har vært heldig om vi har beholdt dem ett år… Bytte av kontaktlærer handler om at de som oftest er i vikariat og får det ikke fornyet fordi man skal spare ved «naturlig avgang» slik at det blir færre lærere og større klasser. Så mange flytter eller tar barna på steinerskole eller lignende også at da må klassene omrokkeres konstant… ikke så rart all den tid kommunen mener at selv med diagnoser så kan man ikke få noe oppfølging eller tilpassing annet enn den til enhver tid kontaktlærer klarer å gi… I barnehagene var det også sparing. Ingen vikar ble satt inn de første ukene ved sykdom fikk vi beskjed om. Vi foreldre ble bedt om å hente eller holde hjemme pga bemanning, og selvsagt fulgte mange av oss opp… Høyt sykefravær og skifte av ansatte gjorde at man visste aldri helt hvem de man leverte til var til slutt så noen ganger var det jo like greit å bare ha dem hjemme…. Og barnehagebytte ble det også selvfølgelig når 3 barnehager ble til en kjempebarnehage med hundrevis av barn… Hele tiden pekes det på kommuneøkonomi, men lokalavisa har oppslag som får meg til å reagere. Bruker kommunen min penger på noe annet..? Vi har visstnok blant landets best betalte kommunebyråkrater, og det er mange av dem! Massevis av kommunale ledere med millionlønninger! Vi har de siste årene fått mange og dyre kulturinstitusjoner og bygg, og avisa avslører at de både bygges og driftes med kommunens budsjett. Det er biblioteker som omtrent er åpent nesten 24/7 snart, flere teater og scener med tilhørende lokaler og museer har vi også i kommunal regi. Avisa kunne også avsløre at når kommunehuset skulle bygges om så fløy millionene og standarden var av en annen verden, samtidig som skoler bokstavlig talt råtner på rot og faller sammen. Jeg kunne fortsatt, men eksemplene er mange på at man både kan sponse nye idrettsanlegg for snevre grupper som selv er pengesterke, ha masse byråkrater og ledere med topplønn og bruke mye penger på alt mulig rart bortsett fra skolene våre. Den dårlige kommuneøkonomien virker bare å være noe ungene skal merke…. Må det være sånn? Kan man gjøre noe? Eller må man bare akseptere at noen kommuner bare gir blaffen i barn og vil helst bruke penger på andre ting? Anonymkode: 9a7d5...41f 2
AnonymBruker Skrevet 14. april #2 Skrevet 14. april Som forelder kan man gjøre noe, ja. Du kan gå ut i lokalavisen med historien din og få med deg andre foreldre som kan gjøre det samme. Da er det er fordel om du kan referere til ordlyden kommunen brukte da dere fikk beskjed om å bytte skole og barnehage osv. Anonymkode: d5e61...454 1
AnonymBruker Skrevet 14. april #3 Skrevet 14. april Du må skille på skole/barnehage ettersom befolkningsveksten avtar og eldrebølgen er over oss.. helse og pensjon til folk 60+ koster MYE Anonymkode: 673e9...1f7
AnonymBruker Skrevet 14. april #4 Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du må skille på skole/barnehage ettersom befolkningsveksten avtar og eldrebølgen er over oss.. helse og pensjon til folk 60+ koster MYE Anonymkode: 673e9...1f7 Og vi bor i et demokrati: bare engasjer deg i politikken!! Anonymkode: 673e9...1f7
Snublefot62 Skrevet 14. april #5 Skrevet 14. april Trange budsjett og dårlig økonomi vil åpenbart påvirke fordeling av midler og prioriteringer innad i kommunen. Såpass tror jeg de fleste forstår. Men det er ikke ensbetydende med at barna får en dårlig oppvekst av den grunn. 1
AnonymBruker Skrevet 14. april #6 Skrevet 14. april Snublefot62 skrev (6 minutter siden): Trange budsjett og dårlig økonomi vil åpenbart påvirke fordeling av midler og prioriteringer innad i kommunen. Såpass tror jeg de fleste forstår. Men det er ikke ensbetydende med at barna får en dårlig oppvekst av den grunn. det er forskjell på oppvekst og oppvekstvilkår, barnehage, skole, fritidstilbud er oppvekstvilkår - hjemme styrer man oppvekst i form av andre greier som omsorg og forutsetninger for å gi de trygghet, i dette også økonomisk.. Anonymkode: e9b41...5be
Snublefot62 Skrevet 14. april #7 Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (4 minutter siden): det er forskjell på oppvekst og oppvekstvilkår, barnehage, skole, fritidstilbud er oppvekstvilkår - hjemme styrer man oppvekst i form av andre greier som omsorg og forutsetninger for å gi de trygghet, i dette også økonomisk.. Anonymkode: e9b41...5be Oppveksten skjer i de oppvekstvilkårene en har. Oppvekstvilkår styres av alle faktorer i en oppvekst, og inkluderer forhold på hjemmebane, mat og ernæring, familierelasjoner, fritid, undervisning ++. Oppvekstvilkår er på ingen måte begrenset til de tjenestene kommunen skal tilby. Sitat Oppvekstvilkår defineres som de omstendigheter man vokser opp under. Med dette menes de fysiske, materielle, geografiske, psykiske og sosiale forhold. Vi kan se på oppvekstvilkårene som rammene for de potensielle mulighetene eller utfordringene som preger barndommen. https://pressbooks.pub/pedagogikk/chapter/sosialisering-og-oppvekstvilkar/ 1
AnonymBruker Skrevet 14. april #8 Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Som forelder kan man gjøre noe, ja. Du kan gå ut i lokalavisen med historien din og få med deg andre foreldre som kan gjøre det samme. Da er det er fordel om du kan referere til ordlyden kommunen brukte da dere fikk beskjed om å bytte skole og barnehage osv. Anonymkode: d5e61...454 Vi var flere som var ute i media når dette skjedde… hjalp ikke i det hele tatt. Det ble til og med påpekt masse feil ved saksbehandlingen. Barnets beste var ikke undersøkt blant annet… Noen kommunebyråkrater sier da i media at «de forstår, men (fyll inn generisk babbel)» og «det er beklagelig, men (fyll inn ikke egentlig en unnskyldning og du er egentlig en idiot for å stille spørsmål)». Noe mer kommer det aldri ut av det, så da gir man opp… ts Anonymkode: 9a7d5...41f
Snublefot62 Skrevet 14. april #9 Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Vi var flere som var ute i media når dette skjedde… hjalp ikke i det hele tatt. Det ble til og med påpekt masse feil ved saksbehandlingen. Barnets beste var ikke undersøkt blant annet… Noen kommunebyråkrater sier da i media at «de forstår, men (fyll inn generisk babbel)» og «det er beklagelig, men (fyll inn ikke egentlig en unnskyldning og du er egentlig en idiot for å stille spørsmål)». Noe mer kommer det aldri ut av det, så da gir man opp… ts Anonymkode: 9a7d5...41f Ja dessverre er det blitt slik flere steder. Og til tider er det nok og uungåelig. Dessverre. Men det betyr ikke at barna automatisk får en dårlig oppvekst eller totalt sett dårlige oppvekstvilkår.
AnonymBruker Skrevet 14. april #10 Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg bor et relativt stort sted på Østlandet hvor man hele tiden snakker om å kutte i skoler og barnehager. Det samme skjer i nabokommunene… Skolene legges ned og blir større, og det samme med barnehagene. Jeg lurer, er det sånn at dårlig kommuneøkonomi må føre til elendig oppvekstvilkår? Det verste utslaget av dårlig økonomi for oss har vært ustabilitet. Barna våre må nå skifte skole før 6. og 7. trinn. Før dette har de måtte slå sammen flere klasser fra 20 til 28 fra 2.klasse , og kontaktlærere byttes ut hyppig. Vi har vært heldig om vi har beholdt dem ett år… Bytte av kontaktlærer handler om at de som oftest er i vikariat og får det ikke fornyet fordi man skal spare ved «naturlig avgang» slik at det blir færre lærere og større klasser. Så mange flytter eller tar barna på steinerskole eller lignende også at da må klassene omrokkeres konstant… ikke så rart all den tid kommunen mener at selv med diagnoser så kan man ikke få noe oppfølging eller tilpassing annet enn den til enhver tid kontaktlærer klarer å gi… I barnehagene var det også sparing. Ingen vikar ble satt inn de første ukene ved sykdom fikk vi beskjed om. Vi foreldre ble bedt om å hente eller holde hjemme pga bemanning, og selvsagt fulgte mange av oss opp… Høyt sykefravær og skifte av ansatte gjorde at man visste aldri helt hvem de man leverte til var til slutt så noen ganger var det jo like greit å bare ha dem hjemme…. Og barnehagebytte ble det også selvfølgelig når 3 barnehager ble til en kjempebarnehage med hundrevis av barn… Hele tiden pekes det på kommuneøkonomi, men lokalavisa har oppslag som får meg til å reagere. Bruker kommunen min penger på noe annet..? Vi har visstnok blant landets best betalte kommunebyråkrater, og det er mange av dem! Massevis av kommunale ledere med millionlønninger! Vi har de siste årene fått mange og dyre kulturinstitusjoner og bygg, og avisa avslører at de både bygges og driftes med kommunens budsjett. Det er biblioteker som omtrent er åpent nesten 24/7 snart, flere teater og scener med tilhørende lokaler og museer har vi også i kommunal regi. Avisa kunne også avsløre at når kommunehuset skulle bygges om så fløy millionene og standarden var av en annen verden, samtidig som skoler bokstavlig talt råtner på rot og faller sammen. Jeg kunne fortsatt, men eksemplene er mange på at man både kan sponse nye idrettsanlegg for snevre grupper som selv er pengesterke, ha masse byråkrater og ledere med topplønn og bruke mye penger på alt mulig rart bortsett fra skolene våre. Den dårlige kommuneøkonomien virker bare å være noe ungene skal merke…. Må det være sånn? Kan man gjøre noe? Eller må man bare akseptere at noen kommuner bare gir blaffen i barn og vil helst bruke penger på andre ting? Anonymkode: 9a7d5...41f Det trengs en skikkelig gjennomgang av alle kommuners økonomi, og det må gjøres av økonomer, revisorer, regnskapsførere, som skal se på hva pengene blir brukt til, det er vanvittig mye sløsing og feilberegning som ikke får noen konsekvenser, dette må snu. Anonymkode: deec2...be4
Snublefot62 Skrevet 14. april #11 Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det trengs en skikkelig gjennomgang av alle kommuners økonomi, og det må gjøres av økonomer, revisorer, regnskapsførere, som skal se på hva pengene blir brukt til, det er vanvittig mye sløsing og feilberegning som ikke får noen konsekvenser, dette må snu. Anonymkode: deec2...be4 Jeg har den relativt upopulære meningen om at valgte politikere bør sitte minst en ekstra periode for å rydde opp etter seg som "straff" for dårlig arbeid og dårlige løsninger. Mange mener man skal kvitte seg med de dårlige så fort som mulig, og resultatet da blir at de slipper ansvar for egne handlinger.
AnonymBruker Skrevet 14. april #12 Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Og vi bor i et demokrati: bare engasjer deg i politikken!! Anonymkode: 673e9...1f7 Er ikke så lett med små barn. Alle møtene er på kveldstid, og noen midt i arbeidstiden. Er faktisk ikke mulig å få livet til å gå rundt med små barn og i lokalpolitikk. Jeg har vært aktiv før, men ser at det går faktisk ikke slik møtene er lagt opp. Forklarer vel hvorfor ingen i kommunestyret faktisk har små barn. Gjennomsnittsalderen er vel 50 eller noe, og det er noen få ungdomspolitikere i starten av 20-åra uten barn som trekker den ned… Men jeg prøver å påvirke så godt jeg kan, men politikerne som jeg kjenner sier at siden de gjør det på fritiden er de egentlig uansett låst til hva administrasjonen legger frem for dem så de skylder på handlingsrommet som er lite…. ts Anonymkode: 9a7d5...41f
AnonymBruker Skrevet 14. april #13 Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du må skille på skole/barnehage ettersom befolkningsveksten avtar og eldrebølgen er over oss.. helse og pensjon til folk 60+ koster MYE Anonymkode: 673e9...1f7 Jeg ser ikke at kommunen flytter penger over til helse og eldre. Vet at de påstår det, men i praksis? Dyre IT-løsninger, flotte bygg og prestisjeprosjekter som synes virker å være hvor penga går… I vår kommune snakkes det om at de eldre skal digitaliseres. Hva nå enn det betyr…. Anonymkode: 9a7d5...41f
AnonymBruker Skrevet 14. april #14 Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg bor et relativt stort sted på Østlandet hvor man hele tiden snakker om å kutte i skoler og barnehager. Det samme skjer i nabokommunene… Skolene legges ned og blir større, og det samme med barnehagene. Jeg lurer, er det sånn at dårlig kommuneøkonomi må føre til elendig oppvekstvilkår? Det verste utslaget av dårlig økonomi for oss har vært ustabilitet. Barna våre må nå skifte skole før 6. og 7. trinn. Før dette har de måtte slå sammen flere klasser fra 20 til 28 fra 2.klasse , og kontaktlærere byttes ut hyppig. Vi har vært heldig om vi har beholdt dem ett år… Bytte av kontaktlærer handler om at de som oftest er i vikariat og får det ikke fornyet fordi man skal spare ved «naturlig avgang» slik at det blir færre lærere og større klasser. Så mange flytter eller tar barna på steinerskole eller lignende også at da må klassene omrokkeres konstant… ikke så rart all den tid kommunen mener at selv med diagnoser så kan man ikke få noe oppfølging eller tilpassing annet enn den til enhver tid kontaktlærer klarer å gi… I barnehagene var det også sparing. Ingen vikar ble satt inn de første ukene ved sykdom fikk vi beskjed om. Vi foreldre ble bedt om å hente eller holde hjemme pga bemanning, og selvsagt fulgte mange av oss opp… Høyt sykefravær og skifte av ansatte gjorde at man visste aldri helt hvem de man leverte til var til slutt så noen ganger var det jo like greit å bare ha dem hjemme…. Og barnehagebytte ble det også selvfølgelig når 3 barnehager ble til en kjempebarnehage med hundrevis av barn… Hele tiden pekes det på kommuneøkonomi, men lokalavisa har oppslag som får meg til å reagere. Bruker kommunen min penger på noe annet..? Vi har visstnok blant landets best betalte kommunebyråkrater, og det er mange av dem! Massevis av kommunale ledere med millionlønninger! Vi har de siste årene fått mange og dyre kulturinstitusjoner og bygg, og avisa avslører at de både bygges og driftes med kommunens budsjett. Det er biblioteker som omtrent er åpent nesten 24/7 snart, flere teater og scener med tilhørende lokaler og museer har vi også i kommunal regi. Avisa kunne også avsløre at når kommunehuset skulle bygges om så fløy millionene og standarden var av en annen verden, samtidig som skoler bokstavlig talt råtner på rot og faller sammen. Jeg kunne fortsatt, men eksemplene er mange på at man både kan sponse nye idrettsanlegg for snevre grupper som selv er pengesterke, ha masse byråkrater og ledere med topplønn og bruke mye penger på alt mulig rart bortsett fra skolene våre. Den dårlige kommuneøkonomien virker bare å være noe ungene skal merke…. Må det være sånn? Kan man gjøre noe? Eller må man bare akseptere at noen kommuner bare gir blaffen i barn og vil helst bruke penger på andre ting? Anonymkode: 9a7d5...41f Ser det samme i vår kommune. Her har de brukt sparekniven og fjernet viktige tilbud til barn som er i en sårbar situasjon, eldre på sykehjem får TO liggedager i uka! Det spares inn på besøk til de eldre og det diskuteres hvilken skoler og barnehager som skal legges ned. Vi har landets høyeste takster på kommunale avgifter. Rådmannen fikk beskjed om å gå etter det ble avslørt at kommunen hadde et dundrende underskudd (det måtte tapes opp lån for å kunne betale ansatte før jul). Men rådmannen fikk sluttpakke på over 2 mill+ at hen fikk dekt advokatomkostninger til nesten 1 mill. Politikerene i kommunen vurdere om de kanskje må gå litt ned i lønn, men så langt så ser det ut som at de heller vel legge ned flere tilbud. Dette er politikere som sitter i en liten kommune, men har tatt ut lønn som at de skulle ha styrt en storby. Det har vært demonstrasjoner, avisinnlegg og mye frustrasjon. Men det virker som det bare preller av. Anonymkode: f6c70...43e
Snublefot62 Skrevet 14. april #15 Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er ikke så lett med små barn. Alle møtene er på kveldstid, og noen midt i arbeidstiden. Er faktisk ikke mulig å få livet til å gå rundt med små barn og i lokalpolitikk. Jeg har vært aktiv før, men ser at det går faktisk ikke slik møtene er lagt opp. Forklarer vel hvorfor ingen i kommunestyret faktisk har små barn. Gjennomsnittsalderen er vel 50 eller noe, og det er noen få ungdomspolitikere i starten av 20-åra uten barn som trekker den ned… Men jeg prøver å påvirke så godt jeg kan, men politikerne som jeg kjenner sier at siden de gjør det på fritiden er de egentlig uansett låst til hva administrasjonen legger frem for dem så de skylder på handlingsrommet som er lite…. ts Anonymkode: 9a7d5...41f Tjah. Man får vel til det man vil prioritere? Er du helt låst og det ikke finnes muligheter for barnepass så er det naturlig nok ikke rett tidspunkt for å bli aktiv politiker, men samtidig kan det ikke være helt sånn at ingen med barn klarer å stille?
fru Alving Skrevet 14. april #16 Skrevet 14. april Hele kommunenorge må ta inn over seg at det blir færre barn og flere eldre. Eldrebølgen vil bety mye for oss og vil endre prioriteringer og dette skjønner nok ikke folk helt. Ja det er noe du kan gjøre, du kan engasjere deg politisk. Du kan flytte. Det er og sånn at en fattig kommune ikke er ensbetydende med en dårlig oppvekst. Det blir som å si at teltferie er dårligere enn sydenferie, det er ulike ting. Din kommune har garantert noe å tilby eller så hadde du vel ikke bosatt deg der.
AnonymBruker Skrevet 14. april #17 Skrevet 14. april Snublefot62 skrev (3 timer siden): Tjah. Man får vel til det man vil prioritere? Er du helt låst og det ikke finnes muligheter for barnepass så er det naturlig nok ikke rett tidspunkt for å bli aktiv politiker, men samtidig kan det ikke være helt sånn at ingen med barn klarer å stille? Det er ingen med barn under 16 år i vårt kommunestyre. Er vel bare noen få i hvert parti under 50… Jeg kan selvfølgelig stille til valg, har vært aktiv i politikk tidligere som ungdom. Men hva skal én person i en partigruppe klare å få til annet enn å bli en stemme og alibi for «de i 30-åra med unger». Jeg vet hva som kreves. Gruppemøter på kveldstid nesten hver uke, kveldsmøte i utvalg og kommunestyre alt ettersom hvor man er. Så fotball og korps? Blir til at jeg ser familien i helgene, om ikke det er valgkamp og arrangement. Tid til å snakke med velgere skal man også ha… Hadde det vært møter på dagtid i arbeidstiden så ville det funka, for man får som oftest fri. Men det er unntaket…. Kommunestyrer er et gubbevelde, og det merkes i prioriteringene. Men så kjenner jeg dette godt nok via venner i politikken til å vite at de egentlig knapt kan gjøre noe annet enn det administrasjonen alt har bestemt. Anonymkode: 9a7d5...41f
AnonymBruker Skrevet 14. april #18 Skrevet 14. april fru Alving skrev (36 minutter siden): Hele kommunenorge må ta inn over seg at det blir færre barn og flere eldre. Eldrebølgen vil bety mye for oss og vil endre prioriteringer og dette skjønner nok ikke folk helt. Ja det er noe du kan gjøre, du kan engasjere deg politisk. Du kan flytte. Det er og sånn at en fattig kommune ikke er ensbetydende med en dårlig oppvekst. Det blir som å si at teltferie er dårligere enn sydenferie, det er ulike ting. Din kommune har garantert noe å tilby eller så hadde du vel ikke bosatt deg der. Greit nok, men hvordan hjelper det de eldre at kommunen har en drøss med ledere som tjener mer enn regjeringsmedlemmer…? Eller at det kjøres kommunale festivaler? Bygges kommunale kulturbygg? Bygges ut på kommunehuset i høy standard? Bygges varmekabler i fotballbanene..? Jeg flyttet tilbake hit for skolene, billigere bolig enn i Oslo og hageflekk. Er litt for sent å angre når kommunen plutselig bruker pengene helt annerledes… Det var ganske nøkternt her, men det har tatt helt av i ambisjoner med bygg osv. Ikke minst har administrasjonen est ut med ledere, så mye at de har ikke plass på kommunehuset… det er bare skandaler på skandaler i pengebruken, men hvordan dette hjelper de eldre vet ikke jeg.. ts Anonymkode: 9a7d5...41f
fru Alving Skrevet 14. april #19 Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (3 timer siden): Greit nok, men hvordan hjelper det de eldre at kommunen har en drøss med ledere som tjener mer enn regjeringsmedlemmer…? Eller at det kjøres kommunale festivaler? Bygges kommunale kulturbygg? Bygges ut på kommunehuset i høy standard? Bygges varmekabler i fotballbanene..? Jeg flyttet tilbake hit for skolene, billigere bolig enn i Oslo og hageflekk. Er litt for sent å angre når kommunen plutselig bruker pengene helt annerledes… Det var ganske nøkternt her, men det har tatt helt av i ambisjoner med bygg osv. Ikke minst har administrasjonen est ut med ledere, så mye at de har ikke plass på kommunehuset… det er bare skandaler på skandaler i pengebruken, men hvordan dette hjelper de eldre vet ikke jeg.. ts Anonymkode: 9a7d5...41f Det kan godt være at det er noe feil med pengebruken der du bor, det skal jeg ikke si noe om. Det er nødvendig med gode lønninger i det offentlige for å kunne være konkurransedyktig og da særlig i lederstillinger. Det er og sånn at kommuner som profilerer seg med kultur og festivaler er mer attraktive og tiltrekker seg andre beboere, det gjør og at en del vil ønske å bli boende et sted fremfor å flytte. Det er ikke så enkelt som at hver krone spart i kommunen går til eldre. Alle kommuner ønsker at folk skal flytte dit, og da gjerne yngre folk som er i jobb, for å få til dette må de ha noe å tilby, som festivaler, barnehager, boliger osv. Hvis det ikke er attraktivt å bo der vil folk heller bosette seg et annet sted. Jo flere folk i en kommune som jobber, jo mer skatteinntekter.
AnonymBruker Skrevet 14. april #20 Skrevet 14. april Så lenge vi insisterer på at kommunene skal ha selvråderett og staten skal kunne pålegge kommunene utallige oppgaver og reglementer uten at det medfølger en krone i økte bevilgninger, så er dette konsekvensen i hele landet. Jeg håper at et av partiene skal ha baller nok til å ta tak i dette til årets valg, men sjansen for at det skjer er nok dessverre mindre enn sjansen for at Trump angrer seg og stanser krigene i Palestina og Ukraina.. Vi er så få mennesker, og har så utrolig mye penger. Det er ingen tvil om at vi kunne organisert ALLE tjenester og alle administrative nivåer bedre i dette landet. Men det krever politisk vilje, og det finnes ikke. De har et Storting å gjenvelges til.. Anonymkode: 5e271...400 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå